Permalänk
Medlem

Minecraft på Ubuntu

Tjenare. Installerade Ubuntu 10.10 förut och nu försöker jag få Minecraft att fungera. Har laddat ner Linux/other filen från www.minecraft.net och då läggs en minecraft.jar på mitt skrivbord. När jag öppnar den ser det bara ut såhär:

Antar att jag måste installera Java på något sätt för att få igång Minecraft, men hur hittar jag en installationsfil till Ubuntu? Hört talas om något såkallat Wine som tydligen ska fungera till att köra Windows baserade program på Ubuntu. Hur fungerar detta? Tack i förhand Swec!:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Wine kör du för att köra program som inte har en linuxversion av sig, dvs du behöver inte det i detta fallet

Permalänk

Då .jar filer är arkiv så är det du får upp helt korrekt. Om du vill köra .jar filer måste du öppna med med "java -jar minecraft.jar" i en terminal eller genom att skapa en genväg med detta kommando. Komihåg att du måste ange rätt sökväg till minecraft.jar bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Wine kör du för att köra program som inte har en linuxversion av sig, dvs du behöver inte det i detta fallet

Aha, okej. Så om jag vill köra .exe filer ska jag använda wine?

Skrivet av Dark Defender:

Då .jar filer är arkiv så är det du får upp helt korrekt. Om du vill köra .jar filer måste du öppna med med "java -jar minecraft.jar" i en terminal eller genom att skapa en genväg med detta kommando. Komihåg att du måste ange rätt sökväg till minecraft.jar bara

Skulle du kunna förklara det där på ett lite mer nybörjar vis? Har aldrig någonsin använt Ubuntu förut. Vad menas med Terminal osv?:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Aha, okej. Så om jag vill köra .exe filer ska jag använda wine?

Skulle du kunna förklara det där på ett lite mer nybörjar vis? Har aldrig någonsin använt Ubuntu förut. Vad menas med Terminal osv?:)

Är själv väldigt ny på Ubuntu, endast använt i 2 dagar. Men vad jag har förstått så är Terminal ungefär samma sak som CMD på Windows. Dvs kommandofönster där du kan göra det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Är själv väldigt ny på Ubuntu, endast använt i 2 dagar. Men vad jag har förstått så är Terminal ungefär samma sak som CMD på Windows. Dvs kommandofönster där du kan göra det mesta.

Jaså, var hittar man det då? Uppskattar all hjälp jag kan få!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Du ska nog kunna välja öppna med annat program, och sen klicka i att du vill öppna med speciellt kommando "java -jar". Nu kör jag inte Ubuntu och vet inte exakt vad det står.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaucous:

Du ska nog kunna välja öppna med annat program, och sen klicka i att du vill öppna med speciellt kommando "java -jar". Nu kör jag inte Ubuntu och vet inte exakt vad det står.

Grejen är väl att jag måste skaffa Java, och förstår inte hur. Får jag inte bukt på det får det nog bli W7 igen.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Grejen är väl att jag måste skaffa Java, och förstår inte hur. Får jag inte bukt på det får det nog bli W7 igen.

Försök googla, löser det mesta, även fast det kan ta 10minuter.

Registrera dig på ubuntus forum och fråga även där, de svarar blixtsnabbt!

Och du ska f*n inte gå tillbaka till W7! Du kommer älska Ubuntu när du får fix på allting.
Det är värt mödan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Försök googla, löser det mesta, även fast det kan ta 10minuter.

Registrera dig på ubuntus forum och fråga även där, de svarar blixtsnabbt!

Och du ska f*n inte gå tillbaka till W7! Du kommer älska Ubuntu när du får fix på allting.
Det är värt mödan ^_^

Jag har fixat det med Java nu, nu Launchas iaf spelet. Men får någon konstig error nu.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

LWJGL

Jag tror att du behöver installera LWJGL dvs, LightWeight Java Game Library.

Detta göres enklast om du går till en terminal och skriver.

sudo aptitude install liblwjgl-java

Alternativt öppnar du "Applications -> Ubuntu Software Center" Och söker efter LWJGL och installerar därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Och du ska f*n inte gå tillbaka till W7! Du kommer älska Ubuntu när du får fix på allting.
Det är värt mödan ^_^

Säger grabben som använt ubuntu i 2 dagar

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Kan det inte vara så att openjdk strular och det fungerar bättre med officiella java?
Kika på denna sidan för info hur du ändrar: https://help.ubuntu.com/community/Java

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

"Linux / Other:
Download Minecraft.jar, an executable jar file. It might work as-is.
If you run into out of memory errors, try launching it with java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame
Also, please make sure you're running the Sun JVM..."
Så OpenJDK verkar inte vara rekommenderat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Om du installerar officiella java ska du kunna högerklicka och starta med java.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Så här startar jag minecraft, vilket fungerar utmärkt:
/opt/java/bin/java -Xmx1024M -Xms512M -cp /home/daniel/Games/minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

Har då skapat en fil som heter minecraft och placerat det i en mapp som ligger i $PATH vilket gör att jag kan starta det genom att skriva in "minecraft" i terminalen/gmrun. Java har jag laddat ner från deras hemsida och installerat under /opt/java, minecraft.jar ligger i en mapp som heter Games i min hemkatalog som du ser

Permalänk
Medlem

Du hittar gnome-terminalen under Program->Tillbehör->Terminal... tror jag
Eller så kan du trycka Ctrl+alt+t, standardhotkey i ubuntu för att öppna en terminal.
Eller trycka Alt+F2 och skriva där "gnome-terminal" (utan "")

För att installera officiella java runtime:

sudo nano /etc/apt/sources.list
Ange ditt lösen när det frågar.

Scrolla dig ner till "partner repository" och ta bort # så det ser ut så här:
deb http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner
deb-src http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner

Tryck Ctrl+o och enter när det frågar, för att spara
Ctrl+x för att stänga nano.

Du skulle kunna ersätta "nano" med "gedit" ovan för en grafisk editor.

Du har nu gjort det möjligt att få mjukvara från en ny repository.
Uppdatera för att göra pakethanteraren medveten om det nya:

sudo apt-get update

och för att installera java runtime:

sudo apt-get install sun-java6-jre

Du kommer vara tvungen att acceptera licensavtal, bara att flytta med tab eller pilarana till rätt knapp och trycka enter. Du fattar nog.

Sen är det klart. Nu kommer minecraft fungera som tänkt. Hur man gör en genväg kan jag tyvärr inte i huvudet, har dock på min privata maskin.

Det här måste räknas som arbetstid ägnad åt opensource community?

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem relaterat till detta, hur skapar men en genväg som man bara kan dubbelklicka på för att starta med detta kommando? Minecraft.jar ligger i mina dokument, under postar jag kommandot som jag måste skriva i terminalen såfort jag ska starta Minecraft. Någon som vet hur man skapar en sån är genväg?

java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Jag har ett problem relaterat till detta, hur skapar men en genväg som man bara kan dubbelklicka på för att starta med detta kommando? Minecraft.jar ligger i mina dokument, under postar jag kommandot som jag måste skriva i terminalen såfort jag ska starta Minecraft. Någon som vet hur man skapar en sån är genväg?

java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

Ett enkelt sätt är att högerklicka på översta panelen och klicka på "Lägg till i panelen" -> "Programstartare". Så kan du skriva in det kommandot där, så körs det när du klickar på ikonen. Alternativt kan du skapa en fil typ som denna, som du kan lägga var som hellst:

#!/bin/bash java -Xmx1024M -Xms512M -cp ~/Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

Se till att filen är körbar också, bara att högerklicka på den och kryssa i det under fliken "rättigheter".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KvarX:

Du hittar gnome-terminalen under Program->Tillbehör->Terminal... tror jag
Eller så kan du trycka Ctrl+alt+t, standardhotkey i ubuntu för att öppna en terminal.
Eller trycka Alt+F2 och skriva där "gnome-terminal" (utan "")

För att installera officiella java runtime:

sudo nano /etc/apt/sources.list
Ange ditt lösen när det frågar.

Scrolla dig ner till "partner repository" och ta bort # så det ser ut så här:
deb http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner
deb-src http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner

Tryck Ctrl+o och enter när det frågar, för att spara
Ctrl+x för att stänga nano.

Du skulle kunna ersätta "nano" med "gedit" ovan för en grafisk editor.

Du har nu gjort det möjligt att få mjukvara från en ny repository.
Uppdatera för att göra pakethanteraren medveten om det nya:

sudo apt-get update

och för att installera java runtime:

sudo apt-get install sun-java6-jre

Du kommer vara tvungen att acceptera licensavtal, bara att flytta med tab eller pilarana till rätt knapp och trycka enter. Du fattar nog.

Sen är det klart. Nu kommer minecraft fungera som tänkt. Hur man gör en genväg kan jag tyvärr inte i huvudet, har dock på min privata maskin.

Det här måste räknas som arbetstid ägnad åt opensource community?

Förlåt för att det tagit sån tid men har varit afk ett par dagar. Gjorde allt enligt det du skrev men det fungerade inte det heller! Vill verkligen få det här att fungera!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Förlåt för att det tagit sån tid men har varit afk ett par dagar. Gjorde allt enligt det du skrev men det fungerade inte det heller! Vill verkligen få det här att fungera!

Vilken del fungerade inte? Gick installationen av JRE bra?

Om det gick bra, provade du att starta det så här i en terminal:

cd <sökvägen till Minecraft.jar> (tex /home/$USER/Hämtningar om du precis laddat ner den)
java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

Beskriv annars gärna vad du har gjort så blir det enkelt att peta dig i rätt riktning.