SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Skrivet av BME:

Också, sluta kalla det "DATAspel". Behöver väl knappast påpeka skillnaden mellan data och datorer på detta forum?

Men vad består spelet av?:)
I detta fallet är det lika rätt att säga båda (enligt mig), eftersom spelet består av data, men spelas på datorer.

Detär ungefär som att säga brädspel till något som spelas med hjälp av kort, tärningar, plastbitar och tennfigurer (monopol) - eller hur?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Ja och det heter ju _SPEL_ somsagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Dataspel är en samlingsterm för både datorspel och spel på andra plattformar vad jag vet.

Dataspel är en felskrivning / felsägning. Det heter datorspel. Som datorspel räknas till exempel konsolspel, spel för telefoner, PC-spel med mera.

Permalänk
Medlem

Hur som helst delar jag kurt4ns åsikt om att deras inställning till Gamex borde ändras. De får det att låta som att hela Gamex är till för våldsspel. Finns ju annat att spela där...

Denna tweeten gör mig lite fundersam också..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de tog med de allra sämsta barnen det går att intervjua...

Permalänk
Medlem

Känns som att de har valt ut just de som har sagt saker som de vill höra/tror att folk vill höra. Tror inte att alla de har pratat med har sagt sånt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

sista stycket på uppdateringen - de blandar även in bf3.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Känns som att de har valt ut just de som har sagt saker som de vill höra/tror att folk vill höra. Tror inte att alla de har pratat med har sagt sånt.

Grattis, du har precis beskrivit definitionen utav att vinkla något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Hahaha älska att hon från barn i typ 10-12 års åldern! "Sänkt hjärnaktivitet" ? Seriöst?

Jag gillar biten där de äldre håller med! XD hahaha

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Svt leker moralpolis...

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Dataspel är en felskrivning / felsägning. Det heter datorspel. Som datorspel räknas till exempel konsolspel, spel för telefoner, PC-spel med mera.

I så fall borde någon skämmas!

Permalänk
Medlem

Jag saknar ord för hur bakåtsträvande det här klippet var. Intressant är det också att det enda de tänker rätta i kvällens sändning är försäljningssiffrorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Proffsmobbare

Svenska Battlefield 3 är det som regerar, med sina 40 tusen miljarder sålda exemplar är det den största exporten sedan ABBA.

Permalänk
Avstängd

Är det nån som har kollat på Penn & Teller's Bullshit? I ett hyffsat nytt avsnitt får en unge på runt 12 bast som spelar CoD prova att skjuta med ett riktigt vapen, en M4 eller något liknande. De har med en marinsoldat som visar hur han ska göra. Efter ett skott bryter han ihop totalt. Så sugna blir barn på att kriga av att spela FPS.

Permalänk

Hahaha Punkt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag blir mer våldsbenägen av att åka tåg/buss än att spela datorspel.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Dataspel är en felskrivning / felsägning. Det heter datorspel. Som datorspel räknas till exempel konsolspel, spel för telefoner, PC-spel med mera.

Svenska Akademiens Ordlista håller inte med dig.

Permalänk
Medlem

Hade väl vart lite annorlunda om det varit KrigsSimulator?
Nu är ju inte det riktigt va Dice strävar efter...

Onödigt provocerande
Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Är det nån som har kollat på Penn & Teller's Bullshit? I ett hyffsat nytt avsnitt får en unge på runt 12 bast som spelar CoD prova att skjuta med ett riktigt vapen, en M4 eller något liknande. De har med en marinsoldat som visar hur han ska göra. Efter ett skott bryter han ihop totalt. Så sugna blir barn på att kriga av att spela FPS.

Vilken av episoderna?

Permalänk
Medlem

Haha man fick sig ett gott skratt när man kollade inslaget xD Bästa delen är helt klart killen som snackar om att datorspel sänker hjärnaktiviteten och parallellen mellan MW3 och Wikileaks.. T.o.m. mina föräldrar tyckte inslaget var löjligt.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Arius:

På fullaste allvar, vem försöker ställa seriösa frågor till en 12åring?

Varför inte? För mig är det dessutom ingen skillnad om det är en 12 åring eller 18 åring som blir intervjuad. Det är ju ungefär samma sak.
Många verkar ha blivit provocerade av hans ålder.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Men snacka om att man blir besviken på dem .....de kanske skulle göra en redig undersökning om spel i allmänhet å prata med vuxna från båda läger så folk har iaf en liten chans å göra sig en rättvis uppfattning .......vinklat så man mår dåligt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Vad tror ni förresten svt hade sagt om också msi hade varit där och kört sin booth-babe tävling? ^^

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaemouse:

Vad tror ni förresten svt hade sagt om också msi hade varit där och kört sin booth-babe tävling? ^^

Det hade varit intressant

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk

Hahahaha! Såg ni trollet på 22:43?

OnT: Tycker mannen i slutet var bra, han förklarar väldigt tydligt och fint!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk

Mitt FOX news-larm gick precis igång här hemma. Bra att SVT rättar till försäljningssiffrorna, men besviken över att de går runt och väljer intervjuoffer som inte ens är rätt ålder för att spela spelet. Och nej, jag är ingen mes i debatten. Jag spelade C&C när jag var 6-7 samt såg alien när jag var 8. Men spelet har en rekommenderad åldersgräns.
Vill föräldrar köpa de spelen till sina barn - fine, men jag tycker de kunde intervjuat äldre barn. Eller åtminstone påpekat tydligt att du inte kan köpa det här i affär om du är P12.

Permalänk
Skrivet av Sinic5128:

Hahahaha! Såg ni trollet på 22:43?

OnT: Tycker mannen i slutet var bra, han förklarar väldigt tydligt och fint!

+1. bra att de avslutar med nån som inte är klassens viktigpetter (22:43)

Permalänk
Medlem

Haha vad är det för muppar dom ställer frågor till... Konrad Sputnik gillar pusselspel men vill även ibland ha reflexer. Okej!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

SVT är för pensionärer och omoderna människor så varför bry sig om vad gamlingspanelen tycker? Dom har noll insikt i dagens IT samhälle, så vad förväntar ni er..

Borde in ens släppt in dom på Gamex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

SNälla,varför inte förbjuda att flyga flygplan för då kommer alla göra 9/11. Man är dum i huvudet om man inte kan skilja på spel och verklighet,

De syftar inte på att spel kommer få barnen att flyga in i höga byggnader eller skjuta sönder allihop i sin skola som har varit dumma mot dom.
Det har faktiskt funnits en del forskning om det här och om ett barn som inte har välutvecklad frontallob spelar våldsamma spel så kan de bli påverkade.
Precis som små tonårsflickor blir påverkade av låtar med mycket sex och magasiner som driver fram ett "ideal". Barn som spelar väldigt mycket våldsamma spel kommer få egenskapen att tolerera mindre saker, det märker man verkligen idag, tolerans mot våld och andra saker är mycket högre idag.
Det finns massa ideal överallt och barnet lär sig att inte bli traumatiserad över nyheter om hur 8000 personer dog av bomber etc etc.
Många av er här tycker att det är bullshit men jag bli så himla förvånad när man tar upp händelse om hur 8000 personer blev dödade av serber i en liten by i Bosnien och folket säger, "Vem fan bryr sig? det dör mer muslimer varje dag och folk dör faktiskt i krig". De brukar vara tonåringar som inte förstår skillnaden mellan Genocid/krigsbrott och olyckor samt avlidna soldater.
Säg inte att de är dumma i huvudet, för det är inte poängen eftersom man ser ju själv att det påverkar barnet och det är helt rätt för SVT att upplysa föräldrarna att inte låta sina barn spela spel förrän de är 13-15 år då deras framtida tolerans kommer verkligen att bli påverkade.
De som gör skämt om 9/11 och sådana saker är bevis på hur mycket de har blivit påverkade av våld i filmer och spel, något ni inte ens är medvetna om och genocider samt massaker fanns det noll tolerans mot förr i tiden, man kunde inte ens "skämta" om det men nu jävlar kan man det.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]