Asrock A75M-ITX tar AMD Llano till Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Asrock A75M-ITX tar AMD Llano till Mini ITX

AMD A-serien "Llano" är en strömsnål processor med ovanligt kraftfull grafik. Tillsammans med ett moderkort i det kompakta formatet Mini ITX finns det potential i HTPC-datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

underbart moderkort, har helatiden velat med en e350 moderkort. Då det blir ett sån begränsing om man vill dra igång ett lir, en enklare llano 4 core och 320 shaders borde täcka mitt behov iaf=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Släng på ett HD 5570 och en 120GB SSD litet nätagg och du har en fin burk att surfa med vid soffan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Släng på ett HD 5570 och en 120GB SSD litet nätagg och du har en fin burk att surfa med vid soffan

Varför ska man slänga in ett HD 5570... De är ju de som är grejen att Llano har de inbyggd grafik i processorn som bör prestera som ett Radeon HD 6570 enligt nyhetspost tidigare i veckan. Så även utan grafikkort så skulle den vara utmärkt mediaburk som drar lite ström, inte blir så dyr med som ändå har bra kraft på många områden. Just detta segmentet kommer AMD ha en svårslagen produkt tror jag.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Äntligen, någon som fattat att cpun skall placeras en bit ifrån pci-e platsen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vasadu:

Varför ska man slänga in ett HD 5570... De är ju de som är grejen att Llano har de inbyggd grafik i processorn som bör prestera som ett Radeon HD 6570 enligt nyhetspost tidigare i veckan. Så även utan grafikkort så skulle den vara utmärkt mediaburk som drar lite ström, inte blir så dyr med som ändå har bra kraft på många områden. Just detta segmentet kommer AMD ha en svårslagen produkt tror jag.

Jepp men man kan köra CF dessutom finns HD 6570 i low profile så blir lådan typ 5cm hög

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Detta känns bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Såja nu fick ja svar på min fråga om det kommer mini-ITX kort till lanseringen. Dock så är ja inte så förtjust i Asrock.

Hade tänkt köra med en A8-3560 + Sapphire Ultimate Radeon HD 6670 som kommer sitta i mitt
nya custom mini-itx chassi.
Ska bli kul att prova Hybrid CrossfireX

Här kan man läsa lite om Grafikkortet. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1180/pg1/sapphire-ultimate-radeon-hd-6670-graphics-cards-review-introduction.html

Permalänk
Avstängd

Detta ser ju helt klart ut som en lite kraftigare HTPC för min del. Blir eventuellt en sådan om det inte skiljer allt för mycket i pris!

Permalänk
Medlem

Strömsnålt och strömsnålt, beror väl på processorn. Vad jag ser har VR-zone inte skrivit något om kompatiblitet så vi hoppas moderkortet orkar med upp till 100W processorer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Härligt! Fin kandidat till framtida HTPCn.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

En fråga, går det att klocka llano?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

En fråga, går det att klocka llano?

isf vill jag se en 8pin

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

"sockel A75"? Vart socket FM1 omdöpt eller?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

"sockel A75"? Vart socket FM1 omdöpt eller?

A75M är numret på moderkortet (A75 styrkrets). Det är fortfarande FM1.

Permalänk
Skrivet av AmiDonk:

A75M är numret på moderkortet (A75 styrkrets). Det är fortfarande FM1.

Tackar!, great.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Ser riktigt bra ut! Härligt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Denna blir en svår nöt för intel att knäcka. Asrock visar innovation.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Fusion överlag borde kunna gå rätt bra på elgiganten och dess likar.

Är lite sugen på en htpc, men vad finns det för trevliga chassin?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

För oss som sitter på ADSL-modem och inte har möjlighet att streama all media från en NAS eller server, hur ska vi lösa våran fillagring om man skulle ha en sådan liten HTPC i TV-bänken? Externa diskar?

OnT: Min nästa HTPC/PC kommer lätt baseras på detta moderkort+Llano! Åh, kan knappt vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Strömsnålt och strömsnålt, beror väl på processorn. Vad jag ser har VR-zone inte skrivit något om kompatiblitet så vi hoppas moderkortet orkar med upp till 100W processorer.

Det finns väl ingen LLano över 65W?

EDIT: My bad! finns som 100W

Permalänk
Medlem

Varför skippar de inte vga utgången? De flesta kör väl ändå bara dvi eller hdmi, eller har jag fel?

VR-Zone skriver: "We're really starting to wish that motherboard makers would give up on the D-sub connector, as it's simply just not needed any more and we'd much preferred a second digital display connector of some kind."

PS/2 porten är kanske bra om man inte får ingång musen första gången. Men det är sällan det händer. Jag vill heldre se Wifi och blåtand på brädan.

Permalänk
Medlem

Sannerligen synd med bara en digitalutgång - jag behöver 2 :/ får hoppas det kommer fler alternativ för mini--itx brädor.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Vad är det för GPU inbyggt? Radeon HD6350?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Vad är det för GPU inbyggt? Radeon HD6350?

GPU'n är inbyggd i CPU med Llano så det beror helt enkelt på vilken processor man väljer. Toppmodellen i serien ska ha något som motsvarar en diskret HD6570 om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

"Varför skippar de inte vga utgången? De flesta kör väl ändå bara dvi eller hdmi, eller har jag fel?"
Rätt många TV har VGA in som klarar 1366x768 vilket blir helt OK till 720p MKV, kör så själv och får de tre HDMI portarna lediga så BR HD-DVD och Kabel får var sin.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Fusion

Radeon HD 6620 ska det vara i den värsta mobila varianten.

HD 6550 i desktopvarianten.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME