Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Spenderade en hel dag med att 'modda' chassit med en tunn plexiglas sida. När man kom hem och hadde monterat allt så snubblar man på ström kabeln och drar elgitarren genom rutan.. FML =(

Permalänk
Medlem

det värsta var nog när jag bytte chassie på min gamla dator och tog fel nätdel, 600watt på ett system som drar 400watt mindre slutar med ett bränt moderkort, men med pappas lödningsskills så fick vi igång den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hehe, jo. Blixten/ljusbågen uppstod innan jag hade hunnit trycka in kabeln ordentligt, den bara nuddade (gammal hederlig molex). Minns att jag tänkte att det var en dyrbränd cd..

Datorn var någonstans runt AMD Athlon 1333 eller kanske 1700+, minns inte resten av grejerna men har alltid brukat satsa på näst högsta modellen av grafikkort.

'

Vad gör man inte för brudarna? ;D

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Körde min Compaq Presario 2254 utan fläkt då den väsnades för mycket.
Fungerade faktiskt i nästan ett helt år på något sätt innan processorn dog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gal33r:

det värsta var nog när jag bytte chassie på min gamla dator och tog fel nätdel, 600watt på ett system som drar 400watt mindre slutar med ett bränt moderkort, men med pappas lödningsskills så fick vi igång den sen

600watts agg på en rigg som drar 200watt? Ser inte problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

600watts agg på en rigg som drar 200watt? Ser inte problemet...

det small iallafall, och den nätdelen var helt fungerande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gal33r:

det small iallafall, och den nätdelen var helt fungerande

Nätdelen var förmodligen felet Har du kvar den idag? Tjuvkoppla den och koppla på en fläkt...

Permalänk
Medlem

skulle ta lös prollen på min gamla dator , men fick ej lös kylaren (kylpasta hade limmat ihop kylaren och prollen) så ja tog i med våld och drog lös den, sedan så satt ju prollen fast i kylaren , skulle då ta lös prollen gick ej med bara fingrarna så tog till med en skruvmejsel, slutade med att prollen flög ut på golvet och in under soffan, när jag tog upp den så var ungefär 1/4 av alla piggar böjda (amd prolle) tänkte att kanske det går att fixa , efter ca 3-4 timmars tillbakaböjjande av piggar så fungerade den , fungerar ännu idag

Visa signatur

| Antec p280 | Msi p67a-gd55 b3 | i5 2500K @ 4.2ghz | Noctua nh-u9b se2 | Asus hd6950 (med upplåsta shaders) | 8gb Corsair 1600mhz | Corsair gs800w | Corsair force 60gb ssd | WD caviar black 1tb | LG W2363D 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Nätdelen var förmodligen felet Har du kvar den idag? Tjuvkoppla den och koppla på en fläkt...

har den i en annan dator, det är bara en floppy kontakt som inte funkar

Permalänk
Skrivet av gal33r:

Du vet att man inte kan tvinga in effekt i komponenter? Det var förmodligen nätagget som gav fel spännigar eller någon kortis på moderkortet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fulskarvat några molexkontakter till chassiefläktar. Efter några veckor börjar datorn dö plötsligt då och då. Efter ett antal tillfällen öppnar jag upp den och hittar en strömförande 12V kabel hängande någon cm från chassiväggen i metall. Minsta stöt i skrivbordet gjorde att hela datorn kortslöts. Otroligt nog klarade sig alla delar utmärkt.

Monterat in utblåsfläktar baklänges och funderat på varför de nya fläktarna inte gav någon direkt förbättring av temperaturen i chassi.

Kört ett GF7600 utan extern strömadapter i en vecka och kliat mig i huvudet över att det inte gick särskilt snabbt.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Kanske mer av en fail än en tabbe men hade ställt en öppnad colaburk på bordet när jag lana, och så stötte en polare till den så all cola rann rakt ner i takfläkten på mitt HAF. Datorn stängde av sig själv. Jag blev skitsur och slängde in komponenterna i duschen snabbt som fan och turligt nog fick jag igång skiten igen xd

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Kanske mer av en fail än en tabbe men hade ställt en öppnad colaburk på bordet när jag lana, och så stötte en polare till den så all cola rann rakt ner i takfläkten på mitt HAF. Datorn stängde av sig själv. Jag blev skitsur och slängde in komponenterna i duschen snabbt som fan och turligt nog fick jag igång skiten igen xd

Hur känns det att duscha sina komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hur känns det att duscha sina komponenter?

Jag kan gissa att det känns väldigt väldigt fel. Ungefär som när jag stoppade i mitt 8800 Ultra i ugnen första gången

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Jag hade nog dödat idioten som spillt ut colan..

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag var så tidigt som 1996 tror jag det var. Jag var runt 12 år då och föräldrarna hade investerat i en mycket dyr IBM dator, med Windows 95. Nyfiken som man var utforskade jag både operativsystemet och hårdvaran. Men klantade till det då jag tryckte på den lilla strömbrytaren på nätaggregatet, samtidigt som datorn var igång...

En mindre explosion i nätaggregatet uppstod och det började ryka ordentligt. Eftersom det var en någorlunda ny modell av IBM som krävde beställning av nytt nätaggregat, så blev föräldrarna mindre glada åt den dyra nyheten. Inte blev dem gladare när besked kom senare om att datorn var helt förstörd!

Efter det så tog det 1 år innan dem köpte en ny dator och jag fick bara använda den efter att frågat om lov först

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Mitt största misstag var så tidigt som 1996 tror jag det var. Jag var runt 12 år då och föräldrarna hade investerat i en mycket dyr IBM dator, med Windows 95. Nyfiken som man var utforskade jag både operativsystemet och hårdvaran. Men klantade till det då jag tryckte på den lilla strömbrytaren på nätaggregatet, samtidigt som datorn var igång...

En mindre explosion i nätaggregatet uppstod och det började ryka ordentligt. Eftersom det var en någorlunda ny modell av IBM som krävde beställning av nytt nätaggregat, så blev föräldrarna mindre glada åt den dyra nyheten. Inte blev dem gladare när besked kom senare om att datorn var helt förstörd!

Efter det så tog det 1 år innan dem köpte en ny dator och jag fick bara använda den efter att frågat om lov först

Haha! kom och tänka på när jag spela på farsans kontorsdator (win 95 var splitternytt) coolt som fan var det men man fick passa på när gubben var och jobba. Molnen började hopa sig, mullrade lite. Långt iväg var det så tänkte:
-"äh, stänger av när det närmar sig"

BOOOM!!! Datorn, lampor, ja fan hela jävla huset bara dog! grannen såg när blixten slog ner rätt i vårt hus! Gråtfärdig chansar jag på att starta datorn igen, den kickade igång. Drog varenda kabel i huset sen rörde inte jag den datorn på ett tag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

skulle klippa upp ett buntband som satt runt några kablar från nätagget och sen .. reset knappen .. som jag inte såg och precis när buntbandet gick av såg jag också att jag klippte reset knappens kablar.. inte kul..

Permalänk
Medlem

Köpte Black Ops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

guld!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Jag hade nog dödat idioten som spillt ut colan..

Jag hade nog skyllt mig själv om jag ställt en öppnad cola-burk med risk för spill rakt ner i datorn. Glas, burkar, flaskor, etc. som står öppet _kommer_ spillas ut. Se till att minimera riskerna.

Finns en anledning till att det alltid är ät- och drickförbud i datorsalar o dyl - det kommer spillas en Fanta i tangentbordet (i bästa fall) per ~50 användare om så inte är fallet. Med förbud så kanske man minskar det med en faktor 4, men lik förbannat kommer den där Fantan ligga i tangentbordet en dag .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

haha, dagens!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag hade nog skyllt mig själv om jag ställt en öppnad cola-burk med risk för spill rakt ner i datorn. Glas, burkar, flaskor, etc. som står öppet _kommer_ spillas ut. Se till att minimera riskerna.

Finns en anledning till att det alltid är ät- och drickförbud i datorsalar o dyl - det kommer spillas en Fanta i tangentbordet (i bästa fall) per ~50 användare om så inte är fallet. Med förbud så kanske man minskar det med en faktor 4, men lik förbannat kommer den där Fantan ligga i tangentbordet en dag .

så du menar att man inte kan dricka cola på ett LAN där det bara är kompisar? Ne håller inte med dig där.. man måste för fan kunna umgås ordentligt och föra sig som en vettig människa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hade en gång riktigt bråttom till spårvagnen för att träffa en ny flickvän, en av de första gångerna vi sågs.
Kommer i sista sekunden ut genom dörren på att jag lovat att ta med en cd jag bränt (hon hade inte internet, det var rätt längesedan) med bilder jag scannat åt henne.

CD-brännaren fick hela systemet att frysa i 8 sekunder med några minuters mellanrum av någon oförklarlig anledning, så när jag inte använde den drog jag ur strömmen till den (med datorn avstängd, såklart).
Självklart hade jag glömt cd:n i brännaren med strömmen urdragen.

Denna gång hade jag som sagt mycket bråttom, så jag tänkte "äh, det går säkert bra att sätta i strömmen i brännaren med datorn på och trycka ut skivan".

DÅLIG IDÉ!

En 10-15cd ljusbåge slog från cdbrännaren till någonting pål moderkortet, fick dock ingen stöt själv.

Resultat:
CPU: Död
Moderkort: Dött
Minnen: Döda
Hårddisk: Döda
Grafikkort: Dött
PSU: Död
CDbrännare: Död, cd fortfarande fast inne
Spårvagn: Hann precis med, fick även med mig cdn genom att dra ut luckan med en närliggande tång!

Lite synd på den datorn, den var hyfsat ny.

Hänger inte med, cdn fortfarande fast inne men du drog ut luckan och tog cd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

Så sant!

Permalänk
Medlem

Barn är söta... mm... men ibland så inte.
Kvällen närma sig å sambo skulle gå till laptop. (2½år gammal C2D me 3GB ram å nå sket graffe, nypris 8k)
Kommer till köket å är lite muttrig.. ?? "vad nu".. "han har hällt vatten över datorn"
Småler, barn är ju ändå barn...
Tar dator till garaget å kör med tryckluft då det bara låg lite vatten på toppen å nån droppe som hade letas sig mot tgb.
Tebax till kök å passar på å fråga sambo om datorn var av när hon lämna den.. "nä".. "eh.. den är då av nu" ids inte säga att det är ett väldigt dåligt tecken då kvinnor har en sån bra stämma i sina stämband

Nåja datorn drog igång å bios ploppar upp... "boot failure, plz insert boot disk".. hdd snurrar inte, eh int bra.
Snabbt tar ur ström å batteri å tar ut hdd för å testa montera mot min stationära. AHA! ... den är blöt.. hmm kanske skruva isär hela laptop för å syna hur mycke vatten som ligger där igentligen.
Sagt å gjort 15 min senare ligger laptop i molekyler å tämligen alla interna delar sjöblöta. "du.. hur mycke vatten hade du ståendes vid sängen?" "min vatten flaska" som rymmer bara 1L ^^

Till garage igen å blåsa allt torrt (30min senare) montering (20min senare) *push the power button* ingen bild...
Lite fundering så ser jag samband, erga hade bildats till minnes sockeln, så lite snabb polerande så fick jag då igång denna laptop å till råga på allt #NO HARM DONE#

Somliga har då verkligen tur!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Nyfiken å testa allt möjligt så kommer nästa sak.
Att OC en dator är en sant nöje, men att sträcka på gränser utöver tolerans är sällan bra.
Nå nå, för å "leka" sig fram vilken komponent som ger vika för min ökade OC så pillar man på med alla inställningar, volt, fsb, nb, cpu.
Med en FSB på 200 orginal så kanske en FSB på 286 inte är inom säker range
Bios bootade å drog in i win... eh dator stängde av sig... pwr btn, nothing ? clr mos, nopp, clr mos utan bat å ström klippt. nopp *F*N* de var de mobo
Kliade lite i gråhåren å efter ha funderat 5min så inser jag att de är väl bara å testa igen å tro på att de finns en lycklig stjärna.
.. nu pep den, men svart bild, eh väntade 15sek "BIOS bot fail, reseting bios! DONT TURN OF POWER" eh k, bios fail när dator hade hunnit till win?
Efter den hade tickat närmare 2min så gjorde den en aut omstart å allt var normalt igen.. phu nu slapp man en extra utgift.

Lärdom? GILLAR!!! - Leka igen? OJA!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Det värsta jag gjorde var väl när jag lanade med en polare men drog bort chassisidan med en fin utbuktad ruta (CM stormscout) och la den på golvet. Lägger mig sedan för att dra en powernap stänger av datorn, polaren har en rätt mycket sämre dator än jag, ber mig sätta igång min dator igen, ställer mig upp, hör ett KRAAAACK, chassirutan sönder, FML, skulle sälja chassit dagen efter till samma polare för 500 spänn som saknades för att finansiera mitt 650D. Dagen efter får jag rage när jag inser att jag inte kan köpa nytt chassi och drar ut alla komponenter och kör öppen rigg. Då har jag inte PCI bracketen på grafikkortet utanför moderkortskartongen, den ligger liksom ner mot den så moderkortet inte låg ner utan stog upp lite. Såg inte det så jag tryckte på nordbryggsflänsen så det skulle ligga ner. Det är första och enda gången jag lyckats hotswapa ett grafikkort, hade då haft det i en månad (asus gtx 560TI) trycker snabbt ner det. Svär högt som f-n och rebootar, allt fungerade som vanligt efter att ha installerat om grafikkortsdrivrutinerna. Happy day. Fick senare 500 kronor av min kära mor då hon tyckte synd om mig för jag taggat på 650D sen cebit 2011. xD Allt löste sig, denna gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nyfiken å testa allt möjligt så kommer nästa sak.
Att OC en dator är en sant nöje, men att sträcka på gränser utöver tolerans är sällan bra.
Nå nå, för å "leka" sig fram vilken komponent som ger vika för min ökade OC så pillar man på med alla inställningar, volt, fsb, nb, cpu.
Med en FSB på 200 orginal så kanske en FSB på 286 inte är inom säker range
Bios bootade å drog in i win... eh dator stängde av sig... pwr btn, nothing ? clr mos, nopp, clr mos utan bat å ström klippt. nopp *F*N* de var de mobo
Kliade lite i gråhåren å efter ha funderat 5min så inser jag att de är väl bara å testa igen å tro på att de finns en lycklig stjärna.
.. nu pep den, men svart bild, eh väntade 15sek "BIOS bot fail, reseting bios! DONT TURN OF POWER" eh k, bios fail när dator hade hunnit till win?
Efter den hade tickat närmare 2min så gjorde den en aut omstart å allt var normalt igen.. phu nu slapp man en extra utgift.

Lärdom? GILLAR!!! - Leka igen? OJA!

Du tycker inte att du har för mycket pengar om du kan tänka dig att göra om det?

Skrivet av PhenPhantom:

Det värsta jag gjorde var väl när jag lanade med en polare men drog bort chassisidan med en fin utbuktad ruta (CM stormscout) och la den på golvet. Lägger mig sedan för att dra en powernap stänger av datorn, polaren har en rätt mycket sämre dator än jag, ber mig sätta igång min dator igen, ställer mig upp, hör ett KRAAAACK, chassirutan sönder, FML, skulle sälja chassit dagen efter till samma polare för 500 spänn som saknades för att finansiera mitt 650D. Dagen efter får jag rage när jag inser att jag inte kan köpa nytt chassi och drar ut alla komponenter och kör öppen rigg. Då har jag inte PCI bracketen på grafikkortet utanför moderkortskartongen, den ligger liksom ner mot den så moderkortet inte låg ner utan stog upp lite. Såg inte det så jag tryckte på nordbryggsflänsen så det skulle ligga ner. Det är första och enda gången jag lyckats hotswapa ett grafikkort, hade då haft det i en månad (asus gtx 560TI) trycker snabbt ner det. Svär högt som f-n och rebootar, allt fungerade som vanligt efter att ha installerat om grafikkortsdrivrutinerna. Happy day. Fick senare 500 kronor av min kära mor då hon tyckte synd om mig för jag taggat på 650D sen cebit 2011. xD Allt löste sig, denna gång.

Naaaww, mommy saves the day Haha mammor är bra o ha!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Köpte Black Ops.

Gjorde samma misstag, stor förlust :[ Som tur va fick jag BC2 i julklapp som räddade upp det hela