Permalänk
Medlem

hjälp med att komma åt viktig data

Hej!

Min stationära har gett upp (nätagget gick sönder och tog med sig moderkort/cpu i graven) Problemet är att jag vill komma åt data jag har på min hårddisk. Dumt nog så har jag inte partitionerat den och den är nästan helt full. Har ingen aning om hur jag ska koppla in den, skulle det gå och koppla in den i min bärbara med eSATA och ändå komma in i Windows? Känns som att det inte hade gått med tanke på alla inställningar och drivrutiner som inte matchar med bärbara datorn.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går med en bärbars E-SATA. Dessutom så behöver du extern ström till hårddisken.

Lättast är att koppla in hårddisken i en fungerande stationär datorn som en extra lagrings disk. Eller att du köper nya delar och ny hårddisk som du installerar Windows på. Efter att du är klar kopplar du in din gamla hårddisk och kopierar över det som du vill behålla.

Har datorn Vista eller Win 7 måste man ibland ge lagrings disken en enhetsbokstav första gången den kopplas innan den syns. XP klarar av det själv. Det görs i diskhanteraren. Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering (Svenska)