Skillnad på firmware på Seagatedisk

Permalänk
Medlem

Skillnad på firmware på Seagatedisk

Jag skickade efter en ny Seagate Baracuda IV från itbuttiken.dk som jag fick idag och det visade sig att den hade firmware version 3.05. De andra Seagatediskarna som jag beställt från db.com för ca 8mån sedan har firmware version 3.19.

Är det någon här som har koll på vad som kan skilja mellan dessa firmwares?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

det är en av de äldste 3.05 det hadde jag när modellen precis hadde kommit ut..den hd gick sönder föresten

jag köpte också en från itbutiken för ett tag sen o fick firmware 3.10..

3.19 fick på den jag fick bytt av seagate..

där är skillnad på dom (typ S.M.A.R.T är one eller off) och andra saker men det får du nog fråga seagate om...

minna är 40gb vilken volym har du på dina ?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har läst så fungerar 3.15 och uppåt bra i raid-0 medan äldre versioner inte fungerar tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Jag mailade Seagate och frågade vad skillnaden var och fick detta svar nästan omgående:

The most common reason why a firmware version is changed is to address component changes to the controller board during manufacturing. The firmware version on the drive should remain on the drive throughout its lifetime. If you feel you are having performance problems due to the firmware, the drive should be replaced.

Danny M.
Seagate Technical Support

Jag skickade iväg ett mail till itbutikken om att jag fått en gammal version av disken. Dessutom så såg jag att det är en Seagate OEM disk jag fått med ett lite annat utseende än de andra jag har.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

ingen hit...

här är en bra artikel jag hittade idag

http://www.xbitlabs.com/storage/barracuda-ata4-raid0/

Permalänk
Medlem

Jag fick svar nu från itbutikken och dom sa bara att dom inte brydde sig så länge det var rätt hårddisktyp jag fått. Men så länge jag inte kör RAID konfiguratuion så har det väl firmwaren ingen betydelse tydligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja du får enbart RAID versionen av disken direkt från seagate annars är det inte den raid optimerade versionen av disken.

Permalänk
Medlem

Hur kollar ni Firmwaren?
Sen så vet jag att minst en av mina diskar är en "OEM" disk (Att försäljaren ska ersätta den vid fel och inte Seagate)
Den ser dock ut som en "vanlig" Seagate

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

när bios posten kommer upp så står hd identifierad med firmware...

detta är när datorn startar...

annars hämta deras prog från deras hemsida...discwizard2002

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Barracuda från Itbutikken i Mars och enligt Dtemp så har jag firmware 3.75

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Jag köpte min Barracuda från Itbutikken i Mars och enligt Dtemp så har jag firmware 3.75

Då har du nog fått en RAID optimerad disk som inte är lika snabb som de andra Barracudorna om du kör den som en vanlig hårddisk. Itbutikken verkar inte alls ha koll på vad dom skickar ut till kunderna. Enl. Seagate så skall man skicka in diskarna till dom för att få de RAID optimerade versionerna, de skall inte säljas som "vanligt" över disk.

Visa signatur