Trodde jag hade ett 6970 men det står 6950 på mitt grafikkort!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Varför inte berätta vilken butik det handlar om?

Varför ska han göra det? De har inte gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidsavenberg:

Om du läser igenom så ser du att jag förklarat att jag valde ett asus 6970 men de hade dem inte inne. Så jag valde ett likadant kort fast från en annan tillverkare, som vart powercolor.

Skrivet av SM-LoD:

Som jag förstod det har han som du säger, valt ett färdigt system, men inte INKL ett 6970, utan han valde till 6970, först av märket ASUS, som sedan INTE fanns i lager och då valde han istället PC-kortet. Alltså är +803kr för uppgradering TILL 6970, inte för att han valde PC istället för ASUS.

Hoppas du hängde med

Som du ser så hade han beställt ett Asus 6970 i sin första order, han väljer sedan ett billigare 6970 kort men på kvittot så står det att han får betala 803 Sek extra, så nej. Jag hänger inte med.

Som jag ser det så är han riktigt lurad eller så håller vi på med ett troll för att folk ska kunna säga att deras 6950 kort är 6970 bara att dom är fellablade.
Jag vill därför veta hela sanningen och jag tror att förklaringen ligger i dess 803Sek som jag nu gärna skulle vilja höra David om vad det är för något då det nu är många som gissar men om man tänker så är dom alla fel om ni tittar på faktat.

Så Daniel Svara gärna vad dessa 803 Sek som du betalade extra är för något, för som jag ser det så kan du inte vara nöjd som du också säger.
Men jag vill gärna veta fakta och inte en massa gissningar.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MP_Swede:

Som du ser så hade han beställt ett Asus 6970 i sin första order, han väljer sedan ett billigare 6970 kort men på kvittot så står det att han får betala 803 Sek extra, så nej. Jag hänger inte med.

Läs tråden igen. Det är inte någon som blir lurad.

--

För att överförtydliga: TS har köpt ett datorpaket för grundpriset 9021:-. Paketet har han modifierat med bl a ett dyrare grafikkort (Asus, +803:-, dvs 803:- MER ÄN KORTET SOM INGICK I PAKETET FRÅN BÖRJAN (ja, jag skriker )), och t ex ett billigare chassi (‒365:-). Det är dessa avvikelser från paketpriset som står på fakturan.

Ve och fasa, Asus-kortet finns inte i lager. Affären kontaktar TS, säger:
"Asuskortet finns inte inne. Vill du ha ett Powercolor i stället för samma pris? Då kan du få datorn direkt."
"OK", säger TS.
TS är uppmärksam och ser att kortet från början varit märkt 6950, vilket övertuschats, därefter märkt 6970. TS undrar varför, därav denna tråd.

Det visar sig att Powercolor-kortet var felmärkt från fabrik, enligt Powercolor själva (i affärens utsaga). Det verkar vara ett känt faktum att Powercolor märkt någon tillverkningsserie fel. Affären borde ha meddelat TS detta i förväg. Det gjorde de inte.

Punkter som kvarstår att ha åsikter om är:

• Affären borde ha nämnt ommärkningen

• Är det rätt att betala Asus-pris för Powercolor-kort?

• Kommer affären krångla vid eventuell retur iom att det inte verkar stå svart på vitt någonstans att bytet har skett?

Dock: TS är nöjd, allting gott.

Om jag har missat något så skyller jag på ett otroligt lågt SNR i tråden

EDIT: Varför anmärks det inte på att han fått en 1.5 TB-disk för 25:-? Eller en AMD Phenom II X4 för 46:-? Eller som sagt de negativa beloppen för chassi och MB? OBS: retorisk fråga, inget som ska svaras på (förtydligar det denna gång, så att ingen uppenbar förklaring återigen dyker upp ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det visar sig att Powercolor-kortet var felmärkt från fabrik, enligt Powercolor själva (i affärens utsaga). Det verkar vara ett känt faktum att Powercolor märkt någon tillverkningsserie fel. Affären borde ha meddelat TS detta i förväg. Det gjorde de inte.

-Affären borde ha nämnt ommärkningen

Varför borde de nämnt det? De har gett han precis det kort han beställt.

Permalänk
Avstängd

Sumpar man inte garantin om man öppnar färdigbeställda lådor?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Offtopic @ TS: Vad tycker du om chassit överlag?=)

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ja detta var lite udda, hade jag faktiskt ingen aning om Men som sagt så är det ju inte företagets fel. Men som TS själv säger borde dom kunnat säga detta direkt och sluppit försöka stryka över 5an för det ser förjävligt ut Men som någon annan sa, happy gaming!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000

Permalänk
Medlem

du borde säga till dom pga. du har en Powercolor (!) men kvittot säger ASUS 6970, de kanske inte ger dig support i framtiden? pga du försöker lura dom med ett annat grafikkort.. du borde be om ett nytt kvitto som åtminstånde säger Powercolor

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

800 för ett 6970???

EDIT: Glöm vad jag skrev, skippade igenom några inlägg och missade en del.

Permalänk
Inaktiv

Hade ett företag sagt till mig inan köpet att dom kunde sälja mig ett 6970 med fel nummer och jag fick det billigare så skulle jag tacka o ta imot.

Men hade dom skickat ett kort med fel nummer samt extremt fult överstruket utan o säga någonting skulle jag blir as förbannad, jag hade aldrig godtagit det!

Det skulle jag skicka tillbaka direkt o bett om ett annat kort då det kommer bli svårare o sälja samt tappar i värde, ska du bhålla kortet tils det dör så spelar det ingen roll men ska du sälja det så får du väll slita bort klistermärket om det går

Jag skulle helt klart aldrig göra affärer med dom då igen då dom verkar oseriösa...
Jag vet att det inte är komplett o Inet som tur är då jag köper det mesta från dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Just därför.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Varför skulle han inte skriva vilken butik det var? De har ju som sagt INTE gjort något fel och det vore väl om något bara reklam eller hur?

I stil med:
Kortet var felmärkt från fabrik och jag är jättenöjd med XXXXXX

Ta-daaaaahh!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Då har de ju inget att förlora på att bli nämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Men hade dom skickat ett kort med fel nummer samt extremt fult överstruket utan o säga någonting skulle jag blir as förbannad, jag hade aldrig godtagit det!

Dock är det inte deras fel, enligt vad jag har läst i om en annan som också fick ett av de felmärkta korten så såldes de som helt vanliga 6970 kort från Powercolor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Dock är det inte deras fel, enligt vad jag har läst i om en annan som också fick ett av de felmärkta korten så såldes de som helt vanliga 6970 kort från Powercolor.

Jo det var dom som montera kortet och försökte måla över 5an

Då skulle dom i sin tur skickat tillbaka korten eller åtminstånde medelat köparen att det kortet erbjuds.
Fult som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Jo det var dom som montera kortet och försökte måla över 5an

Då skulle dom i sin tur skickat tillbaka korten eller åtminstånde medelat köparen att det kortet erbjuds.
Fult som fan

Datorn var såld som en hel dator, och han fick den med alla komponenter i som han valde. Alltså har de ej gjort fel. Jag håller dock med om att det var en lite ful lösning att måla över 5:an.

Permalänk
Medlem

hahaha fy f.. va kul :), btw hoppas att de löser sig

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

Firman kanske målar över med för deras egen skull, det slog mig iaf. Jag menar om det skulle bli ett garantiärende, så ser de direkt vad det handlar om!

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Lika lite som du förlorar nybilsgarantin om du öppnar motorhuven.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lika lite som du förlorar nybilsgarantin om du öppnar motorhuven.

Rätt kasst exempel. Har sett en jävla massa "ta bort denna så ryker garantin" på datorer.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Rätt kasst exempel. Har sett en jävla massa "ta bort denna så ryker garantin" på datorer.

Du har rätt. Garantivillkoren är ju ett frivilligt åtagande. Jag tänkte ur ett rent praktisk perspektiv, och då har du ju fortfarande tre års reklamationsrätt att åberopa. Och är det färdigbeställda lådor så har de individuella komponenterna fortfarande sina respektive garantier.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av phz:

Läs tråden igen. Det är inte någon som blir lurad.

--

För att överförtydliga: TS har köpt ett datorpaket för grundpriset 9021:-. Paketet har han modifierat med bl a ett dyrare grafikkort (Asus, +803:-, dvs 803:- MER ÄN KORTET SOM INGICK I PAKETET FRÅN BÖRJAN (ja, jag skriker )), och t ex ett billigare chassi (‒365:-). Det är dessa avvikelser från paketpriset som står på fakturan.

Ve och fasa, Asus-kortet finns inte i lager. Affären kontaktar TS, säger:
"Asuskortet finns inte inne. Vill du ha ett Powercolor i stället för samma pris? Då kan du få datorn direkt."
"OK", säger TS.
TS är uppmärksam och ser att kortet från början varit märkt 6950, vilket övertuschats, därefter märkt 6970. TS undrar varför, därav denna tråd.

• Affären borde ha nämnt ommärkningen

• Är det rätt att betala Asus-pris för Powercolor-kort?

• Kommer affären krångla vid eventuell retur iom att det inte verkar stå svart på vitt någonstans att bytet har skett?

Dock: TS är nöjd, allting gott.

Om jag har missat något så skyller jag på ett otroligt lågt SNR i tråden

EDIT: Varför anmärks det inte på att han fått en 1.5 TB-disk för 25:-? Eller en AMD Phenom II X4 för 46:-? Eller som sagt de negativa beloppen för chassi och MB? OBS: retorisk fråga, inget som ska svaras på (förtydligar det denna gång, så att ingen uppenbar förklaring återigen dyker upp ).

Mkt jävla bra sammanfattat för de som väägrar inse och läsa hela tråden =D ! Thumbs up bro!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP_Swede:

Denna firma skulle jag vilja veta vad det är för någon.
Du blev aldrig misstänksam när du får köpa ett Asus 6970 för 803 Sek?
Ett Asus 6950 kostar 2.300
Ett Asus 6970 kostar 3.000

Så vad var dealen igentligen och varför skrev dom 803 Sek på kvitot ?

Du måste seriöst vara helt PANTAD i huvet. Pajas. Det är en FÄRDIGBYGGD dator, han har valt att lägga till 803 för att få ett bättre grafikkort ist..
Seriöst.. jag blir fan sur att det finns såhär dumma människor på Swec.. Det är sorgligt..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaNiLLA7:

Du måste seriöst vara helt PANTAD i huvet. Pajas. Det är en FÄRDIGBYGGD dator, han har valt att lägga till 803 för att få ett bättre grafikkort ist..
Seriöst.. jag blir fan sur att det finns såhär dumma människor på Swec.. Det är sorgligt..

Även sorgligt att se att det kommer nytt folk och registrerar sig här och går bärsärkagång för att någon inte riktigt tänkte till vid något tillfället

Ja han borde ha tänkt lite innan kan vi tycka men du behöver ju inte bli förbannad för att någon har fel på internet någon gång ibland, welcome to the cyberworld!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000

Permalänk
Medlem

Nyreggade livar ju verkligen upp forumet, ist för att old regs som "phz" skriver en redogörelse på första sidan. Inge neg till "phz".
För vissa så blev denna post en -hur jag får tag i ett 3000:- kort för 800:-

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Alltså, kan folk börja läsa igenom trådarna innan dom kommenterar?
Detta är ju bara pinsamt.

Och hur svårt kan det vara att tyda ett kvitto egentligen, hoppas ni inte ger er på att tyda elräkningar om ett simpelt kvitto som detta är så svårt

Permalänk
Medlem

Jag kan säga som alla andra gjort här kortet är felmärkt det gick ut med någonstans vet inte om det var på linus tech tips på youtube eller här på sweclockers, men ja dom har gått ut med att powercolor lyckades gå ut med sina första utgåvor där de stog 6950 på alla deras kort så det är inget konstigt överhuvud taget.
Om man har ett 6970 där de kan stå 6950 iaf från powercolor, firmorna valde oftast inte att skicka tbx kortet utan bara dra en rabatt eller inte bry sig om fel märkningen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av lakej:

Jag frågade Inet om detta (ps. detta företag handlar det inte om, vet ej vilket o bryr mig inte). Jo på Inet så
kan du öppna färdigbeställda lådor, du har ändå garanti. Antar att det är så överallt.

Det du inte får göra är vad jag vet att klocka grafikkort, processor m.m. då går garantin ut.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte förstår är varför MSI inte skickade ut nya klistermärken till företag som fått felmärkta kort, sen att företaget inte ändrat kvittot är högst oseriöst? Dom gör väl inte kvittot i förväg?

Jag hade begärt nytt kort, jag vill inte att någon ska ha kladdat med en spritpenna på mitt kort som jag köpt för att det va felmärkt.
Om dom inte byter ut kortet(vilket jag inte tror dom gör) så hade jag begärt ett kvitto där det stod powercolor, samt att det va felmärkt från fabrik, plus ersättning pga andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

För å spinna vidare på lite OT kommer ja ihåg DB.com Dom popnitade fast grafikkortet samt satte en klisterlapp på varenda komponent

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club