Gigabyte och MSI fasar ut Intel P67 i de högre prisklasserna

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte och MSI fasar ut Intel P67 i de högre prisklasserna

Styrkretsen Intel P67 för Sandy Bridge har hamnat i skymundan efter lanseringen av Z68. Gigabyte och MSI planerar att låta den sistnämnda modellen ta över i prestandasegmenten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Styrkretsen Intel P67 för Sandy Bridge har hamnat i skymundan efter lanseringen av Z68. Gigabyte och MSI planerar att låta den sistnämnda modellen ta över i prestandasegmenten.

Läs artikeln

Z68 är fantastiska moderkort! Sitter på mitt asus och använder Intel HD graphics, ökade prestandan på Asus eget boot program och lirar Far Cry 2 (medium graphics) på 40 FPS!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Skrivet av holin59:

Z68 är fantastiska moderkort! Sitter på mitt asus och använder Intel HD graphics, ökade prestandan på Asus eget boot program och lirar Far Cry 2 (medium graphics) på 40 FPS!

Det går ju och göra. Men för enthusiaster lär integrerat inte duga på långt håll.

Funderade på och ta Z68 men mitt två veckor gamla kort är p67. Man behöver inte mer.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tur att man har EVGA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Asus och Asrock behåller det befintliga sortimentet på marknaden inklusive moderkort med Intel P67 och har ännu inga planer på att pensionera styrkretsen trots att Z68 erbjuder fler finesser, dock till ett högre pris.

Det är väll bara bra att de har kvar P67 på marknaden?!
Om det däremot betyder att de inte kommer satsa på Z68 också så vore det dåligt och högst underligt, det skrivs inte i artikeln men jag kan tycka att det är lite oklart.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

om man inte använder sig av den integrerade grafiken, vad är då fördelarna med z68? jag ser det bara som att det blir onödigt dyrt genom att betala för nåt man inte behöver... så jag ser gärna att p67 finns kvar som alternativ

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Klokt beslut faktiskt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

..hur vore det om dom fasade ut ps/2, seriell och paralellportarna istället? kanske all annan skit man inte använder längre borde fasas ut med. ett chipset, tjaa.. varför inte, men det känns som man felprioriterar ordningen här tycker jag. men jag har väl fel som vanligt

Permalänk
Medlem

P67 moderkort är fantastiska med,

Permalänk

Gillas, kanske man kan skaffa ett sandy brigde kort senare återstå bara att se hur de förhåller sig till bulldozer serien. OT ps/2 porten används fortfarande av många som exempel till detta stealseries 6G v2 Gaming Keyboard som jag skriver på

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

..hur vore det om dom fasade ut ps/2, seriell och paralellportarna istället? kanske all annan skit man inte använder längre borde fasas ut med. ett chipset, tjaa.. varför inte, men det känns som man felprioriterar ordningen här tycker jag. men jag har väl fel som vanligt

Problemet där är väl att USB inte klarar av mer än ett vist antal tangenter som trycks ner samtidigt antgar att det är därför PS2 kontakten lever kvar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Problemet där är väl att USB inte klarar av mer än ett vist antal tangenter som trycks ner samtidigt antgar att det är därför PS2 kontakten lever kvar.

Microsoft sidewinder x4 som är usb klarar ju av 26 knappar samtidigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Microsoft sidewinder x4 som är usb klarar ju av 26 knappar samtidigt.

Alla tangentbord med USB klarar max av 6st knappar samtidigt. Det är en begränsning av USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Alla tangentbord med USB klarar max av 6st knappar samtidigt. Det är en begränsning av USB.

eller? http://www.sweclockers.com/nyhet/10486-sidewinder-x4-klarar-a...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

..hur vore det om dom fasade ut ps/2, seriell och paralellportarna istället? kanske all annan skit man inte använder längre borde fasas ut med. ett chipset, tjaa.. varför inte, men det känns som man felprioriterar ordningen här tycker jag. men jag har väl fel som vanligt

Serie och parallell är ju ute och i bästa fall finns headers för dom. PS/2 däremot, en nackdel gentemot USB men i övrig bara fördelar. n-key rollover tex.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tangentbordet klarar fler, men inte USB

Citat:

When using a USB keyboard, an additional limitation comes into play: These only allow up to 6 keys plus modifiers (Ctrl, Alt, Shift, ...) to be held down at once, which is rooted in the protocol. This, however, is unlikely to be a significant problem in practice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tangentbordet klarar fler, men inte USB

http://www.tomsguide.com/us/Microsoft-SideWinder-X4-Keyboard,...

Och jag kvoterar: And the X4? It depends on your drivers. Without the included Intellitype 7.1 driver, the X4 supports between 11 and 15 concurrent keystrokes, not including modifiers. It’s either 11 or 15 because after installing, uninstalling and reinstalling the 6.3 and 7.1 version of Intellitype three times, the numbers never stayed constant, so unfortunately there’s no straight answer. But with the correct drivers installed, it performs as Microsoft states: any 17 keys together, all modifiers, one media (play/pause, next track, previous track) key and all six macro keys, all at the same time.

Visserligen in 26 som det står i den andra linken, men spelar roll på den biten lite du klarar dig nog på 17 knappar och detta leder i sig till att PS/2 är en ganska onödig kontakt.

Och då får vi ju anta att eftersom tangentbordet är kopplat till datorn via USB så klarar den av det... eller har jag fel?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rmd:

..hur vore det om dom fasade ut ps/2, seriell och paralellportarna istället? kanske all annan skit man inte använder längre borde fasas ut med. ett chipset, tjaa.. varför inte, men det känns som man felprioriterar ordningen här tycker jag. men jag har väl fel som vanligt

Du har inte läst många tangentbordsrecensioner här på SweC va? De bästa gaminginriktade tangentborden kör med PS2 då USB bara klarar 6 samtidiga knapptryckningar.

Det dock moderkortstillverkare borde göra är att göra som några tillverkare har börjat göra, nämligen att köra PS2-kontakten till en kombo för mode mus och tangentbord. Sedan så vore det skönt att aldrig mer behöva se en Firewire eller VGA/DVI ingång igen.. Tillverkarna borde lära sig att skicka med en DVI-D - HDMI 1.4 adapter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Microsoft sidewinder x4 som är usb klarar ju av 26 knappar samtidigt.

Håller med om att det är ganska fattigt när tangentbord i allmänhet har 102 eller fler knappar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ironiskt att de flesta dyrare Z68 moderkort inte ens har utgångar för video :p, overkill med femtioelva styrkretsar någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du har inte läst många tangentbordsrecensioner här på SweC va? De bästa gaminginriktade tangentborden kör med PS2 då USB bara klarar 6 samtidiga knapptryckningar.

Du gillar inte att läsa hela tråden innan du postar?

Ursäkta mig för upprepning, men det går visst att trycka ner mer än 6 knappar samtidigt på vissa usb-tangentbord

Läs vad jag skrivit och linkat.

Om jag har fel så rätta mig gärna och påvisa källa!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Håller med om att det är ganska fattigt när tangentbord i allmänhet har 102 eller fler knappar.

Haha det må ju vara lite % sett men ja finns det någon som helst anledning att kunna använda så många knappar samtidigt?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många knappar kan ni hålla nere samtidigt ? och ev problem har inte med usbbussen att göra. Och vad är det för fel på firewire och dvi?
Om man har 102 tangenter så behöver man 7 bit/knapp X 102 =714 bitar för att sända all info om samtliga knappars status, usb 2 klarar att överföra 480mbit/s 480 000 000/714=672269 tangenttryckningar i sekunden även om man har enormt overhead så är det ändå inte usb bussen som begränsar, utan hur tangentbordet hanteras. detta går att lösa med en drivrutin/vilja att fixa det.
Att de gamla kretsarna försvinner är bra, nu kanske det kommer ssd hybridisering på bredare front.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

när jag installerade en en dator till kompis senast. så kom jag inte in i datorn utan ett ps2 tangentbord. var bara vid första starten. men sedan var det inget problem med usb. ville bara tillägga att ps2 var bra för det problemet den gången. annars använder jag bara usb tangentbord. har inte upplevt några begränsningar med antal knapptryck ännu.

förstår inte poängen med z68 heller, om man inte vill använda det integrerade. som jag inte vill.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H