Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Springloaded folders. Det behövs bara ett fönster om man drar och släpper.

Stor jävla slöseri på tid säger jag. Springloaded folders har absolut sina användningar och det använder jag varje dag, men om jag ska sitta och vänta fyrtio sekunder på att navigera ett gäng mappar så hade jag seriöst frågat mig själv vilket århundrande jag är i.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Stor jävla slöseri på tid säger jag. Springloaded folders har absolut sina användningar och det använder jag varje dag, men om jag ska sitta och vänta fyrtio sekunder på att navigera ett gäng mappar så hade jag seriöst frågat mig själv vilket århundrande jag är i.

Då du tydligen sitter och navigerar mappar så skulle jag gissa på förra århundradet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peth:

Då du tydligen sitter och navigerar mappar så skulle jag gissa på förra århundradet?

Vem har sagt något att navigera mappar? Har man mappen i fråga uppe är det sjukt mycket smidigare att markera filerna och dra en ctrl+x för att sedan öppna destinationen två mappar in, istället för att markera dem för att sedan sitta och "springboarda" i typ femton sekunder.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vem har sagt något att navigera mappar?

Du?

Skrivet av fratey:

Har man mappen i fråga uppe är det sjukt mycket smidigare att markera filerna och dra en ctrl+x för att sedan öppna destinationen två mappar in, istället för att markera dem för att sedan sitta och "springboarda" i typ femton sekunder.

Hela idén med filhantering och mappar är bara så 1900-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vem har sagt något att navigera mappar? Har man mappen i fråga uppe är det sjukt mycket smidigare att markera filerna och dra en ctrl+x för att sedan öppna destinationen två mappar in, istället för att markera dem för att sedan sitta och "springboarda" i typ femton sekunder.

Testade just. 2 mappar in tar 2-3 sekunder, dvs ungefär lika lång tid som det tar att göra "ctrl+x ctrl+v"-dansen.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Stor jävla slöseri på tid säger jag. Springloaded folders har absolut sina användningar och det använder jag varje dag, men om jag ska sitta och vänta fyrtio sekunder på att navigera ett gäng mappar så hade jag seriöst frågat mig själv vilket århundrande jag är i.

Whatever. Det är ett sätt att jobba i ett fönster och inte fler - vilket ju alldeles nyss var din främsta invändning som jag då ville visa på ett sätt att jobba utan. Nu kom det tydligen en ny invändning? Skriver jag nånting här komme du ju dissa det också - av ren princip om inte annat - så jag skiter i att skriva något mer.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Whatever. Det är ett sätt att jobba i ett fönster och inte fler - vilket ju alldeles nyss var din främsta invändning som jag då ville visa på ett sätt att jobba utan. Nu kom det tydligen en ny invändning? Skriver jag nånting här komme du ju dissa det också - av ren princip om inte annat - så jag skiter i att skriva något mer.

Vad tror du är mest troligt, att jag skriver saker på ett forum bara för att jävlas eller för att jag väntade mig att argumentet skulle vara "öppna två finderfönster och dra filen mellan dem lol"? Det är inte så att "springboarded folders" är det första som dyker upp i min skalle när jag tänker "snabb metod för att flytta filer mellan mappar".

Skrivet av hhnrk:

Testade just. 2 mappar in tar 2-3 sekunder, dvs ungefär lika lång tid som det tar att göra "ctrl+x ctrl+v"-dansen.

Det måste vara jävligt slöa fingrar du har om det tar 2-3 sekunder för dig att trycka två knappkombinationer. Jag menar, jag har ett funktionshinder som ger mig dålig finmotorik men nog fan tar det närmare noll än en sekunder för mig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det måste vara jävligt slöa fingrar du har om det tar 2-3 sekunder för dig att trycka två knappkombinationer. Jag menar, jag har ett funktionshinder som ger mig dålig finmotorik men nog fan tar det närmare noll än en sekunder för mig.

Sist jag kollade var man tvungen att göra mer än bara trycka 2 knappkombinationer för att klippa ut och klistra in. Själv brukar jag vara tvungen att först markera filen jag är intresserad av, klicka ctrl+x, navigera till destinationen samt slutligen trycka ctrl+v. Men vad vet jag, de kanske la till någon magi i Windows 7 som automagiskt vet vart den ska klistra in saker utan att man navigerat dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hhnrk:

Sist jag kollade var man tvungen att göra mer än bara trycka 2 knappkombinationer för att klippa ut och klistra in. Själv brukar jag vara tvungen att först markera filen jag är intresserad av, klicka ctrl+x, navigera till destinationen samt slutligen trycka ctrl+v. Men vad vet jag, de kanske la till någon magi i Windows 7 som automagiskt vet vart den ska klistra in saker utan att man navigerat dit?

Vänta, kan man dra och släppa filer i Mac OS X utan att ens börja dra i dem? Fantastiskt!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vad tror du är mest troligt, att jag skriver saker på ett forum bara för att jävlas eller för att jag väntade mig att argumentet skulle vara "öppna två finderfönster och dra filen mellan dem lol"?

Eftersom du frågar; Att du skriver på ett forum bara för att jävlas.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Eftersom du frågar; Att du skriver på ett forum bara för att jävlas.

Jag antar att det blir så när man är fientligt inställd till allting.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vänta, kan man dra och släppa filer i Mac OS X utan att ens börja dra i dem? Fantastiskt!

Är väl ingen som påstått det, du däremot behöver tydligen, enligt egen utsaga, bara klicka ctrl+x och ctrl+v, utan att navigera i filsystemet, för att flytta en fil.

Permalänk
Medlem

Det blir mycket enklare att ta till sig ett nytt operativsystem om man inte sitter och mumlar och vill att det ska fungera på exakt samma vis som på det man använt tidigare.

Men jo, jag saknade också klipp ut-funktionen då jag gick över till osx för många år sen. Jag tror det har nåt med att göra att urklippningsfunktionen vid filhantering inte skulle bli konsekvent med hur det annars fungerar när man klipper text osv. Man klipper ju inte ut filerna i windows heller, utan man bara gråmarkerar dem för senare inklistring. Då man senare klistrar så gör Explorer en flyttning. För att få ett konsekvent UI skulle man tvingas göra en urklippsfunktion som faktiskt raderar filerna från katalogen och placerar dem på ett "klippbord".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Kanske framför allt för att man inte behöver öppna två fönster för det. Jag skulle både kunna visa och förklara varför det är så sjukt mycket smidigare, men du skulle inte bry dig för det är Windows.

Håller helt med här, finder i Mac är ruggigt dåligt även om jag kör Mac till mestadels. Förvirrande på alla vis och så ligger det som ett program i docken och körs, blir galen när jag råkar tabba till finder istället för andra program med cmd+tab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cawi:

Håller helt med här, finder i Mac är ruggigt dåligt även om jag kör Mac till mestadels. Förvirrande på alla vis och så ligger det som ett program i docken och körs, blir galen när jag råkar tabba till finder istället för andra program med cmd+tab.

Tror du kan få bort Finder ur docken med lite tips och tricks!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag antar att det blir så när man är fientligt inställd till allting.

Mmm. Testa att hissa istället för att dissa, kanske? Det mesta blir roligare då.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

OnT: Finder behöver en ordentlig överhalning, det tror jag nog att vi alla kan vara överens om.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

OnT: Finder behöver en ordentlig överhalning, det tror jag nog att vi alla kan vara överens om.

Indeed. Hoppas det åtgärdas i Lion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Mmm. Testa att hissa istället för att dissa, kanske? Det mesta blir roligare då.

Måste jag skriva 300 spaltmeter om vad som är bra med OS X för att legitimera kritik?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Måste jag skriva 300 spaltmeter om vad som är bra med OS X för att legitimera kritik?

En riktigt skön "glaset-är-alltid-halvtomt" slutsats, måte jag säja...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Perc:

Men jo, jag saknade också klipp ut-funktionen då jag gick över till osx för många år sen. Jag tror det har nåt med att göra att urklippningsfunktionen vid filhantering inte skulle bli konsekvent med hur det annars fungerar när man klipper text osv. Man klipper ju inte ut filerna i windows heller, utan man bara gråmarkerar dem för senare inklistring. Då man senare klistrar så gör Explorer en flyttning. För att få ett konsekvent UI skulle man tvingas göra en urklippsfunktion som faktiskt raderar filerna från katalogen och placerar dem på ett "klippbord".

Samma här när jag gick över till Mac 2004. Men en sak som snabbt ersatte funktionen är spring-loaded folders som är helt suveränt. Dvs dra filen du vill kopiera/flytta ovanpå en mapp så öppnas den efter några sekunder, alternativt direkt med ett tryck på mellanslag. Med den finessen behöver man inte urklipp längre.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Något annat som kan vara bra att tänka på är att om man ersätter en mapp med en annan i windows så slås innehållet samman. I osx så ersätts verkligen innehållet med det i den nya mappen.

Skrivet av Thomas:

Detta jäkligt störande beteende ska gå att ändra på i Lion.

Jepp, om man håller ner option och drar mappen så frågar Finder om man vill slå samman mapparna. Testade precis. Tyvärr behåller den originalet som flyttas, så det blir "kopiera och slå samman" snarare än "flytta och slå samman".

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Då är man ju lite tillbaka med grundproblemet till varför man inte använder copy, det är slött. Man vill ju kunna flytta och slå samman utan extrajobb.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB