Permalänk

BIOS syns inte längre vid omstart

Vill formatera om min dator men BIOS syns inte vid omstart. Bara svart skärm när jag trycker på Delete-knappen som man ska göra. Snälla hjälp mig.

BIOS Type: Phoenix-Award
BIOS Date: April 6th 2006
BIOS ID: 04/06/2006-NF-CK804-6A61FD49C-00-None
Chipset: Athlon 1100 rev 0
SuperIO: ITE 8712F rev 7 at port 002E
Manufacturer: DFI Corp,LTD
Motherboard: LP NF4 Series

Permalänk
Medlem

Hur många Skärmar och TV apparater är kopplad till grafikkortet?
Ibland skickar den bilden via fel kabel även om apparaten är avstängd eller andra änden inte är kopplad till något.

Permalänk
Medlem

Har bara en skärm BENQ 24"

Permalänk
Hedersmedlem

Går den in i OS? (windows)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja, när man startar datan så är det först bara svart där man tidigare sett BIOS resslat förbi och sedan efter 45 sek startar Windows som vanligt. Det är väl inte så att det lilla batteriet på moderkortet har blitt gammallt eller liknande? Kanske inte ens har med BIOS att göra...

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som du har något kopplat som du glömt att berätta. Stäng av datorn och ta bort allt onödigt. Speciellt ALL kringutrustning och ALLA SATA/IDE kablar. JA, tangentbord, mus, hårddiskar osv ska också BORT. Kolla ordentligt att du inte glömt kvar prylar.

Utan bild är resten helt onödigt och kan orsaka fel för du ska alltid ha bild i bios.

En Dator behöver 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.