Permalänk

Nytt headset och ljudkort

Hej, jag går och funderar på att köpa ett nytt headset och ljudkort då mitt siberia v1 börjar bli förgamla. Har kollat lite på: http://www.inet.se/artikel/6303406/asus-xonar-essence-st-pci och har förstått att det är ett bra ljud kort för det priset. Frågan är nu vilket headset som man bör köpa, kommer använda det till spel (bf3,css ,sc2 m.m) samt musik och film och vill helst att micken sitter "på" headsetet. Har kollat lite på qpad 1339 samt k701, vilket tyvärr saknar mick, och undrar om det finns det något annat headset jag bör kolla på. Har en budget på ca 4500kr för ljudkort+headset.

Permalänk
Permalänk
Medlem

underbart headset.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vill du ha överlägsen ljudkvalitet så kolla på riktiga lurar typ AKG osv.
Vill du ha något som är lite mer praktiskt till gaming pga inbyggd mikrofon samt inte helt linjär frekvenskurva, så kör på gamingheadset.

Enligt mig så duger ett par "riktiga" lurar i 1500-2500kr klassen utmärkt till gaming också. Visst, ingen överdriven bas, snarare neutral.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kör själv på dem här: http://www.inet.se/artikel/6309101/sennheiser-hd-558 tillsammans med detta ljudkortet: http://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx

Använder denna micken: http://www.webhallen.com/hardvara/49492-hama_mikrofon_mygga_s...

Funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vill du ha överlägsen ljudkvalitet så kolla på riktiga lurar typ AKG osv.
Vill du ha något som är lite mer praktiskt till gaming pga inbyggd mikrofon samt inte helt linjär frekvenskurva, så kör på gamingheadset.

Enligt mig så duger ett par "riktiga" lurar i 1500-2500kr klassen utmärkt till gaming också. Visst, ingen överdriven bas, snarare neutral.

Hur stor är skillnaden mellan pc360 och tex akg k701? är det värt det dubbla priset?
Finns det några "riktiga lurar" som har mick? Vill hälst slippa ha en lös mick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomstar:

Hur stor är skillnaden mellan pc360 och tex akg k701? är det värt det dubbla priset?
Finns det några "riktiga lurar" som har mick? Vill hälst slippa ha en lös mick.

Inte lyssnat på PC360 men AKG701 låter enligt mig riktigt bra.

Finns inga icke-headset som har inbyggt mic. Tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd

Vill du ha en bra högtalare ska du leta efter en som passar dina öron. Att fråga andra om högtalares ljudkaraktär är väääldigt vanskligt. Speciellt när du räknar upp vad du ska använda den till. En bra lur återger ljud bra. Så enkelt är det.

Pallra iväg till x antal butiken och testa. Jag rekommenderar för övrigt alltid själv riktigt bra lurar plus separat mic.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Inte lyssnat på PC360 men AKG601 låter enligt mig riktigt bra.

Samma här, hade siberia v1 före akg k601.

Om jag var du skulle jag köpa ljudkortet först och testa om siberia blir bättre, jag testade snabbt mitt siberia headset och med mitt ljudkort i sign... blev lite bättre, basen kom till också.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Inte lyssnat på PC360 men AKG701 låter enligt mig riktigt bra.

Finns inga icke-headset som har inbyggt mic. Tyvärr.

Skrivet av Bjebbosten:

Samma här, hade siberia v1 före akg k701.

Om jag var du skulle jag köpa ljudkortet först och testa om siberia blir bättre, jag testade snabbt mitt siberia headset och med mitt ljudkort i sign... blev lite bättre, basen kom till också.

Lutar åt k701, tror jag ska testa med bara ljud kort först. Tror ni jag klara mig med micken till siberia v1 eller ska jag satsa på en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomstar:

Lutar åt k701, tror jag ska testa med bara ljud kort först. Tror ni jag klara mig med micken till siberia v1 eller ska jag satsa på en ny?

Jag har kvar min Siberia V1 mic. Dock så är jag tvungen att koppla den till moderkortet istället för STX för att få nog med boost med tanke på att jag har en bakom/ovanför skärmen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av randomstar:

Jag menade k601 men k701 är väl bättre, kolla också sennheiser hd650 inte testat men dom har bra omdöme

Jag personligen hatar micarna på siberia headseten., men är du nöjd så ha kvar den men va beredd på att köpa ny

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att dra och prova K701 eller K702 lurarna någon stans. Resultatet då jag gjorde det tidigare i veckan var att jag kom hem med K702 lurar i näven. Otroligt nöjd!

Permalänk
Skrivet av Oggiie87:

Rekommenderar starkt att dra och prova K701 eller K702 lurarna någon stans. Resultatet då jag gjorde det tidigare i veckan var att jag kom hem med K702 lurar i näven. Otroligt nöjd!

Ska försöka komma iväg i helgen och tästa Vad är skillnaden på k702 och k701, skiljer ca 600kr, är det värt och lägga ut dom pengarna?