Nån som kan rekomendera nått billigt USB Ljudkort

Permalänk
Medlem

Nån som kan rekomendera nått billigt USB Ljudkort

Jag har byggarplaner på en Xeon-1230 (För att få ECC minnen) samt Asus P8B-M för att stoppa i en smidig mATX låda.. problemet är bara att det inte finns något inbyggt ljud.. egentligen inget större problem då jag har ett gammalt Soundblaster Live! 5.1 PCI liggandes som fungerar utan problem (använder det nu för att testa )

Problemet är att om jag använder PCI kortet som är relativt stort så kommer det att sitta precis under (eller ovanför om jag kör på TJ08-E) grafikkortet och därmed minska luftflödet groteskt mycket.

Jag har alltid önskat mig en extern volymkontroller av något slag.. mest tänkt mig en liten extern förstärkare. Men nu när jag planerat en dator utan inbyggt ljud har jag kollat mer på externa USB ljudkort med volymkontroll på. En sak mindre i lådan och jag får extern volymknapp

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Jag har byggarplaner på en Xeon-1230 (För att få ECC minnen) samt Asus P8B-M för att stoppa i en smidig mATX låda.. problemet är bara att det inte finns något inbyggt ljud.. egentligen inget större problem då jag har ett gammalt Soundblaster Live! 5.1 PCI liggandes som fungerar utan problem (använder det nu för att testa )

Problemet är att om jag använder PCI kortet som är relativt stort så kommer det att sitta precis under (eller ovanför om jag kör på TJ08-E) grafikkortet och därmed minska luftflödet groteskt mycket.

Jag har alltid önskat mig en extern volymkontroller av något slag.. mest tänkt mig en liten extern förstärkare. Men nu när jag planerat en dator utan inbyggt ljud har jag kollat mer på externa USB ljudkort med volymkontroll på. En sak mindre i lådan och jag får extern volymknapp

Välj å vraka http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s78330898&o=tillv_pop

Permalänk
Medlem

Jag har redan varit där o valt o vrakat men de finns inget där som säger att den o den e prisvärd..

men de låtar åt nån av dessa Creative Soundblaster X-Fi 5.1 Pro VS. HD blir nog 5.1 Pro för den var billigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett sånt här, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614574

Inte direkt bra, alla inbyggda jag har provat är bättre.

Ibland hör man när den slår av och på, t.ex om det är helt tyst om det plingar till i windows. Så brusar den i typ 5sec efter, sen tyst igen. (Alltså i lurarna)

Kanske bara är störningar, vad vet jag.
Är jävligt emot usb ljudkort iaf, men har inget val atm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Prismas Svenska ordbok, 2003, ISBN 91-7227-347-X
Prisvärd adj. -värt
1 värd det begärda eller erlagda priset
2 värd att prisas.

Hur kan du veta om den är värd sitt rätta pris. Eftersom du har ingen aning om produktionskostnaden.
Var lite trött på folk som använder ett ord som de har ingen som helst aning om vad det egentligen betyder.

Själv kör jag utan och är hör nöjd som bara den. Däremot har jag stängt av SRS och satt EQ på läge noll(standard)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Offtopic:

Prisvärd adj. -värt
2 värd att prisas.

Hur kan du veta om den är värd sitt rätta pris. Eftersom du har ingen aning om produktionskostnaden.
Var lite trött på folk som använder ett ord som de har ingen som helst aning om vad det egentligen betyder.

Själv kör jag utan och är hör nöjd som bara den. Däremot har jag stängt av SRS och satt EQ på läge noll(standard)

Jag glömde bort att språk inte är levande och förändras inte med tiden utefter hur folk använder orden som finns att tillgå, eftersom det står utryckligen flera Svenska ordböcker exakt hur ett ord får användas. Det borde vara lagbrott att använda ett ord på ett enligt ordlistan felaktigt sätt vilket isåfall skulle tvinga fram en kostsam uppdatering av ordboken som nu är 8 år gammal Med reservation för eventuella felaktiga användningar av Svenska ord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville inte vara elak. Utan jag var enbart trött på att alla använde ett ord som de tydligen inte ens vet innebörden av.

Vet att det är en gammal ordbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Offtopic:

Prisvärd adj. -värt
2 värd att prisas.

Skrivet av buddaz:

Ville inte vara elak. Utan jag var enbart trött på att alla använde ett ord som de tydligen inte ens vet innebörden av.

Vet att det är en gammal ordbok.

Jag är lite nyfiken på om ni inte har hamnat i en språklig kollision. För vad betyder värde egentligen? Du kanske syftar på egenvärdesteorin som baserar sig t.ex. på den kostnad tillverkaren lagt för att skapa produkten?
Medan någon annan person kanske syftar på den subjektiva värdeteorin som hävdar att "varor och tjänster inte har något egenvärde; de får istället ett värde genom att individer åtrår dem. Eftersom individer har olika smak, existerar enligt denna uppfattning inget korrekt eller objektivt värde som kan härledas oberoende av individers värderingar." (Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rde_%28ekonomi%29 )

Eller så håller man sig till ämnet och tar ut sin inneboende frustration över något mer givande

Av ren lättja valde jag wikipedia som källa, men jag tvivlar inte på att informationen är sann om den nu granskas i någon godkänd vetenskaplig litteratur.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag kör även med wikipedia när jag inte orkar leta över hela nätet. I rent forskningssyfte får man inte hänvisa till det. Däremot kan man leta vidare med dem länkar som finns hänvisad längst ner i wikipedia:s sidor. Som brukar leda vidare till avhandlingar.

Värde i min ordbok, samma som innan.

1 (viss) grad av (allmän) bergärlighet eller nyttighet hos viss föremål etc.,vanl. mätt i pengar

2. ofta plur. företeelse som anses ha hög grad av bergärlighet eller nyttighet vanl. om konkret företeelse som utgör materiell el. kulturell tillgång

3. tal som anger storlek under vissa förutsättningar av en variabel eller funktion

Såklart brukar jag försöka hålla mig till ämnet. Ibland går det bara inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

Offtopic:

Prisvärd adj. -värt
2 värd att prisas.

Vadå rätta pris? Var kommer produktionskostnad in i det hela? Det står ju begärda eller erlagda pris. Alltså vad varan kostar dig som köpare. Här är vad SAOB säger om saken: "(väl) värd sitt pris, prisbillig."
Hur menar du att ordet prisvärt är felanvänd?
Ursprunget är tydligen tyskans "preiswert" som betyder prisvärd, billig. Exempelmeningen i Nordstedts är "ein preiswertes Angebot - ett förmånligt erbjudande".
Hur får du det till att det inte är en subjektiv bedömning för den som faktiskt betalar för varan/tjänsten. Alltså varan/tjänsten har ett värde för dig som köpare och det värdet vägs mot vad säljaren av varan/tjänsten begär. Om du värderar varan/tjänsten högre än säljaren får varan/tjänsten anses vara prisvärd för dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänkte på något annat just då. Var lite för snabb i tanken.

Permalänk

Billigt och bra men inte flashigt

Ett billigt och bra ljudkort via USB
Ska det bli bättre så måste man betala bra mycket mer.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370
I länken nedan är det en kille som verkligen grottar ner sig i ljud. Det mäter förvånansvärt bra och på lågnivå utgången är det riktigt bra ljud.
Hörlursutgången är med volympot och är klart bättre än de inbyggda korten i datorer men inte High End klass. Men vad väntar man sig för 250kr.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/behringer-uca202-review.h...
Detta kortet har jag använt hemma i ett år sedan det inbyggda inte är helt tyst utan småpiper i bakgrunden.
Tror inte något externt creative kort låter bättre men man kan få 5.1 ut på dem och snyggare låda.