Permalänk
Medlem

Vad gör en energiingenjör?

Hej!

Efter två år ute på arbetsmarknaden så har jag fått sug att börja studera igen.
Blev häromdagen intresserad angående ett av alla årliga brev från diverse högskolor och detta var en Energiingenjör-studie i Härnösand.

Eftersom jag ej har läst Matte D eller Fysik B så fanns det dessutom en möjlighet att plugga upp dessa ämnen första året, vilket kändes perfekt för mig.

Men det jag är osäker över, innan jag lämnar min ansökan, är - Vad gör egentligen en Energiingenjör?

Så nu söker jag helt enkelt någon som jobbar som just detta, alternativt studerar till det, som kan berätta för mig om just detta ämne.

Permalänk
Entusiast

Ingenjör är ingen direkt skyddad titel så de kan göra nästan vad som helst som är relaterat till energi. Titta lite på vilka kurser som ingår i programmet. Hur långt är det? Vad för examen får man?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1nkk:

Hej!

Efter två år ute på arbetsmarknaden så har jag fått sug att börja studera igen.
Blev häromdagen intresserad angående ett av alla årliga brev från diverse högskolor och detta var en Energiingenjör-studie i Härnösand.

Eftersom jag ej har läst Matte D eller Fysik B så fanns det dessutom en möjlighet att plugga upp dessa ämnen första året, vilket kändes perfekt för mig.

Men det jag är osäker över, innan jag lämnar min ansökan, är - Vad gör egentligen en Energiingenjör?

Så nu söker jag helt enkelt någon som jobbar som just detta, alternativt studerar till det, som kan berätta för mig om just detta ämne.

Om det är denna du syftar på: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-V...

Och det man får ut från denna text: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-V...

Så tycker jag att det ligger i segmentet kraft(värme)verk och distribution ut till och på plats hos större energikonsumenter som industrier.

Det man gör? Det kan nog variera, men jag gissar någon form av konstruktion alternativt underhåll/uppgraderingar med hänsyn till energisystem; pumpar, rör, generatorer, isolering och fastigheter.

Jag tror att det är ett ganska brett fält man blir utbildad inom.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.