Program för att rita kopplingsschema

Permalänk
Hedersmedlem

Program för att rita kopplingsschema

Jag letar efter ett program som går att använda för att rita kopplingsschema över digitala komponenter. Gärna där man kan få specificera en komponent med ett antal pinnar så ritas en ruta upp med utritade nummer och kanske påbörjade trådar som sen kan kopplas till andra komponenter. Finns det något sådant?

Permalänk

Eagle borde väll fungera rätt bra tycker jag

http://www.cadsoft.de/

Permalänk
Medlem

Titta om Eagle gör det du vill. Finns en gratisversion som räcker ganska långt för hobby-projekt.

Edit: the_weird var snabbare...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Exempelvis pspice eller qucs, är relativt enkla program för att testa och simulera elektriska kretsar innan du bygger de för att se att de fungerar som du tänkt dig. Men du kan även rita upp och skriva ut kopplingsscheman. Kan vara ett alternativ till Eagle om du inte skulle gilla det programmet (som framför allt är till för att rita kretsar och designa PCBs).

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag vill göra är bara att rita upp en bild över kopplingen mellan några komponenter till en rapport, mackapären är redan byggd Har fått tag på Eagle som verkar kunna göra det jag vill men jag har inte lärt mig det än. Det verkar också som man ritar efter vilka komponenter som finns i biblioteket och där fanns inte de komponenter jag skulle, inte när jag kollade iaf. Ska kolla på pspice och qucs också.

Permalänk
Medlem

Kan nämna multisim också.
Det jag använder. Personligen tycker jag det är enklare än pspice (det enda av dom nämnda som jag testat).

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera Multisim. Det är väldigt enkelt att använda och alla komponenter finns i programmet plus att dom flesta mät verktyg finns så att man kan simulera.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Crocodile Clips eller Cedarls är annars två mycket bra program som vi använder i skolan.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kollat på de flesta programmen nu, inte hunnit kika på Crocodile Clips eller Cedarls riktigt. Det problem jag stöter på är att man måste utgå efter komponenter som finns i biblioteken. Jag ska koppla samman 2 EPROM, 1 SRAM, en LED-display samt 3 CPLD:er varav 2 är Xilinx xc95108 och xc9572 och just cpld:erna är det snålt om. Det skulle vara trevligt om man inte var bunden till specifika komponenter och kunde koppla generella rutor som man får formge själv.

Permalänk
Medlem

Vi fick använda Multisim i skolan. Det fungerade Okej, vi gjorde aldrig något avancerat :/

Permalänk

http://www.expresspcb.com/ är smidigt. Programmet är gratis att ladda ner och använda och sen kan man inifrån programmet beställa ett kretskort enligt sin design och få det hemskickat mot betalning.

Permalänk

Kicad funkar alldeles ypperligt och innehåller en massa trevliga verktyg

http://www.lis.inpg.fr/realise_au_lis/kicad/