Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Geforce GTX 460 går åt som smör i solsken

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 460 går åt som smör i solsken

Nvidias långsamma generationsskifte till trots, det gröna laget säljer bäst. SweClockers har kommit över färska försäljningssiffror från en av Sveriges största webbhandlare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat, det är ett väldigt prisvärt kort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Intressantare vore kanske statistik från en grossist istället för en enskild handlare, men jag antar att det inte skulle skilja sig allt för mycket.

Sen finns det ju det här med "nyhetens behag" förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Måste vara Inet xD

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Ja det har man ju sett ända sen lanseringen, bara efter några dar efter släpp fanns det redan ett tiotal recensioner på Gigabyte's 460 1GB OC hos Inet.

Permalänk
Medlem

ganska väntat

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd

bra kort i prisklassen.
ett år efter ati/amd

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

GTX 460 är ett bra och prisvärt kort i mellanklassen. Så det är inte konstigt att det säljer bra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Visste det.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Detta är väl lite en blandning av att det är ett bra kort, och att HD5770 funnits på marknaden så länge, många som vill ha AMD och ett kort i denna prisklassen har ju haft nästan ett år på sig att köpa 5770 redan. Och alla som har suttit och väntat på nvidias motsvarighet har handlat nu.

Men ska inte ta från nvidia att dom även gjort ett bra kort.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

GTX 460 är ett bra och prisvärt kort i mellanklassen. Så det är inte konstigt att det säljer bra.

Jepp och prisklassen runt 2000kr är ju smärtgränsen för många (inklusive mig). HD5850 är ju ett bättre kort med lägre effektförbrukning också, men tyvärr ligger det ju fortfarande en bra bit över sitt introduktionspris. Jag själv väntade länge på att det skulle komma ned mot 2000kr-strecket, men tröttnade och köpte ett GTX260 1GB när det kom.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

ehelt klart värt de 580 kr jag betalade mer för 5850 än vad gtx 460 kostar nu, bättre prestanda och sen när man räknar på skillnaden i elräkning...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

ehelt klart värt de 580 kr jag betalade mer för 5850 än vad gtx 460 kostar nu, bättre prestanda och sen när man räknar på skillnaden i elräkning...

Nu vet inte jag om du själv ens vet vad du skrev men om du tror att du ser skillnad på elräkningen mellan HD 5850 och GTX 460 så är du ute och cyklar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är lite konstigt att AMD inte justerat sina priser för att aggressivare konkurrera med Nvidia. Kanske de fortfarande säljer allt som tillverkas utan problem. Eller så vill de lite skaka av sig budgetstämpeln lite, för på 4xxx serien var ju priset främsta konkurrens medlet, 5xxx serien har ju trots allt lägre energiförbrukning so bonus över Nvidias alternativ.

AMD måste ha mycket bättre marginaler än på 5850/5770 än Nvidia på sitt GTX 460 med tanke på att GTX460 är ungefär lika stor som 58x0.

Skrivet av adolf512:

Mmmm stora pengar, du tjänar säkert en femtiolapp om året på elräkningen, om du bortser från att datorn sänker uppvärmningskostnaden på vintern om du betalar för vämen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Tycker faktiskt det är lite konstigt att AMD inte justerat sina priser för att aggressivare konkurrera med Nvidia. Kanske de fortfarande säljer allt som tillverkas utan problem. Eller så vill de lite skaka av sig budgetstämpeln lite, för på 4xxx serien var ju priset främsta konkurrens medlet, 5xxx serien har ju trots allt lägre energiförbrukning so bonus över Nvidias alternativ.

AMD måste ha mycket bättre marginaler än på 5850/5770 än Nvidia på sitt GTX 460 med tanke på att GTX460 är ungefär lika stor som 58x0.

Mmmm stora pengar, du tjänar säkert en femtiolapp om året på elräkningen, om du bortser från att datorn sänker uppvärmningskostnaden på vintern om du betalar för vämen

De kanske sänker när GTS450 med syskon kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Inte så oväntat då GTX 460 fick ett attraktivt pris. Något man samtidigt bör tänka på är att AMD haft sina produkter ute länge och marknaden bör vara något mättad för stunden. Förutom priset så är det inget alltför speciellt med GTX 460, HD5850 kom för nästan ett år sedan och presterar ju i samma klass.

Lite förvånansvärt att AMD inte sänker priserna på HD5850 och HD5870, säljer de fortfarande tillräckligt bra tro? Mer intressant är vad prissättningen blir på HD6000-serien, hoppas personligen på lite billigare kort denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Inte så oväntat då GTX 460 fick ett attraktivt pris. Något man samtidigt bör tänka på är att AMD haft sina produkter ute länge och marknaden bör vara något mättad för stunden. Förutom priset så är det inget alltför speciellt med GTX 460, HD5850 kom för nästan ett år sedan och presterar ju i samma klass.

Lite förvånansvärt att AMD inte sänker priserna på HD5850 och HD5870, säljer de fortfarande tillräckligt bra tro? Mer intressant är vad prissättningen blir på HD6000-serien, hoppas personligen på lite billigare kort denna gång.

+1 på allt det
En orsak till att priserna inte sänkts kan vara att HD5000-serien har funnits ute så pass länge och är etablerad bland OEM-tillverkarna. AMD håller uppe försäljningen så pass bra där så man är inte intresserade av att priskriga vid försäljning av enskilda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

Du kommer inte märka någon större skillnad i elräkningen. Nu snackar vi om ca 50kr per år om du har den igång 24/7 med spel som körs konstant.
Troligtvis drar din TV mer ström på standby än skillnaden mellan ett GTX 460 och ett 5850 vid full load.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag var nära att springa ner och köpa ett 460 för 1500.- hos Inet igår.

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Dags för AMD att sänka priserna?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ja, det är lite konstigt. Speciellt 5850 borde de ha sänkt priset på tycker jag. Men de kanske tänker hålla ut till deras nya serie släpps.

Skrivet av Asaska:

Jag var nära att springa ner och köpa ett 460 för 1500.- hos Inet igår.

Som jag kan se kostar det billigaste 1829:- där. Var det något demo-ex eller?

Permalänk
Medlem

man blir sugen på ett Ge-force fan....
även fast jag näst intill ogillar dem.... :S

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att va webbhallen som är den anonyma webbhandlaren då de är de enda stora med i5950 för ~3000:-

Intel Core i7 950 3,06GHz Socket 1366 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Det handlar om utbud och efterfrågan. Gissningsvis så har AMD inga problem med att sälja sina kort för de priser de satt och därför så ligger priset kvar. Om AMD inte hade kunnat sälja sina kort för ett visst pris och korten började staplas på hög hos återförsäljarna, ja, då hade priserna sänkts. Så länge AMD inte bygger upp ett lager kommer vi inte få se lägre priser.

Skrivet av lideri:

AMD är nog väldigt nöjda med situationen, ja. Att Nvidia tvingats sänka priserna på sina redan dyrare grafikkretsar är en indikation på hur Nvidia ligger till på konsumentmarknaden just nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Som flera sagt, det är inte konstigt att 460 säljer bra när nu nVidia äntligen släppt ett DX11 kort i vettig prisklass. Alla som har velat ha ett sånt kan äntligen köpa. Men samtidigt säger ju det väldigt lite - första månaden som AMD släpper sina första kort på 28nm (eller kanske till och med 6000 serien, trots att den ligger kvar på 40nm) kommer det att vara ett stort köptryck på just dem.
Statistiken från Steam är, trots sina brister, det bästa vi har för att uppskatta marknaden i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

Det är väll ändå uppemot 1000kr skillnad på dom. Sen är det gtx 465, 70, 80 som drar mycket ström, inte GTX 460. Och du får Physx och CUDA med gtx 460.

Inte allts förväntat att gtx 460 säljer så bra.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Med tanke på att hela fermi serien har varit rätt usel fram till gtx 460 kom, blir man knappast förvånad. Ati har haft underbara kort ute i snart ett år.

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Det är väll ändå uppemot 1000kr skillnad på dom. Sen är det gtx 465, 70, 80 som drar mycket ström, inte GTX 460. Och du får Physx och CUDA med gtx 460.

Inte allts förväntat att gtx 460 säljer så bra.

OffTopic: Du menar oväntat, inte förväntat va?

OnTopic: Själv är jag grymt sugen på ett 460, sitter fortfarande med ett 4870. Men samtidigt har jag aldrig haft ett enda problem än så länge med mitt 4870, det presterar fortfarande bra, men om det nu blir mer av ett priskrig mellan 5850 och 460 så kommer jag ta mig en riktig funderare på om jag ska uppgradera.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

OnTopic: Själv är jag grymt sugen på ett 460, sitter fortfarande med ett 4870. Men samtidigt har jag aldrig haft ett enda problem än så länge med mitt 4870, det presterar fortfarande bra, men om det nu blir mer av ett priskrig mellan 5850 och 460 så kommer jag ta mig en riktig funderare på om jag ska uppgradera.

Har också ett HD 4870 512MB, det fungerar riktigt bra fortfarande (och hade ett bra pris redan när de lanserades). Kan fortfarande köra väldigt höga inställningar i de flesta spel, även om 512MB är lite lite minne nu.

Är lite sugen på att uppgradera till ett GTX 460, men får se hur det blir. Just 4870 har rätt dålig powersave, den drar massor av kräm även när man inte spelar. Men det är inte sånt enormt hopp i prestanda även om förstås 460 är snabbare. Får fundera på saken.

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 460 har ett bra pris i en prisklass många köper... Men är lite förvånade att de har så stor del av marknaden... Finns trots allt bra konkurrens I prisklassen precis över och precis under...

Visa signatur

Har en tyst dator.