Permalänk
Medlem

H50 vs. CoolIT

H3j.

Jag tänkte köpa ny cpu med kylare och jag har bestämt mig vilken kylare jag vill ha, nästan.
Jag såg först Corsair H50 Komplett.se - Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare och bestämde mig direkt. Men efter att ha hört klagomål på denna att det är dålig kvalité och nån som hade plöjt igenom 3st H50 pga. dålig kvalité så blev jag lite skeptisk. Hittade senare en annan processorvattenkylare till exakt samma pris som heter CoolIT ECO Komplett.se - CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare. Jag vet inte vilken som är bäst och tystast och undrar om det finns nån underbar person där ute som kan besvara min fråga!?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Köp H50, min kompis har en sån , enkal att installera, tyst, kyler nästan lika bra som min Zalman Reserator XT ;D

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

CoolIT ECO är någon grad kallare men exakt vet jag dock inte än.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

CoolIT ECO är någon grad kallare men exakt vet jag dock inte än.

men jag syftar mest på kvalitén. många hade haft problem med h50 och jag vill också veta vilken som är tystast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Köp H50, min kompis har en sån , enkal att installera, tyst, kyler nästan lika bra som min Zalman Reserator XT ;D

okej...

Permalänk
Medlem

Finns ju h70 nuförtiden.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Köpte min ECO A.L.C när det var högt pris på h50, runt 100 spänn dyrare. inte speciellt stor skillnad tror jag iaf, är ganska nöjd. Kör på h50 då den var billigare

Permalänk
Medlem

Har en H50 och det enda negativa med den är ljudet pumpen ger ifrån sig.
Den kyler bra och kvalitén är gedigen.
Dock tycker jag att du borde köpa H70 om du har råd och plats för den större radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Finns ju h70 nuförtiden.

finns budget också

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Köpte min ECO A.L.C när det var högt pris på h50, runt 100 spänn dyrare. inte speciellt stor skillnad tror jag iaf, är ganska nöjd. Kör på h50 då den var billigare

varför bara ganska nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Dock tycker jag att du borde köpa H70 om du har råd och plats för den större radiatorn.

har inte råd. svider i plånboken :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

låter det högt? asså rikigt störande. skulle man kunna lana med den utan att alla andra blir störda av ljudet (mitt problem med AMD fläken just nu )

Permalänk
Medlem

Jag har en och är väldigt nöjd! Kör min processor i 3.8 ghz stabilt.
Angående ljudet så låter originalfläkten på radiatorn lite, men den är bara att byta. Rekommenderar Schyte gentle typhoon. Om jag lanar brukar folk ibland fråga mig om min dator är på ens xD

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Angående ljudet så låter originalfläkten på radiatorn lite, men den är bara att byta. Rekommenderar Schyte gentle typhoon. Om jag lanar brukar folk ibland fråga mig om min dator är på ens xD

ee. vilken av dem har du? xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

ee. vilken av dem har du? xd

Oj, kanske skulle vara smart att säga också.. xD Jag har en CoolIT

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

en annan fråga: hur vet man att processorn är stabilt klockad? jag har klockat från 2,6 till 2,8GHz på processorn jag har nu. har inte fått bsod men kan det ändå vara instabilt? anledningen till att jag vill köpa vattenkylning är att jag ska köpa en ny processor (phenom II X4 965) och ska klocka till minst 3,6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

varför bara ganska nöjd?

Upptäckte att jag inte kan pressa min processor till mer än 3.8ghz stabilt... :/ känns lite onödigt att slänga iväg 700 spänn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

en annan fråga: hur vet man att processorn är stabilt klockad? jag har klockat från 2,6 till 2,8GHz på processorn jag har nu. har inte fått bsod men kan det ändå vara instabilt? anledningen till att jag vill köpa vattenkylning är att jag ska köpa en ny processor (phenom II X4 965) och ska klocka till minst 3,6GHz

Du stresstestar den. Jag brukar först köra intel burn test och se om den klarar det, sen får den tugga i prime95 i 6-8 timmar. Om den klarar det är den stabil

Helst ska temperaturen inte överstiga 80c.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Du stresstestar den. Jag brukar först köra intel burn test och se om den klarar det, sen får den tugga i prime95 i 6-8 timmar. Om den klarar det är den stabil

Nja inte om han köper en Phenom II x4 965.....AMD rekommenderar en maxtemp på 62C, så 80C är inte så bra......

Är mycket nöjd med min CoolIt.......låter inget å kyler helt ok

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min h50 med gentle typhoon PnP. Min pump är helt ljudlös och jag har klockat min i5 750 till 3,8GHz med en load tempratur på ca 60 grader.

Tror inte det är så stor skillnad på dom, gå efter magkänslan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Båda är skräp.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

jag har laddat ner prime95 en gång men jag förstod inte programmet alls hade jag gjort det så hade jag npg stresstestat processorn. men det få va så eftersom att jag inte fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Nja inte om han köper en Phenom II x4 965.....AMD rekommenderar en maxtemp på 62C, så 80C är inte så bra......

Är mycket nöjd med min CoolIt.......låter inget å kyler helt ok

Hade ingen aning om att AMD processorer var så klena.. bra att du rättade mig

Skrivet av HoBb3:

Är mycket nöjd med min h50 med gentle typhoon PnP. Min pump är helt ljudlös och jag har klockat min i5 750 till 3,8GHz med en load tempratur på ca 60 grader.

Tror inte det är så stor skillnad på dom, gå efter magkänslan

Får ungefär samma som dig. i5 750 3.8ghz GT pnp 1850 med lägsta på fläktkontrollern, högsta temp 60c load xD CoolIT är dock lite billigare på inet

Skrivet av Ovard:

Båda är skräp.

Ingen är skräp. Båda är väldigt bra så sluta tramsa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Hade ingen aning om att AMD processorer var så klena.. bra att du rättade mig

Får ungefär samma som dig. i5 750 3.8ghz GT pnp 1850 med lägsta på fläktkontrollern, högsta temp 60c load xD CoolIT är dock lite billigare på inet

Ingen är skräp. Båda är väldigt bra så sluta tramsa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riceburna:

låter det högt? asså rikigt störande. skulle man kunna lana med den utan att alla andra blir störda av ljudet (mitt problem med AMD fläken just nu )

Min tickar lite smått, men jag kan ju säga att min Gentle Typhoon och mina FD fläktar låter mer än vad pumpen gör. Fast då är ändå datorn väldigt tyst.

Ljudet hörs inte om du stänger chassit, iallafall med Define.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceburna:

YouTube - Corsair H50 Buzzing Noise

YouTube - Corsair H50 noise

Där har du två klipp på ljudet ifrån pumpen.

Permalänk
Medlem

Så. Finns det nån som har haft båda två och vet vilken som är tystast, kyler bäst och läcker minst xD?

Var då vänlig att berätta så mkt du kan i detta forumet =)=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riceburna:

Så. Finns det nån som har haft båda två och vet vilken som är tystast, kyler bäst och läcker minst xD?

Var då vänlig att berätta så mkt du kan i detta forumet =)=)

Jag skulle singla slant om det. Du vinner/förlorar inget på båda. Du kommer bli nöjd hur som helst. Dom är i stort sätt identiska utom pumpens utseende.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag är också inne på att köpa h50 / h70 / cool it. Men jag söker annan info för jag har en toppenidé i mitt chassi, jag letar bredden på toppen på både h50 och cool it. Alltså hur bred är den på toppen , alltså diagonalt ! Stort tack till den som orkar mäta lite snabbt.
Har sökt på google och forumet men inte hittat rätt mått .

mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Lånar tråden lite. Jag är också inne på att köpa h50 / h70 / cool it. Men jag söker annan info för jag har en toppenidé i mitt chassi, jag letar bredden på toppen på både h50 och cool it. Alltså hur bred är den på toppen , alltså diagonalt ! Stort tack till den som orkar mäta lite snabbt.
Har sökt på google och forumet men inte hittat rätt mått .

mvh
Pierre

kolla på måtten på länken (H50)