Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DakiLund:

Hej! Kommer dockan (ställ, ej tangentbord) ha 3.5mm ut, skulle vara smidigt om man vill koppla paddan till stereon.

Tror inte jag sett en enda review (som behandla hårdvara) eller beskrivning eller spec-sheet som inte tar upp detta.

Det finns ett 3.5mm kombinerad in/ut port. En headset-port, lär gå utmärkt att plugga ett par hörlurar eller en 3.5mm kabel till din stereo. Frågetecknet ligger kanske mer på om man kan koppla den till högtalare utan att sätta förstärkning emellan, eller om volymen blir ofattbart låg då. Men en stereo lär ju lösa det problemet åt dig.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk

Hej! Tack för ditt svar men jag tror du missförstått mig. Det jag undrar är om dockan (bordställ ej tangentbord) kommer ha en 3.5mm utgång (att paddan har en är jag fullt medveten om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DakiLund:

Hej! Tack för ditt svar men jag tror du missförstått mig. Det jag undrar är om dockan (bordställ ej tangentbord) kommer ha en 3.5mm utgång (att paddan har en är jag fullt medveten om).

Aah, du får ursäkta mig. Jag har nog faktiskt inte sett någon annan docka än tangentbordet. Skulle vara kul att se om det fanns, (praktiskt för att se på film kanske). Har du någon länk ?

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem

Verkar finnas docka utan tangentbord, och lite andra tillbehör...

http://www.surfplatta.com/surfplatta/asus/243-asus-tillbehoer...

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

Nice, Den sleeven verkar trevlig, just att man kan ställa tableten upp också. (tror jag sett den i nån video tidigare, men räknat bort det då asus sa att de skulle satsa på tillbehör först i ett senare skede)

Verkar ju i den länken också som att det finns 3,5mm. "hörlursutgång" på dockan också.

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Skrivet av Habmala:

Nice, Den sleeven verkar trevlig, just att man kan ställa tableten upp också. (tror jag sett den i nån video tidigare, men räknat bort det då asus sa att de skulle satsa på tillbehör först i ett senare skede)

Verkar ju i den länken också som att det finns 3,5mm. "hörlursutgång" på dockan också.

Jupp verkar så, trevligt :).

Permalänk
Skrivet av DakiLund:

Hej!

Det finns planer på att ta fram en bordsdocka (utan tgb) så man kan ha Eee Pad ståendes på bordet.
2x USB + 3.5mm ljuduttag. Mini-HDMI finns ju redan på själva plattan.

Dockan har även anslutning för laddaren.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Herregud va fjantig man är. Habegäret är enormt och nu har man inte gjort annat än att läsa forum, tittat på videos ang. plattorna.
Skulle extremt gärna kört på denna asus, men det faller på 3G och inget annat denna gång.
Såg någonstans här att asus.sverige inte rekomenderade att man väntade på 3g versionen då den kommer dröja, jag tolkade det så i alla fall.
Blir en Ipad 3G då.. men jääävlar va jag var sugen på transformern.
Kanske går över till Android tablet senare när det hunnit komma lite mer apps till den också.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget nytt om när tangentbord kommer som löst tillbehör ?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Fortfarande inget nytt om när tangentbord kommer som löst tillbehör ?

Eller fastslaget datum på tableten (med och utan docka)? Gissar att något är på G med tanke på hur tysta ni (ASUS) varit i frågan den senaste veckan, men jag vet inte om det är glada eller dåliga nyheter.

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Herregud va fjantig man är. Habegäret är enormt och nu har man inte gjort annat än att läsa forum, tittat på videos ang. plattorna.
Skulle extremt gärna kört på denna asus, men det faller på 3G och inget annat denna gång.
Såg någonstans här att asus.sverige inte rekomenderade att man väntade på 3g versionen då den kommer dröja, jag tolkade det så i alla fall.
Blir en Ipad 3G då.. men jääävlar va jag var sugen på transformern.
Kanske går över till Android tablet senare när det hunnit komma lite mer apps till den också.

Känner väldigt likadant. Dock skulle det kännas som ett stort bakslag att behöva köpa en Ipad med alla sina tillkortakommanden, när man vet att det ändå finns alternativ som har allt Ipaden har och mer därtill förutom det viktigaste för att kunna använda plattorna mobilt (dvs 3G).
Jag väntar nog lite och ser och tänker till lite.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Tycker en mobil med hotspot är mycket viktigare än en platta med 3g. Därav ser jag själv inte problemed med att den inte har 3g.
Skulle aldrig betala för 2 mobila internetabonemang och då känns ju telefonen helt klart viktigare eftersom den har man alltid med sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Känner väldigt likadant. Dock skulle det kännas som ett stort bakslag att behöva köpa en Ipad med alla sina tillkortakommanden, när man vet att det ändå finns alternativ som har allt Ipaden har och mer därtill förutom det viktigaste för att kunna använda plattorna mobilt (dvs 3G).
Jag väntar nog lite och ser och tänker till lite.

Kan inte annat än att hålla med. Lite trist att de inte kan lansera både med och utan 3G på samma gång likt Appel gör.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Kan inte annat än att hålla med. Lite trist att de inte kan lansera både med och utan 3G på samma gång likt Appel gör.

Undrar vad det är som gör att det är så besvärligt för många Androids-tablet tillverkare att lansera 3G modellen samtidigt?

Är det en misstro på marknaden som gör att dom väntar med avsikt för att se hur marknaden reagerar på de tablets utan 3g?

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tycker en mobil med hotspot är mycket viktigare än en platta med 3g. Därav ser jag själv inte problemed med att den inte har 3g.
Skulle aldrig betala för 2 mobila internetabonemang och då känns ju telefonen helt klart viktigare eftersom den har man alltid med sig

Tjenare!
Jo det är klart. Själv vill jag använda denna både privat och i arbetet. Sitter på 3G abb redan och vad jag förstår så tömmer man batteriet ganska snabbt på mobilen om man kör hotspot?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Skrivet av Cynic:

Tjenare!
Jo det är klart. Själv vill jag använda denna både privat och i arbetet. Sitter på 3G abb redan och vad jag förstår så tömmer man batteriet ganska snabbt på mobilen om man kör hotspot?

Hej!

Jo, helt klart går batteritiden ner fortare med hotspot igång. Vi använde oss av telefonerna under Dustin Expo och det fungerade ganska bra under hela dagen.

Fördelen med Eee Pad är att USB-portarna i dockan kan användas till att ladda upp telefonen.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Jo men det blir lite snurrigt. Jag är inte ute efter en bärbar dator. Utan en surfplatta som är lättare och smidigare. Att börja slänga upp laddningskablar för telefonen och docka surfplattan med tangentbord känns inte optimalt.
Har tänkt använda denna i arbetet. Min telefon är dödsviktig för mig och det får inte hända att jag suger ur batterierna i onödan. Samtidigt vill jag ha surfplattan för att snabbt kunna anteckna under samtal. Det blir lite siffror och tider och jag vill kunna anteckna utan tangentbort, helt med stylus då jag ofta har jour och måste ta samtal i exempel kön på ICA och bara snabbt vill anteckna och arbeta vidare när jag kommit ut, och då skicka iväg mina anteckningar via mail

Bärbar dator har jag redan och försöker bli av med den ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Jo men det blir lite snurrigt. Jag är inte ute efter en bärbar dator. Utan en surfplatta som är lättare och smidigare. Att börja slänga upp laddningskablar för telefonen och docka surfplattan med tangentbord känns inte optimalt.
Har tänkt använda denna i arbetet. Min telefon är dödsviktig för mig och det får inte hända att jag suger ur batterierna i onödan. Samtidigt vill jag ha surfplattan för att snabbt kunna anteckna under samtal. Det blir lite siffror och tider och jag vill kunna anteckna utan tangentbort, helt med stylus då jag ofta har jour och måste ta samtal i exempel kön på ICA och bara snabbt vill anteckna och arbeta vidare när jag kommit ut, och då skicka iväg mina anteckningar via mail

Du kan inte köra headset och sen en telefon som klarar multitasking och har ett ordentligt tangentbort? Tänker bara att en tablet blir nästan lika klumpig som en dator om man står i kön på ica och ska försöka få upp den ur väskan. Har såklart inte den erfarenhet av dilemmat som du har.

Intressant att se olika användningsområden.

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenkaos:

Undrar vad det är som gör att det är så besvärligt för många Androids-tablet tillverkare att lansera 3G modellen samtidigt?

Är det en misstro på marknaden som gör att dom väntar med avsikt för att se hur marknaden reagerar på de tablets utan 3g?

Marknaden för tablets/surfplattor är ju just mobiliteten och det får man hoppas att tillverkarna har förstått...

Skrivet av Cynic:

Jo men det blir lite snurrigt. Jag är inte ute efter en bärbar dator. Utan en surfplatta som är lättare och smidigare...

Och jag som vill ersätta min bärbar med denna kombo! Frågan är om den funkar bra som bärbar. Någon som går i samma tankar?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habmala:

Du kan inte köra headset och sen en telefon som klarar multitasking och har ett ordentligt tangentbort? Tänker bara att en tablet blir nästan lika klumpig som en dator om man står i kön på ica och ska försöka få upp den ur väskan. Har såklart inte den erfarenhet av dilemmat som du har.

Intressant att se olika användningsområden.

Tjenare!
Faktiskt inte. Det är oftast akuta ärenden och jag behöver anteckna i ganska hög speed. Oftas blir det stödord och och därför skulle man önska att man kan skriva men penna. Springer omkring med anteckningsblock just nu. När jag antecknat får jag ofta rusa ut till bilen och ta fram bärbara datorn och mata in beställningsordern och skicka denna via mail.

Om jag då med en surfplatta skulle kunna använda vår beställningsblankett i pdf och anteckna över denna med en stylus under samtal. Då skulle jag kunna skicka denna direkt till vår med email och då är ordern klar.
Skulle spara mig tid och energi och en del stress

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en fråga till ASUS.Sverige och er som faktiskt har plattan redan.

Hur bra är standbytiden i verkligheten? Alltså inte nån siffra från spec-sheeten. Kan man ha den liggande vid soffan en vecka eller mer utan att behöva ladda den om man använder den 30 min om dagen t.ex.? Hur många procent försvinner om den bara ligger oanvänd en natt (typ 12 timmar)?

iPad har ju helt sjukt bra standby, den förlorar i princip ingen ström alls över natten, men jag har sett att många Androidplattor tycks ha problem med detta, trots i princip identisk hårdvara med iPad. Om det är dålig standbytid så kanske det beror på mjukvaruproblem med Android?

Jag menar alltså standby som att jag inte har någon sync eller wifi igång och bara släcker skärmen och lägger den ifrån mig (utan tangentbordet).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Någon som vet hur det funkar med android. Kommer det gå att uppdatera när det kommer nya uppdateringar till android?

Jag gick bet på det med min galaxy S samsung verkar inte vilja skicka ut några uppdateringar alls. =(

Vill inte sitta fast med en maskin som lär låst till en specifik version av mjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blakhouse:

Någon som vet hur det funkar med android. Kommer det gå att uppdatera när det kommer nya uppdateringar till android?

Jag gick bet på det med min galaxy S samsung verkar inte vilja skicka ut några uppdateringar alls. =(

Vill inte sitta fast med en maskin som lär låst till en specifik version av mjukvara!

Vet att 3.1 kommer komma i alla fall. Är ju 3.0 i grund-install. Vidare uppdateringar är ju osäkert än så länge (då de inte kommit från google ännu) att att de skickar ut 3.1 visar ju på en viss välvilja åtminstånne från asus sida. Kanske asus kan uppdatera om ni vet mer om hur länge transformern kommer stödjas och utvecklas. Tror ni sagt tidigare att det till viss del beror på google..?

(Såg en nyhet här på sweclockers btw om att samsung kommer köra ut 2.3 innom kort [tänkte på din galaxy S]. Sorry för off topic.)

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem

Tips: Finns hur mycket som helst att läsa om Transformer av dom som äger den redan.

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1105

Visa signatur

Permalänk

HDMI-upplösning

Hej!

Jag funderar på att köpa en Eee Pad, men undrar lite över HDMI-utgångsmöjligheterna. Vilka upplösningar är möjliga för HDMI-output? Min TV är lite kinkig med sånt, har jag märkt.

Vänligen,
Henrik

Permalänk
Medlem

Webhallen har fortfarande releasedatum 23/5, vilket de haft i iaf en månad. Sitter med en bokning och hoppas att den dyker upp då!

ASUS har inget mer svar på detta?

Permalänk
Medlem

Tack för länken Cynic. Får säga att denna tråden verkar lite läskigt.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1082293
(handlar om något elfel i laddaren [dålig koll då jag inte kan elektricitet], men elen går ut i skalet verkar det som, och någons laddare smälte.)

Någon kommentar på om detta berör de svenska laddarna, asus?

gramatik
Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem

docka eller utan..

Vilken är den största anledningen till att vi får vänta på transformern i Sverige? En global brist eller att de skeppar den i samband med att de ska ta fram tangentbord med åäö? Ser början av Juni ut att stämma för transformer och docka som jag beställt? Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Har fått svar från Transformers användare i Usa.

Tydligen så fungerar det att ha Svenskt tangentbord med en Amerikansk docka.

Or did you mean, the hardware keyboard...? EDIT: yes that works also, the a and o with dots above 'em replace semicolon and apostrophe.

Så blir att köpa en platta från USA och leva med annat tangentbord

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur bra är standbytiden i verkligheten? Alltså inte nån siffra från spec-sheeten. Kan man ha den liggande vid soffan en vecka eller mer utan att behöva ladda den om man använder den 30 min om dagen t.ex.? Hur många procent försvinner om den bara ligger oanvänd en natt (typ 12 timmar)?

Hej!

Standbytiden är för tillfället inte lika bra som på iPad2. Vi har internt fått ut ett par dagar från den i standby med lite sporadiskt användande.

Gällande batteritid vid faktiskt användning är den som vi anger i spec-listorna , dvs 8-9h, bekräftat av bl.a. en recesion nedan;
http://hothardware.com/Reviews/Asus-Eee-Pad-Transformer-Andro...

Skrivet av Habmala:

Tack för länken Cynic. Får säga att denna tråden verkar lite läskigt.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1082293
(handlar om något elfel i laddaren [dålig koll då jag inte kan elektricitet], men elen går ut i skalet verkar det som, och någons laddare smälte.)

Någon kommentar på om detta berör de svenska laddarna, asus?

Vi kollar upp och återkommer! Internt har inte vi fått höra något om detta ännu iaf.

Skrivet av jacobgg:

Vilken är den största anledningen till att vi får vänta på transformern i Sverige? En global brist eller att de skeppar den i samband med att de ska ta fram tangentbord med åäö? Ser början av Juni ut att stämma för transformer och docka som jag beställt? Tack för svar.

En global brist pga hög efterfrågan och att vi är en bit ned på prioritetsordningen, spec. i samband med våra ÅÄÖ och nordiska översättningar utöver det som Google redan gjort i Android 3.0.

Början av Juni ser ut att stämma än så länge för TF101-1B049A (Pad+Docka). Vi hoppas att det förblir så också.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur