Datorn fryser slumpvis med konstiga ljud.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser slumpvis med konstiga ljud.

Hej!

Jag har haft min dator i snart två år, men nu på senaste tiden har den börjat att bete sig underligt.
Från början, ett halvår efter att ha fått datorn så kunde den ibland frysa och loopa ljudet eller få färgade linjer vertikalt över hela skärmen. Men jag tyckte att det inte hände så ofta, så jag brydde mig inte så mycket, och det hände ju mest slumpvist så jag misstänkte att problemet inte skulle kunna påvisas om jag skickade in det.
Men nu kommer vi till den roliga delen: Senare i datorns livstid har den slumpvis börjat att frysa och spela ett väldigt konstigt ljud, men jag tänkte väl att det kanske var mina komponenter som inte lirade så jag sålde mitt dåvarande 4890 billigt och köpte ett 5850 av en vän i somras. Datorn gick fint och utan problem någon månad innan den började med samma problem. Ett annat fel som har bara hänt en enda gång är att datorn har frusit, som vanligt men ett "knastrande" ljud hördes ifrån datorn, som ett konstant knarrande. (Och ja, det var ifrån DATORN den här gången, och inte hörlurarna )
Formaterade och installerade om för någon månad sedan för att den var seg, och den har kraschat 2 gånger sen dess, och då installerade jag ju nya drivrutiner.

Jag tror att den kraschar slumpvis, men faktiskt så kraschar den inte lika ofta när jag sitter och spelar som när jag låter datorn stå i idle utan att röra den. (Spelar musik från datorn när jag ska sova.) Har också tänkt på att den antagligen inte har kraschat någon gång när jag bara har haft ett program uppe, utan när den kraschar och jag sitter vid datorn så är det när jag spelar, vid idle är det när som helst.

Funderar på om knastrandet kom ifrån nätagget, jag tog det säkra före det osäkra och stängde av så fort jag upptäckte att det kom ifrån datorn. Ska låna en nätaggregatstestare ifrån skolan när jag har tid, och även köra memtest. Är rädd för att den felar och sakta dödar mina komponenter!

Operativsystem: Windows 7 Ultimate Sp1 med senaste uppdateringarna. (Har alltid haft ultimate på den)
Processor: Amd Phenom 2 X2 Black Edition. (En kärna upplåst, men datorn säger X4)
Processorkylare: Arctic Cooling Alpine 64
Moderkort: ASUS M4A785TD-V EVO
Minne: 2x 2gb Corsair XMS 3 1600 Mhz
Grafikkort: Powercolor 5850 1Gb
Hårddisk: WD Black 1Tb 7200 rpm SATA + Iomega 2Tb 5400 rpm SATA
Nätaggregat: AXP 630w
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x80mm utblås i chassit
Övriga komponenter: Någon sorts compactdisc dvd-läsare
Temperaturer: runt 38C-40C på processorn vid belastning och runt 25 i lådan. Lite högre när den idlar och jag låter fläktarna gå på lågvarv.

Jag spelade in kraschljudet via mobilen, och laddade upp det på mediafire: Här

Om någon har en aning så är jag enormt tacksam om ni berättar! /Railon

Permalänk
Medlem

Jag hade typ exakt samma problem. Det var nätagget för min del. Tog ett tag innan jag fattade vad det var. Men tillslut så la ju fläkten av helt i agget. Då var de inte några tvivel. Men det måste ju inte vara samma för dig.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Lyssnade på ljudet nu. Min frös och började låta titt som tätt. Dog aldrig. Jag fick springa fram och dra ut kabeln till nätagget. Men jag fick och blev av med mina problem på en vecka eller 2 när ja köpte mitt corsair-agg. Om det är agget borde väl din burk ha lagt av helt för länge sen. hmm

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min laptop innan jag bytte hårddisk och ram.

Permalänk
Medlem

Hmm

Mjo, det kan nog vara agget, jag fick det av en vän då det agget som följde med mitt billiga chassi hade inte tillräckligt med kontakter. Jag funderar på om mina minnen också kan fela då jag kunde få minnesfel titt som tätt innan jag installerade om, men det har inte kommit tillbaka. funderar på om agget inte riktigt orkar med längre och levererar dålig spänning eller något sådant som då sakta förstörde mina delar.
Kom att tänka på att jag har 3.5-uttag både fram och bak, och jag har högtalarna bak då den skickar ljudet genom bakre om det inte finns något inkopplat i fram. När jag tänkte spela in ljudet vid kraschen så drog jag ur jacket fram så att det skulle spela bak via högtalarna men inget hände utan den fortsatte att skicka ljudet i främre uttaget. Funderar på om den funktionen slutar att fungera när operativet fryser, eller om ljudkortet fortfarande skulle hantera det. Om det inte är i behov av operativet men ändå inte fungerar så kan det ju vara moderkortet.

Något som stödjer den teorin är att jag kanske skulle byta minnen med en annan, han hade ett par corsair dominators som är lika bra som mina minnen, men mina är mer strömsnåla. Dock så bluescreenade min hit och dit med de minnena i, även om de underklockades. Hans dator fungerade som den skulle med mina minnen, om jag minns rätt. (Doh! Dålig ordvits!)
Det känns som att jag kan utesluta processorn. Även om den är lite instabil så känns det som att datorn borde ha bluescreenat då, och jag har för mig att jag inte har fått några fel när jag kört prime 95.

I alla fall så blir det ett nytt nätaggregat till jul, kanske lite mer ram till datorn och en ny skärm, beroende på hur mycket pengar jag får.
En annan lite OT-fråga: Hur lång är garantin på delarna? Är det inte typ lag på att det ska vara minst 2 år, för då vill jag nog lämna in moderkortet på garantin och se om jag får ett nytt.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair-agg är det 5 års garanti på. Är ett 450 som har pallat med alla mina uppgraderingar. Men med nästa graffe så måste jag kirra ett kraftigare. Blir då Corsairs 600W från klasse för lika många kronor. 599kr för att vara exakt. Väldigt prisvärt och 80+ cert.

Men, en sak du ska tänka på, dör/fryser datan när du kör tyngre exefiler, såsom spel, videoredigering osv?
Var så jag kom fram till felet och såg att fläkten var död. Typ standars att den frös efter 5-15 minuters spelande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir nog att köpa ett nytt ändå, och jag fyller ändå i morgon

Den klarar ju av belastningen utan problem, har kört alla crysis-spel på den och körd videokomprimering med mediashow espresso. Nu har även prime95 varit igång i över 48 timmar utan några problem. Har till och med suttit och spelat med det på. Ska bara orka ladda över memtest i helgen samt köra intel burntest i furmark.

Ang. Nätagget så störde jag mig länge på att datorn lät som en äldre dator som arbetar, så jag trodde att ena hdd'n höll på att ge upp, men igår kväll upptäckte jag att ljudet kom ifrån nätaggsfläkten. Men den gör bara så när jag ställer ner den stora fläkten...

Permalänk
Medlem

Väldigt sent svar men tänkte ge lite info till någon som kanske letar efter svar på liknande problem.
Bytte nätaggregat och moderkort för att kunna uppgradera till bulldozer, men problemen består. Dock så har antalet krascher minskat efter att jag ställde upp Vcoren.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite
Jag har samma problem, bilden och ljudet låser sig och det går inte att minimera eller gör a något annat jag måste trycka på knappen på chassit. Jag avinstallerade AMDs drivrutiner och installerade om de senaste men problemet kvarstår. Mina temps: CPU: 26-35 idle (40-45 vid spelade), GPU: 30-40 idle (50-70 vid spelade) så det är inte överhettning. Någon som vet någon lösning på mitt problem?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |