Permalänk
Medlem

Ny laptop, problem med Skyrim

Tja grabbar!

Sitter just nu på ett skyrim-lan med mina polare och nästan bölar över att min nya laptop (köpt 23/9, så relativt ny) inte presterar till mina förväntningar. Jag kör på LOW, men det är ändå otroligt dålig FPS och det förstör hela spelkänslan. Ifall jag ska vara ärlig så har jag inte så mycket koll på datorer själv, utan jag bad mina polare att rekommendera mig en prisvärd laptop.

Här har ni lite info

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU @ 2.00GHz (8 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 8192MB RAM
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.020Hz)
GPU: Nvidia Gforce GT 555m

Ifall jag jämför all information med vad skyrim kräver så borde jag klara av att spela det och jag har testat att uppdatera grafikkortet, men det stod att jag hade det nyaste. Kan det vara så att jag får skylla mig själv att jag köpte en laptop och får leva med att laptops har så mycket sämre prestanda?

Ska tillägga att jag bara har spelat HoN på denna datorn och det är ju inte direkt något krävande spel.

OTROLIGT tacksam för svar!

Permalänk

Hej har samma problem som du själv så tror jag att datorn använder intel grafiken istället för nvidia men har ingen aning

Har en msi ge620dx

Permalänk
Inaktiv

Har precis samma problem och jag var tvungen att ställa in att datorn använder nvidia kortet hela tiden om Skyrim skulle vara spelbart.

Permalänk
Skrivet av poek:

Tja grabbar!

Sitter just nu på ett skyrim-lan med mina polare och nästan bölar över att min nya laptop (köpt 23/9, så relativt ny) inte presterar till mina förväntningar. Jag kör på LOW, men det är ändå otroligt dålig FPS och det förstör hela spelkänslan. Ifall jag ska vara ärlig så har jag inte så mycket koll på datorer själv, utan jag bad mina polare att rekommendera mig en prisvärd laptop.

Här har ni lite info

Ifall jag jämför all information med vad skyrim kräver så borde jag klara av att spela det och jag har testat att uppdatera grafikkortet, men det stod att jag hade det nyaste. Kan det vara så att jag får skylla mig själv att jag köpte en laptop och får leva med att laptops har så mycket sämre prestanda?

Ska tillägga att jag bara har spelat HoN på denna datorn och det är ju inte direkt något krävande spel.

Skrivet av davveswea:

Hej har samma problem som du själv så tror jag att datorn använder intel grafiken istället för nvidia men har ingen aning

Har en msi ge620dx

geforce GT 555m är inte speciellt bra kort så att förvänta sig grafik högre än low är att ha för höga förväntningar. Det presterar som ett geforce 8800 (som jag tror var satt som minimum för spelet). Min bärbara med ett ati 5870m som är mer än dubbelt så bra ligger på 15-30fps med allt inställningar på högsta (förutom AA som är av). Jag gissar att om du vill köra på acceptabel fps på medium inställningar så måste du ha ett ati 5870m eller geforce 460/560m.

EDIT: Jag har spelat på min stationära i helgen och endast testat som hastigast på min bärbara. När jag kommer hem ifrån jobbet så ska jag testa med medium inställningar och rapportera tillbaka här om så önskas.

Permalänk
Medlem

Hej! jag har precis samma problem. hur ställer jag då in så att datorn bara använder nvidia kortet?

Permalänk
Medlem

Nvidia kontrollpanel - hantera 3D inställningar sen finns - globala inställningar - önskad grafikprocessor där kan du välja - Intel eller Nvidia kortet
sen under fliken programinställningar kan du fritt välja program och grafikprocessor

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Jag har 425M i min dator och jag har ultra på Skyrim - 40fps utomhus och 60 i grottor/hus. Väldigt förvånad faktiskt över att min dator klarar detta så bra.

Permalänk
Skrivet av downup:

Jag har 425M i min dator och jag har ultra på Skyrim - 40fps utomhus och 60 i grottor/hus. Väldigt förvånad faktiskt över att min dator klarar detta så bra.

På vilken upplösning? Har du benchmarkat fps med fraps för att komma fram till detta eller är siffran helt höftad? Jag ställer mig ytterst tveksam till detta.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och en MSI GE620DX. När jag startar sätter den alla inställningar på Medium förutom textures som är Ultra och upplösning 1680x1050 (extern skärm) med FXAA eller va den kallas ikryssadoch det känns som att jag har 5fps (t ex i första scenen i vagnen).

Ska prova tweaka lite inställningar å se hur det går.

Permalänk
Skrivet av downup:

Ja det där låter inte direkt troligt. Det låter helt omöjligt faktiskt.

Någon som testa spela det på en asus g74?

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst mitt problem iallafall.

Började med att ställa in så att datorn alltid använder NVIDIA kortet för Skyrim istället för att välja automatiskt. (Nvidia ControlPanel->Manage 3D Settings->Program Settings->Välj Elder Scrolls of Skyrim.exe och "High Performance NVIDIA processor")

I Skyrim video settings (innan du startar själva spelet) ändrade jag allt till Ultra och stängde av FXAA och nu flyter de på utan problem.

Permalänk
Skrivet av poek:

Tja grabbar!

Här har ni lite info

Jag tror också att det är Intelgrafiken som spökar, alltså att den inte växlar till Nvidiakortet i spel. Jag har ett lite sämre grafikkort och kan köra Skyrim med allt på medium med riktigt bra flyt i upplösningen 1440*900. Jag ser att du har en väldigt hög upplösning och nästan inga laptops klarar av att köra spel i 1920*1080 med bra flyt. Ett annat tips är att överklocka grafikkortet men det är inget du borde göra om du känner dig osäker eller är ovan. Kolla dessutom runt i olika forum efter din laptops " Owners lounge" trådar. Där brukar man få mycket hjälp.

Permalänk
Skrivet av ndr:

Nu har jag löst mitt problem iallafall.

Började med att ställa in så att datorn alltid använder NVIDIA kortet för Skyrim istället för att välja automatiskt. (Nvidia ControlPanel->Manage 3D Settings->Program Settings->Välj Elder Scrolls of Skyrim.exe och "High Performance NVIDIA processor")

I Skyrim video settings (innan du startar själva spelet) ändrade jag allt till Ultra och stängde av FXAA och nu flyter de på utan problem.

Kul att det löste sig