Vad avgör vid köpet av en lågenergilampa? Studentenkät till rapport.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna köpt LED-lampor om någon av de enfaldiga butikerna här i min närhet hade tagit in dem.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det var bara en reflektion, när jag köper lampor så tar jag det som står på hyllan. Precis samma sak som när jag köper tändstickor. Jag säger inte att alla gör så, jag bara undrade om det var väldigt ovanligt att ha den inställningen. Jag har liksom aldrig reflekterat om varken tändstickor, glödlampor eller pennor utan bara tagit den billigaste storpacket jag hittat helt enkelt.

I det läget så är ju priset det som avgör för dig. Skit sak samma ifall ljuskällan har en ljusfärg på 5000 kelvin, lyser med 400lumen även om den ska kunna ersätta en 60W glödljus, tar 2 min att starta upp osv.
Vi är alla olika vad gäller våra prioriteringar, därför vår enkät och undersökning.
Vissa är mer intresserade av ljuskvalitén och kan helt ignorera priset i det läget.

Finns ju som tidigare sagt ett flertal olika ljuskällor att välja bland också. Jag blir lite nyfiken på ifall det inte spelar någon roll för dig ifall det är lysrör, led eller halogen som du köper när du handlar din bulkförpackning?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jag hade gärna köpt LED-lampor om någon av de enfaldiga butikerna här i min närhet hade tagit in dem.

Har du frågat? Många butiker tar ju in ifall de upplever att det finns en efterfrågan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag hade gärna köpt LED-lampor om någon av de enfaldiga butikerna här i min närhet hade tagit in dem.

Elkedjan har LED i sitt sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortifer666:

I det läget så är ju priset det som avgör för dig. Skit sak samma ifall ljuskällan har en ljusfärg på 5000 kelvin, lyser med 400lumen även om den ska kunna ersätta en 60W glödljus, tar 2 min att starta upp osv.
Vi är alla olika vad gäller våra prioriteringar, därför vår enkät och undersökning.
Vissa är mer intresserade av ljuskvalitén och kan helt ignorera priset i det läget.

Finns ju som tidigare sagt ett flertal olika ljuskällor att välja bland också. Jag blir lite nyfiken på ifall det inte spelar någon roll för dig ifall det är lysrör, led eller halogen som du köper när du handlar din bulkförpackning?

Jag har inte ens reflekterat på priset. Jag tar ner dem från hyllan och går till kassan. Alltså återigen jag säger ju inte att folk inte reagerar på detta men jag förklarade bara hur jag gör. Nej det spelar ingen som helst vad för typ av lampor det är, jag tar den med rätt sockel och som passar.

Det är säkert jättebra med en enkät. Det var inget påhopp på den. Jag var bara nyfiken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mortifer666:

Såg att SUMITOMO redan svarat. Och jag kan bara säga att det var vad jag tänkt skriva.
Man kan fortfarande smuggla in dem privat.

Nackdelen är att förbudet verkar sprida sig till fler länder och inte bara EU.
Konstigt, 120 års trogen tjänst och så plockar de bara bort den sådär.

Eller så gör man som en tysk firma och lanserar en ny serie av klotrunda värmeelement med 95% verkningsgrad: Lysande element rundar glödlampsförbud - NyTeknik

Ja, förbudet är idiotiskt. Varför har jag utvecklat i en tidigare tråd. Observera att det är helt i sin ordning att argumentera för att alternativen är bättre (för de är det ofta [alltid för vanlig hemmabelysning]) utan att för den sakens skull vara för förbud.

En nackdel med ljus med alltför bra lumental per watt är att man ibland vill ha värmeutvecklingen. Det har inte varit alldeles enkelt att ersätta trafikljus med LEDs (där LEDs faktiskt funnits i 10-15 år) och navigationsljus för flyg, etc, eftersom sträng vinter kan få dessa att snöa igen. I trafikljus har man nu värmeelement som kan värma vid behov (det blir alltså mer strömsnålt över lag ändå).

Skrivet av Sentenced:

Det var bara en reflektion, när jag köper lampor så tar jag det som står på hyllan. Precis samma sak som när jag köper tändstickor. Jag säger inte att alla gör så, jag bara undrade om det var väldigt ovanligt att ha den inställningen. Jag har liksom aldrig reflekterat om varken tändstickor, glödlampor eller pennor utan bara tagit den billigaste storpacket jag hittat helt enkelt.

Mäh! Då är du ju ingen riktig nörd! Klart man kollar lumen, lumen per watt, färgtemperatur, spektra, livslängd, etc, etc när man köper lampor! Och så blir man förbannad för att "riktiga" data sällan står på förpackningarna utan bara "motsvarar glödljus på N watt", precis som mortifer666 redan irriterat sig på (ungefär som att handla batterier. "30% more power"! Say what? Ge mig Ah vid specifik last eller håll käften, jälva batterimånglare!).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Eller så gör man som en tysk firma och lanserar en ny serie av klotrunda värmeelement med 95% verkningsgrad: Lysande element rundar glödlampsförbud - NyTeknik

Ja, förbudet är idiotiskt. Varför har jag utvecklat i en tidigare tråd. Observera att det är helt i sin ordning att argumentera för att alternativen är bättre (för de är det ofta [alltid för vanlig hemmabelysning]) utan att för den sakens skull vara för förbud.

En nackdel med ljus med alltför bra lumental per watt är att man ibland vill ha värmeutvecklingen. Det har inte varit alldeles enkelt att ersätta trafikljus med LEDs (där LEDs faktiskt funnits i 10-15 år) och navigationsljus för flyg, etc, eftersom sträng vinter kan få dessa att snöa igen. I trafikljus har man nu värmeelement som kan värma vid behov (det blir alltså mer strömsnålt över lag ändå).

Mäh! Då är du ju ingen riktig nörd! Klart man kollar lumen, lumen per watt, färgtemperatur, spektra, livslängd, etc, etc när man köper lampor! Och så blir man förbannad för att "riktiga" data sällan står på förpackningarna utan bara "motsvarar glödljus på N watt", precis som mortifer666 redan irriterat sig på (ungefär som att handla batterier. "30% more power"! Say what? Ge mig Ah vid specifik last eller håll käften, jälva batterimånglare!).

Det är rätt smart av dem att sälja dem som små element.
Och iförbudet är väl smart i större delen av södra europa där värmeutvecklingen bara är rent resursslöseri.
Här i norden har vi ju mest tänt på det mörka vinterhalvåret och då slösar vi inte så mycket med energin.

Leds utomhus har ju en fördel när det är kallt ifall man bortser från att de kan snöa igen och det är att deras verkningsgrad och livslängd ökar ju kallare det är.
Men med samma tanke som med glödlampan här i norden så är led väldigt dåligt i varma södern.
Många av de nya ljuskällorna fungerar ju sämre i temperaturer över 25grader.

Men jag antar att det är så det går när politiker lägger sig i.
Det finns bra och dåliga saker med det, hade inte Sverige lagt sig i och subventionerat HF-don så hade vi haft stora problem att gå över till T5 lysrör t.ex.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mortifer666:

Men jag antar att det är så det går när politiker lägger sig i.
Det finns bra och dåliga saker med det, hade inte Sverige lagt sig i och subventionerat HF-don så hade vi haft stora problem att gå över till T5 lysrör t.ex.

Beskatta-förbjuda-subventionera-bidrag. Suck. Politiker i ett nötskal. Vad är det för typ av subvention då? Är det subvention som i "vi stjäl lite mindre och sänker skatten" eller subventionera som i "vi öser pengar på"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Beskatta-förbjuda-subventionera-bidrag. Suck. Politiker i ett nötskal. Vad är det för typ av subvention då? Är det subvention som i "vi stjäl lite mindre och sänker skatten" eller subventionera som i "vi öser pengar på"?

"Vi öser pengar på"-subvention. När HF-donen kom så var de svindyra och armaturtillverkare lade ju på ytterliggare 100% på priset vilket gjorde att lysrörsarmaturer blev mångdubbelt dyrare endast för att det fanns hf-don monterade.

Regeringen lade fingrarna emellan och subventionerade hf-donen vilket gjorde att det blev samma kostnad att ha moderna armaturer som att köpa med drossel och glimtändare.
Pga det så har vi idag den mest moderna lysrörsarmaturerna i världen. Andra länder har stora problem att gå över från T8 till T5 lysrör. Det har inte vi så vi kan lättare ställa om oss till en mer energisnål belysning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Ah, den värsta typen av subvention alltså. Observera att jag kan vara mot subventioner utan att vara mot T5-rör.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Ah, den värsta typen av subvention alltså. Observera att jag kan vara mot subventioner utan att vara mot T5-rör.

Jo, principiellt är jag också mot subventioner då man inte kan förutse framtiden.
Fast i det här fallet så föll det väl ut även om det dröjde över 10 år mellan beslutet och den bra effekten.

De hade "bonnatur" som det heter i småland.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if