Permalänk
Medlem

5.1 problem

Tja!
Köpte logitech z906 högtalare idag.
Problemet är att jag inte får surroundet att fungera. När jag kör högtalarnas inbyggda surround test fungerar allt som det ska, men när jag kör test i datorn spelar den bara i stereo.
Jag hör när front left testas, och när front right testas. Samtidigt hör jag basen som egentligen ska testas separat. Dom andra högtalarna hör jag aldrig.
Däremot när jag lyssnar på musik så hörs alla högtalarna.
Har satt på alla 5.1 lägen osv i datorn.

Någon som har något tips på hur jag löser detta? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

vilket läge har du på kontrollern då? då det inte framgick eller så missade jag bara..:P

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Har den på 3D, dvs surround

Permalänk
Medlem

Update: Lyckades delvis få det att fungera. Tog av 3D läget och har så att det ljudet spelas precis som datorn skickar det. Nu fungerar front left, center, front right, rear left, sub.
Däremot rear right fungerar inte.
Men spelar jag bara vanlig musik fungerar den.

Permalänk
Medlem

Aha har det systemet jag också...Det funkade för mig för några veckor sen då jag köpte ,men prövade nu och märker då att jag har samma "fel" som dig...konstigt
Kan tillägga att om jag använder läget då inget lyser ( vad det nu heter)? så funkar alla..

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

skumt det här.
Upptäckte att jag råkade rycka bort sladden till rear right, därför den inte fungerade. Men det känns ändå inte helt löst.
När jag kör på läget att högtalarna bara ska spela ljudet som datorn skickar det så fungerar realteks högtalartest samt något test jag laddade ner.
Men några andra tester jag körde på youtube fungerar inte.

Sätter jag däremot på 3D läge på högtalarna fungerar inte realteks surround test eller de jag laddade ned. Men dom på youtube fungerar.

Permalänk
Medlem

Jaha ja det är riktigt skumt det här..men kör du på kablarna som var med samt ljudkort?..funderar på att byta till coxial kabel eller vad det ehter och ljudkort och tänkte om du var haj på det?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Youtube är väl bara 2 kanaligt, eller har de börjat stödja dd/dts nyligen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om plingen i högtalartestet kommer ur rätt högtalare så är det filmen/musiken/spelet som är problemet. Är ganska logiskt. Tänk också på om det verkligen är en flerkanaligt media du lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 lägen på högtalarna som verkar fungera med surround, men det ena fungerar ibland när det andra inte fungerar etc.
3D läge på högtalarna.
Och läget där dom inte lägger till några effekter utan bara tar datorljudet rätt ut i högtalarna.

Youtube verkar vara flerkanaligt, för med 3D läget på fungerar effekterna i klippen som finns där. Med det andra läget fungerar det inte.
Laddade även ned testfiler som inte fungerar i 3D läget, men däremot i det andra läget
Den inbyggda testfunktionen i realteks drivrutiner (Kör alltså med det inbyggda ljudet i moderkortet) fungerar inte i 3D läge men däremot i det andra läget.

I spel verkar det dock fungera i båda lägena.

Jag har alltså fått det att fungera nu, men vill inte behöva byta läge hela tiden beroende på vad jag gör.

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Det verkar enligt mig som att du har satt någon kontakt fel. Titta om det finns något alternativ sätt du kan placera dem eller testa att ta ut en i taget och se ifall ljudet förändras, om det inte gör det så har du satt den kontakten fel.

EDIT: Eller kanske inte då.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Allt handlar väl om vad filmen/musiken eller vad du nu ska spela upp delar ut för ljud, du kan ju aldrig få ett äkta 5.1 om inte filmen delar ut just 5.1. allt handlar vad källan delar ut.

Det finns oftast en knapp som heter upmix/mix och då kan du spela upp 5.1 ljud, fast det är fake och låter inte lika rent som ett riktigt.

Såg nyss att du fixat det.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4