Permalänk
Medlem

Ny CPU kylare, vilken rekommenderar ni?

Tjenare nu är det så att jag skall köpa ny cpukylare för min AMD 955 låter alldeles för mycket och det börjar gå min på nerverna, så fort jag gör något krävande på datorn så låter det som ett jetplan som skall lyfta.
Jag är inte särskilt kunnig om datorer men jag antar att det är cpufläkten som börjar låta då?

Jag har funderat mellan dessa kylarna:
http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
http://www.inet.se/artikel/5321298/arctic-cooling-alpine-64-p...

Jag antar att alla dessa kyler bättre än original och jag överklockar inte eller spelar något krävande spel, bara cs 1.6 så det jag söker mest är en tyst fläkt.

Så nu undrar jag vilken av dess ni tycker jag skall köpa? Vill helst att den skall vara hyfsat så lätt att montera, när man byter kylare ser jag att vissa smetar på lite kylpasta, är detta nödvändigt om jag inte överklockar?

Jag har också hört att man kan ställa in något "quiet fan" i BIOS så att fläkten stannar på en viss rpm hela tiden utan att öka och sänka hela tiden. Hur fungerar detta?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kylplasta skall alltid användas spelar ingen roll om du klockar eller inte. Bäst av dom där är Cooler Mastern. Sista kylaren är ju kanske till och med sämre än en stockkylare.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Kylplasta skall alltid användas spelar ingen roll om du klockar eller inte. Bäst av dom där är Cooler Mastern. Sista kylaren är ju kanske till och med sämre än en stockkylare.

Okej,har hört att Cooler Mastern kyler bra men är inte så jätte tyst.
Hur mycket kylpasta skall man använda då? är det som att bre en macka, allt ska vara täckt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttrish:

Hur mycket kylpasta skall man använda då? är det som att bre en macka, allt ska vara täckt?

Ungefär som ett okokt riskorn i mitten på cpun brukar vara lagom

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Ungefär som ett okokt riskorn i mitten på cpun brukar vara lagom

Okej så man behöver inte smeta ut det då? Sen undrar jag om det finns något program för att sänka chassifläktarna med om det går eller om datorn blir för varm då, jag använder antec three hundred originalfläktar. Jag har redan testat speedfan men förstod mig inte riktigt på skiten...

Permalänk
Medlem

Min amd 955 kylare kyler min 925a atm.. 22grader Idle, 37grader load (inget chassi utan testbench) den låter inte mycket alls.. tror du fått måndags ex :/

Permalänk
Skrivet av puttrish:

Okej så man behöver inte smeta ut det då? Sen undrar jag om det finns något program för att sänka chassifläktarna med om det går eller om datorn blir för varm då, jag använder antec three hundred originalfläktar. Jag har redan testat speedfan men förstod mig inte riktigt på skiten...

Du behöver inte smeta ut. Antec three hundred fläktarna är väl kopplade direkt till nätagget? De har inte 3pin kontakt om jag minns rätt Du kan alltså inte ändra fläkt hastigheten på dem

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny!

Vilken processor fläkt är tystas på lägra belastning och högre belastning av Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 och Cooler Master Hyper 212 Plus?

Och vilken kyler bäst?(Dvs för att vara tyst )

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexsundin1:

Du behöver inte smeta ut. Antec three hundred fläktarna är väl kopplade direkt till nätagget? De har inte 3pin kontakt om jag minns rätt Du kan alltså inte ändra fläkt hastigheten på dem

Okej, ja dom är kopplade till nätagget men om jag kopplar dom till 3pin, kan man justera dom då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttrish:

Brorsan har en Arctic cooling freezer 7 pro rev2 och den är lätt mycket högre än vad 212+ är.

Du kan även byta fläkten på 212+ samt sätta dit en till om du vill. Men du kommer bli super nöjd med 212+, bara du kollar så att du har plats med den eftersom en är drygt 16 cm hög.

När du har bytt fläkten på den till något som en scythe gentle typhoon så blir den i stort sätt ljudlös jämnfört med tyngre grafikkort.

Jag har två stycken gentle typhoon fläktar som står på 100% och de är ljudlösa jämnfört med alla de 6 fractal design fläktarna i chassit, som inte heller låter mycket alls.

Skrivet av filipcombat:

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny!

Vilken processor fläkt är tystas på lägra belastning och högre belastning av Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 och Cooler Master Hyper 212 Plus?

Och vilken kyler bäst?(Dvs för att vara tyst )

Mvh

CM Hyper 212+ skulle jag säga. Den låter lite vid hög load men det är lätt fixat om man fixar tystare fläktar till den. Dock låter AC Freezer 7 pro en del med när den får i 100% men då kan man inte byta fläktar tyvärr.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Brorsan har en Arctic cooling freezer 7 pro rev2 och den är lätt mycket högre än vad 212+ är.

Du kan även byta fläkten på 212+ samt sätta dit en till om du vill. Men du kommer bli super nöjd med 212+, bara du kollar så att du har plats med den eftersom en är drygt 16 cm hög.

När du har bytt fläkten på den till något som en scythe gentle typhoon så blir den i stort sätt ljudlös jämnfört med tyngre grafikkort.

Jag har två stycken gentle typhoon fläktar som står på 100% och de är ljudlösa jämnfört med alla de 6 fractal design fläktarna i chassit, som inte heller låter mycket alls.

CM Hyper 212+ skulle jag säga. Den låter lite vid hög load men det är lätt fixat om man fixar tystare fläktar till den. Dock låter AC Freezer 7 pro en del med när den får i 100% men då kan man inte byta fläktar tyvärr.

Okej, som det ser ut nu så blir det nog en CM men vet inte om jag köper till en fläkt, kan man ställa in så att fläkten aldrig kommer upp i 100% utan att den ligger på kanske 50% hela tiden eller blir cpun för varm då? som sagt så överklockar jag inte och spelar bara cs 1.6
Om jag nu köper en gentle typhoon, vilket rpm skall jag ha då? räcker det med 800? då det nästan är det dubbla dB med 1150 rpm

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Bra tack för svaret!

men tror ni att http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/kylning/pro... är värt 500kr? Den ser ut att va billig för att inte ha någon fläkt ,den ser big ut, kommer den passa i Fractal define r2 chassi tro?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttrish:

Okej, som det ser ut nu så blir det nog en CM men vet inte om jag köper till en fläkt, kan man ställa in så att fläkten aldrig kommer upp i 100% utan att den ligger på kanske 50% hela tiden eller blir cpun för varm då? som sagt så överklockar jag inte och spelar bara cs 1.6
Om jag nu köper en gentle typhoon, vilket rpm skall jag ha då? räcker det med 800? då det nästan är det dubbla dB med 1150 rpm

Om du köper Hyper 212+ så tänk på hur du applicerar kylpasta. Det som dom flesta rekommenderar och som i vanliga fall är bäst är "okokt riskorn" i mitten på processorn men, CM-kylaren är inte slät under och trycker nog inte ut pastan lika bra som en slät kylare. Läs manualen som följer med kylaren och se vad dom rekommenderar för metod och använd den. Min gissning är att ett tunt lager på processorn är bättre i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Om du köper Hyper 212+ så tänk på hur du applicerar kylpasta. Det som dom flesta rekommenderar och som i vanliga fall är bäst är "okokt riskorn" i mitten på processorn men, CM-kylaren är inte slät under och trycker nog inte ut pastan lika bra som en slät kylare. Läs manualen som följer med kylaren och se vad dom rekommenderar för metod och använd den. Min gissning är att ett tunt lager på processorn är bättre i detta fall.

Actually så säger manualen väldigt lite :/ Jag rekommenderar att du sätter kylpasta i små små strån över varje heatpipe. Själv vet jag att jag tog lite för mycket, men det funkar bra bra ändå! Dessvärre riktade jag kylaren horisontellt och inte vertikalt men det gör ingen dag och natt skillnad (man har ju fläktar i taket av chassit)

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! men jag undrar fortfarande om det går att sänka chassifläktarna om dom är kopplade till 3pin eller om det blir för varmt i burken då. Vilket program kan jag göra detta med? jag förstår mig inte riktigt på speedfan

Permalänk

Beställde 212 från inet för någon dag sen kom in på lager idag kommer få den imon. När jag har installerat det så återkommer jag med svar
Kör AM3 X4 955 , ska se hur mycket det låter med stock och med 2 revoltec (BLUELED) i pnp config. D.v.s db och idle and load temps..

Har verkligen ingen anning om 212an är bra alls , men det var verkligen billigt och behöver klocka processorn ( vilket jag egentligen inte brukar göra ) eftersom att 5970BE blev införskaffad några veckor sedan.

Mellan 80fps avrage på stock cooling är inte bra enough på dirt2, om man säger så

Kommer även testa (riskorn) och små små pluppar runtom , med orginal kylpasta och artic silver 5.

Visa signatur

Dator 1 (Gaming) :| XFX 5970BE 2GB | Corsair 4GBkit stock | 955 stock | CM 212+ | HAF 932 | Asus M4N75TD | Samsung Spinpoint 1TB | TX750 |

Dator 2 (nytt projekt) :| Fractal Design R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bountymatch:

Beställde 212 från inet för någon dag sen kom in på lager idag kommer få den imon. När jag har installerat det så återkommer jag med svar
Kör AM3 X4 955 , ska se hur mycket det låter med stock och med 2 revoltec (BLUELED) i pnp config. D.v.s db och idle and load temps..

Har verkligen ingen anning om 212an är bra alls , men det var verkligen billigt och behöver klocka processorn ( vilket jag egentligen inte brukar göra ) eftersom att 5970BE blev införskaffad några veckor sedan.

Mellan 80fps avrage på stock cooling är inte bra enough på dirt2, om man säger så

Kommer även testa (riskorn) och små små pluppar runtom , med orginal kylpasta och artic silver 5.

Okej bra vad menar du med "i pnp config. D.v.s db och idle and load temps.." har du gjort så att fläkten ligger på samma hastighet hela tiden då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bountymatch:

Lite för mycket kylpasta men så gjorde jag och det funkar fint

Skrivet av puttrish:

Tack så mycket för svaren! men jag undrar fortfarande om det går att sänka chassifläktarna om dom är kopplade till 3pin eller om det blir för varmt i burken då. Vilket program kan jag göra detta med? jag förstår mig inte riktigt på speedfan

Nja...det beror på om ditt moderkort i huvudtaget har fläkt kontroll förutom på processor fläkten.

Annars skulle jag installera cpuid hardware monitor och kolla alla temperaturer i idle/load innan du pillar på fläktarna, och sen använda antingen fläktkontroller man kan köpa eller motstånd till fläktarna så de går lite slöare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

http://img703.imageshack.us/img703/1940/imag0059z.jpg

Lite för mycket kylpasta men så gjorde jag och det funkar fint

Nja...det beror på om ditt moderkort i huvudtaget har fläkt kontroll förutom på processor fläkten.

Annars skulle jag installera cpuid hardware monitor och kolla alla temperaturer i idle/load innan du pillar på fläktarna, och sen använda antingen fläktkontroller man kan köpa eller motstånd till fläktarna så de går lite slöare.

Okej, ja det finns ett uttag och när jag sätter in en fläkt där så står det på speedfan att den ligger på 2800rpm men jag förstår inte hur jag sänker den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttrish:

Okej, ja det finns ett uttag och när jag sätter in en fläkt där så står det på speedfan att den ligger på 2800rpm men jag förstår inte hur jag sänker den?

Hmm....tyvärr har jag glömt hur man ändrar på hastigheten. Men det låter som att du har 80cm fläktar? 2800rpm låter mycket för en chassi fläkt.

Det bästa du kunde göra är att köpa bättre fläktar som du kan byta med dem du har? Eller som sagt, hitta en fläkt kontroll eller motstånd att sänka hastigheten på fläktarna ^^

Finns ju kopplings knep att använda 7v eller 5v istället för 12v om man kopplar direkt till aggregatet, dock vet jag inte hur säkert det är att göra detta.

Visa signatur

Permalänk

Om du har ett Antec 300 och originalfläktarna i så finns det en integrerad fläktkontroller på fläktarna.. Därför heter de 3-speed. Du kan ställa dom direkt alltså på low, medium eller high.

Här nedan ser du hur kontrollern ser ut.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av puttrish:

Okej bra vad menar du med "i pnp config. D.v.s db och idle and load temps.." har du gjort så att fläkten ligger på samma hastighet hela tiden då eller?

D.V.S och idle and load temps... (var att jag egentligen menade hur mycket grader processorn ligger på i idle och load. PNP betyder Push"N"Pull vilket är att man använder 2 fläktar på kylare istället för 1 som man får med.

Ja fläktarna kommer också att läggas in på olika rpms ( 800 och 1250 )

Kommer testa kylaren helt och hållet.

Visa signatur

Dator 1 (Gaming) :| XFX 5970BE 2GB | Corsair 4GBkit stock | 955 stock | CM 212+ | HAF 932 | Asus M4N75TD | Samsung Spinpoint 1TB | TX750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bountymatch:

D.V.S och idle and load temps... (var att jag egentligen menade hur mycket grader processorn ligger på i idle och load. PNP betyder Push"N"Pull vilket är att man använder 2 fläktar på kylare istället för 1 som man får med.

Ja fläktarna kommer också att läggas in på olika rpms ( 800 och 1250 )

Kommer testa kylaren helt och hållet.

Om jag får lägga mig in så förstår jag inte riktigt vad du menar heller. D.V.S (Det vill säga...?) och idle och load temps...

Den meningen låter lite knepigt eller missuppfattar jag begreppet "dvs" i detta sammanhanget? Jag antar du menade att du kommer jämföra resultaten mellan stock kylaren och 212+ kylaren?

jag undrar också varför du kommer ha olika rpm's på fläktarna, kommer det ge bättre resultat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Om jag får lägga mig in så förstår jag inte riktigt vad du menar heller. D.V.S (Det vill säga...?) och idle och load temps...

Den meningen låter lite knepigt eller missuppfattar jag begreppet "dvs" i detta sammanhanget? Jag antar du menade att du kommer jämföra resultaten mellan stock kylaren och 212+ kylaren?

jag undrar också varför du kommer ha olika rpm's på fläktarna, kommer det ge bättre resultat?

Jo, skrev det lite knäppt. Ska testa hur 212 stock låter presterar och idle load. Sen ska jag testa 212 med Artic Silver 5 kylpasta , idle load , PNP och ställa in på olika Rpms.

(Stock=stockfläkten.)

idle tempsen och load tempsen är det viktigaste när det gäller en processorkylare,
jag kommer byta ut 212+ fläkten som kommer med d.v.s stockfläkten. Istället kommer jag ha två stycken Revoltec fläktar och se hur mycket dom låter, men även se hur mycket idle load ligger på.

Sry för ett dumt inlägg förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bountymatch:

Jo, skrev det lite knäppt. Ska testa hur 212 stock låter presterar och idle load. Sen ska jag testa 212 med Artic Silver 5 kylpasta , idle load , PNP och ställa in på olika Rpms.

(Stock=stockfläkten.)

idle tempsen och load tempsen är det viktigaste när det gäller en processorkylare,
jag kommer byta ut 212+ fläkten som kommer med d.v.s stockfläkten. Istället kommer jag ha två stycken Revoltec fläktar och se hur mycket dom låter, men även se hur mycket idle load ligger på.

Sry för ett dumt inlägg förut.

Okej kom gärna med svar när du har testat. men om jag köper fen fläkt till och tar bort stockfläkten, hur mycket rpm skall fläkten ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttrish:

Okej kom gärna med svar när du har testat. men om jag köper fen fläkt till och tar bort stockfläkten, hur mycket rpm skall fläkten ha då?

Du kan ju kolla hur mycket luft fläktarna ger. 212+ fläkten som man får med trycker ut (från lägst till högst) 21.2 - 76.8 CFM. Högsta RPM fläkten har är 2000 varv per minut (correct me if i'm wrong!).

Jag har två st GentleTyphoon fläktar till min kylare som flyttar 37.1 CFM per fläkt och det fungerar lysande för mig De går i 1000rpm högst.

Dock vet jag inte om man använder en formel för att räkna ut exakt hur mycket luft som trycks och sugs ut när det gäller flera fläktar.

Om jag var du skulle jag satsa på att byta fläkten med en eller två tystare fläktar som gentle typhoon. 1000rpm om du ska ha två och ~2000rpm eller ~75 CFM om du ska ha en.

Visa signatur

Permalänk

Har nu testat 212+ och fått bra temps med orginal fläkten, vilket jag använder.
Testade PNP config med 2 revoltec fläktar och det blev inte alls bra.

Artic silver pasta idle: 26C load: 38C (fläkten går upp i varv vid load) , mycket bra resultat för övrigt.
Coolermaster Pasta idle: 24Cload: 40C , Bättre idle dåligare i load. Men mycket bra pasta ändå.

Fläkten som kom med var faktiskt bättre än föväntat, använder den nu istället för 2 stycken i pnp.

Jobbig montering men det var värt det.

Rekommenderar Gentle Typhoon dock som min kompis använder.. Får skitbra temps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bountymatch:

Har nu testat 212+ och fått bra temps med orginal fläkten, vilket jag använder.
Testade PNP config med 2 revoltec fläktar och det blev inte alls bra.

Artic silver pasta idle: 26C load: 38C (fläkten går upp i varv vid load) , mycket bra resultat för övrigt.
Coolermaster Pasta idle: 24Cload: 40C , Bättre idle dåligare i load. Men mycket bra pasta ändå.

Fläkten som kom med var faktiskt bättre än föväntat, använder den nu istället för 2 stycken i pnp.

Jobbig montering men det var värt det.

Rekommenderar Gentle Typhoon dock som min kompis använder.. Får skitbra temps.

Okej tack för svar, jag köper nog en 212 men jag undrar om man kan ställa fast den på någon viss rpm? för jag vill slippa det där att fläkten börjar låta som fan så fort man startar cs eller något.. eller blir den processorn för varm då?

Permalänk
Skrivet av puttrish:

Okej tack för svar, jag köper nog en 212 men jag undrar om man kan ställa fast den på någon viss rpm? för jag vill slippa det där att fläkten börjar låta som fan så fort man startar cs eller något.. eller blir den processorn för varm då?

Njaa jag vet inte om man kan det.. Med borde man ju egentligen göra.. Men fläkten låter inte alls mycket. Orginal-fläkten låter dock väldigt mycket.

Köp inte någon annan pasta än coolermasters , det är i stort sett samma pasta som artic prestanda mässigt.

Fråga några som kan detta lite bättre, tror att man kan ändra fläkthastighet i bios.

Och nej processorn blir inte ens varm med orginal fläkt så oroa dig inte

Visa signatur