Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x6 1090T

Hej!

Funderar lite på att köpa ny processor och funderar på om 1090T sex kärnor är ett bra val?
Just nu har jag x4 925 och tycker inte riktigt den möter mina behov.
Vad jag gör på datorn?

Lirar WoW - borde bli laggfritt med en 6 kärnig?
Renderar - brukar recorda montage med FRAPS
Programmerar

Jag vill ha en snabb dator som möjligt när det kommer till CPU, vill helst inte överklocka.
Tacksam för alla svar!

Och till sist, vad kan 1090T jämföras med i Intel versionerna?

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Entusiast

Ordet ''Laggfritt'' Går inte att använda i spelet WoW. Eftersom spelet är grymt instabilt. Ena sekunden har du 60 FPS (Vsync) Andra sekunden har du 20. Men Wow är ett mycket RAM/CPU ätande spel ja. Så du kommer troligen förbättra FPSen lite och spelet kommer säkert bli Stabilare.
Och om du tänkt spela ''Laggfritt'' Så får du nog skaffa en bättre GPU om du ska Maxa spelet med shadows.

Mvh Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
Ja, jag vet att WoW är ostabilt i större städer, men vilket som, är väl processorn jag tänker byta till en stor uppgradering av vad jag har nu?

Just nu vill jag att spelen ska flyta på bra, kanske inte på Max men du förstår vad jag menar.
GPU kommer senare att inköpas.

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PawPaw:

Tackar för svaren!
Ja, jag vet att WoW är ostabilt i större städer, men vilket som, är väl processorn jag tänker byta till en stor uppgradering av vad jag har nu?

Just nu vill jag att spelen ska flyta på bra, kanske inte på Max men du förstår vad jag menar.
GPU kommer senare att inköpas.

Mvh

Fredde

Jadå. Spelen/Spelet kommer att bli mer stabilt. Sen är det ju upp till var och en om det är värt ~2k. Men man gör som man vill.
Och om du ska köra med en hel del Andra program uppe samtidigt som Wow så kommer FPSen inte påverkas lika mycket som när du hade en 4kärnig. (4kärnigt är inget problem det heller) Men nu snackar vi tunga program i bakrunden. Kanske något Bild redigerings program eller ett till spel? Jaja du förstår var jag vill komma..
Lycka till!
//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Får ta en funderare och se vad det blir

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Och till sist, vad kan 1090T jämföras med i Intel versionerna?

Ifall du menar nya 2500-2600(K), dvs Sandy Bridge så går de inte riktigt att jämföras. 1090T klarar fler trådar än 2500, men 2500 är betydligt snabbare per tråd vilket i slutändan betyder att 2500 vinner. 2600 klarar å andra sidan fler trådar än 1090T och är ungefär lika snabb som 2500 per tråd. Se det som man vill, men Sandy Bridge är enligt tester det bästa på marknaden just nu förutom eventuellt de dyraste processorerna för sockel 1366.

Jag skulle antingen ha skaffat en SB-processor eller väntat på Bulldozer och se vad det har att erbjuda. Inte för att 1090T är en dålig processor, men den nya arkitekturen på 32nm kom ganska plötsligt och 45nm som 1090T bygger på tillhör redan den förra generationen.

Permalänk
Medlem

Yep, men tänkte inte jämföra med just de nya Sandy Bridge processorerna utan någon av de äldre varianter eftersom 1090T inte är lika ny, jag menar mer åt att den kanske är lika snabb som ~ i7 920 t.ex.?
Jag hade valt Intel utan tvekan om jag hade haft budgeten, men just nu har jag ett AM3 socket moderkort och därför finns inte den möjligheten.

Jag tänkte jag skulle komplettera listan där uppe lite mer om vad jag gör på datorn:

Renderar - oehört stor skillnad ifall jag skaffar x6 istället för x4?
Bildredigering - skapar hemsidor och allmänt gör grafisk design, ibland i stora upplösningar.

Kommer jag att få en stor uppgradering i dessa saker jag radade upp?
Som sagt, finns inget bättre än när datorn har en snabb CPU

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Hej!

Funderar lite på att köpa ny processor och funderar på om 1090T sex kärnor är ett bra val?
Just nu har jag x4 925 och tycker inte riktigt den möter mina behov.
Vad jag gör på datorn?

Lirar WoW - borde bli laggfritt med en 6 kärnig?
Renderar - brukar recorda montage med FRAPS
Programmerar

Jag vill ha en snabb dator som möjligt när det kommer till CPU, vill helst inte överklocka.
Tacksam för alla svar!

Och till sist, vad kan 1090T jämföras med i Intel versionerna?

Mvh

Fredde

WoW utnyttjar bara två-tre kärnor på ett vettigt sätt (resterande kärnor belastas knappt av spelet), så för WoW skulle en i5 2500K vara ett bättre val.

För rendering däremot är 1090T ett lika bra val som i5 2500K.

För programmering så är det hugget som stucket vilken av 1090T och 2500K som används.

Här är en jämförelse (i vissa test är en hög stapel bra och i andra en låg, se i texten till vänster om stapeln vad som gäller):
http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=288

Edit: Hoppsan, det hann visst komma lite inlägg medan jag knappade.

Om du redan har ett AMD-moderkort, så är ju 1090T ett bättre val :).

Som komplettering till ovanstående, så kan nämnas att för att optimera för WoW, så se till att klocka upp processorn lite (vilket är lätt med 1090T då det är en BE-modell). WoW föredrar frekvens framför kärnor.

För bildredigering, så investera i mycket minne, särskilt om du kör med stora bilder.

För rendering gör två extra kärnor gott.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej, låter som AMD inte är lika bra prestanda mässigt.

Jag får nog ta och nöja mig med den dator jag har och senare i framtiden skaffa en Intel burk.
Verkar lite som om jag kastar pengar i sjön ifall jag köper en AMD x6 processor.

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

Kan du betala 400 kr extra så kan du få en bättre Sandy Bridge processor med moderkort.
Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/145950/2011-01-24
AMD: http://www.inet.se/kundvagn/visa/145953/2011-01-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

WoW utnyttjar bara två-tre kärnor på ett vettigt sätt (resterande kärnor belastas knappt av spelet), så för WoW skulle en i5 2500K vara ett bättre val.

För rendering däremot är 1090T ett lika bra val som i5 2500K.

För programmering så är det hugget som stucket vilken av 1090T och 2500K som används.

Här är en jämförelse (i vissa test är en hög stapel bra och i andra en låg, se i texten till vänster om stapeln vad som gäller):
http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=288

Stämmer bra att 1090T hänger med på ganska många områden. Det var helt andra siffror på andra benchar jag kollat, men då med överklockade 2500K som alltid blev snabbast.

Det man kan säga är väl att 2500K i princip alltid är bättre för 1 till 4 trådars applikationer. När fler trådar används så hänger plötsligt 1090T med ungefär lika bra.

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Okej, låter som AMD inte är lika bra prestanda mässigt.

Jag får nog ta och nöja mig med den dator jag har och senare i framtiden skaffa en Intel burk.
Verkar lite som om jag kastar pengar i sjön ifall jag köper en AMD x6 processor.

Mvh

Fredde

Nja, du kan ju även vänta in Bulldozer som kommer till sommaren. AMD's nya arkitektur lär ju utprestera deras gamla och kan förhoppningsvis även tampas med Intel i prestanda per klockcykel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

~ 700kr

Om det är en i5 SB jag ska ha så är det 2500K versionen.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Kan du betala 400 kr extra så kan du få en bättre Sandy Bridge processor med moderkort.
Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/145950/2011-01-24
AMD: http://www.inet.se/kundvagn/visa/145953/2011-01-24

Nja, om den kombon är bättre är ytterst tveksamt. Skulle faktiskt hellre köpt en 1090T om man ändå sitter på ett AMD-moderkort. Den SB-modellen är ju oklockbar och 1090T har upplåst multipel och är klockvänlig. Rent processorkraftsmässigt är jag tveksam till att 2400 skull vara bättre än 1090T.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej, ja det är just det jag funderar på, om det är lönt att skaffa 1090T? Eller kanske ett 1075T istället?
Men får som sagt fundera lite, svårt val.

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

Vet inte om det verkligen är värt att lägga ner 2000kr när du ändå har en Phenom II som tickar på i 3 GHz enligt sign. Jag skulle nog lagt undan pengarna och vänta på Bulldozer och gjort en riktig uppgradering efter sommaren istället. Ingen har ju en aning om hur Bulldozer kommer prestera men den kommer lägga sig bra till gentemot Intel som alltid.

Har du redan ett hyffsat moderkort och en bra CPU-fläkt samt lär dig ställa in typ 4 grejor i bioset så är ju saken en annan då du kan köpa en 1070T för runt 1800 kr samt klocka den till 3,6 - 3,7 GHz hur enkelt som helst. Då blir det lite mer vinst då du får ca 20 % mer MHz per kärna samt ett monster på kompilering.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ta och överclocka din processor nu och ta och vänta fram tills sommaren då bulldozer kommit och bestäm dig då vad du vill uppgradera din dator till (om inte OC inte är tillräcklig för dina behov just nu)

Ska nog gå att FSB OC:a din X4 925:a.

Hade problem med min gamla Phenom X4 9750 2.4Ghz. då hastigheten inte riktigt räckte till. Fick till en enkel clock på 25Mhz på FSB 200->225. Resulterade i 2.7Ghz cpu. Var just vad jag behövde för att vara nöjd.
Detta med att inte heller egentligen höja cpu vcore heller! (fick bara ha en snäpp lägre undervoltning. Muhaha )

Permalänk
Avstängd

Om du ska ha en sexkärnig AMD och tänker klocka så säger jag att 1055T är ett bättre val. Haft 2st sånna processorer och båda klarade 4.2ghz med luftkylning. Säger bara om man ändå ska klocka så är det bättre att spara nån hundring och ta 1055T i stället då den klockar lika bra som en 1090T.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870