Hur ska en "gamingskärm" defineras?

Permalänk

Hur ska en "gamingskärm" defineras?

Efter att ha blivit totalt nerstängd på reddit när jag protesterade mot ett företag och deras sätt att hantera kritik gällande deras skärmar och hur dom försökte sälja dem. Så började jag fundera lite. Ett av mina huvudargument var att dom försökte lura sina kunder genom att ha en serie skärmar speciellt anpassade till spel, men ingen skärm i serien var på 120hz. För mig känns det givet att, nu när det finns 120hz skärmar som inte är crt, att ska man kalla en skärm för gamingskärm så SKA det vara 120hz på den. Annars är den helt enkelt inte speciellt anpassad till just spel. Annars är det bara, mer eller mindre, en vanlig skärm som inte är speciellt anpassad för gamers.

Men exakt vad ska företag få kalla en gamingskärm? Är det ok att dom bara tar en random skärm, kallar det för en gamingskärm så att när Pappa&Mamma har gett vika och ska ge sitt barn en speciellt anpassad gamingskärm, som då barnet har hört är väldigt viktigt att ha, så köper dom en skärm som egentligen inte alls är anpassad till spel? För nu är det ju faktiskt så att folk köper saker utan att veta någonting alls om dem. Speciellt i sådana fall när barn hetsar deras föräldrar att köpa något dom bara måste ha.

Men kan man ställa krav på vad en gamingskärm ska ha för att företagen ska få göra reklam för den som en gamingskärm? Jag vet inte riktigt hur lagarna fungerar kring det där. Diskutera. Vad tycker du är en gamingskärm och är det ok att företag lanserar mer eller mindre vanliga skärmar som gamingskärmar?

Permalänk
Medlem

"Gaming" är ett stort begrepp, nästan enbart online fps kräver 120hz. Resten av generar som rpg, rts, singeplayer fps och annat vinner du som absolut mest nästintill inget med 120hz.

Responstid är dock viktigt i alla scenarion.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheWalker:

Efter att ha blivit totalt nerstängd på reddit när jag protesterade mot ett företag och deras sätt att hantera kritik gällande deras skärmar och hur dom försökte sälja dem. Så började jag fundera lite. Ett av mina huvudargument var att dom försökte lura sina kunder genom att ha en serie skärmar speciellt anpassade till spel, men ingen skärm i serien var på 120hz. För mig känns det givet att, nu när det finns 120hz skärmar som inte är crt, att ska man kalla en skärm för gamingskärm så SKA det vara 120hz på den. Annars är den helt enkelt inte speciellt anpassad till just spel. Annars är det bara, mer eller mindre, en vanlig skärm som inte är speciellt anpassad för gamers.

Men exakt vad ska företag få kalla en gamingskärm? Är det ok att dom bara tar en random skärm, kallar det för en gamingskärm så att när Pappa&Mamma har gett vika och ska ge sitt barn en speciellt anpassad gamingskärm, som då barnet har hört är väldigt viktigt att ha, så köper dom en skärm som egentligen inte alls är anpassad till spel? För nu är det ju faktiskt så att folk köper saker utan att veta någonting alls om dem. Speciellt i sådana fall när barn hetsar deras föräldrar att köpa något dom bara måste ha.

Men kan man ställa krav på vad en gamingskärm ska ha för att företagen ska få göra reklam för den som en gamingskärm? Jag vet inte riktigt hur lagarna fungerar kring det där. Diskutera. Vad tycker du är en gamingskärm och är det ok att företag lanserar mer eller mindre vanliga skärmar som gamingskärmar?

Det är väl bara att acceptera att ordet "gaming" säljer och du kan inte göra nåt åt det. Sen att en gaming skärm absolut ska vara 120hz håller jag inte med om. Lågt inputlag och snabb responstid ja.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Om du spelat cs aktivt så vet du att hög hz är ett måste för 100 fps t.ex. Förutom online fps som mini-ryttge också sa så vinner du som sagt ingenting på det.

Jag har personligen varit på hög nivå i många spel och anser att det är riktigt kul att du tar upp detta, om vi snackar skärmar specifikt så är det svårt då jag inte sett någon men all annan "gaming" gear som anses vara _SÅ_ nödvändig för kalle p15 för att han ska bli bra är bara skitsnack faktiskt. Det är så otroligt många "gaming" produkter som är totalt värdelösa och som jag inte ens skulle lägga fingrarna på, så för att besvara på din fråga om att det används för att kidsen ska be deras föräldrar kränga upp 200-300 kr extra, absolut ja.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är väl bara att acceptera att ordet "gaming" säljer och du kan inte göra nåt åt det. Sen att en gaming skärm absolut ska vara 120hz håller jag inte med om. Lågt inputlag och snabb responstid ja.

Grejen är att det finns så otroligt många skärmar med just låg inputlag och låg responstid. Och om det ska få kallas en gamingskärm så borde den ju vara anpassad någorlunda till alla genres, inkl. FPS. Där 120hz gör enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWalker:

Grejen är att det finns så otroligt många skärmar med just låg inputlag och låg responstid. Och om det ska få kallas en gamingskärm så borde den ju vara anpassad någorlunda till alla genres, inkl. FPS. Där 120hz gör enorm skillnad.

Förstår inte ditt resonemang här. Bara för att _DU_ tycker att en gaming skärm _måste_ vara 120Hz betyder det inte att den måste vara det.

120Hz är och är bara bra om du skall spela FPS varför annars skall du behöva mycket fps till låt mig säga EVE - Online ? eller WOW, eller Starcraft2? (om du nu inte kör 3D).

Om jag tycker att gaming lurar är HD650 skall alla lurar under dem vara skit? Eller är gaming stuff bara rebrand av någon "känd" figur ur e sport som Fatality eller Heaton eller liknande (vilket jag tycker passar fint) eftersom gaming prylar är och brukar vara rebrand av skit där företagen inte kunde sälja som vanlig produkt utan behövde få sina kinesiska underbetalda arbetare att klistra på Fatality på skalet.

För att dra in bilar, lite som att säga att familjebilarna som säljs brukar få "sport" remarks även fast de väger nästan 2ton och en acceleration på 20sek till 100km/h

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Förstår inte ditt resonemang här. Bara för att _DU_ tycker att en gaming skärm _måste_ vara 120Hz betyder det inte att den måste vara det.

120Hz är och är bara bra om du skall spela FPS varför annars skall du behöva mycket fps till låt mig säga EVE - Online ? eller WOW, eller Starcraft2? (om du nu inte kör 3D).

Om jag tycker att gaming lurar är HD650 skall alla lurar under dem vara skit? Eller är gaming stuff bara rebrand av någon "känd" figur ur e sport som Fatality eller Heaton eller liknande (vilket jag tycker passar fint) eftersom gaming prylar är och brukar vara rebrand av skit där företagen inte kunde sälja som vanlig produkt utan behövde få sina kinesiska underbetalda arbetare att klistra på Fatality på skalet.

För att dra in bilar, lite som att säga att familjebilarna som säljs brukar få "sport" remarks även fast de väger nästan 2ton och en acceleration på 20sek till 100km/h

Du kanske ska läsa om mitt inlägg. Jag skrev det för att fråga "Hur ska en "gamingskärm" defineras. Detta är en debatt. Jag har inte sagt att mitt ord är lag. Utan bara hur jag själv definerar vad en gamingskärm är och är intresserad av vad andra tycker. Och du skjuter dig lite själv i foten. Du säger själv att 120hz bara krävs till vissa typer av spel. Till alla andra spel duget gott och väl en vanlig skärm. Så därför förstärks bara mitt argument, att en gamingskärm bör ha 120hz, för annars är den bara en skärm i mängden och därmed skulle alla skärmar kunna kallas gamingskärmar. Vilket dom uppenbarligen inte är.

Och det du säger upp hörlurarna, du presenterar ingen fakta på varför du skulle ha den åsikten. Men min åsikt byggs på fakta. Resten är bara random rant som jag inte ens förstår något av.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nyfiken på hur det ser ut med fördelningen av spelare. Vilken spelartyp dominerar?

Det låter som att om man ska ha en skärm som är bra för ALL gaming så ska man ha en med 120 Hz, lågt inputlag och snabb respons.

Om man inte behöver 120 Hz då man kanske bara spelar RPG eller strategi så kan man väl nästan ta vilken modern skärm som helst eller? Hur stor roll spelar det om skärmen har 2 eller 4 ms responstid då man spelar ett RPG?

Om man ska hårdra så tycker jag väl att en skärm som kallas för gamingskärm ska kunna prestera i ALLA delar av gamingvärlden.

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWalker:

Du kanske ska läsa om mitt inlägg. Jag skrev det för att fråga "Hur ska en "gamingskärm" defineras. Detta är en debatt. Jag har inte sagt att mitt ord är lag. Utan bara hur jag själv definerar vad en gamingskärm är och är intresserad av vad andra tycker. Och du skjuter dig lite själv i foten. Du säger själv att 120hz bara krävs till vissa typer av spel. Till alla andra spel duget gott och väl en vanlig skärm. Så därför förstärks bara mitt argument, att en gamingskärm bör ha 120hz, för annars är den bara en skärm i mängden och därmed skulle alla skärmar kunna kallas gamingskärmar. Vilket dom uppenbarligen inte är.

Det gör du ju dock ett väldigt stort fel. Du säger att det är en debatt, men den avslutar du med att konstatera att allt under 120hz "uppenbarligen" INTE kan ingå i denna.

Om vi istället utgår från att 120hz bara krävs till vissa typer av spel. Jag kan t.ex. bara komma på en enda genre och det är FPS. Det är med andra ord 1 av alla typer av spel där det skulle vara bra att ha, och inte ens alla sådana utan rätt få av dem med. Ska då alltså detta enda undantag vara det som skall användas till att definiera vad en gaming-skärm ska vara? Eller ska man använda alla de tusentals och åter tusentals spel där det inte krävs? "Gaming" är ALLA spel, ALLA genrer. Rimligen så är det då det som är det bättre valet för majoriteten av dessa spel som kan användas att definiera gaming-skärmar med. Kort och gott: 120hz skulle alltså inte behövas för att det skall vara en gaming-skärm.

Sen har du även ett annat problem. vid 120hz, och då också 120fps så visas varje bild i (1/120=8,333...)s. Avrunda neråt eftersom vi talar om någonting där mindre är bättre så får vi 8,3ms. En "gaming"-skärm för att 120hz skall vara användbart behöver alltså en uppdateringsfrekvens på minst 8,3ms. En snabb sökning på prisjakt visar att det där finns totalt 8st skärmar med 120hz och en uppdateringsfrekvens på 8,3 eller mindre. 8st. Totalt. Ska vi av det dra slutsatsen att alla tusentals skärmar utöver dessa 8st inte går bra att spela på? Självklart inte. Det sitter tusentals om inte tio och hundratusentals människor i världen som spelar alldeles utmärkt utan just någon av dessa 8st.

En annan sak man kan räkna ut är att om vi drar en lagom godtycklig gräns där man har bra fps på säg, 100fps. Fördelat jämn över en sekund betyder det att varje bild visas i 10ms. Med andra ord så borde ALLA skärmar vars pixlar kan växla mellan vilka färger som helst på 10ms eller mindre vara en bra gaming-skärm eftersom samtliga pixlar då hinner med att ändra sig snabbt nog för att korrekt återge 100fps. Detta vet vi ju redan att det inte stämmer. Skulle vi sätta en skärm med 10ms responstid framför en CS-nörd skulle man kunna höra ångets-skriken hela vägen till Ryssland.

Sen kommer även hela frågan om inputlag. Återigen finns det skärmar som är helt otroligt bra på detta, men även en hel drös som "bara" är bra på det. Ska vi då dra linjen bara vid den absoluta toppen? Nej, återigen så går det alldeles utmärkt att spela på en skärm som inte är i det absoluta toppskiktet.

Så hur ska då en "gaming-skärm" definieras? Rimligen bör det ju bara en skärm som är bra nog (eller bättre) för att majoriteten av alla spel kan spelas utan att skärmen sätter gränserna för upplevelsen. I dagens läge blir det en skärm som har motsvarande eller bättre än: 60hz eller mer och responstid och inputlag på 8ms eller mindre. Fast sen insåg jag precis, det är ju i stort sett alla skärmar idag.

Så vad kan man dra för slutsats av detta?
Jo. Nästan alla skärmar kan kallas gaming-skärmar. Alltså är hela konceptet "gaming" när det gäller skärmar i det stora hela överflödigt. Och varför skapar man då detta koncept. Kan det vara för att mjölka pengar ur p15's som per automatik tror att "gaming" ska betyda bättre så att de slänger ut sina föräldrars pengar på skit med "coola" namn helt i onödan? Troligen...

Och där har vi det: En gaming-skärm är helt enkelt en vanlig skrutt-skärm med ett påklistrat namn så att tillverkarna kan mjölka extra pengarar ur fantasier och fåfänga. Det är en definition jag skulle köpa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Så här definierar jag det.

Bra Gaming skärm:
Till Singleplayer spel, eller spel där saker rör sig inte megasnabbt* på skärmen: Så IPS för bra färger, bra svärta. Och gärna 23.6" eller 24". Matt skärm.
Till Multiplayer spel, eller spel där saker kan rör sig megasnabbt* på skärmen: 120hz. Gärna 23.6" eller 24". Matt skärm.

Megasnabbt= Tex vrida sig 180 grader på kort tid.

Permalänk
Medlem

Själv har jag spelet en hel del FPS i mina dagar och har börjat komma igång igen med BC2 och har faktiskt aldrig märkt av nåt sämre med min Samsung 206BW som jag tror bara har 75hz som mest.
Iofs så vrider jag mig sällan 180grader på en mille sekund då jag gärna kör med relativt låg/mellan sens på musen. Så hur viktigt är 120hz eller är det bara hjärnspöken?
Sen är det värt att tillägga att jag föredrar TFT för CRT varje dag i veckan fast jag hade en rejäl 19tummare som jag sålde billigt fast jag tydligen kunde fått mig en slant för..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det gör du ju dock ett väldigt stort fel. Du säger att det är en debatt, men den avslutar du med att konstatera att allt under 120hz "uppenbarligen" INTE kan ingå i denna.

Om vi istället utgår från att 120hz bara krävs till vissa typer av spel. Jag kan t.ex. bara komma på en enda genre och det är FPS. Det är med andra ord 1 av alla typer av spel där det skulle vara bra att ha, och inte ens alla sådana utan rätt få av dem med. Ska då alltså detta enda undantag vara det som skall användas till att definiera vad en gaming-skärm ska vara? Eller ska man använda alla de tusentals och åter tusentals spel där det inte krävs? "Gaming" är ALLA spel, ALLA genrer. Rimligen så är det då det som är det bättre valet för majoriteten av dessa spel som kan användas att definiera gaming-skärmar med. Kort och gott: 120hz skulle alltså inte behövas för att det skall vara en gaming-skärm.

Sen har du även ett annat problem. vid 120hz, och då också 120fps så visas varje bild i (1/120=8,333...)s. Avrunda neråt eftersom vi talar om någonting där mindre är bättre så får vi 8,3ms. En "gaming"-skärm för att 120hz skall vara användbart behöver alltså en uppdateringsfrekvens på minst 8,3ms. En snabb sökning på prisjakt visar att det där finns totalt 8st skärmar med 120hz och en uppdateringsfrekvens på 8,3 eller mindre. 8st. Totalt. Ska vi av det dra slutsatsen att alla tusentals skärmar utöver dessa 8st inte går bra att spela på? Självklart inte. Det sitter tusentals om inte tio och hundratusentals människor i världen som spelar alldeles utmärkt utan just någon av dessa 8st.

En annan sak man kan räkna ut är att om vi drar en lagom godtycklig gräns där man har bra fps på säg, 100fps. Fördelat jämn över en sekund betyder det att varje bild visas i 10ms. Med andra ord så borde ALLA skärmar vars pixlar kan växla mellan vilka färger som helst på 10ms eller mindre vara en bra gaming-skärm eftersom samtliga pixlar då hinner med att ändra sig snabbt nog för att korrekt återge 100fps. Detta vet vi ju redan att det inte stämmer. Skulle vi sätta en skärm med 10ms responstid framför en CS-nörd skulle man kunna höra ångets-skriken hela vägen till Ryssland.

Sen kommer även hela frågan om inputlag. Återigen finns det skärmar som är helt otroligt bra på detta, men även en hel drös som "bara" är bra på det. Ska vi då dra linjen bara vid den absoluta toppen? Nej, återigen så går det alldeles utmärkt att spela på en skärm som inte är i det absoluta toppskiktet.

Så hur ska då en "gaming-skärm" definieras? Rimligen bör det ju bara en skärm som är bra nog (eller bättre) för att majoriteten av alla spel kan spelas utan att skärmen sätter gränserna för upplevelsen. I dagens läge blir det en skärm som har motsvarande eller bättre än: 60hz eller mer och responstid och inputlag på 8ms eller mindre. Fast sen insåg jag precis, det är ju i stort sett alla skärmar idag.

Så vad kan man dra för slutsats av detta?
Jo. Nästan alla skärmar kan kallas gaming-skärmar. Alltså är hela konceptet "gaming" när det gäller skärmar i det stora hela överflödigt. Och varför skapar man då detta koncept. Kan det vara för att mjölka pengar ur p15's som per automatik tror att "gaming" ska betyda bättre så att de slänger ut sina föräldrars pengar på skit med "coola" namn helt i onödan? Troligen...

Och där har vi det: En gaming-skärm är helt enkelt en vanlig skrutt-skärm med ett påklistrat namn så att tillverkarna kan mjölka extra pengarar ur fantasier och fåfänga. Det är en definition jag skulle köpa.

Kunde inte sagt det bättre själv. Finns inget roligare än CS-nördar som försöker förbättra sitt spel och konstruerar diverse "krav" som måste uppfyllas för att just han skall kunna spela optimalt. Skulle inte bli förvånad om jag såg tio 15åringar nere på internetcaféet med varsin slagruta, för att hitta den mest optimala "gamingplatsen" - för om man inte har det är det "OMÖJLIGT ATT SPELA!".

Helt ärligt är gaming-diskussionen (erna) lika jävla löjliga som alla diverse audiofil-diskussioner. Majoriteten utav alla dessa konstruerade "krav" är helt enkelt bara placebo-effekt och varken mer eller mindre.

Skulle vara jävligt intressant att sätta 100st 15åringar med exceptionellt märkliga krav på sin "gamingutrustning" (som 120hz) framför 100st olika skärmar, låta dem spela 15min på varje skärm sen rösta för de 20 skärmar som upplevdes som de absolut bästa. Helt enkelt det blindtest av skärmar. Rent krasst så tror jag inte där finns någon överhuvudtaget på hela detta forumet som kan skilja mellan en skärm som går i 60hz och en skärm som går i 120hz, förutsatt att det är lågt inputlag på båda skärmarna och bra bildkvalitet.

Vad gjorde forumets alla spelnördar innan 120hz LCD-skärmarna dök upp på marknaden? Försök inte slå i mig att ALLA satt på CRT-monitorer, för det köper jag verkligen inte. Försök inte heller slå i mig att era "Skillz" ökade bara för att ni hade 120hz-skärm, eller att era "skillz" sjönk så fort ni gick från er 100hz CRT till en 60hz LCD. (TFT)

Förresten, var är gilla-knappen på SweC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RasmusB:

Rent krasst så tror jag inte där finns någon överhuvudtaget på hela detta forumet som kan skilja mellan en skärm som går i 60hz och en skärm som går i 120hz, förutsatt att det är lågt inputlag på båda skärmarna och bra bildkvalitet.

Vet inte vad jag skall säga. Du påstår liksom att jorden är platt.

Detta är inte ditt specialområde direkt. Du saknar erfarenhet.

Det är stor skillnad på 60hz och 120hz. Du märker direkt skillnad direkt i windows tom.

För tex COD4 gamers som är inbitna så är det superlätt att se skillnad på 125FPS och 100FPS om man lirat en stund.

Vet inte vad du är arg på. Men fel har du.

Folk sitter inte och letar efter trådar som denna att tillrättavisa vad som är rätt. De sitter och game'ar på kvällarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tandborste:

Själv har jag spelet en hel del FPS i mina dagar och har börjat komma igång igen med BC2 och har faktiskt aldrig märkt av nåt sämre med min Samsung 206BW som jag tror bara har 75hz som mest.
Iofs så vrider jag mig sällan 180grader på en mille sekund då jag gärna kör med relativt låg/mellan sens på musen. Så hur viktigt är 120hz eller är det bara hjärnspöken?
Sen är det värt att tillägga att jag föredrar TFT för CRT varje dag i veckan fast jag hade en rejäl 19tummare som jag sålde billigt fast jag tydligen kunde fått mig en slant för..

Den skärmen klarar bara 75hz om du sänker upplösningen till 1280x1024 tror jag.
Räcker med kolla snabbt vänster och höger för att se skillnaden.

" Så hur viktigt är 120hz eller är det bara hjärnspöken?"
Beror på spelaren. En som lirar väldigt mycket och har gjort under många år så blir det en mycket eftertraktad feature.
Men för en som lirar lite då och då, och bryr sig inte så mycket, och är heller inte så bra, men inte sämst heller, så räcker nog 60hz.

Permalänk
Medlem

Den skärm DU har roligast vid när du spelar, oavsett om det är för att det flyter bättre, ser snyggare ut eller om det får dig att vinna.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Den skärm DU har roligast vid när du spelar, oavsett om det är för att det flyter bättre, ser snyggare ut eller om det får dig att vinna.

håller med. jag e hundra nöjd me min ve278q. klarar allt som jag använder den för. har vänner som anser att dokm aldrig ahde kunna spela på den jag ser inte äns de grejerna dom säger e fel men men smaken o synen e som baken tydligen

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd

Jag vill spela spel (SCII, DIII, CivV, ..) och jag klarar mig utan 120 Hz =P

Vet inte vad 120 Hz-skärmar kostar men rimligtvis kan jag tänka mig att betala 2-3 gånger mer för en skärm med bättre färger än en 120 Hz-skärm med dåliga.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk

Det enda alla gamingskärmar har gemensamt är att de har ganska kass bildkvalité.
Kass bild=OMÖJLIGT ATT SPELA!

Tacka gud för H-IPS skärmar

Permalänk
Medlem

Men att hitta en skärm som passa ala spel är i nuläget omöjligt. För fps så är det inte fel med 120Hz. Men nnär jag spelar vill jag ha bra färger också. Och då får det bli en IPS. Men kör jag ett skräckspel/smygarspel så är bra svärta jävligt trevlit. Och då blir det PVA. Så isåfall skulle en gaminskärm vara en skärm med 120Hz, IPS-panelens färgåtergivning och PVA:s svärta. Utöver det så bör den inte kosta för mycket, under 5k iallafall. För annars börjar man närma sig skärmar för mer professionell(ej spelrelaterad) användning.

Och det är ju ltie svåra krav att leva upp till

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThePreToriaN:

Det enda alla gamingskärmar har gemensamt är att de har ganska kass bildkvalité.
Kass bild=OMÖJLIGT ATT SPELA!

Tacka gud för H-IPS skärmar

:D:D:DD

Vet inte hur det är med 120 Hz men snackar vi OMG 2 MS RESPONSTID! för typ fem år sedan så.. ja

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Enligt mig är 120hz en bra gamingskärm eftersom det kan visa 3D vilket förhöjer spelupplevelsen rejält för mig och de i min närhet som testat.

På den punkten får ni nog svårt att säga att man inte kan se skillnad

Därför tycker jag 120hz är värd att vara synonymt med gaming skärm då det både passar för de som spelar mer casual och bara vill ha en bra spel upplevelse/testa 3D, samt för de som är tävlingsinriktade och vill ha 120hz i sina FPS eller SC2 eller vad man nu spelar.

Permalänk
Medlem

kontraster och färgdjup....

Någonsin traskat omkring i en mörk gång och önskat att du kunnat se vad som stog brevid dig utan att höja gamman så bilden blir helt vanstäld....

Oavsett vad du spelar "bortsett från sims spelen som mer räknas till tortyr för omvärlden" så är de kontraster och färgdjup som för min del är det klart viktigaste, fast en "spelskärm" bör juh minimum ligga under 5ms responstid dvs från skärmen får signalen tills bilden är helt klart uppmålad.

Permalänk
Medlem

Gaming är bara ett försäljningsargument. Jag spelade cs för på min 60 Hz crt för många år sedan och tyckte att spel över 50 fps var spelbart. Det största problemet då var uppkopplingen och Isdn var på högsta mode. Idag så sitter jag med en TFT på 60 Hz, en LG Flatron w2452T. Skärmen valdes ut dels på specifikationen, men mest på hur det såg ut när man använde den och också på andras betyg. Den största skillnaden mellan crt och TFT som jag upplevt är att med crt så sved det i ögonen efter några dygns spelande, vilket TFT inte gör. En annan sak är att jag upplever är att TFT är "skarpare" eller helt saknar kantutjämning som crt hade automatiskt (pga att crt sög).

Så med den bakgrunden så vill jag påstå att gaming är ett flytande begrepp eftersom det gick att spela för 10 år sedan också.. Att se skillnad mellan en 100 eller 125 hertzare är som att se skillnad mellan Nvidia eller ATI:s produkter, antar jag. Jag tror att höga Hz säkert i teorin är bättre, men det viktigaste är om man har tillfälle att testa produkterna i verkliga livet och därefter gör bedömningen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem

Och då har vi konstaterat att en riktig gamingskärm skall vara av typ IPS, ha minst 120hz uppdateringsfrekvens samt gärna bör gå att få med bättre upplösning än full HD på 27"+ storlek.

Så till sista lilla problemet, var kan vi köpa dem nånstans?

Permalänk
Hjälpsam

120Hz är den nya 2ms eller CS1.6 100FPS oMgZoR! i mina ögon. Visst det ger lite. Jag spelar dagligen på både 120Hz TN och 60Hz MVA och kan lätt säga att jag föredrar MVA skärmarna vilken dag i veckan som helst.

Nu spelar jag inte så mycket FPS utan mer Racing, RPG, LoL och liknande. Men även när jag kör FPS så får man fasens mycket bättre färg men framför allt gråskalor med MVA. Till CS 1.6 där pixlarna är stora som hus och man inte har skuggor kan jag tänka mig att 120Hz är trevligt, men knappt annars.

Kanske skall uttrycka det som så, de som spelar professionellt (väldigt få) och skall ha bleeding edge på allt kan 120Hz vara ett vettigt verktyg. För de som spelar för att de tycker det är kul (väldigt många) så är en behaglig, vacker och ergonomisk bild att föredra.

Och kan tillägga till en ovan talare att VA generellt har avsevärt bättre svärta än IPS.

Även om designen inte är så sexig är Eizo Foris 2331 absolut en gamingskärm, funktionaliteten och inställningarna är många och möjligheterna stora beroende på vad man skall göra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51600:

Vet inte vad jag skall säga. Du påstår liksom att jorden är platt.

Detta är inte ditt specialområde direkt. Du saknar erfarenhet.

Det är stor skillnad på 60hz och 120hz. Du märker direkt skillnad direkt i windows tom.

För tex COD4 gamers som är inbitna så är det superlätt att se skillnad på 125FPS och 100FPS om man lirat en stund.

Vet inte vad du är arg på. Men fel har du.

Folk sitter inte och letar efter trådar som denna att tillrättavisa vad som är rätt. De sitter och game'ar på kvällarna.

Nja, jag påstår inte att jorden är platt, jag påstår att vi (ni) är konsumenter och är mycket påverkade av placebo. Det är oerhört lätt att påstå att en COD4-spelare som är inbiten kan skilja mellan 100FPS och 125FPS, frågan är om samma inbitna spelare kan leva upp till detta i ett blindtest. Det som är intressant här är att man bör kunna skilja på _konstanta_ 125FPS och 100FPS, inte ett genomsitt på 125 och 100 FPS. Varför är det intressant? Jo, för att datorn som gör ett genomsnitt på 100FPS är mest trolig den datorn som också dippar en bra bit under 100FPS under de tunga spelsekvenserna för att samtidigt gå en bit över 100FPS på de lätta sekvenserna - vilket sammanlagt ger 100FPS. Det samma gäller den dator som ger 125FPS, men den är inte lika trolig att gå under det givna värde som innebär att spelaren upplever lagg och inte heller är det troligt att den dippar lika lågt som den dator som gör 100FPS.

Så vid ett eventuellt blindtest vill han ha en dator som klarar av att ligga på 100 FPS även vid de lägsta dipparna, vilket vilken dator som helst borde göra om det handlar om ett äldre spel tex. CS. Sen bör man då begränsa max-FPSen till 100, respektive 125. Jag tror personligen inte på att där finns någon som kan skilja på konstanta 125FPS och 100FPS. Jag misstänker att ingen kommer att komma med några empiriska bevis, eller på något sätt försöka bevisa att det finns någon som kan skilja på dem - annat än att man säger: "Man känner av det, STOOOR GIGANTISK JÄTTEENORM SKILLNAD". Vilket självklart endast är ett påstående och inget bevis. När personliga åsikter och påståenden används som bevis så är vi tillbaka på samma problematik som audiofiler presenterar, dvs. när människor rekommenderar en produkt endast för att dem "upplever" att den är bättre.

För jag menar: när kalle 15 säger att han upplever ENORM skillnad mellan 60z och 120hz så har jag personligen svårt att se hur detta går till. Detta är en person som när han var 9år gammal fick en pinne i ögat av grannen och var tvungen att operera, vilket har gett honom en förlorad syn av 25% på ett öga och han bär konstant glasögon. Är det troligt att han kan skilja på 60hz och 120hz, eller är det mest troligt att han försöker validera sitt köp av 120hz-skärm med att "det är enorm skillnad"? Jag tror på det senare tills dess att bevis framförs. Det samma gäller då audiofilen som går och köper högtalarkablar för 20'000-kr och får för sig att dem frambringar mycket större djup i basen och att instrumenten framträder på ett sätt han aldrig upplevt tidigare. Även här tror jag att personen ifråga endast försöker motivera sitt köp och ogärna erkänner att det är dåligt investerade pengar, som han lika väl kunde köpt ny soffa för - som i sin tur förändrade akustiken till det bättre.

Du får säga precis vad du vill, men det du har sagt är fortfarande bara påstående och ingen empirisk bevisföring. Jag säger inte att jag har rätt, jag säger att jag mest troligt har rätt, så bevisa gärna att jag har fel - blir oerhört glad när jag lär av mina misstag :).

Att Kalle 15 sitter och spelar och inte kommer in här och skriver, samt diskuterar, är jag fullt medveten om. Men som vi har sett ovan så är det sällan Kalle 15s _åsikter_ är av något direkt värde om dem inte kan vara objektiva, vilket dem sällan är. Vad jag är intresserad av är att någon motbevisar mig och faktiskt framför empiriska bevis, eller på något sätt framför bevis som med stor sannolikhet kan antas är riktiga. Kalle 15's åsikter över födelsedagsskärmen är därför, dessvärre, borträknade.

[EDIT] Ursäktar eventuella stav-, syftnings- och menings-byggnadsfel. Har vaknat för en liiten stund sedan och måste bege mig vilken minut som helst, hinner inte korrigera eller gå igenom texten.

[EDIT2]

Skrivet av Fluf:

120Hz är den nya 2ms eller CS1.6 100FPS oMgZoR! i mina ögon. Visst det ger lite. Jag spelar dagligen på både 120Hz TN och 60Hz MVA och kan lätt säga att jag föredrar MVA skärmarna vilken dag i veckan som helst.

Nu spelar jag inte så mycket FPS utan mer Racing, RPG, LoL och liknande. Men även när jag kör FPS så får man fasens mycket bättre färg men framför allt gråskalor med MVA. Till CS 1.6 där pixlarna är stora som hus och man inte har skuggor kan jag tänka mig att 120Hz är trevligt, men knappt annars.

Kanske skall uttrycka det som så, de som spelar professionellt (väldigt få) och skall ha bleeding edge på allt kan 120Hz vara ett vettigt verktyg. För de som spelar för att de tycker det är kul (väldigt många) så är en behaglig, vacker och ergonomisk bild att föredra.

Och kan tillägga till en ovan talare att VA generellt har avsevärt bättre svärta än IPS.

Även om designen inte är så sexig är Eizo Foris 2331 absolut en gamingskärm, funktionaliteten och inställningarna är många och möjligheterna stora beroende på vad man skall göra.

Precis vad jag personligen ville läsa. Ett objektivt och sakligt svar, tack!

Jag är helt på din sida, i alla avseenden. Ser personligen ingen anledning att investera i en 120hz-skärm, när man kan få en bättre panel för samma pengar och därmed bättre bild, färgdjup, kontrast och svärta. Det är min _åsikt_ kring det hela ;).

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya skärm igår, en Asus VG236HE 23" 120hz och det mina vänner är en sann gamingskärm som varmt rekommenderas

Permalänk
Medlem

Även min perfekta skärm skulle varit en med IPS färger, just för att man njuter mycket mer av spelet. Tycker att jag har lite för mycket ghosting i snabba FPS spel, så en TN-panels egenskaper där hade inte suttit fel. Och sist, VA svärtan såklart. Hade gärna haft lite djupare svärta i min skärm.

Låt butikerna kalla deras skärmar gaming, det är ju trots allt ett väldigt luddigt uttryck så egentligen gör de inget fel

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbex:

Fick hem min nya skärm igår, en Asus VG236HE 23" 120hz och det mina vänner är en sann gamingskärm som varmt rekommenderas

Låter inte helt fel. Vad uppgraderade du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Kunde inte sagt det bättre själv. Finns inget roligare än CS-nördar som försöker förbättra sitt spel och konstruerar diverse "krav" som måste uppfyllas för att just han skall kunna spela optimalt. Skulle inte bli förvånad om jag såg tio 15åringar nere på internetcaféet med varsin slagruta, för att hitta den mest optimala "gamingplatsen" - för om man inte har det är det "OMÖJLIGT ATT SPELA!".

Helt ärligt är gaming-diskussionen (erna) lika jävla löjliga som alla diverse audiofil-diskussioner. Majoriteten utav alla dessa konstruerade "krav" är helt enkelt bara placebo-effekt och varken mer eller mindre.

Skulle vara jävligt intressant att sätta 100st 15åringar med exceptionellt märkliga krav på sin "gamingutrustning" (som 120hz) framför 100st olika skärmar, låta dem spela 15min på varje skärm sen rösta för de 20 skärmar som upplevdes som de absolut bästa. Helt enkelt det blindtest av skärmar. Rent krasst så tror jag inte där finns någon överhuvudtaget på hela detta forumet som kan skilja mellan en skärm som går i 60hz och en skärm som går i 120hz, förutsatt att det är lågt inputlag på båda skärmarna och bra bildkvalitet.

Vad gjorde forumets alla spelnördar innan 120hz LCD-skärmarna dök upp på marknaden? Försök inte slå i mig att ALLA satt på CRT-monitorer, för det köper jag verkligen inte. Försök inte heller slå i mig att era "Skillz" ökade bara för att ni hade 120hz-skärm, eller att era "skillz" sjönk så fort ni gick från er 100hz CRT till en 60hz LCD. (TFT)

Förresten, var är gilla-knappen på SweC?

Du har fel redan nu kan jag säga. Jag märker skillnad .. Ganska mycket också när jag går ner till min 60Hz skärm från 120Hz. Sen om du inte märker skillnad är väl en annan sak.

Ska jag dra ett exempel så kan jag säga så här:
Om du kan ALLTING om mastring. Hur det går till, varför man gör si och så, varför man har den utrustningen och bla bla bla. Så kommer inte du höra felen för att ditt öra inte är tränat. Och om jag som spelade CS ca 4 timmar om dagen i några månader inte märker skillnad så kallar jag det totalt efterblivet.

Och det där med skills som du snackar om när man byter skärm får mig att skratta. Självklart är det inte det man är ute efter om du tror det. Utan man är helt enkelt ute efter att få mer flyt vilket också kan hjälpa i situationer där det är avgörande.

Tror du att spelproffsen körde med 100Hz CRT för att 100Hz är "coolare" än 60Hz? Eller säger du att endast spelproffsen kan se skillnaden?

Så här säger jag:
En 120Hz skärm är absolut en Gamingskärm (i 99% av fallen iaf). Men en Gamingskärm behöver inte vara 120Hz. Jag köpte en för att man kunde köra 3D och kan säga att jag inte märkte skillnad från 60Hz till 120Hz men tvärtom så gör jag det.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?