Tjejen köpte bärbar på SIBA!! - ska vi lämna tillbaka den eller duger den åt henne?
Hej alla!
Jag är mycket tacksam om någon orkar ta sig tid och svara på min fråga. Även om den är lik många andra men det skulle betyda mycket för mig. Tjejen fick för sig att köpa en ny bärbar dator då hennes gamla är sex år och helt urflippad. Jag har aldrig haft en bärbar, bara stationära i mängder, så jag kan inte så mycket om just bärbara. Hennes budget var max 6000 kronor och hon ville trotts min bestämda avrådan gå till SIBA. Jag föreslog att vi skulle åka till Inet som är en riktig datorbutik med kunniga säljare och inte totalt obildade pajasar som bara vill sälja dyra och helt värdelösa försäkringar.
Jag tyckte att hon skulle satsa på en dator med Intel Core i5 som minst men helst en Core i7. Och inte AMD för de har sämre prestanda generellt och utvecklar för mycket värme så fläktarna får gå på högvarv hela tiden. Det väsnas och drar på batteriet. Om jag har förstått rätt. Vidare absolut minst 8GB minne, gärna 12GB. Grafik från Nvidia med eget minne på 1GB. En stor hårddisk på minst 500GB, en DVD-brännare eftersom hon ska rippa in alla sina CD-skivor till iTunes. USB 3 hade varit ett plus samt naturligtvis en HDMI-port. Och så en bra batteritid så att man kan sitta och arbeta med datorn ordentligt i minst 6 timmar. Och så rekommenderade jag en 13" skärm så att datorn blir liten och lätt för hon ska släpa runt på den en del.
Men helst ville jag att hon skulle satsa lite mer pengar och köpa en Ultrabook med 256GB SSD-disk etc. Men icke. Hon valde en dator som hon tyckte var "gullig"?! Den var vit och mönstrad. Det var det viktigaste för henne. Vi fick tag på en försäljare som var helt nollställd. Han svarade helt fel på alla frågor om datorn och när vi bad honom sätta på den så att vi fick känna på den och kolla skärmen var detta omöjligt eftersom han inte kunde ansluta den till elnätet! Vad trött jag blev.
Men tjejen är envis och impulsiv och köpte den trotts allt. Vi har 30 dagars öppet köp så jag har hindrat henne från att öppna kartongen innan jag har hunnit ställa några frågor om datorn till er kunniga experter här. Hon kommer mest att ordbehandla, hantera e-post, surfa, lyssna på musik men även hantera stora mängder digitalbilder och leka lite med PhotoShop. Och kanske att hon vill lära sig lite mer om något. Jag har antecknat allt som står på kartongen och postar det här under. Om någon orkar ta en titt och bedömma om denna dator duger åt henne eller om det är ett värdelöst exemplar som är två år gammal etc. så är jag mycket tacksam. Just grafiken säger ju inte så mycket, det kan ju vara vad som helst. Ingen aning om hur mycket grafikminne den har, om den har något alls.Specifikationerna:
HP Pavilion dv6-6138so
AMD Quad-Core A6-3410MX ACCELERATED
500GB Hard Drive
8GB DDR3 SDRAM
DVD-brännare
15,6” Skärm HD BrightView LED Display
Radeon Graphics
HDMI
WLAN
Batteritid enligt säljaren upp till sex timmar. Men jag tvivlar starkt på det.
Så vad tror ni. Duger den eller ska vi retunera den medans tid är?
Mycket tacksam för ett svar. Stort tack på förhand!
//Lars
Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,