Folding@home fyller tio år

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

jag vet detta, men de verkar inte funka ändå, eftersom cpu ligger på ca 20% load max, och det är inte mycket, sedan hittar jag inget som funkar med amd/ati 5850 kortet då den inte hitter min gpu?

Kör du -smp på cpu clienten?

Det finns en Beta klient till 5850 kortet bla. kör den själv. inte fullt optimerad men jag anser att nu är det lönt att köra med ATI kort om man ska folda.

För er andra:
Finns lite nyheter i forumet bla något 'hjälpmedel' som bara är att ladda hem och sen klicka nästa så är det igång i princip. Det är inte så svårt att finjustera klienterna nu häller. värre var det innan det får ajg hålla med om.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vad var det du inte begrep med IceDreads formulering "0,7Kw i timmen"? Visst, han kunde ha skrivit "0,7 kW momentant i timmen, det vill säga kilowattimmar som råkar vara 3 600 wattsekunder eller joule", men dennes formulering är klart godkänd. Uträkningen är riktig också, wattimmar kan skrivas som watt * timme (effekt * tid), alltså kan man tala om "0,7 kW * 12 h" även om jag hellre skulle använda prepositionen "under" snarare än "i" eller "gånger" (och skriva korrekta kW i stället för "Kw").

Dessutom var Watt och Joule personer. Enheterna heter watt och joule. Vad är föresten som är imbecillt och idiotiskt med "kilowattimme"?

Det är mer klädsamt att leka besserwisser om man vet vad man talar om...

IceDread: Din dator drar troligtvis mycket mindre än 700 watt nominellt.

Om man skriver som han är det uppenbart att man inte har en halv aning om vad en watt är för något. Förlåt så hemskt mycket för att jag försökte utbilda det stackars skrället. Skriver man "0,7 Kw(sic!) i timmen" så har man näppeligen koll.

Det imbecilla med enheten kilowattimme är givetvis att det är en oerhört klumpig enhet för energi. Energi / Tid = Effekt. Effekt * Tid =... (Energi / Tid) * Tid. Brill, just brill.

Permalänk

Jag är faktiskt på människornas sida! Tänk på det när en T800 knackar på dörren och säger "you are terminated".

Folding @ home = Skynet

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Det finns en Beta klient till 5850 kortet bla. kör den själv. inte fullt optimerad men jag anser att nu är det lönt att köra med ATI kort om man ska folda.

Bara jag som finner det märkligt att folding-klienten alltid ligger minst 1-2 generationer efter när det gäller amd/ati, medans nvidia knappt hinner ha sin senaste genartion på hyllan i butik innan ny klient finns?
Visst, marknadsföringsbidrag osv, men hymlas lite väl mycket...

Hur många ppd blir det med nya beta-clienten(gärna url till tråd eller dyl)? hittar bara info om en ny minnestestare :/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Kom ihåg att hålla diskussionen på en trevlig nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eurythmech:

Om man skriver som han är det uppenbart att man inte har en halv aning om vad en watt är för något. Förlåt så hemskt mycket för att jag försökte utbilda det stackars skrället. Skriver man "0,7 Kw(sic!) i timmen" så har man näppeligen koll.

Men om du inte förstod det så är "kW i timmen" om inte idealt så åtminstone helt godkänt skrivet. "kWh i timmen" hade blivit fel, det hade vid dimensionsanalys reducerats till effekt igen. Ja, "Kw" är fel, precis som du gör fel när du skriver watt och joule med stor bokstav om det inte är i början av en mening. Återigen, ska man "utbilda" någon på detta burdusa sätt får man fanemig se till att ha rätt! Kontentan är att han fick sina siffror i uträkningen helt rätt, men råkade skriva "Kw" i stället för "kW" och "i timmen" i stället för "under en timme". Hans ansats (700 watt) var antagligen galen, men den angrep du inte.

Skrivet av eurythmech:

Det imbecilla med enheten kilowattimme är givetvis att det är en oerhört klumpig enhet för energi. Energi / Tid = Effekt. Effekt * Tid =... (Energi / Tid) * Tid. Brill, just brill.

Struntprat. Wattimmar med lämpligt prefix är vedertaget för energiproduktion och konsumtion. För mig framstår det som det är _du_ som behöver utbildas. Du ondgör dig över något väldigt vedertaget. Jämför med sekundmeter och meter per sekund (som är samma sak). Vad vill du använda för icke-klumpig enhet för energi i elförsörjningssammanhang? Kalorier? Joule? Btu? Erg? eV?

Edit: Det finns, förutom att det är vedertaget, en utmärkt anledning till att utgå från wattsekunder i stället för joule (som återigen är samma sak). Ibland talar man nämligen om apparant effekt och använder voltampere. Det vore en smula oegentligt att tala om apparanta joule när vi inkluderar tid. Alla branscher har sina härledda enheter där det kan finnas tonskillnader mellan två härledda enheter för SI-systemet som har samma dimension. Vi kan definiera en byte termodynamiskt om vi vill, men är det vettigt (nej, inte inom datorsammanhang, ja kanske för vissa informationsteoretiska sammanhang). Rätt enhet för rätt sak! Energiproduktion rör flöden som varar i minuter, timmar eller ännu längre, och därför är Wh en praktiskt enhet i stället för prefixade joule. Inte minst därför att vi mäter i watt, inte joule, på grund av effektlagen, och förloppen rör sig över långa tidsintervall. En dator är sällan på en sekund. Att omvandla voltampere (VA) till tid i en apparat under drift i timmar till joule ger en siffra som relaterar till effekten med en konstant med basen 3,6 i stället för 10. Man försöker alltid använda tiopotenser. Så, när SI-systemet skulle kräva kontraintuitiva omvandlingar på grund av att vi inte tillämpar decimaltid finns det ingen anledning till att härledda enheter som skalas till en SI-enhet ska förbli en SI-enhet.

Edit2: Det sista kanske ska exemplifieras för att bli begripligt. Ponera att du har en apparat som drar runda fina 1 kW, eller kräver 1 kJ på en sekund.

Hur räknar jag ut 24/7-förbrukningen på ett år?
Med wattimmar: 1 kW * 24 * 365 = 8,760 MWh. Lätt som en plätt
Med joule: 1 kJ * 3600 * 24 * 365 = 31,536 MJ. Hur mycket är det?

De flesta, speciellt de i energibranschen kan "ta" på megawatt, men hur mycket är 32 megajoule? Visst, du kan prefixa joule med 60-systemet för tid också, men "jouletimmar" blir väldigt egendomligt med tanke på att joule är en wattsekund. _DET_ skulle bli oegentligt. Alternativet är att använda wattsekundprefix, alltså 31 megawattsekunder, MWs. Men alla dessa puristiska tilltyg är inte speciellt ändamålsenliga:
8 760 kWh, hur länge har datorn varit på? Tid/effekt = 8 760 timmar. Lätt som en plätt.
31 536 kJ, hur länge har datorn varit på? Hmm. 31 536 kilosekunder delat med 1 joule är 31 536 000 sekunder. Ok? Du måste dividera ytterligare en gång, med 3 600, för att få ett vettigt mått.

Slutsats, wattimmar är ett ändamålsenligt mått, mer ändamålsenligt än joule.

Edit: kWh/h är ingen ändringsderivata utan blir bara kW igen. Se där, hur lätt det är att ställa till det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Kör du -smp på cpu clienten?

För er andra:
Finns lite nyheter i forumet bla något 'hjälpmedel' som bara är att ladda hem och sen klicka nästa så är det igång i princip. Det är inte så svårt att finjustera klienterna nu häller. värre var det innan det får ajg hålla med om.

Problemet är att den inte tar GPU3-WU's utan bara de gamla GPU2 (fahcore_11).

Först när OpenCL-klienten är klar för Radeon och Geforce kommer vi också (förhoppningsvis) kunna få en trevlig foldingupplevelse.

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Bara jag som finner det märkligt att folding-klienten alltid ligger minst 1-2 generationer efter när det gäller amd/ati, medans nvidia knappt hinner ha sin senaste genartion på hyllan i butik innan ny klient finns?
Visst, marknadsföringsbidrag osv, men hymlas lite väl mycket...

Hur många ppd blir det med nya beta-clienten(gärna url till tråd eller dyl)? hittar bara info om en ny minnestestare :/

Jo jag tycker det är lite synd att de ligger efter. Sen om det beror på att ATI/AMD ibland beskylls att ha sämre drivrutiner vet jag inte om det spelar in.

Nu har jag inte redigt koll på vad min lämnar då jag precis börjat använda den.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Jag är faktiskt på människornas sida! Tänk på det när en T800 knackar på dörren och säger "you are terminated".

Folding @ home = Skynet

Haha, den va bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av karlsan:

10 år sedan tror jag bestämt datorn körde SETI ett kort tag.
Men nu är det detta istället.

numera är det Berkeley Open Infrastructure for Network Computing(BOINC) som gäller om man är på jakt efter utomjordingar! finns protein vikning på BOINC med.

för övrigt så gratz till fah

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jo jag tycker det är lite synd att de ligger efter. Sen om det beror på att ATI/AMD ibland beskylls att ha sämre drivrutiner vet jag inte om det spelar in.

Ett enkelt svepskäl... för det verkar ju trots allt inte hindra andra distributed-computing-projekt/hash-knäckar-program...
Men med ppd/kWh man får idag med ati/amd gpu så tjänar mänskligheten i det stora hela på att man inte kör folding alls :/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men om du inte förstod det så är "kW i timmen" om inte idealt så åtminstone helt godkänt skrivet. "kWh i timmen" hade blivit fel, en ökningstakt om x kWh per timme. Ja, "Kw" är fel, precis som du gör fel när du skriver watt och joule med stor bokstav om det inte är i början av en mening. Återigen, ska man "utbilda" någon på detta burdusa sätt får man fanemig se till att ha rätt! Kontentan är att han fick sina siffror i uträkningen helt rätt, men råkade skriva "Kw" i stället för "kW" och "i timmen" i stället för "under en timme". Hans ansats (700 watt) var antagligen galen, men den angrep du inte.

Tänker du inte tvärtom nu...?

m/s = sträckans ändring per tid = hastighet.
v/s = hastighetens ändring per tid = acceleration.
kWh/h = energins ändring per tid = effekt.
kW/h = effektens ändring per tid. <- vad är detta?

Permalänk
Medlem

har ett gts 250 med en phenom 2 1055t

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

har ett gts 250 med en phenom 2 1055t

OK

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Tänker du inte tvärtom nu...?

m/s = sträckans ändring per tid = hastighet.
v/s = hastighetens ändring per tid = acceleration.
kWh/h = energins ändring per tid = effekt.
kW/h = effektens ändring per tid. <- vad är detta?

Ja, wattid per tid blir ju bara watt, inte watt per tidskvadrat. Watt per timme, W/h blir ungefär som sekundmeter versus meter per sekund. Ibland ser man folk skriva kW/h och mena kWh, inte effektförändring över tid. Det senare brukar anses som fel (om man nu inte faktiskt menar något i stil med effektderivata), men i fallet med sekundmeter är det okej.

Hur eurythmech vill att man ska uttrycka sig är mer höjt i dunkel.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Trevligt med ny artikel.
Hoppas vi kommer upp i åtminstonde 1 miljon PPD och börjar plocka placeringar igen.

Skrev nyligen ihop en kort guide för att få igång version 6.30 SMP-klienten, kan ju vara värd att kolla på: #10384595

Sedan är det ju också värt att nämna att Fermi-korten plockar rätt bra med poäng också, finns instruktioner i Foldingforumdelen för att komma igång.

Tack den där guiden fick jag att fungera. Cpun jobbar i 100% med 2467ppd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

MBY, trevligt att se en person som är konstruktiv och informativ!!

Skrivet av eurythmech:

.. Tid. Brill, just brill...

Uppenbarligen förstod alla vad jag skrev och även du. Dessutom fanns det fel i dina uttalanden så tyst på dig.

Själv har jag mot din gissning en utbildning som överstiger gymnasiet och arbetar som IT Konsult med BI, ETL, SOA, utveckling av affärssystem mm. Elektronik var det några år sedan man satt och räknade på.

I stället för att anmärka, komma med felaktiga påståenden och inte bidra med något konstruktivt så borde du tänka om. Du skulle förmodligen leva ett gladare liv om du var mer vänlig och konstruktiv. De som är det klarar sig mycket bättre i arbetslivet och bygger ett mycket större nätverk. Dessa personer uppskattas av andra och kan arbeta i team mot ett mål.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Till er som hoppar på tåget (för första gången eller gör en comeback likt undertecknad) och kör med smp så rekommenderar jag att ni använder HFM istället för FahMon då HFM tar med bonusen (beror på hur snabbt du returnerar beräkningen), kan skilja ganska mycket på ppd pga bonussystemet. Se FahMon-tråden i foldingsektionen (en av de sista posterna) för en simpel "guide" för att configa HFM.

Permalänk

Så där, nu foldar jag på min mac också
Frågan är bara hur man ska få den att vila när den går på batteri...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Så där, nu foldar jag på min mac också
Frågan är bara hur man ska få den att vila när den går på batteri...

Starta klienten med -configonly -smp flaggorna. Se Folding@home - WinSMPGuide

Citat:

Pause if battery power is being used (useful for laptops) (no/yes) [no]?

If you run a laptop, set this to yes to pause if the laptop is not plugged on the wall. This will avoid the client draining the battery.(if name WinSMP*:)In the SMP client, this setting may not behave as expected.(if name WinGPU*:)In the GPU client, this setting may not behave as expected.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Jag har varit avvaktande till detta för jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Det vore också intressant att veta hur varmt graffet blir av det men det kan man ju själv testa.

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

kör med 2 st 4870 cf och en klockad 940 be! belastar jag cpu och grafikkorten så tar min burk 400w!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av anders190:

Trevligt med ny artikel.
Hoppas vi kommer upp i åtminstonde 1 miljon PPD och börjar plocka placeringar igen.

Skrev nyligen ihop en kort guide för att få igång version 6.30 SMP-klienten, kan ju vara värd att kolla på: #10384595

Sedan är det ju också värt att nämna att Fermi-korten plockar rätt bra med poäng också, finns instruktioner i Foldingforumdelen för att komma igång.

Ojoj, vilken enkel guide! Jag har inte orkat strula med CPU-folding för det är så jobbigt att komma igång, men med den guiden gör jag det med glädje! Tog mig inte mer än ett par minuter och nu är jag igång även med CPUn. Datorn är en mellanklassare från 2007, men den hänger fortfarande med Top 90 next, såvida jag inte får BSOD-problem.

Permalänk
Avstängd

Har swec några BOINC-lag förresten? Äh, jag skapar en tråd om det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har nu börjat med detta. Men det står inte att jag är med i sweclockers folding lag, utan googles. Skrev in koden i nyheten.

Donator KKay
Team Google (446)

Edit: Verkar som att någon annan hade tagit det nicket
Nu när jag bytt så kommer det inte upp poäng osv, någon som kan hjälpa mig?

Använd en passkey, då får du som ett slags unikt id så att du kan ha samma nick med folda för ett annat lag.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Ojoj, vilken enkel guide! Jag har inte orkat strula med CPU-folding för det är så jobbigt att komma igång, men med den guiden gör jag det med glädje! Tog mig inte mer än ett par minuter och nu är jag igång även med CPUn. Datorn är en mellanklassare från 2007, men den hänger fortfarande med Top 90 next, såvida jag inte får BSOD-problem.

Testade den guiden, men jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra i cmd. Skulle du kunna hjälpa mig med det?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Testade den guiden, men jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra i cmd. Skulle du kunna hjälpa mig med det?

Du skriver in det som står i parantes. Byt ut sökvägar till det som gäller ditt system. C:\Program\ om du har svenskt operativsystem till exempel.

När du ska klistra in så högerklickar du på CMD-fönstret och väljer klistra in bara. Rekommenderar inte att skriva in passkey manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/Folding%...

Du skriver in det som står i parantes. Byt ut sökvägar till det som gäller ditt system. C:\Program\ om du har svenskt operativsystem till exempel.

När du ska klistra in så högerklickar du på CMD-fönstret och väljer klistra in bara. Rekommenderar inte att skriva in passkey manuellt.

Har fått igång det nu.
Övervakar med HFM och enligt HFM har jag ett PPD värde på 268, och processorn jobbar bara i drygt 20 procent, kan du hjälpa mig med detta? Hört att du kan folding

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad igen*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

numera är det Berkeley Open Infrastructure for Network Computing(BOINC) som gäller om man är på jakt efter utomjordingar! finns protein vikning på BOINC med.

för övrigt så gratz till fah

Känner igen det, man kunde var med i flera projekt samtidigt och allt var det var. La väl dock ner det där då processorn man körde på den tiden tog bra med tid på sig. Samtidigt hade man inte som idag datorn på 24/7. Känner dock inte så stort intresse att jaga utomjordingar som intresset är för att eventuellt kunna hjälpa till i kampen mot sjukdomar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

sökväg\filnamn.exe -smp

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]