Uppgradering Moderkort, CPU, Minne - Budget eller Normal?

Permalänk
Medlem

Uppgradering Moderkort, CPU, Minne - Budget eller Normal?

Tjenare!
Jag har tänkt slutföra min 3-stegsraket av uppgraderingar för att få min burk mer modern. Det första steget var att köpa ett nytt grafikkort för 1 år sen(ATI HD4850), och det andra steget var en ny systemdisk(Corsair F60 60gb SSD).

Båda dessa är jag väldigt nöjd med och var bra lyft prestandamässigt, men nu är det ju tyvärr så att CPU+Minne är den svagaste länken, och så kan vi ju inte ha det!

Mina krav på Moderkort är att det ska ha USB 3.0, SATA 6GB/s och Crossfire för eventuella grafikkortsuppdateringar.

Diverse efterforskningar har nu lett mig in på 2 spår; i7 eller i5. Eller "Normal" vs "Budget" som jag kallar de.

Normal

Produktlista - PC uppgradering

Budget

Produktlista - PC uppgradering budget

Mina stora frågor är nu egentligen:
- Är "Normal" värd sina 2300:- mer?
- Kommer det vara stor skillnad?
(Spelar spel titt som tätt, transkodar gärna filmer med ps3 mediaserver, i övrigt vanligt bruk)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Du borde ha ett trippel minnes kitt till i7:an, så slår väll lite på priset och du hamnar rimligtvis på 6 Gb.

Och spontant är det inte värt pengarna för en i7, spelprestandan är försumbar, om du inte tänker lägga ~10k på grafikkort, och för att ge ett alternativ till så får du en Phenom X6 för ungefär samma pengar som i5 an, som i och för sig gör lite sämre från sig i spel men bättra på transkodning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för tipset, men LE-varianten på det kortet saknar både SATA 6GB/s och USB 3.0, annars hade det varit fint.

Skrivet av lideri:

Du borde ha ett trippel minnes kitt till i7:an, så slår väll lite på priset och du hamnar rimligtvis på 6 Gb.

Ja, det hade jag nästan tänkt också. Det kostar bara 400kr mer så har jag 6GB. Om det du säger att skillnaden mot i7 inte är värt det så kan mycket väl ett kompromisspaket se ut såhär:

Produktlista - PC uppgradering mellan

Edit: såg fel. trodde du menade trippel til i5an. Men ovanstående är ju ändå sant.

Permalänk
Medlem

Crap. Såg nu en skillnad mellan i5 och i7 är i5 bara har dual channel. Det trodde jag inte...

Så då är det tillbaks till budget-paketet igen då. Men 4GB borde väl räcka? Har för mig att det är "the sweet spot" för pengar/prestanda. Det kanske har ändrats?