KTH eller Lund För Civ.ing i datateknik

Permalänk
Medlem

KTH eller Lund För Civ.ing i datateknik

Hej!

Jag har nu i säkert ett år velat fram och tillbaka om vilket av de två universiteten jag ska välja (kth eller lund) och jag är fortfarande osäker :/ Pluggar för tillfället tekniskt basår på KTH.

Så som jag förstår det så får man högre utgångslön när man kommer från KTH och att utbildningen är något bättre, men studentlivet på Lund låter så mycket bättre! (va där på öppet hus)

Så, är det någon som har några tips om vilken av de två jag borde välja? vilka fördelar/nackdelar ser ni med de två alternativen?

Tackar på förhand//mathias

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murrmel5:

Så som jag förstår det så får man högre utgångslön när man kommer från KTH och att utbildningen är något bättre, men studentlivet på Lund låter så mycket bättre! (va där på öppet hus)

Nu vet jag förvisso inte vad som gäller för datateknik, men jag kan inte tänka mig att löneskillnaderna kan vara något man bör lägga någon större vikt vid (särskilt inte då individuella löner kan variera väldigt mycket). Lund är ju inte heller något nytt och obskyrt lärosäte...

Permalänk
Medlem

Du ska inte välja efter lönen. Hur stor skillnad är det?

Du ska välja efter vad du tror kommer trivas bäst med. Ju bättre du trivs desto bättre kommer du prestera, vilket ger en högre lön.

Skillnaden i kvalitet på utbildning är nog marginell.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast

Gå på Chalmers, få det bästa av båda världarna

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad tror du kommer att bli roligast? Det är viktigare än något annat.

Du har nog rätt i att studentlivet på Lund är lite bättre, men i Stockholm har du antagligen bättre kontakt med företag och annat.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Satsa på att plugga i den stad där du tror du kommer trivas bäst. Företagskontakten är fantastisk även på LTH. Har väldigt svårt att tänka mig att lönen kommer skilja sig nämnvärt beroende på vilket universitet du studerat vid. Det är fem år du ska plugga, och lönen du får ut efter det bör inte vara hela resonemanget bakom hur du väljer.

Permalänk
Medlem

kan du bo kvar hos dina föräldrar i Stockholm, så är det nog den bästa varianten då du kan hålla utgifterna till ett minimum.

Om det är något speciellt område du är intresserad av så kolla vilken skola som har mest/bäst forskning inom det området, och välj utifrån det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Elgot:

Nu vet jag förvisso inte vad som gäller för datateknik, men jag kan inte tänka mig att löneskillnaderna kan vara något man bör lägga någon större vikt vid (särskilt inte då individuella löner kan variera väldigt mycket). Lund är ju inte heller något nytt och obskyrt lärosäte...

Hmm, men borde man inte få en massa bra kontakter i stockholm?

Skrivet av edman:

Du ska inte välja efter lönen. Hur stor skillnad är det?

Du ska välja efter vad du tror kommer trivas bäst med. Ju bättre du trivs desto bättre kommer du prestera, vilket ger en högre lön.

Skillnaden i kvalitet på utbildning är nog marginell.

Säker på det, på alla listor jag har tittat på ligger alltid kth högst med ganska stor marginal

Skrivet av Zotamedu:

Gå på Chalmers, få det bästa av båda världarna

True ^^ Men Göteborg? Är det inte bara en masa håkan-hipsters där?

Skrivet av Random-person:

Vad tror du kommer att bli roligast? Det är viktigare än något annat.

Du har nog rätt i att studentlivet på Lund är lite bättre, men i Stockholm har du antagligen bättre kontakt med företag och annat.

Tror nog att lund skulle vara roligast :/

Skrivet av Jaite:

Satsa på att plugga i den stad där du tror du kommer trivas bäst. Företagskontakten är fantastisk även på LTH. Har väldigt svårt att tänka mig att lönen kommer skilja sig nämnvärt beroende på vilket universitet du studerat vid. Det är fem år du ska plugga, och lönen du får ut efter det bör inte vara hela resonemanget bakom hur du väljer.

Saken är den att min dröm är att jobba på Dice ^^ Är det nu iaf coh har varit det i drygt 2 år. Och då kanske problem uppstår om jag pluggar på andra sidan världen, typ ^^ (kan ju va bra att få kontakter med dem uder studietiden menar jag)

Skrivet av mattoys:

kan du bo kvar hos dina föräldrar i Stockholm, så är det nog den bästa varianten då du kan hålla utgifterna till ett minimum.

Om det är något speciellt område du är intresserad av så kolla vilken skola som har mest/bäst forskning inom det området, och välj utifrån det.

Har redan flyttat, så är inte ett problem. Och inom datalogi så är KTH (såvitt jag förstår det) världskända.

Hmm, det är så satans svårt att fatta sitt beslut :/

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murrmel5:

True ^^ Men Göteborg? Är det inte bara en masa håkan-hipsters där?

Nej de verkar ha försvunnit. Ser inte något av dem direkt. De dyker bara upp när det är dags för konsert men annars ser man inte röken av dem längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej de verkar ha försvunnit. Ser inte något av dem direkt. De dyker bara upp när det är dags för konsert men annars ser man inte röken av dem längre.

Så ett klart plus där för Chalmers med andra ord

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murrmel5:

Hmm, men borde man inte få en massa bra kontakter i stockholm?

Jo förmodligen, men samtidigt missar du alla motsvarande i Lund. Vad som är bäst är inte helt uppenbart; att bo hos föräldrar kan som sagt vara billigare, men kanske har det andra nackdelar? Kanske lär man känna folk bättre om studentlivet är bättre? Många frågor...

Permalänk
Inaktiv

Riktiga män väljer LiU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murrmel5:

Så ett klart plus där för Chalmers med andra ord

Självklart. Vi har också störst kårhus.
Fast egentligen spelar det ingen större roll var du pluggar. Så länge du väljer något av de stora universiteten kommer du vara attraktiv på arbetsmarknaden. Det där med lönenivåerna är nog mer en akademisk fråga som används i marknadsföring mer än något som faktiskt spelar roll i verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Riktiga män väljer LiU

Funderade på att läsa indek där Men ahh..

Skrivet av Zotamedu:

Självklart. Vi har också störst kårhus.
Fast egentligen spelar det ingen större roll var du pluggar. Så länge du väljer något av de stora universiteten kommer du vara attraktiv på arbetsmarknaden. Det där med lönenivåerna är nog mer en akademisk fråga som används i marknadsföring mer än något som faktiskt spelar roll i verkligheten.

Hmm, Chalmers låter ju lockande som fan ^^ Ska fundera ett tag, så återkommer jag i denna tråd om jag kommer fram till något

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murrmel5:

Saken är den att min dröm är att jobba på Dice ^^ Är det nu iaf coh har varit det i drygt 2 år. Och då kanske problem uppstår om jag pluggar på andra sidan världen, typ ^^ (kan ju va bra att få kontakter med dem uder studietiden menar jag)

Känner en snubbe som jobbar som utvecklare på DICE som pluggade datateknik i Luleå, så att komma från KTH är absolut inget krav för att hamna där, men jag förstår din poäng.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jaite:

Känner en snubbe som jobbar som utvecklare på DICE som pluggade datateknik i Luleå, så att komma från KTH är absolut inget krav för att hamna där, men jag förstår din poäng.

Klart det krävs en norrlänning för att jobba med Frostbite...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaite:

Känner en snubbe som jobbar som utvecklare på DICE som pluggade datateknik i Luleå, så att komma från KTH är absolut inget krav för att hamna där, men jag förstår din poäng.

Jag må vara fördomsfull, men jag kan tänka mig att företag i den branschen har mindre respekt för formell utbildning (för att inte tala om var sådan råkar ha bedrivits) än många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag må vara fördomsfull, men jag kan tänka mig att företag i den branschen har mindre respekt för formell utbildning (för att inte tala om var sådan råkar ha bedrivits) än många andra.

Eller så var personen i fråga helt enkelt en mycket lämplig kandidat när de anställde? Jag tycker hetset om lärosäte är överdrivet. Väljer man en utbildning som är eftertraktad på arbetsmarknaden kommer man få jobb oavsett lärosäte. Efter att man avverkat ett gäng år arbetande så spelar det än mindre roll.

Jag må vara fördomsfull, men jag tror minsann att herrn tycker att han är fin i kanten enbart för att han studerar på ett fint lärosäte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murer:

Eller så var personen i fråga helt enkelt en mycket lämplig kandidat när de anställde? Jag tycker hetset om lärosäte är överdrivet. Väljer man en utbildning som är eftertraktad på arbetsmarknaden kommer man få jobb oavsett lärosäte. Efter att man avverkat ett gäng år arbetande så spelar det än mindre roll.

Jag må vara fördomsfull, men jag tror minsann att herrn tycker att han är fin i kanten enbart för att han studerar på ett fint lärosäte.

Nej, jag menade alltså inte "de är klåpare och anställde honom trots att han har gått på en så dålig skola" utan snarare "för sådana jobb väger nog ofta kunskap (och personlighet) betydligt tyngre än skolan", men att stora företag av mera traditionell typ kanske inte är lika öppensinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag menade alltså inte "de är klåpare och anställde honom trots att han har gått på en så dålig skola" utan snarare "för sådana jobb väger nog ofta kunskap (och personlighet) betydligt tyngre än skolan", men att stora företag av mera traditionell typ kanske inte är lika öppensinnade.

Det kan jag tänka mig. Större företag drabbas nog av en viss stelhet och då kan det mycket väl vara så att utbildningens lärosäte spelar större roll av flertalet anledningar.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Nu känner jag att det är hög tid att väcka denna tråden igen då paniken börjar smyga sig på...
Snart är det dags att fatta ett beslut och jag vette fan vad jag ska välja! Känns som att chalmers eller lund ligget i topp när det kommer till Datateknik för min del. Men jag kan inte hjälpa att låta mitt beslut påverkas av det faktumet att Chalmers klassas av många som den "bättre skolan". Jag tror samtidigt att jag skulle ha det roligare i lund. Är löjligt osäker på vad jag ska välja! Är det dumt av mig att låta mitt beslut påverkas av hur "bra" skolan är? För när folk pratar om bra tekniska skolor i sverige hör man ju oftast LiTH, kth eller chalmers.
Ett sista tillägg är att min dröm är, som jag nämnt tidigare i tråden, att jobba på Dice. Om det inte går så vill jag jobba i USA troligen. Iaf inte i sverige där man är löjligt underbetald och man lika gärna kunde ha blivit snickare -.- + att staten tar på tok för mycket av det lilla man får.
Då när man söker jobb i andra länder så föreställer jag mig att det borde vara till stor fördel att ha pluggat på en finare skola? Eller?

Så mycket att överväga -.-
Tacksam för svar //mathias

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murrmel5:

Hejsan!
Nu känner jag att det är hög tid att väcka denna tråden igen då paniken börjar smyga sig på...
Snart är det dags att fatta ett beslut och jag vette fan vad jag ska välja! Känns som att chalmers eller lund ligget i topp när det kommer till Datateknik för min del. Men jag kan inte hjälpa att låta mitt beslut påverkas av det faktumet att Chalmers klassas av många som den "bättre skolan". Jag tror samtidigt att jag skulle ha det roligare i lund. Är löjligt osäker på vad jag ska välja! Är det dumt av mig att låta mitt beslut påverkas av hur "bra" skolan är? För när folk pratar om bra tekniska skolor i sverige hör man ju oftast LiTH, kth eller chalmers.
Ett sista tillägg är att min dröm är, som jag nämnt tidigare i tråden, att jobba på Dice. Om det inte går så vill jag jobba i USA troligen. Iaf inte i sverige där man är löjligt underbetald och man lika gärna kunde ha blivit snickare -.- + att staten tar på tok för mycket av det lilla man får.
Då när man söker jobb i andra länder så föreställer jag mig att det borde vara till stor fördel att ha pluggat på en finare skola? Eller?

Så mycket att överväga -.-
Tacksam för svar //mathias

Vilken skola som är bäst låter jag vara osagt. De olika skolorna är bra på olika saker. Det skiljer i expertisområden, vilka professorer som är på plats, vilka som är bäst ansedda inom ett ämne för tillfället, hur skolmiljön är med mera.. men oavsett så blir det en bra utbildning.

Oavsett vad du väljer så tror jag du blir nöjd. Men jag tycker ju det är viktigast att ha roligt - annars kan det bli en lång och tung resa. Och Chalmers är säkert lika trevligt som Lund på den punkten. Har träffat studenter från lite varstans och kul kan man ha på alla tekniska högskolor. Själv går jag på LTH och är grymt nöjd med mitt val.

Tror knappt att ett företag som Dice tar skillnad på vilken skola du pluggat när det gäller civilingenjör. Och jobba i USA.. det är jävligt coolt. Men bara för att man slipper betala lika mycket skatt där så betyder inte det att man har mer pengar över vid lön - glöm inte att sjukförsäkrningen inte är billig. Och så måste man ju lägga undan pengar till man blir gammal. Mer valfrihet och ansvar, men missar man den biten så står man där vid 70 utan pengar och inget att luta sig tillbaka på. Man blir lätt lite lat här i Sverige.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vill du ha roligt är det absolut Lund som gäller Studentlivet här nere är i mitt tycke oslagbart!
Som du säger har kanske chalmers lite bättre rykte men lärosäte brukar inte vara något större problem när det gäller civilare i Sverige. Ser man till det internationella möjligheterna kan jag tänka mig att det kan vara en fördel att välja just LTH då det ligger under Lund Universitet som internationellt sett är relativt välkänt, nu rör jag mig även lite utanför ramarna för vad du är intresserad av men i nuläget hålls det även på med ESS här nere i öresundstrakten och det kommer antagligen stärka Lund ännu mer på den internationella kartan

OffT: Hej CC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murrmel5:

Hejsan!
Nu känner jag att det är hög tid att väcka denna tråden igen då paniken börjar smyga sig på...
Snart är det dags att fatta ett beslut och jag vette fan vad jag ska välja! Känns som att chalmers eller lund ligget i topp när det kommer till Datateknik för min del. Men jag kan inte hjälpa att låta mitt beslut påverkas av det faktumet att Chalmers klassas av många som den "bättre skolan". Jag tror samtidigt att jag skulle ha det roligare i lund. Är löjligt osäker på vad jag ska välja! Är det dumt av mig att låta mitt beslut påverkas av hur "bra" skolan är? För när folk pratar om bra tekniska skolor i sverige hör man ju oftast LiTH, kth eller chalmers.
Ett sista tillägg är att min dröm är, som jag nämnt tidigare i tråden, att jobba på Dice. Om det inte går så vill jag jobba i USA troligen. Iaf inte i sverige där man är löjligt underbetald och man lika gärna kunde ha blivit snickare -.- + att staten tar på tok för mycket av det lilla man får.
Då när man söker jobb i andra länder så föreställer jag mig att det borde vara till stor fördel att ha pluggat på en finare skola? Eller?

Så mycket att överväga -.-
Tacksam för svar //mathias

Om du tror att du kommer ha roligare i Lund låter det som ett bättre val. Det ska ju bara lite kul att plugga också, annars tappar man snart sugen. Så länge du har en examen från någon av de stora tekniska högskolorna spelar det inte så stor roll vilken. Sen har ju olika skolor olika specialområden. Hade du varit intresserad av energi och miljö eller kärnkraft hade Chalmers varit ett bra val för här finns massa roliga resurser inom de områdena. Hur det ser ut på data vet jag faktiskt inte.

Intressant, snackade med en doktor på Chalmers som flyttat från USA för att göra en post doc här i Sverige för att det var så mycket billigare att starta familj här. Vad som är dyrt beror på vad man prioriterar antar jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är studentlivet av vikt välj Lund då det är obefintligt i stockholm. Hur utbildningarna jämförs med varandra vet jag inte. Du kommer dock inte ångra en flytt till Lund.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Det verkar som om jag än en gång får i uppdrag att tänka åt er. Medan Stålmannen kan flyga får jag och ett fåtal andra agera superhjältar genom överlägset intellekt. Låt mig tänka åt er.

Anledningen varför KTH kan ha högre ingångslön är placeringen. Stockholm har i regel högre löner men samtidigt högre markpriser. Om du direkt efter examen flyttar tillbaka till Stockholm bör det inte vara någon skillnad.

DICE gillar civilingenjörer men om man tittar på deras nuvarande lediga jobb får man intrycket att de inte anställer studenter utan endast folk med erfarenhet. Du borde således istället fråga vad vill de mindre spelhusen ha?

Klaga inte på skatter i samma inlägg du utnyttjar skattefinansierade Universitet, Om du dessutom nämner tekniskt basår blir det hela bara värre. Det ger ett mycket obegåvat intryck.

Jag har svårt att tänka mig att någon utanför Sverige kan namnen på olika universitet. Testa bara på dig själv, nämn 5 tyska högskolor.

P.S. DICE grundare gick Växsjö Högskola.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

till TS: Välj var du vill bo nästkommande 5 åren, utbildningen lär vara snarlik och lönen mer baserat på dig själv och var du jobbar. Gillar du Stockholm så ta KTH, känns Lund spännande går du där osv.

Skrivet av SmOOthy:

Är studentlivet av vikt välj Lund då det är obefintligt i stockholm. Hur utbildningarna jämförs med varandra vet jag inte. Du kommer dock inte ångra en flytt till Lund.

Inget studentliv på KTH? Skulle inte säga det faktiskt. Det kanske inte är fest varje dag, men tillräckligt för att få de flesta att inte vilja ha mer :p. SU däremot kan jag hålla med om har näst intill inget studentliv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är ett helt annat studentliv i Lund. Gillar du att festa med studenter välj Lund. Uppsala har betydligt mer studentliv också.

Tror kvaliteten är ungefär densamma. Dock har KTH ett gott rykte med många duktiga programmerare som kommit därifrån.
Antagligen hade det ju inte spelat någon roll om de gått på KTH eller någon annanstans med deras genuina intresse och passion.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Är studentlivet av vikt välj Lund då det är obefintligt i stockholm. Hur utbildningarna jämförs med varandra vet jag inte. Du kommer dock inte ångra en flytt till Lund.

Dumheter, hitta inte på saker du inte har någon koll på. Studentlivet i Stockholm är verkligen inte obefintligt. Det kräver dock eventuellt lite mer engagemang för att man ska komma någonvart.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Klaga inte på skatter i samma inlägg du utnyttjar skattefinansierade Universitet, Om du dessutom nämner tekniskt basår blir det hela bara värre. Det ger ett mycket obegåvat intryck.

Jag har svårt att tänka mig att någon utanför Sverige kan namnen på olika universitet. Testa bara på dig själv, nämn 5 tyska högskolor.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det bli värre för att jag går på basår?
Sen så gynnar det ju mig till tusen att få en "gratis" utbildning för att sedan flytta utomlands. Vad anser du är obegåvat med det?

Det du skrev om tyska högskolor makes sense. Men tror du inte att folk "i branchen" iaf har hyfsad koll? Eller?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M