Kan ej ansluta till mitt nätverk med windows 7, men andra nätverk går

Permalänk
Medlem

Kan ej ansluta till mitt nätverk med windows 7, men andra nätverk går

Hej!
Jag har nyss uppdaterat mig till windows 7 och kan inte längre ansluta till vårat trådlösa nätverk.
Vi har ingen lösenordskryptering på nätverket, utan administratören lägger in mac adress och lite annat i routern.
Jag har prövat med två olika kort. Båda kan ansluta när jag sätter in dom i en xp datorer, men inget av dom i min windows 7 dator.
Däremot kan båda korten ansluta från min windows 7 dator när jag testar att ansluta till ett annat nätverk.
När jag trycker på anslut tar det inte ens en sekund innan den säger att det inte går att ansluta.

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Har redan pratat med administratören, men han kunde inte hjälpa mig. enligt honom är det inställningar i min dator som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Jag vet att du skrev att du kan komma åt ett annat nät, men använder det andra nätet kryptering/lösenord? Kan du inte skriva vad det är för nätverkskort du använder så att man kan leta efter kända problem med dem? Jag hade i vilket fall som helst letat efter alternativa drivrutiner, kan vara något problem där. Kolla också, med tex. "ipconfig /all", att MAC-adressen adminstratören har lagt in är samma som din dator rapporterar.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbe:

Jag vet att du skrev att du kan komma åt ett annat nät, men använder det andra nätet kryptering/lösenord? Kan du inte skriva vad det är för nätverkskort du använder så att man kan leta efter kända problem med dem? Jag hade i vilket fall som helst letat efter alternativa drivrutiner, kan vara något problem där. Kolla också, med tex. "ipconfig /all", att MAC-adressen adminstratören har lagt in är samma som din dator rapporterar.

Tack för svaret!
Det andra nätverket har lösenordskryptering.
Ena nätverkskortet är ett D-link DWA-525 N 150 och det andra vet jag inte. Måste koppla in det igen och installera drivrutiner för att veta. Det är iallafall ett lite äldre kort. Har testat nyaste drivrutinerna och lite äldre, men det blir ingen skillnad.
Jag ska kolla MAC-adressen och jämföra för säkerhetsskull, men det fungerar som sagt när jag sätter in korten i en annan xp dator.

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort profilen för det trådlösa nätverket. Då kan du försöka ansluta till det igen, som om det vore första gången.

Gå in på: Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Hantera trådlösa nätverk. Högerklicka på nätverket du inte kan använda och välj ta bort. Prova sedan att ansluta till det igen. Ibland räcker det, men du har säkert redan provat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar igen!
Testade men gav inget resultat.
Lästa någonstans att inte alla routrar är kompatibla med windows 7.
Det är en 1.5-2 år gammal netgear router, kan ta reda på exakt modell. Men skulle det kunna vara det som är problemet?

Permalänk
Medlem

Ok vad tråkigt. Jag har också läst något om det, men tyvärr är jag ingen expert på trådlösa nätverk. Kanske kan någon annan svara?

Visa signatur