Permalänk

Qpad 5k Gaming mouse problem....

God dag!

Jag har haft min Qpad 5k gaming mouse i ca 1.5 år
Tycker att det är en jätte bra mus men har haft problem med den ett tag.
Det ena problemet är att varje gång jag startar så är min sensitivty jätte hög. Jag måste därför gå in i Qpad programmet och trycka på apply för att min sens ska bli som vanligt, vilket är lite störande, har dock kunnat leva med det.
Nu till mitt andra problem. Bara för några dagar sen så har min vänsterknapp blivit lite cp... På typ 30% av mina "klick" så dubbelklickar musen automatiskt, är det någon annan som har haft liknande problem med den musen eller har någon aning om vad det kan vara?
Känns lite konstigt att den börjar dubbelklicka bara sådär. Har inte slått den i bordet eller nåt...

Permalänk

Hmm, min har inga sådana problem än så länge. Har du pillat i programvaran på sistone? Du kanske har kommit åt "double click speed adjustment"?

Mvh / Andreas

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk

Det är ju just det som stör mig, har inte rört någonting i mina inställningar. Utan det började bara helt random en dag... Men jag kan kolla, det har ju krånglat med sensen så skulle ju lika gärna kunna krångla med det

Permalänk

Fast nu verkar den inte dubbelklicka.. Ändrade ingenting, vet inte om den bara fick nåt flipp för några dagar får väl se ifall det kommer tillbaka igen

Permalänk

O nu var det tillbaka igen : /

Permalänk

Skumt, som du misstänker kan det ju vara lite skit som kommit in i maskineriet.

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk

Vad skulle man kunna göra åt det då? Ska man skruva isär musen o kolla eller är det för riskabelt?

Permalänk
Medlem

Har du testat musen i en annan dator? Ev, en annan mus i din dator.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Nope, får testa det nån dag

Permalänk

Att skruva isär den är väl kanske inte det lättaste verkar det som. Kontakta Q-pad och fråga. Tror dem finns med här i forumet.

Mvh / Andreas

Skrivet av Trattarlainen:

Vad skulle man kunna göra åt det då? Ska man skruva isär musen o kolla eller är det för riskabelt?

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Hade samma problem att musen "dubbelklickade" fast på högerklick. Verkar uppstå av slitage då det började efter många timmars högerklickande i Minecraft. Hittade aldrig någon lösning så bytade mus.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Tjo! jag har haft det "problemet" sen jag köpte min Qpad, det jag märkte är att knapparna är väldigt lätt-tryckta, vilket leder till att man enkelt råkar dubbelklicka. Men låter skummt att det skulle komma nu efter 1.5 års användning, men det kanske är att den börjar bli sliten.

Mvh Nizzan

Visa signatur

Jag gillar infra. :)

Permalänk

Testar den på min farsas laptop just nu och har inte märkt av någonting än. Jag hade kanske kunnat förstå det om det började krångla lite smått till och börja med men det gick verkligen från att funka till att dubbelklicka nästan varannan gång. Men det verkar som sagt funka på min fars laptop, men vad kan det vara för fel på min dator då? Kan det ha o göra med att jag kör med ett crackat OS?

Permalänk

Suttit ett tag nu och testat på min pappas dator som sagt, den funkade bra i början men efter tag så börjar den dubbelklicka igen... Blir väl o köpa en ny snart då...

Permalänk

Installerat om drivrutiner etc?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dubbelklick problemet fick jag på min razer innan jag köpte q-pad 5k Musen och det var på grund av att jag hade fått in skit i den , köpte ny mus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Installerat om drivrutiner etc?

Jupp, ett flertal gånger. Blir väl o beställa ny snart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Installerat om drivrutiner etc?

Qpad 5k har mer som en mjukvara för konfiguration än drivrutin.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Och eftersom att jag inte har något kvitto så lär det ju inte bli så lätt att byta den..

Permalänk

Sökte på google för att hitta vart skruv hålen sitter på min qpad 5k mus.
Har nämligen börjat få dubbelklick på vänster musknapp.
Hoppas det bara är skräp så det går o fixa.

Permalänk
Medlem

Har samma problem började få de typ 3 4 månader efter inköp gick till affären men han kunde inte återskapa felet. skruva upp att man double click till "Fast" och de hjälpte. Men så igår blev den helt galen igen ett tag så dubble clicka den på all clicks. Koppla in min gamla Logitec och den funka klock rent men ack så tung den var haha fick ont i handen Musen är nu typ 8 månader bara så tycker de skall ej vara slitage.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men jag ville bara bekräfta att detta verkar vara ett känt problem med musen. Ska sätta mig och skriva ett mejl till inet då jag utgår ifrån att de skickar en ny mus. Jag har haft min Qpad 5k i 11 månader, började få problem med spontana dubbelklick förra veckan. Ifall det drabbar fler så borde vederbörande hitta tråden via google/forum-sök.

Drar en edit när ärendet är löst för min del.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

mjo, min dubbelklickar också :/ Blir en Logitech Performance Mouse MX nu istället då jag är trött på att sladden ska fastna överallt... har dött ett antal gånger på grund av de..

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Samma poblem med min qpad 5k, ca 8 månader gammal. Känns som en ganska kort livslängd för en gaming mus :/

Permalänk
Medlem

Känns som att dubbelklickning vid enkelklick är ett återkommande problem för alla/flesta tillverkarna i olika grad.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Vill inte leka nekrofil, men jag även jag ändrade sensen igår, vilket gav mig samma problem. Innan dess har jag inte ens haft mjukvaran installerad, och allt fungerade utmärkt.

Detta får mig att starkt misstänka mjukvaran... Hoppas att vi kan hitta en lösning på problemet?

EDIT: Tänkte att det kunde vara intressant att jag haft musen i över ett år, helt utan problem.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vill inte leka nekrofil, men jag även jag ändrade sensen igår, vilket gav mig samma problem. Innan dess har jag inte ens haft mjukvaran installerad, och allt fungerade utmärkt.

Detta får mig att starkt misstänka mjukvaran... Hoppas att vi kan hitta en lösning på problemet?

EDIT: Tänkte att det kunde vara intressant att jag haft musen i över ett år, helt utan problem.

Tar en nekro igen Har fått samma problem med min mus efter 2 års användning. Antar att det är slitage, har aldrig använt mjukvaran som kom med musen

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Tar en nekro igen Har fått samma problem med min mus efter 2 års användning. Antar att det är slitage, har aldrig använt mjukvaran som kom med musen

Jag löste faktiskt problemet genom att trycka ned vänsterknappen allt vad jag kunde i några minuter. Har fungerat bra sedan det hände, i november. Det skumma var ju då hur mjukvaran möjligtvis orsakat ett hårdvaruproblem, om det inte bara var en extrem slumpmässighet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag löste faktiskt problemet genom att trycka ned vänsterknappen allt vad jag kunde i några minuter. Har fungerat bra sedan det hände, i november. Det skumma var ju då hur mjukvaran möjligtvis orsakat ett hårdvaruproblem, om det inte bara var en extrem slumpmässighet.

Mm, jag har också försökt det där tricket att trycka in knappen hårt som satan. Men det är en av tumknapparna som trilskas för mig. Så när man ska gå bakåt i webbläsaren så går man ibland tillbaks två steg. Extremt irriterande som du kanske förstår

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Mm, jag har också försökt det där tricket att trycka in knappen hårt som satan. Men det är en av tumknapparna som trilskas för mig. Så när man ska gå bakåt i webbläsaren så går man ibland tillbaks två steg. Extremt irriterande som du kanske förstår

Jo, det låter ju som om det är snäppet värre. Om inte demoners tryckkraft räcker, är väl det enda återstående alternativet att köpa en ny mus, antar jag...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!