Permalänk
Medlem

Behöver jag nytt nätagg?

Mitt moderkort sa upp sig för ett tag sedan så jag skaffade mig ett nytt. Sedan dess vill gärna datorn crasha när jag spelar spel (stänger av sig helt). Det händer mer frekvent i ubuntu men även i win7 efter en stund..
Tänkte att jag kanske behöver lite mer power nu, kan så vara fallet?

specs:

ASUS P5P43TD PRO, P43, Socket-775
Intel Core 2 Duo E6700 2,67GHz Socket 775
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
XFX GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA
Hiper Type M 580W
3-5 diskar 7200rpm

Permalänk
Medlem

Kolla först så att inte det är temperaturerna som skenar iväg. Använd Speccy eller liknande program.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Det ska räcka. Faast.. den nätdelen är inte direkt nån kvalite nätdel precis. Men sen är ditt system inte vidare krävande endån så det ska klara sig.
Grävde upp en liten recension på den och visar sig den är baserad på en gammal design.
Hiper Type M 580W Power Supply Review

Hur gammal är nätdelen ungefär? Kan hända den har sletits en del. Nätdelar förlorar en del av sin effekt över tiden.

Men i ditt fall låter det som moderkortet detektar för hög värme och slår av sig själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pEW420:

Mitt moderkort sa upp sig för ett tag sedan så jag skaffade mig ett nytt. Sedan dess vill gärna datorn crasha när jag spelar spel (stänger av sig helt). Det händer mer frekvent i ubuntu men även i win7 efter en stund..
Tänkte att jag kanske behöver lite mer power nu, kan så vara fallet?

specs:

ASUS P5P43TD PRO, P43, Socket-775
Intel Core 2 Duo E6700 2,67GHz Socket 775
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
XFX GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA
Hiper Type M 580W
3-5 diskar 7200rpm

ditt system drar inte mer än 250W och det om du skulle belasta CPU+GPU+alla diskar samtidigt. Så svaret är NEJ du behöver inte mer "power". Däremot så skulle jag köpa en annan agg av vettigt märke då Hiper är skräp och massor av folk har haft problem med dom.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

ditt system drar inte mer än 250W och det om du skulle belasta CPU+GPU+alla diskar samtidigt. Så svaret är NEJ du behöver inte mer "power". Däremot så skulle jag köpa en annan agg av vettigt märke då Hiper är skräp och massor av folk har haft problem med dom.

Va? Hiper skit? Efter den underbara recensionen jag läste precis om dom

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hiper finns inte längre, deras hemsida ligger uppe dock, men det går varken kontakta eller göra RMA.

Permalänk
Medlem

ParasiteX:
Hiper är dåligare än Ace och du har nog inte missat hur det gick för Ace.

Hiper Recensioner kan man inte lita på. Troligen har alla fått special versioner för de som såldes var livsfarliga. Att 3 tidpunkter upprepade sig hela tiden när man frågade hur gamla de var gjorde inte saken bättre om de inte levrades defekta så att propparna gick i huset hela tiden. Det var såna recensioner som fick folk att tro att de var jättebra förutom oljudet vid högre belastning men där veligheten visade att de bara var skräp. Recensioner är från tiden då alla butiker i Sverige slutade sälja Hiper och ingen ville köpa.

pEW420:
Hiper är ökända för FLERA allvarliga fel och situationer så bli inte förvånad om Hiper förstört BÅDE ditt gamla och nya moderkort.

Lika ökänd för att folk som hade Hiper var för envisa för att fatta att deras Hiper förstört deras dator. De köpte ny dator och efter några veckor var den lika trasig som den gamla. De brukade ta ca 1 månad innan Hiper agget dog helt men då hade reda 2 datorer förstörts efter varandra där ena alltid var helt nyköpt.

Oftast förstörs moderkort, grafikkort, och hårddiskar SAMTIDIGT. Andra delar nämns mer sällan. Ovanligt att de brinner eller exploderar men det händer.

Hoppas du har backup på andra hårddiskar som aldrig används med Hiper agget för även om de funkar har du förkortar livslängde för dina hårddiskar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tester kan ha sett bra ut men i längden pga dålig kvalitetskontroll och underdimensionerad kylning har medfört att många modeller gått under.
Hiper är inte i Ace klass eftersom Ace var miserabelt dåliga men för att hålla till i premium segmentet så är förmodligen Hiper värst och verkar som dom lagt ner nu (iaf på Svenska marknaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tester kan ha sett bra ut men i längden pga dålig kvalitetskontroll och underdimensionerad kylning har medfört att många modeller gått under.
Hiper är inte i Ace klass eftersom Ace var miserabelt dåliga men för att hålla till i premium segmentet så är förmodligen Hiper värst och verkar som dom lagt ner nu (iaf på Svenska marknaden).

Försökte faktiskt vara lite sarkastisk Så klart att Hiper är skit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

hur kunde du räkna ut att det inte drar mer än 250w?
jag är nämligen nyfiken på att skaffa CF och undrar hur man vet om nätaggregatet orkar. jag har nu en 550w corsair. i 6870/6850 testet drar de 486/424 watt. o vad mer ska man räkna in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaim3:

hur kunde du räkna ut att det inte drar mer än 250w?
jag är nämligen nyfiken på att skaffa CF och undrar hur man vet om nätaggregatet orkar. jag har nu en 550w corsair. i 6870/6850 testet drar de 486/424 watt. o vad mer ska man räkna in?

Vad har du för system?

Det är lätt att jämföra med tester, dom flesta kör med en lätt klockad i7 quad idag men klockar inte grafikkorten men det brukar inte vara överdrivet mycket som görs på elen då eftersom man inte kan ändra volten i dom flesta fallen. Sen kommer man inte fram till något korrekt men en ungefärlig siffra är inte svårt att dra till med vad gäller annat förutom cpu, moderkort, grafikkort så drar en fläkt 1-2w, en hårddisk 10w, en pump till vattenkylningen? 30w kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vad har du för system?

Jag vill uppdatera min dator och köpa ett uppdateringspaket från t ex komplett.se där man får:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB Kit

Sen är jag då sugen på nya grafikkort och då kanske 6870 i CF.

Därför jag undrar om mitt nätaggregat på 550w räcker till? eller om jag måste köpa nytt nätaggregat också?
övrigt är det bara Samsung SpinPoint F1 500GB och en dvd-brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaim3:

Jag vill uppdatera min dator och köpa ett uppdateringspaket från t ex komplett.se där man får:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB Kit

Sen är jag då sugen på nya grafikkort och då kanske 6870 i CF.

Därför jag undrar om mitt nätaggregat på 550w räcker till? eller om jag måste köpa nytt nätaggregat också?
övrigt är det bara Samsung SpinPoint F1 500GB och en dvd-brännare.

Ska räcka, räkna dock med att det kan låta en del vid hög last speciellt om du ska överklocka systemet.