Inloggad som admin men ska ändå kontakta admin!?

Permalänk

Inloggad som admin men ska ändå kontakta admin!?

Sitter och kokar över datorer som alltid ska jävlas med en....

Sitter och försöker ta bort lite filer, och är självklart inloggad som administratör. Dock får jag ändå då och då felmeddelandet att jag inte har behörighet att ändra/ta bort filen, och ska kontakta administratören.

Jag har bara ett enda konto på denna, vilket är administratörskontot självklart, och jag har så vitt jag vet rättigheter till allt? Så vad *** är problemet!?

Permalänk
Medlem

Vissa filer kan vara låsta och vissa kan vara skyddade, det finns alltid en anledning.

Nu för tiden finns även Windows 7 med UAC som begränsar dina rättigheter. Bara för att du är inloggad som admin betyder det inte att du kan göra precis vad som helst.

Permalänk

Och hur jag för att kunna flytta/ändra/ta bort filerna då?

Permalänk
Medlem

Problemet är att ditt adminkonto inte har rättigheter att modifiera/radera filen ifråga. Men eftersom du är admin så har du rättigheter att ändra dina rättigheter till filen
Dvs högerklicka på filen, välj security-fliken och se till att ditt admin-konto får fulla rättigheter till filen.

Permalänk
Medlem

vista/win 7
Höger klicka på filen/mappen sedan egenskaper sedan säkerhet sedan klicka redigera kryssa i full behörighet för ditt användar konto

Permalänk

Gjorde det, men fick samma svar. Nu verkar det dock funka, men istället klagar den på att filen används i ett annat program..... x(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canonball09:

Gjorde det, men fick samma svar. Nu verkar det dock funka, men istället klagar den på att filen används i ett annat program..... x(

haha jadu då kanske det kan vara för att filen används i ett annat program avsluta programmet i fråga

Permalänk

Fast vad glad man blir när allting fungerar till slut! Woho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canonball09:

Och hur jag för att kunna flytta/ändra/ta bort filerna då?

Samma problem här ( WIN7).... Men tryck bara på fortsätt så tillåts du ta bort eller modifiera filen. Mycket underligt på ett annars helt perfekt OS.

En bugg.......................?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...