Steve Jobs lämnar vd-posten hos Apple

Permalänk
Melding Plague

Steve Jobs lämnar vd-posten hos Apple

Efter lång tids sviktande hälsa lämnar Apple-grundaren Steve Jobs positionen som vd med omedelbar verkan. Efterträdare blir vännen och vapendragaren Tim Cook.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No more Jobs for Steve

Permalänk
Avstängd

Vad synd å ena sidan, men å andra sidan har han suttit vid VD posten ett bra tag och förtjänar att få dra sig tillbaka efter 15 års tjänstgöring för Apples väl och ve så att säga!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skäggig legend

Jag kommer sakna honom

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Kan Jobs hälsa ha varit en anledning till avgång? Btw trevligt med nattnyheter, fortsätt gärna med det

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Först Bill och nu Steve, var är världen på väg?

Permalänk
Medlem

Steve vi kommer att sakna dig ....
Du fick oss att fatta att 1000 funktioner inte gör en produkt toppen utan det räcker med få stycken.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Så han är alltså döende kanske?

Permalänk
Medlem

Jag önskar ingen illvilja.
Han är uppenbarligen vid dålig hälsa, och självklart ska han fokusera på livet, inte jobbet.

Folk som inbillar sig att Jobs ensam stått bakom allt som hänt de senaste åren, och att det kommer sluta med honom bedrar sig.
Jag uttalar mig inte om vad jag tycker om det, men han är inte hela företaget (längre).
Saker och ting kommer inte nämnvärt förändras i deras marknadsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Naturligtvis.

I början av presentationen av iOS 5 var han extremt skröplig. Utgivningsdatumet för hans biografi flyttades även fram från nästa år till i vinter utan förklaring.

Permalänk

Inga mer revolutionerade idéer från Apple?
- Laptops (1991)
- iMac
- GUI (det första kommersiella och funktionella)
- WYSIWYG-verktyget på datorer
- iPod
- iPhone (+ AppStore)
- iPad (Tablets)
- Laserskrivare (1985)
- iTunes Store (revolutionerade musik-industrin)
m.fl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lady:

Steve vi kommer att sakna dig ....
Du fick oss att fatta att 1000 funktioner inte gör en produkt toppen utan det räcker med få stycken.

Jag håller med.:) Han har verkligen revolutionerat IT-branschen på det vis du nämner.:)<3 Jobs har även lärt oss att du inte behöver dyka in i 1434 menyer bara för att komma in i den menyn som slår på X funktion användaren vill åt.

Strunt raderat.
Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Kan Jobs hälsa ha varit en anledning till avgång? Btw trevligt med nattnyheter, fortsätt gärna med det

Högst troligt. En VD som är sjuk är hett villebråd och dessa lever som bekant farligt. Med tanke på ordvalet om hans önskan om att få stanna kvar i någon form på företaget tolkar jag som om Jobs mer eller mindre tvingats avgå.
Men Jobs eller hans ande kommer säkerligen vara tongivande ett bra tag framöver på Apple. Tvärtemot slobodan87 tror jag inte heller att Apple är villiga att överge sitt vinnande koncept bara för att tillmötesgå en liten klick förvirrade fanbois

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Är inte vi alla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Är inte vi alla det?

Så länge vi lever.

Men vanligtvis hinner vi sluta som chef för ett av världens mest kända företag innan det är dags.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra men Apple fortsätter att rulla på. Hoppas det inte är relaterat till hans hälsa.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Fan vad hemskt.. jag skulle inte önska min värsta fiende samma sjukdom som Jobs har. Det är tragiskt. :\

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men det var väntat. Möjligen också orsaken till att tre tung namn lämnat företaget i år.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Högst troligt. En VD som är sjuk är hett villebråd och dessa lever som bekant farligt. Med tanke på ordvalet om hans önskan om att få stanna kvar i någon form på företaget tolkar jag som om Jobs mer eller mindre tvingats avgå.
Men Jobs eller hans ande kommer säkerligen vara tongivande ett bra tag framöver på Apple. Tvärtemot slobodan87 tror jag inte heller att Apple är villiga att överge sitt vinnande koncept bara för att tillmötesgå en liten klick förvirrade fanbois

Tro är ju en sak, sen kan man ju hoppas. De krävs en del för att våga bygga vidare på de man har nu. Men jag tror att många fler skulle intressera sig för apple om de fanns möjlighet till mer personliga maskiner och egna uppgraderingar och anpassningar, tex bland målgruppen som finns här på sweclockers. Säger inte att man ska lämna ett uppenbart vinnande koncept, men de finns ju helt klart nya marknader att ge sig på för apple. Frågan är dock om resurserna och kunskapen finns inom företaget, då väldigt få av de komponenter man använder sig av i sina produkter idag kommer från andra aktörer, som tex samsung och LG...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om han nu inte har typ super aids eller nåt?!

Cancer i bukspottskörteln.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite vemodig. Steve Jobs är en så sjukt duktig entreprenör som världen kommer sakna! Hoppas att han visar sig på Keynotes i framtiden trots allt.

Apple ftw

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

Även om jobs avgår vilket är tråkigt så tror jag inte apple förändras som många hoppas på. Det är sällan bara jobs som sitter och bestämmer hur allt ska vara. Apple är ett företag som såg till att sätta enormt mycket motstång i tablet och mobilmarknaden vilken man idag ser väldigt tydligt.

Permalänk
Medlem

Den sparkade vd:n som blev återinförd och nu tvingas gå en gång till. Steve Jobs kommer aldrig slå varken Bill Gates eller Linus Torvalds.
http://www.youtube.com/watch?v=CZGIn9bpALo
http://www.youtube.com/watch?v=WL2l_Q1AR_Q

Permalänk
Medlem

Om man ser rent historiskt så har Apple varit nära att gå under de perioder Jobs valt att lämna företaget för att syssla med annat. Bådar inte gott >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Noooooooooooo..... Ingen kan hålla en Keynote som Jobs. Tim Cook är dock ett jävligt bra val.

Känner på att tråden snabbt kommer fyllas med en massa dryga människor som tror att Jobs är ondskan på jorden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Den sparkade vd:n som blev återinförd och nu tvingas gå en gång till. Steve Jobs kommer aldrig slå varken Bill Gates eller Linus Torvalds.
http://www.youtube.com/watch?v=CZGIn9bpALo
http://www.youtube.com/watch?v=WL2l_Q1AR_Q

Slå vaddå exakt? Han tog ett företag som var på fallrepet och förvandlade det till ett av världens största teknikföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tro är ju en sak, sen kan man ju hoppas. De krävs en del för att våga bygga vidare på de man har nu. Men jag tror att många fler skulle intressera sig för apple om de fanns möjlighet till mer personliga maskiner och egna uppgraderingar och anpassningar, tex bland målgruppen som finns här på sweclockers. Säger inte att man ska lämna ett uppenbart vinnande koncept, men de finns ju helt klart nya marknader att ge sig på för apple. Frågan är dock om resurserna och kunskapen finns inom företaget, då väldigt få av de komponenter man använder sig av i sina produkter idag kommer från andra aktörer, som tex samsung och LG...

Apple har på sätt och vis redan gjort den resan vilket nästan blev deras död (ironiskt nog räddade av Microsoft). Apple tillhandahåller ett koncept och då kan man inte öppna dörrarna på vid gavel utan att inkräkta på den integriteten, om du förstår vad jag menar. Om B&O (som man kan säga är Apples motsvarighet inom ljud och bild) skulle börja tillverka dussinsystem skulle deras marknadsvärde sjunka som en sten. Vill man personifiera sin dator spelar det väl ingen roll vad det står för namn på den? Kompetens och resurser vågar jag garantera att det finns. Teknik på den nivån är ingen raketforskning för grabbarna i Silicon Valley, det som behövs är visionärer. Vem som tillverkar själva komponenterna är av underordnad betydelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Aj, trist!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Verkligen trist, Steve Jobs är ju en av de största i databranchen. Hoppas det inte är allvarligt med hans hälsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Avstängd

Synd detta, hoppas Jobs fokuserar mer på livet än Apple.

Han är helt klart värd det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB