Tjejen köpte bärbar på SIBA!! - ska vi lämna tillbaka den eller duger den åt henne?

Permalänk
Medlem

Tjejen köpte bärbar på SIBA!! - ska vi lämna tillbaka den eller duger den åt henne?

Hej alla!

Jag är mycket tacksam om någon orkar ta sig tid och svara på min fråga. Även om den är lik många andra men det skulle betyda mycket för mig. Tjejen fick för sig att köpa en ny bärbar dator då hennes gamla är sex år och helt urflippad. Jag har aldrig haft en bärbar, bara stationära i mängder, så jag kan inte så mycket om just bärbara. Hennes budget var max 6000 kronor och hon ville trotts min bestämda avrådan gå till SIBA. Jag föreslog att vi skulle åka till Inet som är en riktig datorbutik med kunniga säljare och inte totalt obildade pajasar som bara vill sälja dyra och helt värdelösa försäkringar.

Jag tyckte att hon skulle satsa på en dator med Intel Core i5 som minst men helst en Core i7. Och inte AMD för de har sämre prestanda generellt och utvecklar för mycket värme så fläktarna får gå på högvarv hela tiden. Det väsnas och drar på batteriet. Om jag har förstått rätt. Vidare absolut minst 8GB minne, gärna 12GB. Grafik från Nvidia med eget minne på 1GB. En stor hårddisk på minst 500GB, en DVD-brännare eftersom hon ska rippa in alla sina CD-skivor till iTunes. USB 3 hade varit ett plus samt naturligtvis en HDMI-port. Och så en bra batteritid så att man kan sitta och arbeta med datorn ordentligt i minst 6 timmar. Och så rekommenderade jag en 13" skärm så att datorn blir liten och lätt för hon ska släpa runt på den en del.

Men helst ville jag att hon skulle satsa lite mer pengar och köpa en Ultrabook med 256GB SSD-disk etc. Men icke. Hon valde en dator som hon tyckte var "gullig"?! Den var vit och mönstrad. Det var det viktigaste för henne. Vi fick tag på en försäljare som var helt nollställd. Han svarade helt fel på alla frågor om datorn och när vi bad honom sätta på den så att vi fick känna på den och kolla skärmen var detta omöjligt eftersom han inte kunde ansluta den till elnätet! Vad trött jag blev.

Men tjejen är envis och impulsiv och köpte den trotts allt. Vi har 30 dagars öppet köp så jag har hindrat henne från att öppna kartongen innan jag har hunnit ställa några frågor om datorn till er kunniga experter här. Hon kommer mest att ordbehandla, hantera e-post, surfa, lyssna på musik men även hantera stora mängder digitalbilder och leka lite med PhotoShop. Och kanske att hon vill lära sig lite mer om något. Jag har antecknat allt som står på kartongen och postar det här under. Om någon orkar ta en titt och bedömma om denna dator duger åt henne eller om det är ett värdelöst exemplar som är två år gammal etc. så är jag mycket tacksam. Just grafiken säger ju inte så mycket, det kan ju vara vad som helst. Ingen aning om hur mycket grafikminne den har, om den har något alls.Specifikationerna:

HP Pavilion dv6-6138so
AMD Quad-Core A6-3410MX ACCELERATED
500GB Hard Drive
8GB DDR3 SDRAM
DVD-brännare
15,6” Skärm HD BrightView LED Display
Radeon Graphics
HDMI
WLAN

Batteritid enligt säljaren upp till sex timmar. Men jag tvivlar starkt på det.

Så vad tror ni. Duger den eller ska vi retunera den medans tid är?

Mycket tacksam för ett svar. Stort tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk

Dell har en XPS på sin hemsida som kan fås med i7 och nvidia 540m för 6000kr. Kan i stort sett inget om AMDs mobila prollar, så kan inte uttala mig om den dator din tjej köpt.

Permalänk
Medlem

Det interna grafikkortet i prollen tar minne från ramminnet :?

Jag vill inte skrämma upp dig men personligen har jag emot HPs Pavilion serie då det varit problem med flertalet släktingar- /vänners exemplar, allt ifrån underdimensionerade kylarlösningar med dålig eller för mycket kylpasta till problem med batteriet till att datorn vägrat starta.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

utan i5 och ett grafikkort kan ja tycka att 6k är völdigt mkt för den datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

som i de flesta fall när folk handlar på siba, elgiganten eller expert. de är väll okej skulle jag nog säga men man kan få en SÅ mycket bättre dator ifall man bara ägnar två dagar åt att kolla runt på nätet och fråga sig själv vad det är datorn ska vara bra på.

kan lova att det antingen skulle bli en bättre dator eller billigare dator ifall hon bara tog sig tid att fråga någon datorkunnig om hjälp.
men än en gång, den går väll an ifall ni inte orkar titta runt.

det där med grafiken tror jag innebär att det är integrerad grafik, dvs det finns inget faktiskt grafikkort i datorn. därmed så tjänar de pengar som de kan lägga på andra delar så som hårddisk (nej inte i detta fallet) eller processor (tror inte de lagt pengarna där heller, men du förstår vad jag menar).

vill avsluta med att jag vill säga att mitt inlägg är inte 100%'igt och inte heller objektivt.

Permalänk
Medlem

För att ytterligare späda på din misstanke gentemot datorn och för att styrka Zezos inlägg också ovanpå detta.

Lämna tillbaka datorn, min erfarenhet av hp och pavillion, dvx-xxx serierna är att kvaliten är sjukt dålig på dem!
Jag kan nog utan dåligt samvete t o m gå ut med en varning för hp´s laptops rent generellt på pavillionsidan, nya som gamla.

De brukar hålla ett år, sen dör de av värmeproblem, en sak som just hp har haft problem med i många år, är att de blir varma och fläktarna låter som små ilskna bålgetingar och sen börjar snart blåskärmarna och svårigheterna att starta dem komma, voila, nyköp av dator när grafikkort eller moderkort ger upp i datorn

Jag jobbar med att reparera just bland annat hp laptops och de är helt klart överrepresenterade i rma och framför allt i plötslig "spädbarnsdatordöd" som vi brukar kalla det när de dött efter 1-1.5 års tid.

Tänk på att tjejer, de tänker ALDRIG på att lyssna när det gäller användandet av datorerna, särskilt laptops, de är frenetiskt envist korkade när det gäller att ha laptopen i knät, i sängen, i soffan, ja överallt där de kan ligga och skriva med den och titta på facebook osv..och vad händer då, jo, de täpper till just de korkade luftintagen på datorn och sen dör den ännu snabbare av överhettningsproblemen^^

mitt råd är att köpa en bärbar som är energieffektiv, en ultrabook eller en macbook air istället.

Mitt råd, för er egen skull, är att lämna tillbaka den här, jag kan aldrig med rent samvete rekommendera hp´s konsumentserie laptops, enbart deras probooks som är tänkt för företag.
Förr i tiden förknippade jag hp med kvalite, i dagsläget skyr jag dem lika mycket som föredetta packard bell innan acer började tillverka dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Till det hon ska göra duger den nog, det är ju bara att skaffa SSD i efterhand när dom sjunker lite mer i pris om den skulle bli riktigt slö. Om den är prisvärd eller ej har jag ingen koll på men det brukar ju inte vara så mycket prestanda/krona på sådana ställen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

hittade en dator liknade den dator ni har (troligtvis) med samma specifikationer samt att den istället har ett dedikerat grafikkort på en 1GB samt en 640GB hdd istället för 500, för 5999 på netonnet.

HP Pavilion dv6-6b23eo
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka, köp denna.

Älskar SIBA, så det tär på mig att säga detta. Men jag rekommenderar att ni lämnar tillbaka den.

Jag rekommenderar:
http://www.dustinhome.se/asus-k53sv-ci7-22-4gb-500-gt540m-156...

Lika bra att passa på nu under mellandagsrean. Har jättebra prestanda, och sen när hon har råd borde hon absolut köpa en SSD hårddisk. Den känns som helt ny då.

Ja, det är i alla fall den jag skulle köpa idag, om jag skulle köpa en bärbar.

+ det är en asus, och inte en HP, precis som andra har skrivit, har jag kommit fram till att HP lyckas förstöra sina datorer.
Denna dator har också en nvidia grafikkort, vilket min åsikt, är ett stabilare kort än dess konkurrenter. Kanske inte bättre, men stabilare.

Har handlat massor av gånger av dustinhome, och rekommenderar dem starkt. Min flickvän köpte en kylplatta från dem, men den passa inte till hennes bärbara dator (2 USB skulle in i datorn, men dem satt för tätt). Hon hade förstås slitit upp kartongen, + den var blöt från regn. Men det var inga problem, dem betala frakten tillbaka och pengarna kom in på kontot efter en vecka. Trevlig support.

PS. Hårddisken i datorn jag länkade, suger. Så det är drf jag starkt rekommenderar framtida inköp av SSD. Att byta hårddisk i en bärbar själv är oftast mycket, mycket enkelt.

PS2. Du skrev i ditt inlägg att datorn borde ha 8GB ram. Det är min uppfattning att ingen dator egentligen behöver 8GB ram, såvida man inte håller på med 3D modellering eller Photoshop. Såvida man inte heller har 2-4 spel igång 24/7, räcker 4GB ram utmärkt. Men detta kan man också uppgradera själv om man så önskar, men ingen skillnad på prestanda kommer märkas.

PS3. Såg att den inte fanns i lager, vet inte hur bråttom det är. Rekommenderar då också:
http://www.dustinhome.se/dell-inspiron-15r-ci7-22-8gb-500-156...
Men jag skulle vänta och välja den högst upp.

Mvh
Simon Eriksson

Tillägg
Permalänk
Medlem

Jag blev misstänksam så fort jag såg "HP". Hade en Pavilion en gång, den stendog efter att ha överhettat så som någon skrev här ovan. Numera skulle jag knappt ta emot en HP-laptop om jag fick den gratis, för mycket besvär när (inte om) den börjar krångla, eftersom HP:s support är dum i hela huvudet.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att ekvationen Photoshop + bärbar + 6000 kr ger inget reellt svar. Ska hon hålla på med det så bör hon titta på stationära eller höja sin budget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hon kommer mest att ordbehandla, hantera e-post, surfa, lyssna på musik men även hantera stora mängder digitalbilder och leka lite med PhotoShop.

Den kommer att fungera bra till det och mer därtill. För ordbehandling och lite photoshop så tycker jag verkligen den ska vara 15" också, det är en plåga att ordbehandla på något under 14".

Jag har fullt förtroende för bärbara datorer med AMD:s Liano men HP är inte kända för att hålla (förutom kanske företagsmaskinerna). http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka och ta Asus-en från dustinhome eller den här Samsung http://www.webhallen.com/hardvara/136737-samsung_rc530-i5_241...

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Entusiast

Tänkte bara nämna att min syster har en HP Pavilion dv5 -nånting-, och ibland kan man genom det öronbedövande brummandet från cd-läsaren höra henne skrika till när hon bränner sig på den. Och skulle man få för sig att se t.e.x Alien på den så skulle man inte se ett skit för när det är mörkt så är det ja jävlar i det mörkt på den skärmen.

Och som flera har nämnt, man kan få så grymt mycket bättre för den pengen, så ta er besväret att lämna tillbaka den tycker jag

Permalänk
Medlem

Var det inte Pavilion-serien som hade mycket problem med spontant självantändning för ett tag sedan?
Iaf, ett ex till mig hade haft 4 st Pavilion totalt, inte en enda av dom levde längre än 2 år, problem med moderkort i allihop, garantin täckte tydligen inte detta då HP påstod att de inte kunde ansvara för hur datorn hade används, t.ex så menade dom på att om den inte fått tillräckligt med luft i sig skulle den överhetta och dö, och det låg helt på slutanvändare..

Idiotiskt .. Vill hon ha mönster på den så rekommenderar jag att man köper lite 3M från t.ex Garskin .. se : http://store.garskin.com/cart.php?target=category&category_id...

Jag är med dom andra i tråden, du ville ha rekommendationer, och har fått det, återlämna skräpet och var tacksamma att ni faktiskt rådfrågade kompetenta människor, och inte SIBA-säljare innan tiden för öppet köp gick ut!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

hittade en dator liknade den dator ni har (troligtvis) med samma specifikationer samt att den istället har ett dedikerat grafikkort på en 1GB samt en 640GB hdd istället för 500, för 5999 på netonnet.

HP Pavilion dv6-6b23eo
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

"Radeon Grafik" Betyder väl att det är ett dedikerat grafikkort om jag inte är helt ute och cycklar? Troligtvis är det ett likvärdigt som sitter i deras inköpta i den du länkade.

Här är de 3 datorer som matchar den inköpta på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s81145149#rparams=l=s81...

Då alla 3 har samma grafikkort vet vi åtminstånde att det borde vara ett Radeon HD 6755G2 med 1GB VRAM som sitter i.
Inte för att det säger mig något, men någon kanske vet något om kortet?

Edit: Länkt till test med kortet:
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6755G2.57278.0.htm...

Permalänk

Lämna tillbaka skräpet ffs.. att ge 6k till en helidiot för nånting "gulligt" är ju.. komiskt xD
Amen seriöst gå som du föreslog till Inet eller liknande

Permalänk
Medlem

Med TS kunskaper skulle han nog platsa på SIBA. Du har massa fördomar om AMD och kommer med värdelösa rekommendationer. MAssa fokus på RAM och processor i en bärbar som uppenbarligen ska ha viss spelprestanda? Kommer ju inte finnas marginal till grafik alls. Samtidigt som du avråder från AMD med de argumenten så rekommenderar du GeForce-grafik. Hur tänkte du då? nVidia har ju betydligt sämre prestanda per W, med andra ord drar de mer ström och blir varmare vid samma prestanda.

Kan dock hållam ed om att man inte ska köpa på SIBA.

Permalänk
Medlem

Som alla andra har sagt, det är bra innehåll i datorn, prestandamässigt.
MEN(!) det är en HP, lämna tillbaka den ENBART på grund av det!
Asus, Samsung eller på sin höjd Lenovo's icke företags-serier (för Lenovos företagsmodeller kommer hon inte vilja ha för dom är "fula").

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av Ixos:

"Radeon Grafik" Betyder väl att det är ett dedikerat grafikkort om jag inte är helt ute och cycklar? Troligtvis är det ett likvärdigt som sitter i deras inköpta i den du länkade.

Här är de 3 datorer som matchar den inköpta på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s81145149#rparams=l=s81...

Då alla 3 har samma grafikkort vet vi åtminstånde att det borde vara ett Radeon HD 6755G2 med 1GB VRAM som sitter i.
Inte för att det säger mig något, men någon kanske vet något om kortet?

Edit: Länkt till test med kortet:
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6755G2.57278.0.htm...

Tips, http://www.webhallen.com/hardvara/137916-hp_pavilion_dv6-6103...
5690kr

Permalänk
Medlem

Hp pavellion är ju piss. Plastiga, varma, går sönder. Få henne att inse att man vill ha en mindre dator, annars finns det ingen mening med bärbart ö.h.t. Köp inte på siba eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

För att ytterligare späda på din misstanke gentemot datorn och för att styrka Zezos inlägg också ovanpå detta.

Lämna tillbaka datorn, min erfarenhet av hp och pavillion, dvx-xxx serierna är att kvaliten är sjukt dålig på dem!
Jag kan nog utan dåligt samvete t o m gå ut med en varning för hp´s laptops rent generellt på pavillionsidan, nya som gamla.

De brukar hålla ett år, sen dör de av värmeproblem, en sak som just hp har haft problem med i många år, är att de blir varma och fläktarna låter som små ilskna bålgetingar och sen börjar snart blåskärmarna och svårigheterna att starta dem komma, voila, nyköp av dator när grafikkort eller moderkort ger upp i datorn

Jag jobbar med att reparera just bland annat hp laptops och de är helt klart överrepresenterade i rma och framför allt i plötslig "spädbarnsdatordöd" som vi brukar kalla det när de dött efter 1-1.5 års tid.

Tänk på att tjejer, de tänker ALDRIG på att lyssna när det gäller användandet av datorerna, särskilt laptops, de är frenetiskt envist korkade när det gäller att ha laptopen i knät, i sängen, i soffan, ja överallt där de kan ligga och skriva med den och titta på facebook osv..och vad händer då, jo, de täpper till just de korkade luftintagen på datorn och sen dör den ännu snabbare av överhettningsproblemen^^

mitt råd är att köpa en bärbar som är energieffektiv, en ultrabook eller en macbook air istället.

Mitt råd, för er egen skull, är att lämna tillbaka den här, jag kan aldrig med rent samvete rekommendera hp´s konsumentserie laptops, enbart deras probooks som är tänkt för företag.
Förr i tiden förknippade jag hp med kvalite, i dagsläget skyr jag dem lika mycket som föredetta packard bell innan acer började tillverka dem

OFFTOPIC:
Ahha det är till narnia dom skickas nu förtiden HP's datorer och inte till växjö fast ups brukar hämta upp dom och skicka dom till polen allefall hos oss när dom hämtar HP datorer.

Ontopic:
Nä jag skulle inte heller rekomendera en hp idag har en som är ett antal år gammal som jag haft många konstiga fel på.
Skule jag köpa en idag skulle det nog bli en Samsung.
Asus vet jag inte då min brors dotter hade en som lämnades in på reparation och var bort en månad och kom tillbaka fortfarande inte funka så dom fick skicka in den igen fast då var dom snabba på att fixa till den så det var bra.

Värsta med bärbara ska man ha en med hyffsad prestanda då kostar det och batteritiden sjunker fort då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vinylens;11774829"]OFFTOPIC:
Ahha det är till narnia dom skickas nu förtiden HP's datorer och inte till växjö fast ups brukar hämta upp dom och skicka dom till polen allefall hos oss när dom hämtar HP datorer.
------------------------------
För att också gå offtopic, ganska fånigt inlägg av dig då du hade kunnat räkna ut det här själv men jag upplyser ändå mindre vetande då jag idag känner mig givmild.

Självklart säljer vi också hp´s datorer, självklart åker de till infocare som ja, ligger i växjö, (ja, se tänka sig, jag visste detta också) och ibland till andra ställen under garantitiden, men serru, efter garantitiden och då garantin gått ut, så går "normalt" funtade människor till sin lokala datorhandlare/serviceställe.
Infocare vill t e x inte vända sig till slutkund för reparationer även om de ibland gör det ifall datorn redan är där, men de är dyra att anlita.

Vi kan reparera dem utan problem, såvida kunden är villig att betala, även felsöka osv, man ska bara ha erforderlig utrustning, kunskap och helst även ha tillgång till scheman osv, vilka man kan få via ftp hos hp ifall man är åf.
Vet t o m att jag hittat scheman via google ibland på en del modeller de inte haft liggandes.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Punkt nr 1. Få henne att överlåta valet av Laptop till dig.
Punkt nr 2. Gå och köp en Macbook/Ultrabook Över hennes budget? och? resten kan ju du bjuda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Det interna grafikkortet i prollen tar minne från ramminnet :?

Jag vill inte skrämma upp dig men personligen har jag emot HPs Pavilion serie då det varit problem med flertalet släktingar- /vänners exemplar, allt ifrån underdimensionerade kylarlösningar med dålig eller för mycket kylpasta till problem med batteriet till att datorn vägrat starta.

Jag kan stämma in på detta. Har en HP laptop från -07, den brann upp en gång. Bytte moderkort för 6000 spänn..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

HP's Pavilion DV6-serier har länge haft värmeproblem. Det är mycket möjligt att det är löst för dv6-6138so fast jag skulle inte vilja chansa. Som ansvarig för inköp där jag jobbar passerar det en jäkla massa laptops av olika märken och modeller, allt från "så billigt som det bara går" hela vägen uppåt på stegen. Och det jag kan säga att jag har märkt rörande kvalité från olika tillverkare är att alla "konsumentdatorer" i en viss prisklass håller ungefär samma kvalité oavsett tillverkare och modell. Sen finns det ju självfallet enstaka modeller som ligger lite lägre i kvalité men på det stora hela; om du tar datormodeller från några olika tillverkare med ungefär samma spec. och samma pris skiljer sig inte kvalitén nämnvärt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

om det ska vara hp, köp en probook istället
den här är prisvärd
http://www.misco.se/?sku=1147075

om du vill ha i5 kan du hoppa upp några hundralappar och köpa någon annan modell av 4530s

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hej alla!

Jag är mycket tacksam om någon orkar ta sig tid och svara på min fråga. Även om den är lik många andra men det skulle betyda mycket för mig. Tjejen fick för sig att köpa en ny bärbar dator då hennes gamla är sex år och helt urflippad. Jag har aldrig haft en bärbar, bara stationära i mängder, så jag kan inte så mycket om just bärbara. Hennes budget var max 6000 kronor och hon ville trotts min bestämda avrådan gå till SIBA. Jag föreslog att vi skulle åka till Inet som är en riktig datorbutik med kunniga säljare och inte totalt obildade pajasar som bara vill sälja dyra och helt värdelösa försäkringar.

Jag tyckte att hon skulle satsa på en dator med Intel Core i5 som minst men helst en Core i7. Och inte AMD för de har sämre prestanda generellt och utvecklar för mycket värme så fläktarna får gå på högvarv hela tiden. Det väsnas och drar på batteriet. Om jag har förstått rätt. Vidare absolut minst 8GB minne, gärna 12GB. Grafik från Nvidia med eget minne på 1GB. En stor hårddisk på minst 500GB, en DVD-brännare eftersom hon ska rippa in alla sina CD-skivor till iTunes. USB 3 hade varit ett plus samt naturligtvis en HDMI-port. Och så en bra batteritid så att man kan sitta och arbeta med datorn ordentligt i minst 6 timmar. Och så rekommenderade jag en 13" skärm så att datorn blir liten och lätt för hon ska släpa runt på den en del.

Men helst ville jag att hon skulle satsa lite mer pengar och köpa en Ultrabook med 256GB SSD-disk etc. Men icke. Hon valde en dator som hon tyckte var "gullig"?! Den var vit och mönstrad. Det var det viktigaste för henne. Vi fick tag på en försäljare som var helt nollställd. Han svarade helt fel på alla frågor om datorn och när vi bad honom sätta på den så att vi fick känna på den och kolla skärmen var detta omöjligt eftersom han inte kunde ansluta den till elnätet! Vad trött jag blev.

Men tjejen är envis och impulsiv och köpte den trotts allt. Vi har 30 dagars öppet köp så jag har hindrat henne från att öppna kartongen innan jag har hunnit ställa några frågor om datorn till er kunniga experter här. Hon kommer mest att ordbehandla, hantera e-post, surfa, lyssna på musik men även hantera stora mängder digitalbilder och leka lite med PhotoShop. Och kanske att hon vill lära sig lite mer om något. Jag har antecknat allt som står på kartongen och postar det här under. Om någon orkar ta en titt och bedömma om denna dator duger åt henne eller om det är ett värdelöst exemplar som är två år gammal etc. så är jag mycket tacksam. Just grafiken säger ju inte så mycket, det kan ju vara vad som helst. Ingen aning om hur mycket grafikminne den har, om den har något alls.Specifikationerna:

HP Pavilion dv6-6138so
AMD Quad-Core A6-3410MX ACCELERATED
500GB Hard Drive
8GB DDR3 SDRAM
DVD-brännare
15,6” Skärm HD BrightView LED Display
Radeon Graphics
HDMI
WLAN

Batteritid enligt säljaren upp till sex timmar. Men jag tvivlar starkt på det.

Så vad tror ni. Duger den eller ska vi retunera den medans tid är?

Mycket tacksam för ett svar. Stort tack på förhand!

//Lars

Jag håller med dig, Köp från inet!

Permalänk
Medlem

Och ni som sa att Pavilion är dåligt, min har hållit i 5 år!