Permalänk
Medlem

Sabertooth X58+crossfire kvävning?

Jag är i uppdatering tagen och när jag såg Asus sabertooth blev jag helt till mig! x58, 2 pci-16 och kortet i sig är riktigt snyggt. (tycker jag). Men nu när jag börjat researcha så är jag inte så säker på att det är ett bra köp för crossfire.

YouTube - Quad CrossFireX combo

Spolar man fram i klippet så ser man att förrutom att grafiken verkar blocka alla pci-platser så ligger de riktigt nära varandra; så det jag undrar är om korten inte lätt blir allt för varma? Jag kommer ha stadigt luftflöde över korten men skulle helst se lite mer emellan.

Att bli av med PCI platserna är inte något jag gillar, men jag kan leva med det: Men temperaturen.... Så, frågan är: Hur mycket lider korten av att ligga så där tätt? Lutar lite åt att köpa ett annat moderkort

Permalänk
Medlem

Köp ett rampage III extreme :)... där "hoppar man över" en slot pga 4st PCIex 16.. gott om luft emellan som kan cirkulera

Permalänk
Medlem

sabertooth har ju 3st pci-e. kan man inte bara använda den översta och den understa?

Permalänk

Du får tänka på att han kör med dubbla 5970 som är extrem stora kort...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Finns det inga tester på 5970CF. ger det riktigt dålig prestanda eller ger det lika bra skjuts som typ 5870CF eller 470SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

två stycken 5970 skalar väldigt dåligt, har inte grafikkortstesten framför mig men har för mig att 470sli ger mer fps än två 5970.

Permalänk
Medlem

Ok, då låter det som lite bortkastade pengar. Märker man någonsin någon skillnad när man bara kör i 1920*1200, är lite sugen att skaffa 6870CF men det ger 1350 i Unigine heaven och mittt ger 1222.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på om jag skall köra två 5970 som i klippet; så om det ger lite mer luftspalt med andra kort så vore det ju bra. Rampage 3 extreme är både snyggt och bra; enda problemet är att det ju är väldigt dyrt.

Jag hade ju tänkt köra amd; men när jag såg hur priserna på i7 950 och de billiga x58 moderkorten så verkade det ju vara bättre... Anledningen till att jag tänkt mig en kraftfull crossfire rig är att jag kommer köra på 3 skärmar, varje skärm 1920x1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jag är inte säker på om jag skall köra två 5970 som i klippet; så om det ger lite mer luftspalt med andra kort så vore det ju bra. Rampage 3 extreme är både snyggt och bra; enda problemet är att det ju är väldigt dyrt.

Jag hade ju tänkt köra amd; men när jag såg hur priserna på i7 950 och de billiga x58 moderkorten så verkade det ju vara bättre... Anledningen till att jag tänkt mig en kraftfull crossfire rig är att jag kommer köra på 3 skärmar, varje skärm 1920x1200.

Nvidia 3D vision kanske om du nu ska köra med 2st grafikkort finns ju de alternativet också

Visst lite dyrare med allt men ändå fan så mycket härligare med 3D

Annars skulle jag nog köra på 6870CF eller vänta på 69xx kanske?

Sen på sabertoothkortet verkar det som om dom två översta är x16 -portarna å den nedre x4(om man ska gå efter färgen på portarna, tar för givet att samma färg betyder samma hastighet) å då blir det tätt å självklart varmt.........