Permalänk
Medlem

Telia "F1"-router

Tjenare,

Någon som har Telias så kallade F1-router som kan berätta lite hur den fungerar för er?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Tjenare,

Någon som har Telias så kallade F1-router som kan berätta lite hur den fungerar för er?

Nothing good ever came out of a Telia-router.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533 - Funkar kalas

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Nothing good ever came out of a Telia-router.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533 - Funkar kalas

Ja alltså nu frågade jag ju inte om tips på en ny router utan om erfarenheter om just Telias nya.

Sen om jag skulle få för mig att bygga ett riktigt hemmanät så skulle Asus definitivt inte vara del av det

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Operatörernas egna routers är ofta absolut ren dygna. De ska vara billiga, vara hanterbara och hålla under bindningstiden. Det enda jag kan ge dem är att de ser relativt trevliga ut och fyller sin grundläggande funktion för det mesta åtminstone. Funktionellt är de endast ämnade för elektronikhögen tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag undrar själv samma sak. Den har ju Wifi 6 allefall nu. Någon som vet vad det är för märke / modellbetäckning bakom Telias brandning "F1"?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kluven om min F1a.
Trådlösa är snabbare än deras tidigare, får 7-800mbps både upp och ned. Men med senaste uppdateringen får jag inte välja kanal eller bredd...
Får inte byta DNS, hittar inget sätt att kringgå låsningen än då routern är ny
Enligt internspec så ska alla 4x Lan vara 2,5gbs. det stämmer inte, bara WAN och 1x LAN är 2,5gbs.

Så för en mer avancerad användare känner man sig extremt låst o kan inte anpassa routern för sitt hem. Men för medelsvensson skulle jag säga att den räcker och blir över.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Operatörernas "egna" routrar brukar vara rätt stabila med helt OK prestanda. Problemen uppstår när du vill förändra något, göra en inställning i din router för att få igång en enhet eller tjänst i ditt nätverk. Då kommer du att upptäcka att de är hiskeligt nedlåsta.
Men om du kan leva med det, så är routern OK.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Jag undrar själv samma sak. Den har ju Wifi 6 allefall nu. Någon som vet vad det är för märke / modellbetäckning bakom Telias brandning "F1"?

Telia router
Tillverkare: Sagemcom.
Modell: F@st 5370/ F@st 5370e.
Trådlösa standarder: 802.11a/b/g/n/ac/ax med band steering.
Dataöverföringshastighet: 1,700 Mbps.
WiFi-frekvensband: 2,4 GHz/5GHz.
Färg: Vit.

Google är din vän

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Telia router
Tillverkare: Sagemcom.
Modell: F@st 5370/ F@st 5370e.
Trådlösa standarder: 802.11a/b/g/n/ac/ax med band steering.
Dataöverföringshastighet: 1,700 Mbps.
WiFi-frekvensband: 2,4 GHz/5GHz.
Färg: Vit.

Google är din vän

Google må vara en vän många gånger men är du säker på att den router som TS syftar på ("F1") är en av de modeller du skriver?

Telia verkar definitivt ha använt dessa routrar men kollar man på deras produktsida för "F1" så finns det en bild som inte liknar dessa routrar.
Vidare så har URL:en för bilden b.la. "EWA1330TCS" och googlar man på EWA1330 så får man reda på att Technicolor har en produkt de kallar EWA1330TCS.

-
x10_minipro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Telia router
Tillverkare: Sagemcom.
Modell: F@st 5370/ F@st 5370e.
Trådlösa standarder: 802.11a/b/g/n/ac/ax med band steering.
Dataöverföringshastighet: 1,700 Mbps.
WiFi-frekvensband: 2,4 GHz/5GHz.
Färg: Vit.

Google är din vän

Detta stämmer inte, det är Technicolor som tillverkar "F1", modellnummer EWA1330TCS.

Det jag hittat än så länge är certifikatet från WiFi foundation: Länk

---

Vidare så har jag då nu fått hem min "F1", och är helt nöjd faktiskt. Den löser alla problem jag kan tänka mig förutom att jag inte kan byta DNS till google/cloudflare. Detta går ju definitivt om man klurar ut hur, men jag har inte orkat gräva mer än att ta en titt på den exporterade config filen man kan få ut ur routern.

Inbyggd VPN-server är fint, om man har något man vill kommunicera med innanför hemmets väggar som man inte vill öppna portar utåt för

Sen ska man inte klaga på att få 520/520 på bredbandskollen/speedtest/fast.com via mobilen i varje hörn av lägenheten då man betalar för 500/500

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

En fördel med Telias routers är att dom faktiskt får uppdateringar under en längre tid.
Sen vet jag inte hur snabba dom är på att täppa till säkerhetshål men jämfört med många andra tillverkare där supporten är några få år så tycker jag Telia sköter sig bättre.

För många så är det såklart uppskattat att bara plugga in och köra samt ha support på prylarna via Telias support som funkar helt ok.

Personligen så kör jag varken Telia eller en Teliarouter, men har bekanta som kör ovan och kan varmt rekommendera Telia för den som inte är så erfaren, uppskattar plug and play och kanske är sugna på deras TV tjänster utan strul.

Permalänk
Medlem

Bytte för lite drygt ett år sedan till deras Fast 5370, men tycker den har varit otroligt instabil. Den TG799 jag hade innan rullade på mycket bättre. Funderar därför på om man skulle ringa dem och fråga om man får byta till denna. Lite tråkigt dock att man inte kan ändra DNS. Men hur är det om man vill sätta upp ett gästnät? Fast-routern fick man fulhacka(med hjälp av @wuseman) lite för att kunna fixa det men kan man sätta upp det med F1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Bytte för lite drygt ett år sedan till deras Fast 5370, men tycker den har varit otroligt instabil. Den TG799 jag hade innan rullade på mycket bättre. Funderar därför på om man skulle ringa dem och fråga om man får byta till denna. Lite tråkigt dock att man inte kan ändra DNS. Men hur är det om man vill sätta upp ett gästnät? Fast-routern fick man fulhacka(med hjälp av @wuseman) lite för att kunna fixa det men kan man sätta upp det med F1?

Så här ser det ut i webb-gränssnittet på min F1.

Så det ska inte vara några problem att köra ett separat gäst-nät

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Telia router
Tillverkare: Sagemcom.
Modell: F@st 5370/ F@st 5370e.
Trådlösa standarder: 802.11a/b/g/n/ac/ax med band steering.
Dataöverföringshastighet: 1,700 Mbps.
WiFi-frekvensband: 2,4 GHz/5GHz.
Färg: Vit.

Google är din vän

https://www.telia.se/dam/jcr:238dd37a-8afa-4bdc-9c96-8778acb4...

Enligt Telia är det "bara" AC wifi

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colorful:

Så här ser det ut i webb-gränssnittet på min F1.

https://i.imgur.com/N9XT2JE.jpg

Så det ska inte vara några problem att köra ett separat gäst-nät

What! Varför fick inte jag den när jag beställde, jag fick en ZTE MF247D istället jag trodde det var en F1:a naturligtvis men det ser jag ju att det inte är, jag fick den när jag uppgradera mig till 1000mbit för 2 månader sedan så kontaktade jag dom och sa att jag såg att dom har en ny router på sidan och jag har inte fått den, så dom skickade hem en router men inte F1 då tydligen utan denna nedan istället. Inte för jag tycker den är dålig, tvärt om men jag skulle vilja kika på F1an det ser ju ut som en technicolor på bilden ovan, lite random bilder:

Den är olåst också, jag provade stoppa i comviq kort och det fungerar perfekt.

Det har bara kommit en uppgradering till den än så länge. Undra vilken som är nyast för fiber kunder, F1an skall det ju vara enligt hemsidan då måste jag fått fel kanske av Telia. Finns ingen information alls om denna routern på nätet i princip förutom en fix som kom för wifit i juni månad, då uppgraderdes MF297D_Nordic1_B05 till MF297D_Nordic1_B06 annars finns det ingen info alls.

hardware_version: "MF297DHW1.0"
wa_inner_version: "BD_TELIASEMF297DMODV1.0.0B06"

Denna är rätt bra dock måste jag erkänna.

Permalänk
Skrivet av wuseman:

What! Varför fick inte jag den när jag beställde, jag fick en ZTE MF247D istället jag trodde det var en F1:a naturligtvis men det ser jag ju att det inte är, jag fick den när jag uppgradera mig till 1000mbit för 2 månader sedan så kontaktade jag dom och sa att jag såg att dom har en ny router på sidan och jag har inte fått den, så dom skickade hem en router men inte F1 då tydligen utan denna nedan istället. Inte för jag tycker den är dålig, tvärt om men jag skulle vilja kika på F1an det ser ju ut som en technicolor på bilden ovan, lite random bilder:

https://www.nr1.nu/archive/zte/154.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/56.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/aa.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/3.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/44.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/2.png
https://www.nr1.nu/archive/zte/22.png
https://www.nr1.nu/archive/zte/1.png
https://www.nr1.nu/archive/zte/1.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/2.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/23.png

Det har bara kommit en uppgradering till den än så länge. Undra vilken som är nyast för fiber kunder, F1an skall det ju vara enligt hemsidan då måste jag fått fel kanske av Telia. Finns ingen information alls om denna routern på nätet i princip förutom en fix som kom för wifit i juni månad, då uppgraderdes MF297D_Nordic1_B05 till MF297D_Nordic1_B06 annars finns det ingen info alls.

Denna är rätt bra dock måste jag erkänna.

Märkligt, du har ju fått en router som egentligen är för 4G mobilt bredband och inte specifikt för fiber, även om den ju såklart också funkar med det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@wuseman: Varför kör du en 4G-router utan WAN kopplad till din fiber? Förstår inte ditt inlägg alls, känns som det är från ett annat universum när du på en bild visar att den kör "4G+" och på en annan kör test som visar att du är kopplad på din fiber.

Skrivet av TobiasStockholm:

Märkligt, du har ju fått en router som egentligen är för 4G mobilt bredband och inte specifikt för fiber, även om den ju såklart också funkar med det.

Gör den ju inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Märkligt, du har ju fått en router som egentligen är för 4G mobilt bredband och inte specifikt för fiber, även om den ju såklart också funkar med det.

Ja exakt. Verkligen märkligt.

Skrivet av Petterk:

@wuseman: Varför kör du en 4G-router utan WAN kopplad till din fiber? Förstår inte ditt inlägg alls, känns som det är från ett annat universum när du på en bild visar att den kör "4G+" och på en annan kör test som visar att du är kopplad på din fiber.

Gör den ju inte.

WAN porten är på slot 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ja exakt. Verkligen märkligt.

WAN porten är på slot 1.

Varför står det inte på kartongen att den har möjlighet att köras med kabel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför står det inte på kartongen att den har möjlighet att köras med kabel?

Ingen aning.

Det finns 4 lägen att välja mellan. Mobilt bredband, ethernet mode, bridge mode, auto mode.

Jag skall fråga varför jag fick den direkt.

Googlar jag på modellen är det ända som kommer upp detta:
https://support.zte.com.cn/support/news/LoopholeInfoDetail.as...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@wuseman: Varför kör du en 4G-router utan WAN kopplad till din fiber? Förstår inte ditt inlägg alls, känns som det är från ett annat universum när du på en bild visar att den kör "4G+" och på en annan kör test som visar att du är kopplad på din fiber.

Gör den ju inte.

Uppenbarligen gör den ju det eftersom han använder den med fiber... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Jag använder inte ZTE routern som standard utan just Technicolor routern eftersom Sagemcom routern blev så extremt begränsad med uppgraderingen dom gjorde efter 3.42. Det var en kraftfull router innan den uppgraderingen men jag hittade sagemcoms superuser lösenord och även telias admin lösenord och dom stod i klartext för vem som helst att hitta och utöver det så kunde man få telnet och ssh att fungera genom att sätta access till access_enable_all på följande vis i developer console och du kunde lista root mapparna med rpc=shell_command

$.xmo.setValuesTree("ACCESS_ENABLE_ALL", "Device/UserAccounts/Users/User[@uid='1']/RemoteAccesses/RemoteAccess[@uid='4']/LANRestriction");

Det kom aldrig någon nyare uppgradering senare såvitt jag vet till Sagemcom routern. Jag har lagt ner extremt mycket tid på den senaste versionen för att få root access men gav upp tillslut.

Technicolor routern håller hög standard och den blir extremt kvick om man använder ansuels moddade gui för stock: https://github.com/Ansuel/tch-nginx-gui

Jag pratade med en sur tant på Telia supporten som svarade såhär:

Citat:

Okej, bra att du skrev in! Ser direkt att du mycket riktigt fick en mobil router där, istället för en fiberrouter. Ska dubbelkolla om vi fortfarande kan skicka ut fiberroutrar, har för mig att vi slutade med det.. Häng kvar!

Märkligt svar men jag skall få hem en F1 router istället dom hade råkat skicka ut fel det slutade konvertationen med hon verkade inte veta något men men, tur jag hittade denna tråden.

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Jag använder inte ZTE routern som standard utan just Technicolor routern eftersom Sagemcom routern blev så extremt begränsad med uppgraderingen dom gjorde efter 3.42. Det var en kraftfull router innan den uppgraderingen men jag hittade sagemcoms superuser lösenord och även telias admin lösenord och dom stod i klartext för vem som helst att hitta och utöver det så kunde man få telnet och ssh att fungera genom att sätta access till access_enable_all på följande vis i developer console och du kunde lista root mapparna med rpc=shell_command

$.xmo.setValuesTree("ACCESS_ENABLE_ALL", "Device/UserAccounts/Users/User[@uid='1']/RemoteAccesses/RemoteAccess[@uid='4']/LANRestriction");

Det kom aldrig någon nyare uppgradering senare såvitt jag vet till Sagemcom routern. Jag har lagt ner extremt mycket tid på den senaste versionen för att få root access men gav upp tillslut.

Technicolor routern håller hög standard och den blir extremt kvick om man använder ansuels moddade gui för stock: https://github.com/Ansuel/tch-nginx-gui

Jag pratade med en sur tant på Telia supporten som svarade såhär:

Märkligt svar men jag skall få hem en F1 router istället dom hade råkat skicka ut fel det slutade konvertationen med hon verkade inte veta något men men, tur jag hittade denna tråden.

// wuseman

Borde du inte vara glad egentligen att det inte går att hacka routern speciellt lätt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Borde du inte vara glad egentligen att det inte går att hacka routern speciellt lätt?

Nej inte just med Sagemcom routern för den hann jag aldrig utforska ordentligt den var en väldigt annorlunda setup mot technicolor routrarna, köpte ett par begagnade Sagemcom F@st 5370e routrar men alla var uppgraderade till den senaste versionen.

Varför skulle jag vara glad för att inte ha super access till routern jag surfar på? Det känns lustigt att dom kan ssh:a in i min router och sedan kunna göra lite vad dom vill även om dom hamnar i ett begränsat shell som heter clash.

Eller jaha, jo det är väl roligt med en utmaning om det var så du menade men inte när det inte går alls för att dom har tagit bort möjligheten. Skall inte säga hur många timmar jag lag lagt ner på den då det kommer framstå som helt bissart men jag tror dom råkade låsa ute sig själva med den uppgraderingen så därför det aldrig kom någon mer uppgradering efter den den nedbantade versionen, 4.XX nånting vill jag minnas. Så jag förstår varför tidigare användare funderade på att byta tillbaka till technicolor

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Nej inte just med Sagemcom routern för den hann jag aldrig utforska ordentligt den var en väldigt annorlunda setup mot technicolor routrarna, köpte ett par begagnade Sagemcom F@st 5370e routrar men alla var uppgraderade till den senaste versionen.

Varför skulle jag vara glad för att inte ha super access till routern jag surfar på? Det känns lustigt att dom kan ssh:a in i min router och sedan kunna göra lite vad dom vill även om dom hamnar i ett begränsat shell som heter clash.

Eller jaha, jo det är väl roligt med en utmaning om det var så du menade men inte när det inte går alls för att dom har tagit bort möjligheten. Skall inte säga hur många timmar jag lag lagt ner på den då det kommer framstå som helt bissart men jag tror dom råkade låsa ute sig själva med den uppgraderingen så därför det aldrig kom någon mer uppgradering efter den den nedbantade versionen, 4.XX nånting vill jag minnas. Så jag förstår varför tidigare användare funderade på att byta tillbaka till technicolor

Jag tänker snarare att om det är lätt för dig att hacka till dig access till den så är det lätt för vem som helst utifrån. Sen förstår jag din tanke om att man vill ha kontroll över saker man äger.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tänker snarare att om det är lätt för dig att hacka till dig access till den så är det lätt för vem som helst utifrån. Sen förstår jag din tanke om att man vill ha kontroll över saker man äger.

Jaha du menar så, man brukar inte attackera isp routrar från WAN då allting är satt till DROP i iptables reglerna på inkommande anslutning och det är likadant på lan portarna som är satt till drop på allt förutom på port 53/80 och 443(sällan) utan från LAN för att få access till shell för att dom inte vill att man skall ha tillgång till root kontot.

Det ända dom tillåter inkommande är deras privata VLAN och det går inte att se i wireshark eller någonting ifall om dom ansluter då det är på ett eget nätverk och om man sniffar trafiken från eth0 eller lan0 vilket är standard vanligtvis så går det inte att se deras trafik då dom är på ett annat interface, te.x vlan_mgmt så då kan man inte se deras trafik vanligtvis. Hade dom inte låst LAN så hade det varit en helt annan sak men nu låser dom verkligen ute användarna för att enbart dom själva skall komma in i routern när det skall ges support och det kan jag tycka är lite obehagligt men samtidigt så förstår jag ju att det är deras produkt och att man bara "lånar" routern sålänge man är kund så det är ju upp till dom att sätta sina rules på routern.

Jag frågade dom en gång vilka som har tillgång till den ip addressen som har tillgång till ens router då ssh är tillåtet från just en specifik ip på deras vlan och då svarade support personen att 'allting är under "kontroll" för att dom för loggar väldigt noga alla anslutningar som ansluter till privata routrar'. Det får man ju tro på om man vill jag fick aldrig något bättre svar.

Dom skickar även loggar som standard till en ip address i stockholm, det som finns i /modals/logviewer-modal.lp som standard men dom har tagit bort access dit också på senaste version 18.* till technicolor routrarna. Dom vill verkligen inte vi skall veta något

Edit: Så säkrast är att när man får routern har man den offline tills man har root access då dom skickar dropbear/ssh loggarna till den ip addressen i stockholm så för att undvika det om man är noga så får man ha den offline tilsl man lyckas komma in. Det kan även vara bra så man inte uppgraderar routern direkt man kopplar in den om man är intresserad av att komma åt root så det är bra att komma ihåg så man inte får en ofrivillig uppgradering direkt som täpper igen någon gammal exploit så man missar den chansen (som det hände med sagemcom för min del)

Detta gäller inte bara Telia och Technicolor. Det gäller alla operatörer som har med dom att göra, förövrigt så har Telenor sina lösenord sparade i klartext i shell och likaså Bahnhof på sin gamla router modell. Där fanns lösenordet i boot loggen så man inte tror det är bättre med någon annan operatör eller får för sig det och tror att det bara är telia som gör såhär.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ingen aning.

Det finns 4 lägen att välja mellan. Mobilt bredband, ethernet mode, bridge mode, auto mode.

https://www.nr1.nu/archive/zte/223.png

Jag skall fråga varför jag fick den direkt.

Googlar jag på modellen är det ända som kommer upp detta:
https://support.zte.com.cn/support/news/LoopholeInfoDetail.as...

Garanterat felutskick.

Intressant att den kan köras som router, när varken tillverkaren eller Telia marknadsför det, men den är garanterat dyrare än deras F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

What! Varför fick inte jag den när jag beställde, jag fick en ZTE MF247D istället jag trodde det var en F1:a naturligtvis men det ser jag ju att det inte är, jag fick den när jag uppgradera mig till 1000mbit för 2 månader sedan så kontaktade jag dom och sa att jag såg att dom har en ny router på sidan och jag har inte fått den, så dom skickade hem en router men inte F1 då tydligen utan denna nedan istället. Inte för jag tycker den är dålig, tvärt om men jag skulle vilja kika på F1an det ser ju ut som en technicolor på bilden ovan, lite random bilder:

https://www.nr1.nu/archive/zte/154.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/56.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/aa.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/3.jpg
https://www.nr1.nu/archive/zte/44.jpg

Den är olåst också, jag provade stoppa i comviq kort och det fungerar perfekt.

https://www.nr1.nu/archive/zte/185767717-baf6330a-718d-4652-a2ce-838bde86f13d.png

https://www.nr1.nu/archive/zte/2.jpg

https://www.nr1.nu/archive/zte/23.png

Det har bara kommit en uppgradering till den än så länge. Undra vilken som är nyast för fiber kunder, F1an skall det ju vara enligt hemsidan då måste jag fått fel kanske av Telia. Finns ingen information alls om denna routern på nätet i princip förutom en fix som kom för wifit i juni månad, då uppgraderdes MF297D_Nordic1_B05 till MF297D_Nordic1_B06 annars finns det ingen info alls.

hardware_version: "MF297DHW1.0"
wa_inner_version: "BD_TELIASEMF297DMODV1.0.0B06"

Denna är rätt bra dock måste jag erkänna.

Intressant! Haha, garanterat Telia som tabbat sig och skickat ut en LTE burk istället för en till "fast" bredband

Skulle vara kul att se om F1'an liknar de äldre TG799 i mjukvara något, och om man i så fall kanske kan gå runt Telias dumma spärrar!

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag frågade dom en gång vilka som har tillgång till den ip addressen som har tillgång till ens router då ssh är tillåtet från just en specifik ip på deras vlan och då svarade support personen att 'allting är under "kontroll" för att dom för loggar väldigt noga alla anslutningar som ansluter till privata routrar'. Det får man ju tro på om man vill jag fick aldrig något bättre svar.

Kul att du finns här nu för tiden. Jag har haft mycket nöje av att läsa om dina hyss

Angående loggning så är jag benägen att tro på Telia i det här fallet. Jag jobbade ett tag i närheten av de f.d Televerket-anställda som designade och kodade det förra systemet för att managera kundutrustning. De bildade ett eget bolag ett tag för att kommercialisera systemet, men det gick nog sådär - de var uppköpta för andra gången när jag stötte på dem. Hur som helst har jag sett systemet demonstrerat och en av de stora poängerna med det var att det loggade vem som hade anslutit vart och vilka kommandon som körts.

Jag tror systemet ifråga är utfasat från alla utom en organisation numera, eftersom det inte går att få support på det längre, allihopa som var med och skrev det gör annat numera. Det är dock inte Telia som kör det vidare, men det känns ju hyffsat troligt att man inte har släppt allt för mycket på kraven. Men jag vill minnas att jag läst att du hittade ett konto för tillverkaren av utrustningen, så vem vet vem de släpper in...

Permalänk

Kopierat direkt från Technicolors tekniska information om Telia,s F1-router

Jag var först i Sverige med att få denna redan i maj månad från Telia - jag bad om en teknisk PDF om Routern och dom skickade mig en sådan. jag kan inte klistra in en PDF, så jag har bara kopierat texten nedan. Bilden på routern på PDF.:en jag fick är exakt samma som jag har hemma nu, så texten nedan stämmer och är rätt modell. Hoppas Ni har någon nytta av den.
Min har fungerat perfekt sedan jag fick den. Men jag ändrar heller inga inställningar eller liknande, jag bara kör på med grundinställningarna. den har aldrig krånglat eller gått ner.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GAZELLE Le
EWA1330TCS for Telia Company

Features at a Glance
„ 2.5 Gigabit Ethernet WAN port
„ 2.5 Gigabit Ethernet LAN port
„ 3 Gigabit Ethernet LAN ports
„ Dual-Band concurrent Wi-Fi radios
2.4 GHz (4x4) Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax)
5 GHz (4x4) Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax)
„ Enabled to support
„ Technicolor Wi-Fi XL™
„ 1 superspeed USB 3.1 Gen 1 port
„ Seamless media sharing
„ Future-proof Added Value Services platform supporting
Technicolor HOMEWARE
„ Extensive remote management
„ Non-service-affecting platform software upgrades
(dual bank memory)
„ IPv4 & IPv6 enabled
„ Designed according to the latest ECO standards
Hardware
„ CPU 1.5 GHz dual-core ARMv8 CPU (8k DMIPS)
with XRDP Runner hardware acceleration
„ Memory 512 MB Flash
512 MB RAM
„ Interfaces WAN 1 autosensing 10/100/1000/2500 Base-T Ethernet WAN port
„ Interfaces LAN 1 autosensing 10/100/1000/2500 Base-T Ethernet LAN port
3-port autosensing 10/100/1000 Base-T Ethernet LAN switch
1 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 2.4 GHz radio
1 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 5 GHz radio
1 USB 3.1 Gen 1 master port
„ Buttons & LEDs Wi-Fi on/off button
WPS button
Reset button (recessed)
Power button
3 status LEDs
„ Power input DC jack
„ Power supply 12 VDC external PSU
„ AC Voltage 100 - 240 VAC, 50 - 60 Hz (switched mode power supply)
„ Operating temperature 0 - 40 °C (32 - 104 °F)
„ Operating humidity 20 - 80 % RH non-condensing
„ Storage temperature -20 - 70 °C (-4 - 158 °F)
Wi-Fi
„ Full dual-band concurrent Wi-Fi radios, Wi-Fi certified®
4x4 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 2.4 GHz access point
4x4 Wi-Fi 6 (IEEE 802.11ax) 5 GHz access point
„ Wi-Fi security levels WPA2™-Enterprise
WPA3™-Personal / WPA2™-Personal
WPA3™ + WPA2™ mixed mode (SAE, AES)
„ Wi-Fi Protected Setup (WPS™)
„ Wi-Fi Multimedia (WMM®) and WMM-Power Save
„ Up to 4 BSSIDs (virtual AP) support per radio interface
„ Wireless hotspot capabilities
„ Band Steering
„ MIMO 2.4 GHz Wi-Fi features
2.4 GHz frequency bands
2400 - 2483.5 MHz
2.4 GHz Wi-Fi power up to 20 dBm (100 mW EIRP)
SGi (Short Guard Interval)
STBC (Space-Time Block Code)
20, 40 MHz bandwidths
4x4 antenna
„ MU-MIMO 5 GHz Wi-Fi features
5 GHz frequency bands
5150 - 5250 MHz
5470 - 5725 MHz
with Dynamic Frequency Control (DFC)
5 GHz Wi-Fi power up to 30 dBm (1000 mW EIRP)
SGi (Short Guard Interval)
STBC (Space-Time Block Code)
LDPC (FEC)
Multi-User MIMO
TPC (Transmit Power Control)
OCAC (Off Channel Availability Check)
20, 40, 80, 160 MHz bandwidths
4x4 antenna
„ RX/TX switched diversity
„ Dynamic rate switching for optimal wireless performance
„ Manual/auto radio channel selection
Management
„ Customizable user-friendly GUI via HTTP and HTTPS
„ Command Line Access SHell (CLASH)
SSH v2
„ Web services API for remote access (portal, management, diagnostics, applications, ...)
„ Web-browsing intercept (install/diagnostics/captive portal)
„ AutoWAN sensing™ (automatic selection and configuration of WAN interfaces)
„ TR-069 CPE WAN Management Protocol (CWMP)
TR-098 Internet Gateway Device (IGD) management
TR-111 home network device management
TR-140 storage service provisioning
TR-143 network throughput performance tests and statistical
monitoring
TR-157a3 Life Cycle Management (LCM)
TR-181i2 Device:2 data model
„ Zero-touch autoprovisioning
Services
„ Life Cycle Management (LCM) for developing advanced services support
„ Open architecture for 3rd party application and UI development
„ 3G/LTE/4G mobile fall-back WAN connection (through USB adapter)
„ Enabled to support Technicolor Managed Services
Wi-Fi XL™ (sold separately)
„ VPN client/server scenarios L2TP/IPSec
PPTP
OpenVPN
„ Wireless hotspot (optional, on request)
Based on HotSpot 2.0 technologies
Passpoint™
GRE tunneling
EAP
Fon
„ Parental control URL- and (optional) content-based website filtering
Time-based access control (Time of Day)
„ Printer sharing IPP
LPD
Server Message Block (SMB) Samba printer sharing
„ Content sharing Server Message Block (SMB) Samba file server
Metadata support
Networking
„ Symmetrical NAT with application helpers (ALGs)
„ Game and application sharing NAT port maps
„ DHCP conditional serving & relay
„ DNS server & relay
„ IGMPv3 proxy (Fastleave)
„ IGMP snooping (full routed)
„ DHCP spoofing
„ IEEE 802.1q VLAN bridging, multiple bridge instances
„ MLD Proxy for IPv6
„ Port Control Protocol (PCP)
„ Multicast to unicast translation on Wi-Fi interfaces
IPv6 networking
„ IPv4 / IPv6 dual IP stack
„ Supported models PPP(oE)
IPoE
„ Transitioning 6rd/6to4/6in4
DS-Lite
„ Stateful connection tracking / stateful inspection firewall
„ DHCPv6 Stateful/stateless DHCPv6 client
Stateless DHCPv6 server
Relay
Prefix Delegation
„ ICMPv6
„ 464xlat
„ MAP-T

Stavfel