Permalänk
Medlem

X-RAID2?

Tja! Var ett tag sen jag var här nu men jag sökte lite snabbt på forumet kunde inte hitta ngn tråd. Kunde inte komma åt netgears hemsida för tillfället heller :/

Min fråga är: Jag har en ReadyNAS Ultra 4 med två 3tb diskar i, låt oss kalla dom disk ett och två. Disk två är en spegling av disk ett. Om jag vill utöka mitt system med en disk till måste det vara en 3tb? För när jag har satt in en 1tb så säger den att volymen är för liten likaså med en 1,5tb.

Är det uppbyggt på ett sådant sätt att man måste ha alla fyra i samma storlek och sedan uppgradera sig till större efterhand?
Tex fyra st 500gb sedan byter man ut två 500gb till två 1tb och sedan de andra två till 1tb och osv?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du måste sätta i två diskar för att skapa en raid1 till? Tror inte du kan utöka en raid1 med bara en disk.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så borde det gå att utöka med en enstaka disk. Men är osäker, såg någon text på netgears hemsida. Kommer inte åt den nu när jag behöver den :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du med 3 diskar så blir det RAID5. RAID1 måste vad jag vet alltid ha ett jämnt antal diskar.

"Om man sätter ihop n diskar med RAID 5 så kommer man att kunna utnyttja n − 1 enheter utrymme, och man kan förlora en disk utan att förlora några data. Den här varianten är vanlig i servrar, ofta med 3-6 diskar."

Vet dock inte om du kan skapa en RAID5 utifrån din RAID1.

Går det så måste den 3:e disken du lägger till vara MINST lika stor som de redan existerande.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge som det är RAID 1 måste den vara (minst) 3 TB, ja. (Mer än 3 TB kommer leda till att enbart 3 används.)

Datan på diskarna är ju speglad över alla - och du kan ju inte gärna lagra 3 TB data på en disk som är 1 TB!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

X-Raid2 är ju netgears egna hopkok, det som de premierar med den kontra "vanlig" raid är att du kan lägga till nya diskar löpande och att du låter din NAS synka med den nya disken. Mig veterligen så behöver den inte vara samma storlek, du kan lägga till en på 500gb om du nu skulle ha en sådan, har för mig dock att den anpassar storleken efter den minsta disken

Netgear X-Raid

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Hjälpsam

Netgears X-Raid är inte riktigt som alla andra varianter. Nu har det nog skett några uppdateringar sedan jag kollade på det sist.

Tex med 2st 1TB i Raid1 i grund utförande, och man sedan trycker i en 2TB disk så har jag för mig att den kan köra antingen Raid1 på 2x1TB JBOD + 2TB disk för totalt 2TB i Raid1 ELLER Raid 5 med 2TB disken delad i två delar, så totalt 4logistka 1TB diskar för en total yta på 3TB med viss redundans (screwed om 2TB disken ryker).

Meningen med inlägget är att X-RAID inte lyder under riktigt samma regler som klassiska RAID lösningar.

Optimalt för TS är dock att trycka i en 3TB disk till för att konvertera till Raid5 för totalt 6TB lagring.

Kolla annars med Netgear Support om alternativen till X-RAID lösningar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Du kan bara utöka volymen med lika stora eller större diskar. Stoppar du i en mindre disk så får du skapa en ny volym på den.

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Surt att priserna har stigit med en tusenlapp på 3tb diskarna bara :). Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Se bara till att diskarna du använder finns med i Netgears kompabilitetslista över godkända diskar för just din NAS. gör de inte det, så är det STOR sannolikhet att X-raid inte fungerar för dig.
Jag vet av erfarenhet.
De är jäkligt petiga med sådant.

Permalänk
Medlem

Ja precis, den listan har jag studerat

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJonte:

Du kan bara utöka volymen med lika stora eller större diskar. Stoppar du i en mindre disk så får du skapa en ny volym på den.

Så om jag har en 3 TB-disk som första disk och lägger upp den som en x-raid2, och sedan börjar fylla den, då kan jag stoppa i en 500 GB-disk som magiskt dykt upp ur tomma intet och helt sonika stoppa i den i Ultran och skapa en ny volym. Ultran vill som default inte ha den med i raiden med disk #1? Och detta utan att riskera någon av datan på 3 TB-disken?

Hittar inte så mycket info om just att stoppa i mindre diskar, och det jag hittar är motsägelsefullt så om någon vet vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Så om jag har en 3 TB-disk som första disk och lägger upp den som en x-raid2, och sedan börjar fylla den, då kan jag stoppa i en 500 GB-disk som magiskt dykt upp ur tomma intet och helt sonika stoppa i den i Ultran och skapa en ny volym. Ultran vill som default inte ha den med i raiden med disk #1? Och detta utan att riskera någon av datan på 3 TB-disken?

Hittar inte så mycket info om just att stoppa i mindre diskar, och det jag hittar är motsägelsefullt så om någon vet vore jag tacksam.

Denna tråden är 3-4 måndader gammal ^^

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag vet, men det kändes väldigt passande att väcka den till liv istället för att starta en ny tråd om i princip samma sak.