Permalänk
Medlem

Bios HjÄlp!!!

Jag har ett MSI K7T266 Pro- R
Jag hade bios version 1.9 och hittade 5.4 på
http://www.braziliantech.com/files/Hardware/Motherboard/BIOS/...
Men sen efter att jag hade flashat så blev skärmen helt svart...
Sen tog jag reset på bios och då såg jag i alla fall vad som händer... Datorn stannar helt när den kommer till:
CHECKING NVRAM...

Sen händer ingenting mer...
Jag har varit inne på MSI:s hemsida: http://www.msi.com.tw
och kollat hur man ska göra för att försöka få tillbaka det gamla bios... Och det stod då:

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g.
Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and
hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover
the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

Och det har jag gjort men det händer absolut ingenting...
Diskettenheten jobbar inte alls...

NÅGON som har haft samma problem och vet hur man ska göra???

Måste ha hjälp????

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum
Corsair DDR2 2048 MB 6400

Permalänk
Medlem

Vad inbär reset på BIOS?

En ide att försöka fixa detta är ju ialla fall att du tar ut "BIOS-chippet" ur sockeln, om det sitter i en sockel(brukar göra det på de flesta datorer) och om du har en till dator så kan du plocka ut den datorns chip medans den är igång och stoppa in ditt andra chip och sedan försöka flasha det igen i den datorn, med förutsättningen att det är samma sorts sockel i båda datorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leif_H
Vad inbär reset på BIOS?

En ide att försöka fixa detta är ju ialla fall att du tar ut "BIOS-chippet" ur sockeln, om det sitter i en sockel(brukar göra det på de flesta datorer) och om du har en till dator så kan du plocka ut den datorns chip medans den är igång och stoppa in ditt andra chip och sedan försöka flasha det igen i den datorn, med förutsättningen att det är samma sorts sockel i båda datorerna.

Clear CMOS data.
Alltså fabriksinställningarna...

Men nu har jag fått lite mer info. Jag tog bort nätverkskortet och då hittade burken ramen. Men sen står det CMOS/BAD CHECKSUM

Men samtidigt som det så står det tryck del-setup och en massa såna grejer, men tangentbordet verkar helt dött... Det reagerar inte på någonting alls.... Verkar som om bios har glömt tangentbordet..

"Tangentbordet som BIOS glömde 1" lite humor i det hela....

Men vad pratar du om?? Ja den sitter i en sockel. men jag har bara 1. Jag har inte 2 st chip.... ?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrooby

Men vad pratar du om?? Ja den sitter i en sockel. men jag har bara 1. Jag har inte 2 st chip.... ?

Jag pratar om att du kan ta chippet från "problem datorn" och sätta det i en annan dator och flasha om det i den, sedan flyttar du bara tillbaks chippet och kollar om det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leif_H

Jag pratar om att du kan ta chippet från "problem datorn" och sätta det i en annan dator och flasha om det i den, sedan flyttar du bara tillbaks chippet och kollar om det funkar.

Ja det kanske skulle funka... Men behövs det inga specialverktyg eller nåt för att få bort bios kretsen??
Eller är det bara att slita??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrooby

Ja det kanske skulle funka... Men behövs det inga specialverktyg eller nåt för att få bort bios kretsen??
Eller är det bara att slita??

Jag har inte haft några problem med att peta ut mitt, har bara använt en skruvmejsel och petat in den under och sedan bara bänt lite gran, men man ska vara försiktig, har råkat böja några av benen på kretsen några gånger, men det har inte varit några problm att böja tillbaka dom.
Finns ju annars verktyg för att ta loss det, elfa.se har och www.eksitdata.com tror jag också har, kanske Clas Ohlsons också har.

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum