Varför är Windows filöverföring så efterbliven?

Permalänk

Varför är Windows filöverföring så efterbliven?

Min fråga är helt enkelt varför det ska vara så svårt år 2011 att fixa en vettig filöverföring till USB minnen externa hårddiskar osv. Problemet är att om man ska kopiera över två filer som inte ligger i samma mapp (som man därmed inte kan markera samtidigt) måste man flytta dessa till samma mapp innan man kopierar över de. Man kan inte bara dra in de en och en för då försöker Windows kopiera båda samtidigt vilket saktar ner det hela väsentligt istället för att bara köa de som det gör om man markerar båda och drar in de samtidigt. För att göra det hela ännu värre så kan man inte avbryta en av filöverföringarna, om man har kommit i denna situationen och vill snabba upp överföringen. Nej, det ända som händer när man trycker på avbryt är att det står "Avbryter..." i ex antal minuter, oftast tills den andra överföringen är klar. Vad är så svårt med att avbryta en överföring? Det är väl bara att sluta överföra och radera det som blev överfört.

Stört mig på detta länge och undrar verkligen vad som är problemet här.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Att köa å pausa en filöverföring, ja de är sant. Har retat mig på det med, men aldrig idas kolla upp om och vilka värden som ska ändras för å få de att funka.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Vila i frid

Skyll på Explorer och inte Windows. Exlorer går att ersätta med andra filverktyg.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Skyll på Explorer och inte Windows. Exlorer går att ersätta med andra filverktyg.

Explorer är ju en del av Windows så jo jag skyller på Windows. Men jag är mycket intresserad av att byta ut det om det kan lösa detta problem. Vad heter dessa verktyg som man kan byta ut explorer mot?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så har inte Microsoft viljan att göra nåt åt detta så det är 3´e parts program som gäller å här verkar folk vara ganska jämn i sin bedömning.
http://www.codesector.com/teracopy.php

Alltid värt å testa å se ifall det fyller det behov du har

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Vad jag ser så har inte Microsoft viljan att göra nåt åt detta så det är 3´e parts program som gäller å här verkar folk vara ganska jämn i sin bedömning.
http://www.codesector.com/teracopy.php
http://www.codesector.com/screenshots/teracopybig.png

Alltid värt å testa å se ifall det fyller det behov du har

Kan det integreras så man bara drar och släpper eller måste man starta upp det som ett program varje gång?

EDIT: Verkar som det! Jag är glad att jag blev så sur att jag startade denna tråden nu

EDIT2: Installerade det och det funkar ju helt klockrent direkt efter installation. Bara att kopiera en fil så tar programmet över och om man kopierar en fil till när en annan redan är startad så väntar den. Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars är det ju inte värre än att du har öppet två fönster där ena har fil_1 och det andra har fil_2.
A: Markera båda filerna och högerklicka, välj kopiera. Gå in i USB-HD och klistra in.
B: Eller markera båda, dra över båda filerna samtidigt till USB-HD. Då tar den varje fil för sig själv.

Ser inte riktigt problemet du har... Däremot om man har 3 filer eller fler som är utspridda, ja då kan det ju vara lite jobbigt.

TerraCopy verkar hur som helst vara ett jäkligt bra program.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Gå in i menyn å aktivera skriv-cache, den är inaktiverad från start för ökad säkerhet. Detta ökar prestanda vid ev kopiering.

Visa signatur