Borttappad ext4-partition

Permalänk

Borttappad ext4-partition

Hej..

Jag skulle installera om min ubuntu-server härom dagen och efter det så finns det inte längre någon partition på min 3.5TB Raid6-volym. Jag har nästan all data på annat ställe, men det tar ca en vecka för mig att flytta tillbaka allt om jag skulle göra om det, så det vore skönt om man slapp det.
OS-version är Ubuntu Server 10.10 64-bit, det enda som är installerat är LAMP, samba och webmin.

(Jag tror) problemet är att Linux upptäcker raid-volymen som /dev/sda och OS-disken som /dev/sdb och därför försökte installera grub på raidvolymen och därmed skrev över partitionstabellen. (Detta trots att OS-disken är satt som första startenhet i BIOS)

Jag har kört testdisk på raid-volymen och den hittar inget, dock visar den en Linuxpartition i början av den djupare sökningen, men inte efter att sökningen är genomförd.

Ska man bara skapa en ny ext4-partition genom testdisk och sen gör diskcheck på det?

Det är min närmsta idé för tillfället, men innan jag gör något som eventuellt kan förvärra det vill jag höra med lagringsguruna här på SweC..

PS. Jag vet att Raid inte är någon ersättning för backup och än så länge har jag i princip bara flyttat data från mina gamla diskar och inte tillsatt något nytt. När servern är färdig ska det sättas upp riktig offsite backup också, jag behöver inga lektioner i det ämnet för tillfället.