Nvidia Geforce GTX 560 Ti 448 Core

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Trevligt test men är jag blind eller testade ni enbart 1920x1080? För många är det intressant att se hur kort klarar av högre upplösning än så (2560x1440 eller 2560x1600)

Svarade precis på ett kontaktmeddelande med samma fråga.
Vi kommer köra 2560x1440 för toppmodellerna nästa gång vi testar nya grafikkort ur kommande generation, alltså med största sannolikhet Radeon HD 7000. Att köra alla kort blir helt enkelt för tidskrävande, och målgruppen är lite för liten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

I princip samma prisklass som 6970, men med lägre prestanda. Och minnet räcker fortfarande inte till för ultra @ bf3, knappt high.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Trevligt test men är jag blind eller testade ni enbart 1920x1080? För många är det intressant att se hur kort klarar av högre upplösning än så (2560x1440 eller 2560x1600)

Inte för att vara en djävul, men "många". Vet inte om en majoritet av sweclockers-läsare har en skärm som stöder 2560 x XXXX.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Varför har den där konstiga bilscenen valts som prestandatest för BF3? Händer ju ingenting där? borde testas på Caspian med 64 spelare när hela helvetet bryter loss. Då dippar min rigg ner till 45fps ibland på MEDIUM. I single player är det alltid konstant 60fps med vsync på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du har ju korten själv Bara kolla om de har en eller två SLI-kontakter per kort ^^ (2-way SLI använder bara en singelbrygga medan 3-way behöver två kontakter per kort och en specialbrygga kopplad till alla sex kontakter)

Men ja GTX 570 stödjer 3-way SLI. Men det blir en massa beräkningskraft och förhållandevis lite VRAM, så antar att det inte blivit alltför vanligt.

jo , de vet jag. Men trodde inte korten i sig stödde 3way:)

Sen om de är värt att köra med 3 kort eller ej är en annan femma:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Varför har den där konstiga bilscenen valts som prestandatest för BF3? Händer ju ingenting där? borde testas på Caspian med 64 spelare när hela helvetet bryter loss. Då dippar min rigg ner till 45fps ibland på MEDIUM. I single player är det alltid konstant 60fps med vsync på.

Testa med multiplayer måste nog vara riktigt svårt. Olika mängder explosioner och dylikt vid varje runda och kan säkert inte gå samma rutt varje gång. Då skulle man istället behöva spela kanske samma bana kanske 25 ggr per grafikkort och räkna ut medelvärde, och det skulle ta sin tid.

Men om någon spelsida vill ligga på topp-hardcore nivå, visst

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Bara 1,2gb minne, mycket snålt.

mm, nån som vet varför nVIDIA inte har börjat med 2gb vram på alla modeller? Man slår ju i taket på 1gb hela tiden nuförtiden

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Är rätt så nöjd över mitt köpt på ett 560Ti med DirectCU2 kylare för 1500kr, 1200kr billigare är mer lockande

De kunde ha smällt på 2GB minne på det priset

Permalänk
Medlem

Verkar prestera ungefär lika bra som ett GTX 590 när de körs i SLI. Då blir det prisvärdare att köpa två av dessa då det kommer kosta runt 5000 kr (efter prissänkningar?) medan 590 går på runt 6000 kr. Nackdelen är dock det låga videominnet och att det tar upp mer plats än ett 590, bl.a.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Verkar prestera ungefär lika bra som ett GTX 590 när de körs i SLI. Då blir det prisvärdare att köpa två av dessa då det kommer kosta runt 5000 kr (efter prissänkningar?) medan 590 går på runt 6000 kr. Nackdelen är dock det låga videominnet och att det tar upp mer plats än ett 590, bl.a.

Eller så köper man 2 6950!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

mm, nån som vet varför nVIDIA inte har börjat med 2gb vram på alla modeller? Man slår ju i taket på 1gb hela tiden nuförtiden

När slår du i taket på 1gb? Starta GPU-Z å kolla i BF3, ställ allt på preset high så landar du strax under 1gb, stäng av AA så hamnar du på runt 850. Iaf har det varit resultatet av mina tester. Tror nog alla kort på 1gb inte skulle ha så mkt nytta av 2, då de vid inställningen ultra å hög upplösning där man kanske drar upp i 1.5gb vram användning, ändå inte skulle orka driva allt i ren GPU-kraft. 1,2 gb känns som en bra kompromiss.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

När slår du i taket på 1gb? Starta GPU-Z å kolla i BF3, ställ allt på preset high så landar du strax under 1gb, stäng av AA så hamnar du på runt 850. Iaf har det varit resultatet av mina tester. Tror nog alla kort på 1gb inte skulle ha så mkt nytta av 2, då de vid inställningen ultra å hög upplösning där man kanske drar upp i 1.5gb vram användning, ändå inte skulle orka driva allt i ren GPU-kraft. 1,2 gb känns som en bra kompromiss.

Men det är ju inte rättvist att säga så. Bara för att du antar att ett kort inte klarar det så betyder det ju inte att två inte skulle göra det [dvs kolla min signatur]. Alla kort med en SLI brygga borde ha 2gb minne nowahdays.

Visa signatur

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

För att de har en bussbredd som inte passar till 2GB.
2560MB skulle fungera om tillverkarna vill och nVidia tillåter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Whoah!
Det klockar ju förbaskat bra. Presterar ju över och snarlikt med GTX 580 vid er högsta klock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Varför ge 2 500 kr för ett GTX 560 Ultra när man kan få ett GTX 570 för samma pris? Känns som att GTX 560 Ultra är riktigt ovärt.

Ultra? Nog för att "naming silliness" nåt nya nivåer med GTX 560Ti som både har ett prefix och ett suffix, och nu fått ett extra suffix, men ultra heter det väl ändå inte?

Var ju på den gamla goda tiden grafikkorten hette saker som 6800GT och 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Men det är ju inte rättvist att säga så. Bara för att du antar att ett kort inte klarar det så betyder det ju inte att två inte skulle göra det [dvs kolla min signatur]. Alla kort med en SLI brygga borde ha 2gb minne nowahdays.

Jag kör också 460SLI, den fixar inte High utan att dippa ner till 40-45 fps även om minnet inte är fullt, dvs jag har tängt av AA och mätt FPS med fraps på Caspian border med 64 spelare. Då låg minnet mellan 850-900. Sänker du Texture Quality till medium så ligger minnet runt 750, ändå ingen skillnad i prestanda nästan, ger några få FPS. Dåligt optimerat spel om man fårgar mig.

Utöver BF3 så är du inte begränsad i några andra spel emd 1gb, inte än iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men är det inte din CPU som börjar protestera då? "när hela helvetet bryter loss" I många FPS-spel varierar ju frames/second även om man ställer sig och tittar in i en vägg om det händer mycket annat på banan

Permalänk
Medlem

jag ser att alla testar endast 560Ti kort, men det finns väl ett 560 kort från EVGA som har 2gb GDDR5 och 850mhz "core clock" osv. varför testar man inte det om det på papper ska vara bästa 560 kortet? är sugen på att handla in ett sådan om det inte är nått konstigt med det så att säga.

560 jag pratar om ligger i 2k prisklass och är dyraste 560kortet på komplett och på papper så ska det prestera bättre än ett lågbudget 570? varför heter alla andra Ti och inte just detta kort?

rätta mig gärna för enligt mig så är detta 560 kort för 2k mke prisvärt jämförelse med ett "dåligt" 570, om det inte är något "bakom kuliserna" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dttzi:

jag ser att alla testar endast 560Ti kort, men det finns väl ett 560 kort från EVGA som har 2gb GDDR5 och 850mhz "core clock" osv. varför testar man inte det om det på papper ska vara bästa 560 kortet? är sugen på att handla in ett sådan om det inte är nått konstigt med det så att säga.

560 jag pratar om ligger i 2k prisklass och är dyraste 560kortet på komplett och på papper så ska det prestera bättre än ett lågbudget 570? varför heter alla andra Ti och inte just detta kort?

rätta mig gärna för enligt mig så är detta 560 kort för 2k mke prisvärt jämförelse med ett "dåligt" 570, om det inte är något "bakom kuliserna" så att säga.

För att 560 och 560Ti INTE är samma kort. 560 är sämre.

Permalänk
Medlem

Och om du kör SLI? Då ökar prestandan nämnvärt men man sitter fortfarande med för lite VRAM. Dumt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ja men är det inte din CPU som börjar protestera då? "när hela helvetet bryter loss" I många FPS-spel varierar ju frames/second även om man ställer sig och tittar in i en vägg om det händer mycket annat på banan

Så kan det kanske va. Dock så verkar det ju som att det enbart är 2600k och andra i7 med ht på som klarar av att hålla minst 60fps i BF3 på medium med ett HD6990 (som borde prestera bättre än mina GTX460SLi) så det känns ju som att det är nått konstigt med spelet. Optimerat för konsol eller nått. Har märkt som jag nämnt i andra trådar att den belastar core 1 och 2 mycket mer än de andra.

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Och om du kör SLI? Då ökar prestandan nämnvärt men man sitter fortfarande med för lite VRAM. Dumt.

Kör redan SLI som jag nämnt tidigare. Men det sätter stopp långt innan jag nått mitt Vram tak, iaf om ja ska ha 60FPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

För att 560 och 560Ti INTE är samma kort. 560 är sämre.

hur är Ti bättre? då 560 har alla värden bättre på papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ultra? Nog för att "naming silliness" nåt nya nivåer med GTX 560Ti som både har ett prefix och ett suffix, och nu fått ett extra suffix, men ultra heter det väl ändå inte?

Var ju på den gamla goda tiden grafikkorten hette saker som 6800GT och 6800Ultra

Var mer som ett förslag på vad det egentligen borde ha kallats. Finns ju redan GTX 560, 560 Ti. Varför då döpa den strypta 570:n till 560 Ultra istället för 560 Ti?

Permalänk
Medlem

När ni jämför prestandan med andra kort hade det varit trevligt om ni kunde ha både 560ti 1gb och 2gb som jämförelse. Bara en tanke.....

Permalänk
Skrivet av dttzi:

hur är Ti bättre? då 560 har alla värden bättre på papper

Kolla dina källor. 560TI 448>560TI>560. Finns här, anandtech, prisjakt etc. Dessutom överklockar de flesta tillverkare 560TI-korten från fabrik.

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_500_Series

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

asså fattar inte? Står "strömförbrukning - hela systemet" vart står systemet? och det är väl just HELA system som drar ca 360 watt? eller bara grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Väldigt underlig prissättning... Blir intressant att se om nästa generation kort kommer ut snart, har hört rykten om nya Radeon-kort i början av december. Även nya 600 serien är förhoppningsvis nära nu.
Ruskigt spännande att se vad det blir för prestanda såväl som pris på de nya korten, ska kanske inte räkna ut 560Ti riktigt än...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag kör också 460SLI, den fixar inte High utan att dippa ner till 40-45 fps även om minnet inte är fullt, dvs jag har tängt av AA och mätt FPS med fraps på Caspian border med 64 spelare. Då låg minnet mellan 850-900. Sänker du Texture Quality till medium så ligger minnet runt 750, ändå ingen skillnad i prestanda nästan, ger några få FPS. Dåligt optimerat spel om man fårgar mig.

Utöver BF3 så är du inte begränsad i några andra spel emd 1gb, inte än iaf.

Jag har slagit i taket i Bad company 2 när alla reglagen var så högt ställda som möjligt. Jag glömde säga att jag kör överklockat så core ligger på 850 mot 675 stock. Du kör nog stock, därför kan inte dina kort utnyttja allt minne. Men sanna mina ord 460 SLIs vram slår i taket i många spel (Empire total war ett gammalt t.ex.). Kör med OC så ska du få se om, inte din phenom sätter P för det dvs - dam dum dish!

Visa signatur

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

asså fattar inte? Står "strömförbrukning - hela systemet" vart står systemet? och det är väl just HELA system som drar ca 360 watt? eller bara grafikkortet?

På sidan "Testsystem".