Permalänk
Medlem

Klockning av p4 2.4

Hur högt kan man klocka en p4 2.4GHz med en vanlig kylare ??

funderar på att köpa en....

Visa signatur

"I was at another scene of crime at that time officer"

Permalänk
Medlem

Funderar i samma banor....

Vill också veta vilken av A (400MHz FSB) eller B (533MHz) som ger högsta systemprestanda (OBS!). A lär ge högsta totala klockfrekvens, medan B ger högsta FSB. Kostar ju också samma pengar.

PS Lave. Jag växte upp i Eneryda i Älmhults kommun

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kacki
Funderar i samma banor....

Vill också veta vilken av A (400MHz FSB) eller B (533MHz) som ger högsta systemprestanda (OBS!). A lär ge högsta totala klockfrekvens, medan B ger högsta FSB. Kostar ju också samma pengar.

PS Lave. Jag växte upp i Eneryda i Älmhults kommun

hehe... låter ju kul... jag tror jag ska köpa A... inte säker ännu... men måste veta hur mycket den går att klocka... vill ju helst maxa

Visa signatur

Permalänk

Jag beställde nyss en P4 2,4A eftersom den har ett mycket bättre utgångsläga för att kunna klocka högt!!!
FSB:n gör inte så fantastiskt mycket på Northwood-kärnan, alltså ingen stor prestanda skillnad på modellerna (vad jag har hört, vet ej om det stämmer).

Jag har sett 2,4A i 3,0Ghz med luftkylning så det ska kunna klockas ganska mycket med vatten!

Visa signatur

Pentium 4 2.4GHz | ASUS P4S8X | 512mb 333Mhz | WD400BB | MX-200 | Audigy | Koolance

Permalänk

Se sign: Det är en 2,26B

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle Destroyer
Jag beställde nyss en P4 2,4A eftersom den har ett mycket bättre utgångsläga för att kunna klocka högt!!!
FSB:n gör inte så fantastiskt mycket på Northwood-kärnan, alltså ingen stor prestanda skillnad på modellerna (vad jag har hört, vet ej om det stämmer).

Jag har sett 2,4A i 3,0Ghz med luftkylning så det ska kunna klockas ganska mycket med vatten!

jo har oxå hört att den går klocka mycket men inte hur.. håller med killen ovan... det är en 2.26:a men en 2.4 borde gå minst i 3.2 iaf... ska köra med vanlig fläkt och kylfläns.. men det blir nog en sådan... tror inte jag kommer ångra mig... får se hur mycket den går att klocka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkortet är av stor betydelse också. Se http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1732&p=4 som har överklockat ett antal mobos och nått 143-150 MHz FSB för SiS648 Mobos och hela 160-166 MHz FSB med 845PE Mobos.

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem

2.26 klockar högre än 2.4b verkar det som.... enligt många källor...

mysko

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Avstängd

jag avråder iaf från att köpa ASUS P4S8X....en kompis köpte det med en 2.26B..med acer pc2700-minnen

han kommer som mest upp i 2.6 GHz..ingen bra klockning enligt mig...han ligger på 50 C fulload typ

Permalänk
Medlem

sis chipset e inte bra på att klocka! P4S8X är sis chipset, så därför går det inte så bra... Abit är de bästa om du ska klocka P4, helt klart. Även vissa Asus brädor presterar fint. kolla på overclockers.com och madonion...

2.26 verkar vara den som klockar bäst faktiskt. Har man ett mobo som klarar höga fsb (hint: abit) så går det ruskigt fint. 2.4A verkar också klocka högre än 2.4b efter massa forskning som jag har gjort. 2.5 med c-1 kärna klockar också ruskigt fint, nästan i samma klass som 2.66, som nästan är som 2.8...

listan som verkar stämma rätt fint:
2.8
2.66
2.5
2.4a
2.26
2.4b
2.53
1.6

någon som kan ge lite mer info hurvida dom klockar olika bra eller så? enligt mig så borde det ligga såhär nånting. å för bäst klockvaluta verkar 2.4a vara bäst. möjligtvis 2.4b om man kan ge den bra med fsb... inte säker dock.

www.vr-zone.com/guides/Intel/Northwood/
www.cpudatabase.com
http://service.madonion.com/servlet/Index?pageid=/orb/project...

titta själva... å säg vad ni tror...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Klockade min p4 2.4 till 2.880 nu i kväll utan att höja volten på cpu n. Jag har Gigabyte 8pe667 ultra moder kort.Jag kör med orginal kylning men jag tycker att den går lite varm ca 45 grader när jag pressar den lite så det blir att skaffa en bättre kylare till den..

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Medlem

45° e ingen fara alls.... kör tess 70°! det gigabyte kortet skall vara det bästa av sis648 korten, stabilt i ddr400 i alla dimmar.

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=&threadid=1309...

ska fan försöka hitta en 2.4 med c1!

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur varm 2.53an blir med orginalkyl? Funderar på om man ska investera i nåt bättre innan man börjar kloccka...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ^bot
[B]sis chipset e inte bra på att klocka! P4S8X är sis chipset, så därför går det inte så bra... Abit är de bästa om du ska klocka P4, helt klart. Även vissa Asus brädor presterar fint. kolla på overclockers.com och madonion...

Jag har ett Asus P4S 533 och det har oxå sis chips. De korten går väldigt bra att klocka Vart har du läst att SIS chipsen klockar nå sämre? SIS har slagit kort med INTELS DDR chips i många tester

http://silverbox.mine.nu/johan/interval.txt

Permalänk
Medlem

Skruva ihop min P4 2,4B i helgen kör med ett Gigabyte GA-8IEXP kort och vattenkylning (maze2) har lekt lite och kör nu stabillt med 3,0GHz 29 grader idle, 1,7Vcore har inte testat att höja mer kanske går att pressa några hundra till.. ? tempen är ju inga problem i alla fall

Permalänk
Medlem

jag kör min nya p4 2.4 i 2800 (155 fsb) med drr 3200 och ett abit BE7
går att klocka till 2.9 utan problem med luftkylning men ska köra in grejjerna lite på denna config innan jag ökar :>
har en idle på ca 50 grader

Permalänk
Avstängd

min 1.8 400 går utan probs upp i 140 fsb utan Vcore ökning..

Visa signatur

P4 1.8@2.7 . AX4B Pro-533 . 256mb cl1.5 | Dual PIII 1000@1125 . GA6VXDC-7 . 512mb cl2 | PIII 1000@1300 . AX37-Plus . 256mb cl2 | Celeron 600@1012 . AX34-ProII . 256mb cl2 | P4 2.4@2.8 and rising . AX4T II-133 . 512 mb PC800 RdRam . grymt underbar | P4 1.4@?? . Dell-skitkort . 256 mb PC800 RdRam | 1.4TB HD sammanlagt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle Destroyer

asså stor värme skilnad med vatten å luft kylning ? NEJ! nästan bätre med luft kylning om man itne kör med pelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan

asså stor värme skilnad med vatten å luft kylning ? NEJ! nästan bätre med luft kylning om man itne kör med pelt

hur har du kommit på det? orginalkylaren e inte ens i närheten av vad vatten kan prestera på en p4. Orginalkylarn e bra i dom första 500mhz, sen måste man skaffa bättre kylning om man ska öka v-core å klocka mer! antingen fin luft eller vatten. Pelt behövs bara om man ska göra lite större å vackrare klockningar...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

hmm..
^bot då måste du verkligen köra extreama v core å grejer
Å vem kör med box kylningen ?

Permalänk
Medlem

jojo, man kan köra mkt mer med boxkylning, men tempen börjar stiga å det e inte lika roligt... man kommer ju till 2.9 med box ofta med 2.4, men 3ghz gränsen känns nog bättre med vatten eller iaf finare kylning...

sitter med 2st 2.4b brevid mig här, ska se vad vi kan klämma ur dom

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Min P4 2.4b går att köra på 165 Fsb och volten på 1.55 på mitt asus P4S8X kort

Har kört den så i ca 3 v nu ...

2970 Mhz @ 165 FSB

Visa signatur

Quad 2.4@3.5

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara passa på att understryka att SIS INTE är ett andra kloassens chipset på något sätt. SIS har överaskat Intit lite si och så men el och oss alla andra med sina 645 och 645dx-chipset. 648 har det varit si och så med men de flesta påstår att det är enkilda tillverkares implementering av chipsetet som brister, så gäller för tex Asus P4S8X. Gigabyte verkar ha lyckats bättre (det finns ju förståss avvikelser). Så låt oss döda myten att SIS erbjudr instabila p4:a chipset som inte klockar bra, det stämer inte. De som säger det är inte riktigt pålästa. Däremot bör man understryka att chipsetet har sina främsta fördeler i att klocka intels A:prollar (400) pga den stora flexibiliteten vad gäller bla minnesdividers. Skall man upp i 166+ så är det nog dock intels kort som gäller.
Skall du köra ett sis645 (dx) med 2.4 tycker jag man ska välja A:serien. Då kan du klocka hur du vill och ändå kanske köra run 200 mot minnet. Ska du köra B:serien rekommenderar jag intels chipset.