Permalänk
Medlem

Click of death?

Det är såhär... Igår satt jag i godan ro och knappade på ICQ, när min ena disk började typ klicka ett par tre gånger, och sen laggade allt i ca 10 sek innan det fortsatte som det skulle. Samma sak varje gång man aktiverade ett fönster eller liknande. Jag startade om för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte, för datorn startade inte. Disk failure. Jag blev ledsen. Försökte starta Linux vilket fungerade fint. Linux ligger på samma disk som Win, men på en annan partition. Min fråga är, vad har hänt och vad kan jag göra åt det? Kör Win2000 Pro och disken är en 60GB IBM, kända för the click of death. Finns det nåt sätt att rädda det jag har på disken?

Visa signatur

Pingviner är balla, Linux åt alla!

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag seriöst undra om det är Win2k som strular till hårddiskar. Jag kör också det operativet och min gamla disk gick åt helvete, nu är den här också på väg att paja tror jag. Jag vet också flera andra som har fått sina hårddiskar förstörda när de har kört windows 2000...

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, när en hårddisk lägger av lägger den av helt har jag för mig. Det finns företag som arbetar med att återställa information men sånt är nog dyrt...

Visa signatur

Grimmer
Grimner <--

Permalänk
Medlem

Men disken verkar ju inte ha dött helt eftersom det bara är den ena partitionen, den med windows på, som pajat. Ska försöka med någon slags rescue o se om det kan hjälpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så oväntat att det var en IBM (listade ut det innan jag hade läst)
Nejmen nu ska jag inte klaga, partitionerna brukar ju inte dö pga click of death, min kvarleva 60gxp 30gig får ett klick ca en gång i månaden eller mindre.
Låt disken vara urkopplad ett tag, det hjälpte mig en gång när en disk dog, den lag ned så fort den stått på ett tag.
Försök leta på Partition magic annars, den kanske kan dundra liv i den, who knows :D?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Okej ska testa det. Först tänkte jag slänga i win2k skivan o se om man kan få igång eländet. Isf gör jag en backup o sen installerar jag om möget. Annars testar jag det du sade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den kommer dö snart! min höll på så i 3 dar sen pajade delen där winXP låg och tack o hej. Kopiera över det du ska till en annan disk fort som attan, för den håller inte många dar till.