Permalänk

Fina grejer. Blir allt sugen själv att skaffa mig en maskin men de får bli senare har inte möjlighet till de nu pga vissa omständigheter. Men får nöja mig med att titta.

Vad har ni för tips på skoter? Är ju mycket att tänka på. Måste ju upp lite granna för att få nånting av värde men inte alltför dyrt helst huvudsaken är att de inte är något sönderkört as. Tycker Edge'n ser riktigt trevlig ut för de pengarna. Men säg nånstans runt 20k kanske? kring den prisklassen ev. lite mer? Har ju viss koll själv är inte helt grön men ej haft någon skoter i egen ägo utan familjens har de varit förr men ändå. Skulle gärna höra era erfarenheter vad man ska satsa på. Pris/kvalitet.

Permalänk
Medlem

Var ute och körde med farsan. Hängde ju inte på honom då han har lite mer erfarenhet men min skoter gick ju klart bättre. Ute på sjön så var jag uppe i 130, sen fick jag ge mig så hjälmen var på väg att strypa mig haha. Blev strax över 2 mil totalt och nu är man genomsvettig, ca +5 grader och för mycket kläder haha Tror jag körde upp nästan en tredjedel av tanken :S
Aja, uppkörning för skoterkortet imogon, provet på onsdag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Stack ungefär halv elva i morse. Hittade dit som tur var, körde en massa där och bytte variatorrem och så och det gick bra. Sedan körde man hem, då frågar kompisarna på gatan om man hänger med på en tur. Visst, klarblå himmel, soligt och några plusgrader. Vi åker kanske 1.5-2 mil och stannar i ett vindskydd och fikar lite. Kör tillbaka och när vi kört några kilometer och precis kört igenom ett litet samhälle så brassar en kompisarna på som fan uppåt på vägen sedan slutar leden och går över till skoterled och där är det ett gupp. Ser bara snö och att han ligger ca 3m upp i luften och landar på backen och ligger orörlig. Vi andra kör upp dit snabbt som fan men han hade en jäkla tur, han levde, inget brutet. Bara lite omtöcknad...
50m senare så börjar kompisen framför att sakta in sedan stannar han. Han öppna huven och gasar lite och remmen ser inte bra ut. Då har 2dm av taggarna på remmen farit av och remmen har snott runt ett varv. Där blev vi stående i typ 50min tills att en kompis pappa kom med släpvagn. Märkte i samma ögonblick att ena stången i framvagnen sådär är böjd på min skoter. Färgen har lossnat lite också. Såg det i morse men tänkte i på det då, men det såg inte bra ut.
Aja, ska ta det med pappa när han kommer hem. Det måste varit så när han köpte skotern för jag har inte kört på något sätt som skulle kunna böja den.

Alltså, började halv elva i morse och klar vid 4 tiden. Lång skoterdag hehe. Bara halvtank nu, brännt en halvtank sen i fredags asså. Pengarna far...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det roliga med skoterturer är ju när man antingen åker iväg riktigt långt helt på friåkning utanför lederna. Att verkligen tar sig nånstans där man kanske aldrig varit förut, gärna med lite fika att äta på fjället. Sen kan man ju ta en kortare tur och bara åka omkring och leka på några myrar nån dag också, men då måste vi som har kortbandare kitta om skotern lite. Köpte SLP PP skidor i höstas, och jag måste säga det att trots att dom kostar en hel del (3700kr inkl allt) så är det tamigfan värt varenda krona, som natt och dag i lössnön oavsett hastighet. det enda som saknas nu är lite högre luggar på mattan, så hänger man med ganska så bra även i lössnön. På leden piskar man ju långbandarna redan, Edgen har ju grymma ledegenskaper så länge man står upp.

Åkte cirka 10 mil idag, 8 igår och 5 i fredags, så nu är min lediga helg slut, och jag har återigen gjort mer än 20 mil på en helg... Milmätaren stannade på 1601 exakt när jag parkerade i garaget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

råkade köpa en till (den bortre)

Permalänk

Jag var ju och hämta skotern från verkstaden, imorgon ska jag räta till styret också så får jag se om jag klarar att spela in en film när jag piskar leden.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Varför har du haft den på verkstan?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

För att jag skulle hoppa över vägen men hade för lite fart, därav landa jag i snövallen och hade sönder drivaxeln, bakrullen, drivhjulet och böjde styret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

För att jag skulle hoppa över vägen men hade för lite fart, därav landa jag i snövallen och hade sönder drivaxeln, bakrullen, drivhjulet och böjde styret.

Du gjorde inte dig själv något?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Skrivet av laaf:

Du gjorde inte dig själv något?

nää man hade turen på sin sida igen

Visa signatur

Permalänk

Var perfekt väder idag med minus 6 och strålande sol, så jag tog farsans skoter och rastade hundarna easy style.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev några timmar idag, slutade såhär för en av killarna. Annars var det en strålande dag, jobbig snö men annars så

Permalänk
Medlem

Ouch, synd på en så fin Switchback

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Taggad inför skotersafari med skolan på onsdag, speciellt när jag bara har halvtank som inte kommer räcka och att bensinen är så förj*vla dyr. Slurp slurp...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Skrotax!

Får se om man får ut mycket pengar från sommarjobb. Då blir det kanske en bättre begagnad Yamaha.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skotern är 10l bensin rikare nu. Och jag är runt 140kr fattigare

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Blev en ordentlig tur med ca 240 km på mätaren i lördas med en blandning av olika sorts körning, dikeskörning, lössnö i linjegatan, ledsmiskning och den minst intressanta iskörningen. Har träningsvärk än idag.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Okej, kvart i nio stack jag och kompisen ner på vägen och väntade på dom andra. Dom blev sen så vi satt där en timme (lol) innan dom kom. Då for vi och på en väg som man måste åka så hade dom avverkat så det var fullt med ris och flis och skit. Sedan lite längre in i skogen så hade dom kört med skogsmaskin så vi hade en skoterbred sträng i mitten som man skulle balansera på, i ungefär en kilometer. Dessutom låg jag nästan sist så leden var ju allt annat än vacker för mig. Vi stannade på en sjö någon mil fram och väntade in dom som körde vilse så vi lekte lite grann i snön och hoppade där. Lite lustig känsla när man hoppar med skotern, den stegrade så mycket och man landar som på en kudde. Försökt burka lite idag också men går inte så bra, antar att jag väger för lite (66kg). Skotern har dessutom dragit runt 3l milen idag, inte så jättekul. Fast lekte ju runt bra mycket på sjön också... Toppfarten ligger strax över 140 tror jag, pressade 140 som mest idag och då kändes det som att den inte hade mycket till. Fast då var det inte på led utan på en sjö med en del snö på. Kolbullar till lunch, lite snack med lärarna som var väldigt trevliga faktigt (lärare från industriprogrammet som jag inte känner). Sedan en massa lek på sjön. En kompis körde lite sakta i djupsnön med sin gammelskoter och pang sa det och den stannade. Han skulle dra igång den och då small snöret av. Elstart fanns men batteriet funkade. En av lärarna kom dit och kollade en massa saker i en halvtimme. Sedan såg han att förgasaren hade lossnat Skruvade tillbaka den lite snabbt och då funkade det med lånat batteri. Lite senare ser jag att industrieleverna mekar med en skoter. Då har en av killarna kört på en stubbe och böjt trailingarm (hette något liknande) så det var typ helt knasigt. Min är ju lite lite böjd men den här var fanimig 45 grader böjd. Och skidan pekade lite innåt och var sned. Tur att industriarna är duktig på att meka. Gick inte att böja tillbaka ens med mycket våld så med våld så skruvade dom ihop det efter en timmes mekande. Gick att köra på och jag tror att killen tog sig hem.

Störande också att jag tror det var 4-5 pers som hade Lynx Enduro. Dom drar ju fan ingenting, drar fanimig en halvliter milen typ medan min drar 3l milen
Nä, ska snacka med pappa och säga att han får bidra med lite bensin ibland. Jag sa att skulle han köpa en skoter åt mig skulle det vara någon jag har råd att köra med, ingen som drar 3l milen. Så kommer han hem med en polaris 600...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Har ingen skoter men skulle hjälpa till att lasta brorsans skoter.
Skotern stod på gatan framför ett släp vi hade kört dit. På ena sidan skotern var det ren asfalt. På andra sidan is.
Stod på varsin sida om skotern och lyfte i skidorna, behövde lyfta högre för att få upp skidorna på släpet, så jag satte upp min höger fot på släpet.
Lyfter med båda händerna och tar i ordentligt. Scotern står nu på kanten av släpet när jag plötsligt känner att min vänstra sko glider på isen. Vill inte släppa skotern så det slutar med att jag ramlar över kanten på släpet, med vänster ben under skotern. Den stod dock kvar på sin plats.
Fick en bula på knät.

Så kan det vara för en novis. (Du förstår att öh.t. se en skoter i Örebro är exotiskt.)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Blev en passlig tur idag med lite isåka, ledåka och min personliga favorit, köra i lössnön man finner i linjegator framför allt Jag var helt enkelt som ett barn idag då man fick kämpa sig svettig i snön, men roligt hade jag! 2 fastkörningar hann jag med, men vad gör man inte för att vara först i det lösa guldet.

Lite snö hade vi iaf.

Fastkörning, skulle gärna fått vara längre maskin och 800.

Gänget samlat, vi delade på oss och ett shack körde diken en hel del, men vi körde is och tog led för att sen komma till linjegatan. Då vi kom till vår ändplats i linjegatan för dagen råkade vi möta upp den andra gruppen då de kom i dikena, så det var bara att haka på hemåt

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Har man inte kört fast är man en mes
Har inte kört fast med min Polaris än. Men i onsdags så var det omöjligt att göra det där jag körde. Körde lite idag uppe på fjället i Vemdalen men där var det så packat att man knappt kunde komma ner i snön utan bara åkte ovanpå.

Har dessutom märkt att den är en fröjd att köra på led. Oavsett hur guppigt det än är så kan man ligga och pressa utav bara fan. Har aldrig åkt till jaktstugan så snabbt förr (Swezor vet vad jag pratar om). Imorrn ska det dock tankas. Har nästan tom tank nu och ska åka ca 15km till macken imorgon och tanka. Usch vad plånboken blir tom!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Har man inte kört fast är man en mes
Har inte kört fast med min Polaris än. Men i onsdags så var det omöjligt att göra det där jag körde. Körde lite idag uppe på fjället i Vemdalen men där var det så packat att man knappt kunde komma ner i snön utan bara åkte ovanpå.

Har dessutom märkt att den är en fröjd att köra på led. Oavsett hur guppigt det än är så kan man ligga och pressa utav bara fan. Har aldrig åkt till jaktstugan så snabbt förr (Swezor vet vad jag pratar om). Imorrn ska det dock tankas. Har nästan tom tank nu och ska åka ca 15km till macken imorgon och tanka. Usch vad plånboken blir tom!

Mjo. Edgen är GRYM på led. jag har dock kapat mina krängningshämmare för att bli mer lättburkad i lössnön, tappade lite ledegenskaperna, men helt klart värt det om man är lättviktare. Kan vara ett tips för dig? allt man behöver är en vinkelkap, sätt den i den svarta "stången" som går mellan styrspindlarna och ta bort den. blir lite mer skidlyftsbenägen ("Venturesyndromet") i skarpa kurvor dock.

Tyvvär är nu min skoter trasig ännu en gång (otursförföljd denna säsong?). Variatorn som spökar, vill inte koppla lös till friläge när man saktar ner.... Synd när vädret varit så underbart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Blev en tur till samevistet idag. Päronen åkte skidor och jag tog skotern. Bara att brassa på uppe på fjället. Har fortfaranda inte lärt mig burka riktigt. Men nästa vinter så hoppas jag att jag har gått upp en del i vikt och lagt på mig mycket mer muskler.

Nä, jag vill nog ha kvar ledegenskaperna. Det är just nu bara att trycka full gas och böja på benen när man ligger på leden.

Du tror inte du kan ha skotern redo till nästa helg? Vi tog upp min skoter nu i helgen och nästa helg tar vi upp farsans. Vore kul att träffas någon gång

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Inte behöver du mycket vikt för att burka. Visst, jag väger ca 100 kg, men sällan jag står på ena sidan då jag burkar, sker oftast då man sidehillar i något dike. Handlar långt mycket mer om tekniken.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Inte behöver du mycket vikt för att burka. Visst, jag väger ca 100 kg, men sällan jag står på ena sidan då jag burkar, sker oftast då man sidehillar i något dike. Handlar långt mycket mer om tekniken.

Jo, antar att jag får träna lite teknik då... Jag kan ju få upp skotern på ena skidan men den har en tendens att vilja ramla tillbaka på båda skidorna direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, antar att jag får träna lite teknik då... Jag kan ju få upp skotern på ena skidan men den har en tendens att vilja ramla tillbaka på båda skidorna direkt.

Bort med krängningshämmarna! Skotern blir mångt mycket roligare utan dem.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Bort med krängningshämmarna! Skotern blir mångt mycket roligare utan dem.

Tror inte att jag kommer såga bort något. Går det att skruva lös och sedan sätta tillbaka så är det ju värt att testa.
Men... Man vill ju inte tappa ledegenskaperna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tror inte att jag kommer såga bort något. Går det att skruva lös och sedan sätta tillbaka så är det ju värt att testa.

Vet inte hur det är med edge om man måste kapa eller så. Men jag tror att du i alla fall måste bort med trailingarmarna först. Sen kanske det är något nitat också men det går ju att ersätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du märker knappt någon skillnad på ledegenskaperna om du inte ligger på något riktigt brutalt i kurvorna. Jag känner ingen större skillnad, bara lite, lite tendens till att lyfta ytterskidan i svängarna när man svänger i högre hastigheter. Kan säga att jag väger runt 60-70 strecket, och hade problem med att få den att stanna kvar i burkningen, men nu är det inge som helst problem, kan åka rakt fram på en skida i princip hur länge som helst, och svänga är ju ännu lättare. Tror du kan skruva dän alla stag samt stötdämparen på en sida, då kanske du får utrymme nog för att rycka lös krängningshämmaren, men min gick ju av av sig självt...
Ser ut så här:
___/""""""""""\___ med den längre biten inuti buken, det är just böjarna är lite småkrångliga att få ur då hålen i buken är ganska så små, sen är det ju nökigt med stötdämparen också. Men helt klart värt det. Om jag nu får ordning på skotern innan helgen och har tid att åka (är ledig, men har en massa annat att göra, men KANSKE!) så ska du få prova min!

Visa signatur