Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Ja! När jag har kört mitt sista tunga set till failure finns det inte mycket ork kvar, kör 5x10 i samma övning @ 50% av 1rm efter det tunga settet. Kör enligt ett 5/3/1-schema förövrigt!

Gått riktigt bra senaste tiden, PB i det mesta, 9x97,5kg i bänkpress i torsdags Kv: 77kg.

Fan du bra lyft! 5/3/1-schema, innebär det 5 reps på set 1, 3 på set 2, och 1 på set 3?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Fan du bra lyft! 5/3/1-schema, innebär det 5 reps på set 1, 3 på set 2, och 1 på set 3?

Lite knepigare än så Finns en ebook man kan köpa, googla jim wendler 5 3 1.

Finns en tråd på kolozzeum som förklarar rätt bra, speciellt ett av inläggen: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3892193&postcou...

Men kortfattat så kör man första perioden med 5or i de tunga setten, period två kör man 3or i de tunga setten, period 3 kör man 5->3->1reps i de tunga setten, period 4 kör man deload med lätta vikter. Under de tre första tunga perioderna så har man ett set per pass där man ska gå till failure i huvudövningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Lite knepigare än så Finns en ebook man kan köpa, googla jim wendler 5 3 1.

Finns en tråd på kolozzeum som förklarar rätt bra, speciellt ett av inläggen: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3892193&postcou...

Men kortfattat så kör man första perioden med 5or i de tunga setten, period två kör man 3or i de tunga setten, period 3 kör man 5->3->1reps i de tunga setten, period 4 kör man deload med lätta vikter. Under de tre första tunga perioderna så har man ett set per pass där man ska gå till failure i huvudövningen.

Ah avancerat värre Själv har jag aldrig riktigt orkat följa någon "metod" speciellt ordentligt... Borde väl egentligen testa någon gång men så länge man får resultat så spelar det ju inte så värst stor roll

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

nu var det dags igen.
195kg i bänken sist,200kg ska tas idag.
gick makalöst bra förra passet,då orkade man 2 reps på 195 och 1 failure,har dumpat ragen och börjat att testa jack3d,så jag har den att tacka för det.
200kg borde inte vara nå problem nu.
jag får se,skriver hur det gick när jag kommer hem;)

har även fått en ny "lek vikt"(som jag vill kalla det för),en vikt som jag klarar garanterat av själv och ingen passare behövs,förra vikten var 150x5-6,nu är det 160x5,så ökningar på den normala vikten har man också fått

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nu var det dags igen.
gick makalöst bra förra passet,då orkade man 2 reps på 195 och 1 failure,har dumpat ragen och börjat att testa jack3d,så jag har den att tacka för det.

har även fått en ny "lek vikt"(som jag vill kalla det för),en vikt som jag klarar garanterat av själv och ingen passare behövs,förra vikten var 150x5-6,nu är det 160x5,så ökningar på den normala vikten har man också fått

Biffigt! Lycka till

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nu var det dags igen.

Är du nöjd med jack3d? Finns den på gymgrossisten? Jag har kört rage, ragex2 och superpump men är sugen på något annat nu. Superpump va sjukt bra de första veckorna men känns som att effekten har mattats av nu när jag jobbar på den sista decilitern i burken...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Medlem

Jack3d är den bästa jag testat, så jag kan rekommendera den.

EDIT: Ja den ska finnas på gymgrossisten och mmsports.

Kan också tillägga att jag testat följande pow produkter:

Jacke3d
Jacked XX EXTREME
Viper-X/VIP-X
VPX Shotgun v1
Muscletech Nano Vapor

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av Pinkspear:

Är du nöjd med jack3d? Finns den på gymgrossisten? Jag har kört rage, ragex2 och superpump men är sugen på något annat nu. Superpump va sjukt bra de första veckorna men känns som att effekten har mattats av nu när jag jobbar på den sista decilitern i burken...

det är nog den bästa PWOn som jag någonsin har testat och det säger mycket det eftersom jag under åratal har varit ett hängivet rage fan samt testat en hel del annat.
testade först med 1 skopa,jäkligt bra tryck fick man,pump som i i helvete och ja,jag ökade i övningarna.
kör nu merd 1½ skopa och det blir bara bättre och bättre.
ska bli intressant att se hur det blir på full dos:).
stor skillnad mellan rage och jack3d tycker jag.

edit:just ja,glömde det viktigaste,JA!!,jag klarade det:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj nu var det ett tag man skrev i denna tråd.

Jag har har haft lång frånvaro från träning (av olika anledningar) och har behövt avbryta min volleybollträning för att min rygg helt enkelt inte palla att gå från inget till hård träning bara sådär.

Jag har nu på senaste tiden börjat med en ny rutin med att göra 10-15 armhävningar/situps/rygglyft per dag och har märkt en liten nedgång i vikt, men nu är det så att jag vill gå upp i vikt (väger för tillfället 75kg) och bli stabilare så jag slipper bla ryggont. Har ni några bra tips på små övningar man kan göra varje dag för att bli "stabilare" ?

Extrafråga: jag har funnit mig själv med att äta en stor knäckebrödsmacka med ett lager keso på samt senap och ketchup på det, hur nyttigt är det? och finns det något nyttigt samt smakrikt att byta ut korvtillbehören med?

Permalänk
Skrivet av Pedbor:

oj nu var det ett tag man skrev i denna tråd.

Jag har har haft lång frånvaro från träning (av olika anledningar) och har behövt avbryta min volleybollträning för att min rygg helt enkelt inte palla att gå från inget till hård träning bara sådär.

Jag har nu på senaste tiden börjat med en ny rutin med att göra 10-15 armhävningar/situps/rygglyft per dag och har märkt en liten nedgång i vikt, men nu är det så att jag vill gå upp i vikt (väger för tillfället 75kg) och bli stabilare så jag slipper bla ryggont. Har ni några bra tips på små övningar man kan göra varje dag för att bli "stabilare" ?

Extrafråga: jag har funnit mig själv med att äta en stor knäckebrödsmacka med ett lager keso på samt senap och ketchup på det, hur nyttigt är det? och finns det något nyttigt samt smakrikt att byta ut korvtillbehören med?

inte för att armhävningar och situps är så speciellt belastande,men att gå ner i vikt när man utför "styrke" övningar,det är deffinitivt inget bra tecken;)(om man nu vill ha muskler).
"små övningar" får mej att tänka på gamm tanterna som köper dessa 0,5-1 kilos hantalrna och sitter och kör 1000 reps med dom i hopp om att bygga upp och stabilisera.
mitt råd är att du går till närmaste gym,tränar marklyft på lätta vikter tills du får in snittsen på det hela och sen avancera i den övningen,då bygger du upp hållning,blir stabilare samt(om du gör rätt och låter kroppen hänga med) botar ditt ryggont.

Visa signatur

Permalänk

Jag har fått för mig att bristningar är något man ganska lätt får när man tränar hårt samt knaprar nån skit, men ska man få bristningar utan att knapra ska man ha en jävla otur?

Lite nyfiken då jag helt "plötsligt" har två polare som har blivit jäkligt stora samt fått saftiga bristningar i bröst/axel partiet.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Jag har fått för mig att bristningar är något man ganska lätt får när man tränar hårt samt knaprar nån skit, men ska man få bristningar utan att knapra ska man ha en jävla otur?

Lite nyfiken då jag helt "plötsligt" har två polare som har blivit jäkligt stora samt fått saftiga bristningar i bröst/axel partiet.

Bullshit. Bristningarna i sig bevisar inte ett smack och är inte alls särskilt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Stackars alla gravida som skulle knapra skit enligt ditt resonemang.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Stackars alla gravida som skulle knapra skit enligt ditt resonemang.

Trodde det var uppenbart att det var styrketräning jag syftade på och inte graviditet i tråden om styrketräning.

Men jag förtydligar. Hur ovanligt är det att man får bristningar efter att man styrketränat en tid utan att man använder några olagliga preparat?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Trodde det var uppenbart att det var styrketräning jag syftade på och inte graviditet i tråden om styrketräning.

Men jag förtydligar. Hur ovanligt är det att man får bristningar efter att man styrketränat en tid utan att man använder några olagliga preparat?

Enligt min erfarenhet vanligt. Både jag och brorsan har fått bristningar, speciellt i bröstpartiet. Käkar pre-workout och protein efteråt, inget annat. Har även ett par polare som också fått det, vilka jag iofs inte till 100% kan garantera att de kör utan att ta något olagligt - man vet ju aldrig, men jag är 99% säker på att de inte gör de.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Det är definitivt inte ovanligt, jag själv fick en del bristningar när jag började träna och jag har aldrig knaprat "skit". Nuförtiden är jag lite klokare och låter viktökningar gå sakta.

Permalänk

låter mer som det där avundsjuke snacket som man hör allt mer och mer.
"han har blivit stor,mycket större än mej,han har vuxit mycket fort*tillsätt en massa buhu buhu och grin här*,finns bara en förklaring,han tar nått olagligt".
bara en massa okunnigt bullshit.
dom som växer tränar/äter/vilar rätt och vet vad dom håller på med,simple as that,resten som står still eller som det går segt för...tja....

bristningar kan man mycket väl få när man tränar och växer,inte bara pga musklerna,men också för fettet som man lägger på sej under en bulk,åratal utav snabb upp och ner gång i vikt tär på huden som i vissa fall inte hinner med att tämjas ut/dra ihop sej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast många kosttillskott har ju ämnen som inte är lagliga som tex Jacke3d
Jacked XX
innehåller geranamine

Även massa testoboster och fettförbrännare innehåller massa skummt, så tränar man på friskis o svettis t.ex så kan det vara bra att kolla upp vad man äter.
Även många andra stor gym som har anti-doping policy.

Då jag själv brukar Jacked XX och anser inte den olaglig, men spelar ju ingen roll vad jag tycker.

Permalänk

Tackar för svaren, helt enkelt jag som fått fel uppfattning om bristningar.

Mvh // Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Vad ni alla verkar missa på är att den huvudsakliga faktorn är inte "hur snabbt man växer", utan snarare hur hormonerna svarar på träningsdos och kaloriintag. Huden är väldigt töjbar (uppenbarligen). Kopplingen till doping är således inte helt obefogad, för där snackar vi verkligen om att hormonerna får spel, liknande fenomen kan dock uppstå helt naturligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av woyang:

Fast många kosttillskott har ju ämnen som inte är lagliga som tex Jacke3d
Jacked XX
innehåller geranamine

Även massa testoboster och fettförbrännare innehåller massa skummt, så tränar man på friskis o svettis t.ex så kan det vara bra att kolla upp vad man äter.
Även många andra stor gym som har anti-doping policy.

Då jag själv brukar Jacked XX och anser inte den olaglig, men spelar ju ingen roll vad jag tycker.

Öh, va?

Du har fel. Dem är inte olagliga. Är väl dessutom ganska logiskt att de inte är olagliga med tanke på att de säljs fritt i svensk handel.

Däremot är de inte tillåtna i tävlingssammanhang. Men olagliga är de inte. Det som säljs över svensk disk är inte olagligt. Kommer livsmedelsverket fram till att en viss substans är olaglig tas de bort från svenska hyllorna. Enkel matematik.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Öh, va?

Du har fel. Dem är inte olagliga. Är väl dessutom ganska logiskt att de inte är olagliga med tanke på att de säljs fritt i svensk handel.

Däremot är de inte tillåtna i tävlingssammanhang. Men olagliga är de inte. Det som säljs över svensk disk är inte olagligt. Kommer livsmedelsverket fram till att en viss substans är olaglig tas de bort från svenska hyllorna. Enkel matematik.

Jag kanske läste fel då men det står så här på friskis och svettis forum

Var ytterst försiktig med dina val av kostillskott. friskis&Svettis är medlem i RF vilket innebär att du kan bli testad närsomhelst på våra anläggningar. Avviker du från testet eller som vissa har gjort bara springer därifrån så räknas det som ett positivt test och du blir avstängd i 2 år från all idrott under RF Och får ditt namn publicerat i svensk idrott.

RF har nyligen gått ut med detta;

"Tävlingsidrottare varnas för kosttillskott

Det handlar om kosttillskott som säljs i Sverige. Varning för följande produkter:

- Crack
- Jack3d
- Black Burn
- Hyperdrive 3.0+
- Novedex XT

Ett antal idrottsutövare i olika idrotter har på senare tid lämnat positiva dopingprov som innehållit metylhexanamin, oxilofrin eller androstatriendion. RF:s Dopingkommission kan inte på något sätt kommentera pågående dopingärenden men vill särskilt varna för liknande kosttillskottprodukter.
Det här är annu ett exempel på varför RF, WADA och många andra idrottsorganisationer avråder från bruk av kosttillskott. "

Gå in på svenskidrott och se hur många avstängda friskis och svettis har på de få dopingtester vi gör så ser ni att doping överhuvudtaget är ett större problem än vad de flesta tror.

Detta är inte mina ord bara lite info taget från friskis forum ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av woyang:

Jag kanske läste fel då men det står så här på friskis och svettis forum

Var ytterst försiktig med dina val av kostillskott. friskis&Svettis är medlem i RF vilket innebär att du kan bli testad närsomhelst på våra anläggningar. Avviker du från testet eller som vissa har gjort bara springer därifrån så räknas det som ett positivt test och du blir avstängd i 2 år från all idrott under RF Och får ditt namn publicerat i svensk idrott.

RF har nyligen gått ut med detta;

"Tävlingsidrottare varnas för kosttillskott

Det handlar om kosttillskott som säljs i Sverige. Varning för följande produkter:

- Crack
- Jack3d
- Black Burn
- Hyperdrive 3.0+
- Novedex XT

Ett antal idrottsutövare i olika idrotter har på senare tid lämnat positiva dopingprov som innehållit metylhexanamin, oxilofrin eller androstatriendion. RF:s Dopingkommission kan inte på något sätt kommentera pågående dopingärenden men vill särskilt varna för liknande kosttillskottprodukter.
Det här är annu ett exempel på varför RF, WADA och många andra idrottsorganisationer avråder från bruk av kosttillskott. "

Gå in på svenskidrott och se hur många avstängda friskis och svettis har på de få dopingtester vi gör så ser ni att doping överhuvudtaget är ett större problem än vad de flesta tror.

Detta är inte mina ord bara lite info taget från friskis forum ^^

"Tävlingsidrottare" - precis som jag sa är dessa kosttillskott inte tillåtna i tävlingsammanhang. Att de är olagliga stämmer inte.

Om nu friskis&svettis följer RF:s riktlinjer är upp till dem.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

tycker dom som tävlar borde ha någolunda koll på vad fan dom stoppar i sej så vi andra som inte tävlar och vill fortsätta använda dessa bra produkter inte blir lidande pga att dom tas bort pga att några klantskallar har tryckt i sej sånt som det tom på sidorna dom säljs på,varnar om att det finns doping klassade medel i dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tycker dom som tävlar borde ha någolunda koll på vad fan dom stoppar i sej så vi andra som inte tävlar och vill fortsätta använda dessa bra produkter inte blir lidande pga att dom tas bort pga att några klantskallar har tryckt i sej sånt som det tom på sidorna dom säljs på,varnar om att det finns doping klassade medel i dom.

Jo, så länge man inte tävlar och intar dopingpreparat så bryr jag mig inte. Men tävlar man så ska man hålla sig borta från sådant annars kan man dra åt skogen.
Så länge det inte är olagligt så är det ju okej för "hobbytränare", eller vad man ska kalla det, intar sådana preparat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, så länge man inte tävlar och intar dopingpreparat så bryr jag mig inte. Men tävlar man så ska man hålla sig borta från sådant annars kan man dra åt skogen.
Så länge det inte är olagligt så är det ju okej för "hobbytränare", eller vad man ska kalla det, intar sådana preparat.

Jag tycker dock att det är trist att mina skattepengar går till att betala för allt skit som uppstår pga folk som inte kan använda dopingpreparat på en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag tycker dock att det är trist att mina skattepengar går till att betala för allt skit som uppstår pga folk som inte kan använda dopingpreparat på en vettig nivå.

Jo, det är trist...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

3 reps och en failure på 200 i bänken idag,det tar sej:D,snart blir det 205;)
im on a roll:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Fyfan, inte dåligt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

~20kg@4 reps i bänkpress på 6 veckor. Fortsätter du såhär så har du världsrekord inom 1 år.. Bara att gratulera!

Bänkpress-schemat MM2k, utlovar +12,5kg för 1 maxlyft på 7 veckor. Väldigt många påstår att ett mer realistiskt resultat är 7,5kg. Du tredubblar dessa resultat, vad är hemligheten?:P