Gratis körkort till invandrare i Laholm

Permalänk
Inaktiv

"– Sedan satsningen startade har 29 personer tagit körkort. Av dem har 20 haft eller har arbete. 13 har jobb i dag, övriga förlorade jobben av olika anledningar".

Det hade varit intressant med lite mer detaljerad information: var körkort en betydande faktor för anställning, sattes det in särskilda åtgärder för dessa 29 (förutom körkort), vad var det för arbeten osv.

Innan man börjar "dela ut" körkort bör man ställa lite andra krav först, tex att lära sig det svenska språket på en någorlunda godtagbar nivå, viket, generellt sett, är mycket viktigare än körkort, både när man söker jobb och skall integreras i samhället.

Om en arbetslös, oavsett ursprung, får hjälp med truckkort, c-kort etc av af (staten - oss) ser jag inget större problem med. Det är en riktad åtgärd som i de allra flesta fall ger en anställning. Vanligt körkort gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Om en arbetslös, oavsett ursprung, får hjälp med truckkort, c-kort etc av af (staten - oss) ser jag inget större problem med. Det är en riktad åtgärd som i de allra flesta fall ger en anställning. Vanligt körkort gör det inte.

Va? Det är väl precis samma sak med B-körkort, det är ju hur många jobb som helst som kräver det... Och även om det inte krävs i annonsen så ligger kanske arbetsplatsen så att man måste ha bil för att ta sig dit, eller så finns jobbet på annan ort (alla jobb finns ju inte där man bor). Med körkort så kan man ju utöka sitt jobbsökande till ett större geografiskt område. Många jobb kräver ju också att man kan hoppa in med kort varsel, då är körkort också viktigt att ha. Klart att körkort ger betydligt större jobbmöjligheter.

Att hjälpa folk med körkort är en bra arbetsmarknadspolitisk åtgärd för en mer flexibel arbetsmarknad.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Svårare och svårare för svenskar att leva i Sverige

Vad är det som har blivit "svårare och svårare" i ditt liv på den senaste tiden, om jag får fråga?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dackis:

Vad är det som har blivit "svårare och svårare" i ditt liv på den senaste tiden, om jag får fråga?

Nu menade jag generellt och ingen specifik person..

Snackar om t.ex akassa, arbetsförmedlingar som drar ner på pengar och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu menade jag generellt och ingen specifik person..

Snackar om t.ex akassa, arbetsförmedlingar som drar ner på pengar och annat.

Jaså, du pratar om borgarnas nedskärningar av välfärden för att finansiera sina skattesänkningar? Säg det då, för det håller jag helt med om är ett stort problem som för Sverige i helt fel riktning.

Att nyinflyttade i Laholm för hjälp att ta körkort för att lättare kunna hitta jobb anser jag dock inte vara något problem, tvärtemot så är det bra att något görs för att få de som står längst från arbetsmarknaden att lättare komma in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget konstigt svenskar bara vill flytta härifrån när dom är färdiga med studier och har sparat undan lite kapital. Vi svenskar som är födda här är ju inte värda nånting själv har man inte råd med körkort och nästan alla jobb kräver det men inte får jag någon hjälp från staten? Verkar som att gå på bidrag lönar sig mer än att arbeta idag ju med dagens politik som tillåter sånt här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dackis:

Jaså, du pratar om borgarnas nedskärningar av välfärden för att finansiera sina skattesänkningar? Säg det då, för det håller jag helt med om är ett stort problem som för Sverige i helt fel riktning.

Att nyinflyttade i Laholm för hjälp att ta körkort för att lättare kunna hitta jobb anser jag dock inte vara något problem, tvärtemot så är det bra att något görs för att få de som står längst från arbetsmarknaden att lättare komma in.

Trodde du förstod en fellow sweclocker

Permalänk
Inaktiv

Dackis: Nej, det är knappast samma sak med B-körkort. Naturligtvis är det en fördel med körkort när man söker jobb (inte enbart för flyktingar/invandrare) men man skall inte överdriva. De flesta kan förhoppningsvis gå, cykla, åka buss/tåg etc. Hur många är det inte som pendlar långa sträckor till jobbet (utan bil).

"...en bra arbetsmarknadspolitisk åtgärd". Rent dravel, det finns andra åtgärder som är mycket vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vi svenskar som är födda här är ju inte värda nånting

Snyft. Du tycker allt bra synd om dig själv, du. Ta inte i så du spricker bara.

Skrivet av HazZarD:

själv har man inte råd med körkort och nästan alla jobb kräver det men inte får jag någon hjälp från staten?

Jag fick läsa in all körkortsteori på mitt gymnasium, vet att det finns många fler gymnasier i Sverige som erbjuder sina elever hjälp med körkortet också, bekostade körlektioner på skoltid och allt. Men det finns säkert någon som klagar över det också, och tycker att ingen borde få något gratis, allra minst ungdomar och invandrare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, alldeles i linje med Sveriges årtag...

Jag sökte nyligen till en position hos en av Sveriges större kommuner, där de skrev i annonsen något i stil med "För att kunna erbjuda så bra service som möjligt åt invånarna i vår kommun av stor mångfald ser vi gärna att du bidrar till denna.". Detta var en ITposition. Funderade nästan på att prova lägga till Hussein till mitt efternamn. Har inte hört nåt än och det tror jag inte heller jag kommer göra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hade varit finare om alla kommuner / trafik skolor hade tagit samma sak och gett långtids arbetslösa samma chans. För de är ju ändå dem som behöver de mest då vi har inte pengar alls till körkort

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört, måste vara ett sosse påhitt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men jag ser inte denna magiska kombination mellan körkort och arbete? Ge dom extra svenskalektioner och informera om lokaltrafiken istället!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pinkspear:

Har inte läst alla inlägg men jag ser inte denna magiska kombination mellan körkort och arbete? Ge dom extra svenskalektioner och informera om lokaltrafiken istället!

Exakt. SFI är gratis, bara gå dit och skriva in sig så betalar kommunen. Krävs kanske att man kan lite innan.

Permalänk
Avstängd

Jag skrattar åt samma personer som alltid skriver i såna här trådar.
Måste vara jobbigt att alltid hålla reda på trådar som denna.

Fattas bara en till så är dom kompetta.
Ni ja , Pekar på er..

Ni känner igen er hoppas jag verkligen, annars är det något fel med ert förtvivlade försök att alltid för pesta trådar som denna.
Jag nämner inga namn ,för det behövs inte och jag vill inte peka ut dom direkt.
Varför ,alla vet väl vilka det är för dom är alltid i liknade trådar.
Ni gör verlkilgen ett bra jobb att smula sönder sakfrågan.

Polisen kommer snart ta han för fortkörning och han blir av med kortet.
Så allt är så meningslöst som det kan bli i vårt nya Sverige.

Jag håller mig till dom vanliga trådarna i Sweclockers ,för i övrigt hittar man mycket skit.
Ironi eller sanning ,det är upp till dig.

Sverige är fantastiskt ,eller hur!!.

Anledningen jag skrattar åt dom ,är för att jag har humor.
Tänk er själva ,leta upp alla trådar om invandrare och kasta sig in med både det ena och det andra.
Doh! ,måste vara jobbigt.

Tur att jag är Svensk och faktiskt betalade själv för mitt kort.
Det kan jag vara stolt över och mycket annat såklart.

Visa signatur

i7 950 4.0Ghz - Rampage III Extreme - Corsair Dominator-GT 6Gb DDR3 1744Mhz + Fan - SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champion - CorsAir H70 2st Scythe Ultra Kaze Fan - SLI 2 Gigabyte GeForce GTX 460 1GB - CorsAir Force SSD 60GB - Samsung F1 HD 1.5Tb - Seagate Barracuda 500Gb - USB Disk 500Gb - Cooler Master HAF X - CorsAir HX 1000W - 24 Tum LCD - Windows 7 Pro 64bit - Logitech Z-523 Högtalare - Xbox360 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Exakt. SFI är gratis, bara gå dit och skriva in sig så betalar kommunen. Krävs kanske att man kan lite innan.

SFI är ju gratis för att det är en integrationsåtgärd som alltså ska bekostas som ett sådant. Det samma gäller även i olika projekt från fall till fall så som körkort, utlåning av utrustning (t.ex. datorer för en flykting som söker jobb som dataingenjör) osv osv. Alla har de det gemensamt att det är riktigade åtgärder för att hjälpa individen ut på arbetsmarknaden. Det är nog bra mer effektivt än generella lösningar. SFI t.ex. är ju knappast något ställe där man lär sig svenska, det är inga som helst "krav" för att klara av den kursen.

För övrigt anser jag det intressant att Alexander.J.A har registreringsdatum 2010-11-13 13:53 och skriver väldigt likt Vargen1973 vars konto blev avstängt kring: 2010-11-12 20:29. Säkert bara ett sammanträffande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sentenced:

SFI är ju gratis för att det är en integrationsåtgärd som alltså ska bekostas som ett sådant. Det samma gäller även i olika projekt från fall till fall så som körkort, utlåning av utrustning (t.ex. datorer för en flykting som söker jobb som dataingenjör) osv osv. Alla har de det gemensamt att det är riktigade åtgärder för att hjälpa individen ut på arbetsmarknaden. Det är nog bra mer effektivt än generella lösningar. SFI t.ex. är ju knappast något ställe där man lär sig svenska, det är inga som helst "krav" för att klara av den kursen.

För övrigt anser jag det intressant att Alexander.J.A har registreringsdatum 2010-11-13 13:53 och skriver väldigt likt Vargen1973 vars konto blev avstängt kring: 2010-11-12 20:29. Säkert bara ett sammanträffande.

Min tjej har lärt sig mycket svenska och grammatik på bara ett halvår. För invandrare som knappt kan svenska när de kommer hit tycker troligen inte som dig vad gäller "kraven"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min tjej har lärt sig mycket svenska och grammatik på bara ett halvår. För invandrare som knappt kan svenska när de kommer hit tycker troligen inte som dig vad gäller "kraven"

SFI är inget lyckat projekt. Det har skrivits hyllmeter om det. Det finns inga krav på prestation där överhuvudtaget så man kan gå igenom det utan att för den delen behöva ha lärt sig någonting. Men återigen, det är en möjlig lösning på integration av flera. Det kostar också pengar, precis som andra projekt.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sentenced:

SFI är inget lyckat projekt. Det har skrivits hyllmeter om det. Det finns inga krav på prestation där överhuvudtaget så man kan gå igenom det utan att för den delen behöva ha lärt sig någonting. Men återigen, det är en möjlig lösning på integration av flera. Det kostar också pengar, precis som andra projekt.

Visst är det en möjlig integration. En som kan lyckas bättre och ställa högre kvar absolut, men för vissa är det säkert svårt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Visst är det en möjlig integration. En som kan lyckas bättre och ställa högre kvar absolut, men för vissa är det säkert svårt nog.

SFI kan som sagt vara bra för vissa. Men om du t.ex. har en invandrare som redan kan tala svenska men behöver hjälp för att komma ut på arbetsmarknaden så är ju SFI-pengarna bortkastade på honom. Då tar man SFI-påsen och går till nästa instans och ger den påsen dit istället där den gör mer nytta så som t.ex. en dator så att invandraren kan programmera hemma för att han är programmerare , eller som körlektioner för att invandraren varit taxichaffis i sitt hemland men inte kan visa upp ett körkort för att t.ex. hemlandets byråkratiska organisation inte är accepterad i Sverige.

Den där SFI-påsen med pengar är alltså samma kostnad. Det blir ingen skillnad i integrationsprojektets kostnad om du lägger de pengarna på ett körkort eller om du sätter de pengarna på en SFI-kurs. De är integrationsåtgärder.

Visa signatur

Permalänk

fyfan säger man bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorath:

Dummaste jag hört, måste vara ett sosse påhitt.

Du har ägnat 3 sekunder på att läsa artikeln hör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Eh va? Med din logik så är logik väldigt konstigt. Jag har inte sagt något sådant. Jag sa att infödda personer har fördelar över just anlända flyktingar på en arbetsmarknad de känner till och med ett språk de behärskar osv osv. Därav behöver flyktingar i större utsträckning än infödda svenskar hjälp att komma ut på arbetsmarknaden för de konkurrerar inte med samma villkor. Vad är det i det du inte förstår?

Men vart går den gränsen då? Folk föds olika, vissa har lätt i skolan, andra svårt. Ska elever som har det svårt i skolan ha det lättare att få höga betyg än elever som har det lätt, eller ska det vara lägre intagningskrav på universitetet för elever som har det svårt, så att dom ändå kan läsa samma utbildningar? Folk har olika förutsättningar när det gäller det mesta.

Egentligen är ju idén bra i grund och botten dock, problemet är att det bara gäller en viss grupp, som inte vem som helst kan tillhöra. Istället för att betala körkort till en viss folkgrupp skulle det givetvis varit så att dom betalar körkort till arbetslösa personer som kan visa att om dom fixar ett körkort, som dom inte har råd med själva, så får dom också ett jobb.

Edit: Dock nyfiken på en sak. Om det nu faktiskt är så att det är en bra investering att ge en nyanländ arbetslös person pengar till körkort, borde det inte då vara en lika bra investering att ge en infödd arbetslös person pengar till körkort, och om det är en bra investering, varför görs det inte?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men vart går den gränsen då? Folk föds olika, vissa har lätt i skolan, andra svårt. Ska elever som har det svårt i skolan ha det lättare att få höga betyg än elever som har det lätt, eller ska det vara lägre intagningskrav på universitetet för elever som har det svårt, så att dom ändå kan läsa samma utbildningar? Folk har olika förutsättningar när det gäller det mesta.

Egentligen är ju idén bra i grund och botten dock, problemet är att det bara gäller en viss grupp, som inte vem som helst kan tillhöra. Istället för att betala körkort till en viss folkgrupp skulle det givetvis varit så att dom betalar körkort till arbetslösa personer som kan visa att om dom fixar ett körkort, som dom inte har råd med själva, så får dom också ett jobb.

Edit: Dock nyfiken på en sak. Om det nu faktiskt är så att det är en bra investering att ge en nyanländ arbetslös person pengar till körkort, borde det inte då vara en lika bra investering att ge en infödd arbetslös person pengar till körkort, och om det är en bra investering, varför görs det inte?

Elever som har det svårt i skolan får hjälp så att de kan i vart fall få en möjlighet att kunna komma i nivå med vanliga skolbarn. De får hjälp och extra undervisning.

På universitetet så kan du t.ex. om du har dyslexi få göra tentamen muntligt alternativt få extra mycket tid på dig osv osv. Överallt så försöker vi i samhället underlätta för de som har det svårt så att de i vart fall når upp till normalnivån.

Det finns mängder med projekt som går ut på att hjälpa arbetslösa. Finns garanterat projekt som går ut på att underlätta körkort t.ex. Det beror helt på projektens utformning. Det här är små åtgärder för att underlätta. Du har säkert t.ex. hört talas om AMS-projekt för att skaffa lastbilskörkort till de som har garanterat arbete efter körkortet och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Elever som har det svårt i skolan får hjälp så att de kan i vart fall få en möjlighet att kunna komma i nivå med vanliga skolbarn. De får hjälp och extra undervisning.

På universitetet så kan du t.ex. om du har dyslexi få göra tentamen muntligt alternativt få extra mycket tid på dig osv osv. Överallt så försöker vi i samhället underlätta för de som har det svårt så att de i vart fall når upp till normalnivån.

Det finns mängder med projekt som går ut på att hjälpa arbetslösa. Finns garanterat projekt som går ut på att underlätta körkort t.ex. Det beror helt på projektens utformning. Det här är små åtgärder för att underlätta. Du har säkert t.ex. hört talas om AMS-projekt för att skaffa lastbilskörkort till de som har garanterat arbete efter körkortet och liknande.

Visst, absolut, men hjälp ges ju inte bara ut vind för våg utan något krav på motprestation. Nu nämns det iofs inget om något sånt i artikeln (eller så missade jag det), men jag ser fortfarande inte hur det är en bättre investering att ge ett körkort till en nyanländ än till en infödd, om båda är arbetslösa, utan ekonomiska medel att kunna betala för det själva, och det var väl det som var huvudargumentet, att det är en investering. Sen är jag tveksam till hur många av AMS-projekten som säger "nej du gosse, det är ett fint papper du har där som visar att du får jobb som chaufför om du får ett lastbilskort, men du är invandrare så det blir inget med det". Situationen är ju densamma (om nu kravet på att man faktiskt ska kunna visa att körkortet leder till ett jobb hade funnits), bara omvänd.

Som sagt i artikeln, 13 av var det 29? hade jobb nu, alltså hade minst 16 (förutsatt att alla 13 som har jobb har det pga körkortet) andra kanske kunnat ha ett jobb tack vare ett körkort också istället, vilket iaf enligt mig hade varit klart bättre.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Visst, absolut, men hjälp ges ju inte bara ut vind för våg utan något krav på motprestation. Nu nämns det iofs inget om något sånt i artikeln (eller så missade jag det), men jag ser fortfarande inte hur det är en bättre investering att ge ett körkort till en nyanländ än till en infödd, om båda är arbetslösa, utan ekonomiska medel att kunna betala för det själva, och det var väl det som var huvudargumentet, att det är en investering. Sen är jag tveksam till hur många av AMS-projekten som säger "nej du gosse, det är ett fint papper du har där som visar att du får jobb som chaufför om du får ett lastbilskort, men du är invandrare så det blir inget med det". Situationen är ju densamma (om nu kravet på att man faktiskt ska kunna visa att körkortet leder till ett jobb hade funnits), bara omvänd.

Som sagt i artikeln, 13 av var det 29? hade jobb nu, alltså hade minst 16 (förutsatt att alla 13 som har jobb har det pga körkortet) andra kanske kunnat ha ett jobb tack vare ett körkort också istället, vilket iaf enligt mig hade varit klart bättre.

Varför skulle det spela någon roll för dig om andra hade fått jobb istället för dessa? Återigen, du förnekar ju inte att flyktingar har det svårare på arbetsmarknaden?

Jag pratade inte heller om projekt som är exklusiva för svenskar. Det var ett exempel på flera AMS-projekt där man försöker få arbetslösa ett arbete. Det finns ju mängder med olika sådana. Du kan ringa upp och fråga AMS om du vill ha exempel på vad ditt lokala kontor hittar på. Det här är ett integrationsprojekt där man försöker få personer integrerade i det svenska samhället. Då kan man göra olika satsningar. Just i det här fallet har man valt att satsa på att ge dem ett körkort. Det kunde lika gärna kunnat gå till att ge dem en kurs i att skriva CV eller att man satsat pengarna på att rusta upp lägenheter åt dem osv osv . Möjligheterna är många. Integrationsprojekten kostar lika mycket pengar alldeles oavsett vad de satsar pengar på. De får ju inte mer pengar bara för att de fått för sig att satsa på ett projekt med körkort.

Staten sparar alltså inte in de här pengarna om de inte satsats på körkort utan de är öronmärkta för integration. Och vad är det med motprestation? Förmodligen så måste de ju kvalificera sig för körkortsprojektet på något sätt och det finns säkerligen motprestation med där. Det är ju en extremt liten vald grupp som får ta del av projektet. Det är ju inte så att ens en promille av flyktingarna får den här möjligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Integrationsprojekten kostar lika mycket pengar alldeles oavsett vad de satsar pengar på. De får ju inte mer pengar bara för att de fått för sig att satsa på ett projekt med körkort.

Däremot borde de kanske få mindre, så att överskottet kan användas till något som kanske kan gynna alla som behöver det, istället för som i detta fallet, en utvald grupp som inte ens säkert behöver det. Jag har fortfarande inte fått svar på varför detta inte redan görs för alla som det skulle kunna tänkas gynna, om det nu faktiskt är en investering, men skit samma, nu vet jag att vad du tycker, och du vet vad jag tycker, så jag lämnar det där.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Däremot borde de kanske få mindre, så att överskottet kan användas till något som kanske kan gynna alla som behöver det, istället för som i detta fallet, en utvald grupp som inte ens säkert behöver det. Jag har fortfarande inte fått svar på varför detta inte redan görs för alla som det skulle kunna tänkas gynna, om det nu faktiskt är en investering, men skit samma, nu vet jag att vad du tycker, och du vet vad jag tycker, så jag lämnar det där.

Förmodligen för att ett sådant projekt skulle kosta alldeles för mycket. Små riktade åtgärder för extremt få kostar självklart mycket mycket mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

helt galet, varför skulle de få gratis körkort, Hade det inte varit bättre att lägga de pengarna på utbildningar i svenska och yrken ist?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

helt galet, varför skulle de få gratis körkort, Hade det inte varit bättre att lägga de pengarna på utbildningar i svenska och yrken ist?

Utbildning i svenska finns att tillgå redan. Utbildning i yrken finns det ju också en stor mängd av gratis som man inte bör ta från integrationspengarna för att finansiera då de kan läsa sådana kurser. Dessutom kan de ju mycket väl redan ha yrken. Det handlar alltså om en extremt liten grupp människor som är utvalda att få en möjlighet att få körkort via integrationsprojekt. Sådana projekt finns det mängder av också.

Visa signatur