Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Nu tror jag jag minsann har missat något! Netonnet till SIBA?

Hade du läst kommentaren innan din så hade du förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Håller med ovanstående,

kunden är den stora förloraren egentligen. Oavsett om man handlar på ONOFF elller inte så drabbas man negativt. Elgiganten / Mediamarkt får nu mindre konkurrens och kan höja priser.

Elgiganten / Mediamarkt kan nog inte höja sina priser iaf, i grund och botten så är det inte dem som satt OnOff i konkurs utan nätbutikerna. Så länge Elgiganten har sina fysiska varuhus så kommer de att behöva ta mer betalt för att ge personalen lön, därför kommer de sakta dö ut i takt med att folk blir mer medvetna om att vilka nätbutiker som är bra.
Självklart förstår jag att liknande butiker inte kommer att försvinna helt men jag tror att de blir mer inriktade på vissa typer av varor. En 18:årig kille som aldrig öppnat en dator ska f*n inte stå och säga vilken dator som är bäst för redigering mm. Därför hoppas jag på mer kunnig personal, som faktiskt vet vad dem pratar om.

Permalänk

Kan inte låta bli att undra hur det blir med garantier, eller de bonuskronor som finns på Onoffkortet. Får väl åka förbi närmsta butik och höra efter.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

På tiden!

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

En 18:årig kille som aldrig öppnat en dator ska f*n inte stå och säga vilken dator som är bäst för redigering mm. Därför hoppas jag på mer kunnig personal, som faktiskt vet vad dem pratar om.

Problemet här är att någon kunnig tyvärr inte nöjer sig med samma lön som ovan nämnda 18-åring.
Nätbutiker och pickup-points (ala Komplett mfl) är framtiden, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Kan inte låta bli att undra hur det blir med garantier, eller de bonuskronor som finns på Onoffkortet. Får väl åka förbi närmsta butik och höra efter.

Jag har ringt o snackat med de.Garantierna blir tillverkare och om man har tecknat försäkring på nått man köpt så är det solid försäkring.Och den gäller även om on-off försvinner sa killen.

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla 11 sidor av denna tråden, men det verkar rent allmänt som att de elektronikkedjor som kör med fysiska butiker går dåligt.

Elgiganten:

Siba:

Media Markt Heron City:

I jämförelse med ett par webbutiker:
Dustin:

Inet:

Komplett: (har hört att uppköpet av Inwarehouse är en bov i dramat)

Webhallen:

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Problemet är att E-handeln bara växer och växer för varje år och då plockas marknadsandelar från fysiska butiker.

Om utvecklingen håller i sig så är det stor risk att de flesta butiker och kedjor försvinner till förmån för handlare på internet.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Du har tyvärr missat en liten detalj med Elgiganten, Elgiganten AB är inte tänkt att gå med vinst då detta är butikerna, Vinsten ligger hos Elgiganten Grossist AB som säljer till Elgigantens butiker och de gjorde en vinst med 261 262 Tkr så Elgiganten som helthet gjorde en vinst med 36 937 Tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Jag kommer sakna Onoff, jag gillade verkligen deras unika koncept med dåligt utbud, dålig service och höga priser.

Trodde det var Experts slogan?

Blir intressant ifall de har en sjukt bra rea. Eller om det säljs vidare av konkursboet.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockekk:

Du har tyvärr missat en liten detalj med Elgiganten, Elgiganten AB är inte tänkt att gå med vinst då detta är butikerna, Vinsten ligger hos Elgiganten Grossist AB som säljer till Elgigantens butiker och de gjorde en vinst med 261 262 Tkr så Elgiganten som helthet gjorde en vinst med 36 937 Tkr

Jag tackar för den informationen. Jobbar du på Elgiganten?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PreacherMan:

Rätt välkänt faktum, samma sak gäller/gällde även Siba och Onoff som handlar av den egenägda distributören Order Hemelektronik.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

svar

Skrivet av PreacherMan:

Inte längre men jag har jobbar där, en stor anledning till att Elgiganten går bättre än Siba / Onoff är också att de har satsat mer på vitvaror. Stor för en väldigt stor del av Elgiganten Grossist Vinst, butikerna får dock inte ta någon direkt del av den vinsten

Permalänk
Medlem

Varför tycker alla det är bra att alla hemelektronikaffärer ska gå i konkurs? Ska det bara finnas inet kvar som alla här verkar avdyrka. Det är bara bra att det finns många affärer att välja mellan. Som nån skrev innan så är inte alla i sverige geeks på elektronik och hänger på sweclockers 24/7. Om en vanlig Svensson ska köpa en ny dator går han till en random butik elgiganten/siba mm. och frågar säljaren om tips. Bara för att ni är nördar och kollar runt i flera veckor/månader om man ska köpa en ny laptop så gör inte alla det. Och ni behöver inte idiotförklara dom som gör det heller!

Många här, av vad jag har läst verkar tycka att det är bra om elgiganten, siba, media markt och expert går i konkurs. Vad är det bra för? Det skadar ju inte er att kedjorna finns? Inga tvingar er att handla där. Det är bara bra att dom finns då butikerna ni gillar sänker priserna av konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att fysiskt kunna pilla på sakerna är i en del fall ovärderligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå ännu djupare

Skrivet av PreacherMan:

Sedan om man vill ännu djupare med t ex SIBA så har ju vi ju Resurs Holding AB som gjorde en vinst på 261 566 Tkr , och även Waldir Aktiebolag som gjorde en vinst på 130 485 Tkr (2009)

Permalänk
Medlem

Jag blir ledsen och uppgiven när jag läser kommentarerna här om OnOffs konkurs, men det ger en lite fingervisning om hur människor är nu för tiden.

"Blir det rea nu?" "Vad vinner JAG på detta" Vilka ego ni är! Ni snackar om snorkiga och otrevliga säljare, men hur uppför ni er själva? Utan snorkiga och otrevliga kunder finns det inga otrevliga säljare. Vi är samma människor allihopa och uppför oss efter hur vi blir bemötta. Jag jobbar själv inom handels (inte inom elektronikhandeln) och vet hur kunderna (ni) uppför sig. Vet inte om ni vet om det, men de som jobbar inom handels är inte de som äger företaget, det är dom som i det här fallet mister sina jobb. Det är skrämmande hur flertalet här helt saknar empati.

Jag skulle kunna utveckla det här ytterligare, men jag pallar inte. Kan säga att jag gett upp om människor...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Varför tycker alla det är bra att alla hemelektronikaffärer ska gå i konkurs? Ska det bara finnas inet kvar som alla här verkar avdyrka. Det är bara bra att det finns många affärer att välja mellan. Som nån skrev innan så är inte alla i sverige geeks på elektronik och hänger på sweclockers 24/7. Om en vanlig Svensson ska köpa en ny dator går han till en random butik elgiganten/siba mm. och frågar säljaren om tips. Bara för att ni är nördar och kollar runt i flera veckor/månader om man ska köpa en ny laptop så gör inte alla det. Och ni behöver inte idiotförklara dom som gör det heller!

Många här, av vad jag har läst verkar tycka att det är bra om elgiganten, siba, media markt och expert går i konkurs. Vad är det bra för? Det skadar ju inte er att kedjorna finns? Inga tvingar er att handla där. Det är bara bra att dom finns då butikerna ni gillar sänker priserna av konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är bättre att vara en okunnig svensson, gå till Onoff och bli blåst av en girig säljare? Ja, det får väl stå för dig då. Säljaren vill sälja det som HAN tjänar mest på, 99% skiter i om du får valuta för dina pengar.

Jag står fast vid min åsikt. Det går inte att känna något annat än skadeglädje då är otroligt dålig butikskedja tvingas stänga ner. Onoff bidrar nog inte särskilt mycket rent konkurrensmässigt då de aldrig varit några prispressare, om vi säger så, och jag kan inte känna något annat än lycka då jag tänker på hur deras vidriga, girigare ägare nu tvingas "ge upp". Tyvärr lär de ju fortfarande ha en jävla massa pengar, det är ju inte direkt så att de går i personlig konkurs.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Har sett detta framför mig en lång period. Inte konstigt att OnOff är först ner av det stora företagen. De butiker jag har besökt saknar HELT o HÅLLET den enda egenskapen som en fysisk butik kan överleva på, service! Kan stå en kvart o vänta för att sedan få höra om produkten klassas om BRA, BÄTTRE eller BÄST. Dessutom så ingår det i en BlandEkonomi att företag som inte är "duktiga" ska få det svårare än de duktiga, och då ingår det att skaffa personal som kan vara trevlig och kunnig i alla väder. Misslyckande resulterar i konkurs. Du säger att det är "vi" som gör personalen till det dom är, varför är då personal helt annorlunda på Elgiganten? I och med detta känner jag ingen STÖRRE empati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrd:

Att fysiskt kunna pilla på sakerna är i en del fall ovärderligt

Jepp, jag håller med, och det är en oroande trend att det till sist i princip bara blir nätbutiker kvar... Undrar hur man ska lösa det på sikt?
Kanske "testbutiker" som sponsras av reklam eller där man faktiskt får betala några spänn för att få pilla på en produkt? Långsökt kanske, men kan man betala pengar för att läsa om en produkt (tidningar) så kanske det även skulle funka att betala lite för att få "prova" produkter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade tidigare som säljare men hade turen att få en annan post där jag hade mindre kontakt med kunder. Anledning till att jag ville byta var att jag inte klarade av kundernas otrevliga attityd, deras lögner om vad man lovat dom osv. Nu menar jag förstås att inte alla är sådana, men det räcker med 1-2 per dag för att det ska bli jobbigt. Jag tog iaf. med mig detta hem och grunnade på det och det var rätt jobbigt i längden

Att du kanske har träffat på en dum säljare på ett ställe ska man kanske inte döma alla för. Jag själv generaliserade i mitt inlägg, men det var mest för att få uppmärksamhet.

Poängen är iaf, möter man någon med ett leende får man om inte personen ifråga totalt saknar social kompetens, ett leende tillbaka och ett trevligt bemötande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Många här, av vad jag har läst verkar tycka att det är bra om elgiganten, siba, media markt och expert går i konkurs. Vad är det bra för? Det skadar ju inte er att kedjorna finns?

Kjedorna skadar oss nått så oerhört mycket och det gäller ju inte bara de som finns i Sverige så klart. I princip varenda dator som säljs från dessa skitbutiker är skräp och kommer förinstallerade med 900 program som körs i bakgrunden och blåskärmar var 15minut. De säljs av butiken som speldator men kommer utrustad med ett GTX420 eller liknande. Det är knappast konstigt att apple och konsoller får det utrymme de har fått med tanke på den skada onoff och andra bluffkedjor skapat genom att sälja obrukbara datorer. Om det enbart vore butiker så som inet/komplett osv som sålde datorer(i alla länder) skulle vi ha en mycket större hälsosammare datormarknad. Vem vet, den hade kanske varit stor nog att det skulle vara lönsamt att utveckla spel enbart till PC igen.

Så på svar på din fråga, jo de skadar mig och alla andra, både oss entusiaster och "svenssons".

Permalänk
Skrivet av jockekk:

Vad är Tkr för nått? Triljoner?

Permalänk
Medlem

Svar

Skrivet av penguinpower:

Vad är Tkr för nått? Triljoner?

Ha Ha, det hade varit önskvärt av dem i alla fall.

Tusen kr, så 36 000Tkr är 36 miljoner

Permalänk
Medlem

Förresten, är det 25% på precis allt? Kollade deras nätsida llite snabbt och där var det 0-10%, men det kanske är olika som gäller för de fysiska butikerna?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Nu har jag inte läst alla 11 sidor av denna tråden, men det verkar rent allmänt som att de elektronikkedjor som kör med fysiska butiker går dåligt.

text

Tjo, var plockade du fram denna info? Tjusigt ju.

Permalänk
Skrivet av madland:

Det är inte alls säkert. En kompis köpte dator i delar från Datorbutiken innan de kursade för några år sedan. Han fick tillbaka sina pengar, efter två år eller något i den stilen. Bankerna skulle ha sitt, leverantörerna sitt och till sist låg kunderna med sina surt förvärvade förskottsbetalade stålar.

Vore ju märkligt om konkursförvaltaren fortsätter sälja varor som dom vet att dom inte tänker skicka ut till kunderna. Konkursförvaltaren har väl inget intresse i att blåsa folk? Eller skulle konkursförvaltaren fortsätta sälja saker som han vet att dom inte tänker skicka iväg till kunderna, samtidigt som hela lagret säljs till en tredje part på marknaden?

Men du har nog rätt, kanske är bättre att handla kontakt direkt i butiken om man ska ha något för att slippa eventuellt krångel.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, jag håller med, och det är en oroande trend att det till sist i princip bara blir nätbutiker kvar... Undrar hur man ska lösa det på sikt?
Kanske "testbutiker" som sponsras av reklam eller där man faktiskt får betala några spänn för att få pilla på en produkt? Långsökt kanske, men kan man betala pengar för att läsa om en produkt (tidningar) så kanske det även skulle funka att betala lite för att få "prova" produkter.

fysiska butiker kommer inte försvinna helt under vår livstid. Mindre städer, byar därimot kommer nog bli lidande.

Skrivet av Defcon:

Jag blir ledsen och uppgiven när jag läser kommentarerna här om OnOffs konkurs, men det ger en lite fingervisning om hur människor är nu för tiden.

"Blir det rea nu?" "Vad vinner JAG på detta" Vilka ego ni är! Ni snackar om snorkiga och otrevliga säljare, men hur uppför ni er själva? Utan snorkiga och otrevliga kunder finns det inga otrevliga säljare. Vi är samma människor allihopa och uppför oss efter hur vi blir bemötta. Jag jobbar själv inom handels (inte inom elektronikhandeln) och vet hur kunderna (ni) uppför sig. Vet inte om ni vet om det, men de som jobbar inom handels är inte de som äger företaget, det är dom som i det här fallet mister sina jobb. Det är skrämmande hur flertalet här helt saknar empati.

Jag skulle kunna utveckla det här ytterligare, men jag pallar inte. Kan säga att jag gett upp om människor...

Kan inte annat än instämma, vid mitt samtal med deras support idag så var killen jag snackade med mer eller mindre i chocktillstånd, och han blev verkligen snopen och glad när jag framförde mitt beklagande om att han antagligen blir utan jobbet.

Visa signatur

Permalänk

Det intressanta är att OnOff´s nätbutik är fortfarande igång!!?? Det finnes en länk till de nya köpvillkoren!!??

Från IDG: "Enligt årsredovisningen för helåret 2009 omsatte Onoff drygt 3 miljarder kronor i Sverige, med en nettoförlust på 44 miljoner kronor."

Nyckelordet här är "nettoförlust" . Låter mer och mer som att ägarna inte fick tillräcklig hög vinst. Inte att företaget gjorde en "riktig"förlust.

Dessutom skall de (enligt media) ha försökt att sälja företaget men inte lyckas. Mediamarket borde ha varit intresserad, med tanke på att deras
förluster beror på nyetableringar. Konkurs är ett snabbt sätt att stänga en massa butiker och slippa betala löner under en uppsägningstid. Skulle inteförvåna mig om bolaget har en massa skulder till ett annat bolag som "råkar" ha samma ägare. Om det nu var mördande konkurans så varför lyckas dustin, inet mm gå med vinst ? Enligt alla så säljer de just de varor som det är minst prispåslag på. Och JME-Data går tydligen OK. Med tanke på de har butiker och skamfilet rykte sen Datorbutikens kk.

Nä det är nog ägarna som ville få ut snabba stålar och slippa en massa nerläggninskostnader.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Elgiganten:
http://imup.se/i/lwtL0vwy0K.png

Siba:
http://imup.se/i/N8a9xq92v8.png

Media Markt Heron City:
http://imup.se/i/hAj24RfaBX.png

I jämförelse med ett par webbutiker:
Dustin:
http://imup.se/i/Bbrq7s8DOq.png

Inet:
http://imup.se/i/gsnXRlDrdX.png

Komplett: (har hört att uppköpet av Inwarehouse är en bov i dramat)
http://imup.se/i/FwaoOYwMNb.png

Webhallen:
http://imup.se/i/RylbeObn3n.png

Varför missar du min länk med flit? Precis om media rapporterat i åratal och precis som varenda elgigantenanställd säger så ligger elgigantens vinster hos deras centrallager: http://www.allabolag.se/5562032937 och verksamheten i Sverige gör alltså vinst. Elgiganten och NetOnNet är alltså enda hemelkedjorna i landet som går med vinst tillsammans med Walldirs andra men med kollapsande butiker SIBA som får sin vinst och går plus via resurs. Sannolikt har även för Onoffs ägare gått bra och gett stora vinster via deras ägande i Resurs. Så varför de egentligen lämnat leverantörerna med så stora skulder är bara dumt. Och familjens ägande i Resurs påverkas inte heller av konkursen så den kan glatt vara bland de rikaste i Sverige i fortsättningen också. Det är bara deras affärsmässiga upplägg att så gott som alla butiker ska gå back, elgiganten täcker med att separera och ta alla pengar på lagret/distribution, de andra fick pengar från försäkringar och krediter de gav till kunderna. Även om bolag enligt lag ska gå med vinst så finns det av olika skäl de som sätter upp bolag som i princip aldrig är tänkta att gå med vinst för att de har ett upplägg där pengarna hamnar någon annan stans. Samma verksamhet som drivit runt alla pengar dock.