Stoppat i hårddisk - datorn startar inte?

Permalänk

Stoppat i hårddisk - datorn startar inte?

Hej!

Jag köpte hem en uppgradering till min dator i veckan, dvs nytt Mobo, CPU, minnen och hårddiskar. Jag behöll chassi, natägg, grafikkort, CD-ROM och nätverkskort från tidigare.
I min förra setup hade jag två HDDs, en 250GB och en 1TB, där 1TB var lagring för det mesta. OS låg på 250GB.

Jag byggde ihop allt tidigare idag, gick helt smärtfritt. Testade att starta och allt rullar på utan problem, installerar Win7(x64) och allt går bara fint. Fixar antivirus och alla drivrutiner, utan minsta bekymmer. Notera att vid det här laget har jag startat om datorn cirka tio gånger (grovt uppskattat).

Nu till det konstiga. Jag kopplar in den gamla 1TB i den nya setupen, för att föra över all musik, filmer etc som ligger där. Det går som på räls och jag gjorde ingenting annat när chassit var öppet. När allt är fixat och chassit stängt, trycker jag på powerknappen och - ingenting!

Jag får ingen som helst reaktion från datorn, inga LEDs lyser, inga fläktar snurrar... Jag har dubbelkollat att jag inte råkat komma åt de små sladdarna till frontpanelen, de sitter som de ska. Jag har också kollat att strömsladden är i och att den bakre strömswitchen är på. Alla andra kablar ser ut att sitta rätt, även de. Jag har prövat att dra ut hårddisken jag precis satte i, så att allt var exakt som innan, men det hjälpte inte.

Jag har helt slut på idéer om vad som kan vara fel, jag behöver en vänlig och kunnig själ som kan hjälpa mig att lösa det här!

Teknisk info:
Nya delar:
Mobo: MK MSI P67A-C45 (Inet) Socket 1155, P67, ATX B3
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz (Jag har INTE överklockat något)
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Gamla delar:
GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC (GV-N460OC-1GI) - PCI-E / 2xDVI
PSU: Antec Earthwatts 500W
Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

dubbelkollat strömmsladden som går till moderkortet och sladden för cpu?
testat med ett annat nätagg?

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inget annat att göra än att börja om från början igen, testa datorn med så få komponenter som det går (ryck ut allt och stoppa i dem igen) och fyll på efterhand.
Det har inte blivit någon kortslutning exempelvis bakom moderkortet?

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

inte råkat komma åt ström knappen bak på nätagget?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Proffsmoddare

Du har inte råkat dra loss sladden till powerknappen från mobot när du var inne och meckade?? Det har hänt mig Händer inte mycket om man trycker på startknappen om den inte är inkopplad

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Uppdatering: problemet löst!

Jag gav upp för kvällen, gick och la mig. När jag testade idag startade den utan problem. Verkar som att låta den stå några timmar löste problemet. (?)