Bästa budget-SSDn till Windows?

Permalänk
Medlem

Bästa budget-SSDn till Windows?

Tja! Undrar vilken som är den bästa budget-ssdn att ha windows på?

Som jag förstått det spelar varken skriv och läshastigheterna roll här, utan endast acces-tiden samt randome read?

Köpte nyss den sista intel 40gb ssdn på netonnet för 800kr, men undrar om windows blir snabbare på en corsair F60 disk (sandforce chip), har den snabbare accestid samt randome read?

Sen så har de två olika intel 40gb på netonnet.se, vad är skillnaden mellan dessa, eller är de samma disk?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Nej, accesstiden är utmärkt på samtliga och seq.läs är också bra på de flesta.
Men slumpmässig 4K skriv & läs är det som används mest av Windows och som brukar vara svårast att få fart på.

Diskarna är av olika generationer med olika chiplösningar. Den andra (R5) är nyare och borde varit dyrast men är billigast.
K5 har utgått och ersatts av R5 som tillverkas "mer energibesparande".
SSDSA2MP040G2K5 Snabb Vikt: 80g Garanti 1år Pris: 879:-
SSDSA2MP040G2R5 Andra generationen Garanti 3år Vikt: 68g Pris: 849:-

A-Data kommer strax med en riktigt snabb SSD. Det blir inte budgetvarianter direkt från början...
A-DATA skeppar SATA 6,0 Gbps SSD med 480MB/s läshastighet - www.nordichardware.com

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej, accesstiden är utmärkt på samtliga och seq.läs är också bra på de flesta.
Men slumpmässig 4K skriv & läs är det som används mest av Windows och som brukar vara svårast att få fart på.

Diskarna är av olika generationer med olika chiplösningar. Den andra (R5) är nyare och borde varit dyrast men är billigast.
K5 har utgått och ersatts av R5 som tillverkas "mer energibesparande".
SSDSA2MP040G2K5 Snabb Vikt: 80g Garanti 1år Pris: 879:-
SSDSA2MP040G2R5 Andra generationen Garanti 3år Vikt: 68g Pris: 849:-

A-Data kommer strax med en riktigt snabb SSD. Det blir inte budgetvarianter direkt från början...
A-DATA skeppar SATA 6,0 Gbps SSD med 480MB/s läshastighet - www.nordichardware.com

Är det någon idé att vänta då? Sitter på en 160gb sata hårdisk nu men en phenom II x6, vill gärna ha lite fart på systemet:P

Men sitter med en intel 40gb ssd (andra generationen då, den "bästa" av dem), och undrar ifall jag borde lägga till någon hundring till corsairs force 60gb?

Det enda jag kommer ha på disken är OSet i princip, så att flytta stora fíler osv skiter jag i i princip, bara windows beter sig så snabbt som möjligt.

Om vi säger så här då, vilket av intel 40gb 2G och corsair F60 är snabbast som system disk, eller vilken dick runt 1000kr över huvud taget är snabbast som systemdisk?

Förlåt om jag är jobbig, har tittat på tester men förstår inte riktigt vilka tester som är relevanta. I vissa fall är ju intel 40gb snabbare än corsair F60, och i vissa fall är intel 40gb rejält mycket långsammare.

Hjälp mig snälla

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Intels 40GB är en halvdan variant av Intel 80GB. Absolut inget jag skulle kasta ut pengar på.
Corsair Force Series F60 är mera jämförbar med Intel 80GB så den skulle det bli.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Intels 40GB är en halvdan variant av Intel 80GB. Absolut inget jag skulle kasta ut pengar på.
Corsair Force Series F60 är mera jämförbar med Intel 80GB så den skulle det bli.

Okej, blir väl att åka in och byta den sen då, tur att jag kollade upp detta!:)

Btw, hos intels diskar så ger ju mer GB mer prestanda, 80gb presterar ganska mycket bättre än 40gb, medans 160gb presterar bättre än 80gb. Gäller det även Corsairs diskar, dvs tjänar man någon nämnvärd prestanda på att köpa en större disk, även om man inte behöver utrymmet?

Tack för svaren, uppskattas rejält!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att Force serien är likadan, förutom 40Gb versionen som inte kunde utföra en viss uppgift i SC's test. tror det hade med storleken att göra.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

...
Btw, hos intels diskar så ger ju mer GB mer prestanda, 80gb presterar ganska mycket bättre än 40gb, medans 160gb presterar bättre än 80gb. Gäller det även Corsairs diskar, dvs tjänar man någon nämnvärd prestanda på att köpa en större disk, även om man inte behöver utrymmet?
...

Intels 120GB & 160GB diskar är snabbare än 80GB på grund av tekniken och inte av storleken.
Corsairs F-Series har samma teknik (styrchips) oavsett storleken. En SSD har lika jobbigt att skriva nytt, oavsett storleken när alla minnesceller använts en gång. Med en större disk tar detta lite längre tid.
Man tjänar alltså inget på att ha mycket 'ledigt' utrymme kvar på en SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Intels 120GB & 160GB diskar är snabbare än 80GB på grund av tekniken och inte av storleken.
Corsairs F-Series har samma teknik (styrchips) oavsett storleken. En SSD har lika jobbigt att skriva nytt, oavsett storleken när alla minnesceller använts en gång. Med en större disk tar detta lite längre tid.
Man tjänar alltså inget på att ha mycket 'ledigt' utrymme kvar på en SSD.

Okej, har för mig att jag läst att när man plockar bort minnes-chipps på ssdn för att sänka kapaciteten så sjunker även prestandan, men det kanske är fel?

Men hur som helst, när jag köpte min förra ssd var intels 40gb den absolut prisvärdaste och det bästa budgetalternativet. Är Corsair F60 det bästa budget alternativet just nu?

Ozc har ju 2 serier som är nästan lika dana som corsair F60, där vertex 2 har någon exklusiv firmare från sandforce som gör att den presterar bättre, corsair F60 har inte denna eller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Okej, har för mig att jag läst att när man plockar bort minnes-chipps på ssdn för att sänka kapaciteten så sjunker även prestandan, men det kanske är fel?

Jag svarade på om en onödigt stor outnyttjad SSD var snabbare än en lagom stor.
Det är en annan sak om man stympar en SSD genom att även halvera eller inte utnyttja hela styrningen.
Intel 160GB hade samma värden som 80GB innan G2-uppdateringen som höjde 160GB till 250/100.
Intel 80GB har 250/70 medan 'budgetvarianten' Intel 40GB bara har ynkligt låga 170/35 (liknande en HDD).

Corsairs F-Serie använder samma "SandForce SF-1200" styrchip oavsett mängden minne 285/275.
Om du läser denna nyligen gjorda jämförelse så ser du att en liten F40 presterar i jämförelse med en Intel 80GB i flertalet tester
förutom där minnesmängden 40GB blir för liten för deras testprogram.
Sveriges största SSD-test 2010 - www.nordichardware.com

Citat:

Ozc har ju 2 serier som är nästan lika dana som corsair F60, där vertex 2 har någon exklusiv firmare från sandforce som gör att den presterar bättre, corsair F60 har inte denna eller?

OCZ Vertex 2 Series använder samma "SandForce SF-1200" men de har alla möjligheten att lägga in egna styrprogram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag svarade på om en onödigt stor outnyttjad SSD var snabbare än en lagom stor.
Det är en annan sak om man stympar en SSD genom att även halvera eller inte utnyttja hela styrningen.
Intel 160GB hade samma värden som 80GB innan G2-uppdateringen som höjde 160GB till 250/100.
Intel 80GB har 250/70 medan 'budgetvarianten' Intel 40GB bara har ynkligt låga 170/35 (liknande en HDD).

Corsairs F-Serie använder samma "SandForce SF-1200" styrchip oavsett mängden minne 285/275.
Om du läser denna nyligen gjorda jämförelse så ser du att en liten F40 presterar i jämförelse med en Intel 80GB i flertalet tester
förutom där minnesmängden 40GB blir för liten för deras testprogram.
Sveriges största SSD-test 2010 - www.nordichardware.com

OCZ Vertex 2 Series använder samma "SandForce SF-1200" men de har alla möjligheten att lägga in egna styrprogram.

Okej! Men jag förstår inte riktigt testerna. I vissa test utklassar intels ssd de andra, och i vissa tester ligger de hopplöst efter.

I slumpmässig läsning 4K leder ju fortfarande intel ganska stort (vilket är vad windows använder?), borde inte intel 40gb har lika snabb slumpmässig läsning som sin storebror, då de har samma styrkrets?

Eftersom jag inte ska lagra något på SSDn, utan endast ha windows + viktiga program på den så är det väl endast slumopmässig läsning av 4K filer som jag har nytta av? Är inte intel 40gb bättre än corsair F60 / Ocz Vertex 2?

Eftersom jag inte kan mycket om SSDer så vet jag inte vad jag ska ha.

Ursäkta om jag är jobbig. Men vilken SSd för 800-1200kr är absolut bäst att ha windows på? Lättar man får en solklar rekommendation än en länk till ett test när man inte är så hajj på området, om du förstår!:)

Tack för hjälpen hittills!

Visa signatur

Permalänk

Lägg märke till att det är inte den prestanda-stympade Intel 40GB som testas.
Skall du jämföra Intel och Corsair F60 så är det Intel 80GB versionen som gäller.

Man kan inte snåla med hundralapp hit och dit när man investerar för år framåt.
Spara då ett par veckor till och skaffa Intel 80GB eller 120GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Lägg märke till att det är inte den prestanda-stympade Intel 40GB som testas.
Skall du jämföra Intel och Corsair F60 så är det Intel 80GB versionen som gäller.

Man kan inte snåla med hundralapp hit och dit när man investerar för år framåt.
Spara då ett par veckor till och skaffa Intel 80GB eller 120GB.

Okej, så intel 120gb är bättre än både ocz vertex 2 och corsair force?

Och intel 40gb är rejält mycket sämre än deras 80gb?

Visa signatur