Installera Windows från USB-minne

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PantarN90:

När jag skriver list disk dyker enbart min HDD upp. Inte USB-minnet. Datorn känner igen det och jag kan flytta filer osv så inget problem där.

Förresten, när du menare att guiden är för w7/Vista så menar du att det är det OS man ska installera va? Det kvittar väl vilket Windows OS man skapar ISO-filen från? (Och kopierar den till minnet osv.)

Självklart spelar det mindre roll vilket OS man använder sig utav.
Denna guide fungerar nämligen bara om man tänker installera vista (+ Server 2008) eller 7 (+ Server 2008 R2)

Permalänk

Hej,

När jag försöker köra programmet du länkade till för installation av XP säger det följande "Error: Device media is write-protected" och stänger ner igen.
Någon som vet hur jag löser detta, är inte så väldigt hemma på det här.

MVH

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja den tycker att ditt minne är skrivskyddat, fungerar det att skriva filer överhuvudtaget?

Pröva xcopy <sökväg w7 mapp> <sökväg usbminne> /s /e

Permalänk
Medlem

Jag får ett felmeddelande efter "bootsect.exe /NT60 F:" Det lyder:

"Could not map drive partitions to the associated volume device objects: Access is denied".

Vad göra?

Tack på förhand

// Ponta

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag förstör tråden lite men detta program kirrar allt med bara typ 5 klick, sjukt värt dom få kronorna det kostar för att kunna göra allt per automatik.

http://www.prime-expert.com/flashboot/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Må va hänt, men det är int elika kul som att knacka själv;)

Permalänk
Medlem

Jo men då kan man väl lägga tiden på något som ÄR kul att knacka, men det är jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förlåt för att jag förstör tråden lite men detta program kirrar allt med bara typ 5 klick, sjukt värt dom få kronorna det kostar för att kunna göra allt per automatik.

http://www.prime-expert.com/flashboot/

Kan passa på att tillägga att gratis-programmet Universal USB Installer (http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...) fungerar perfekt om man ska göra en USB bootbar och källfilen är en ISO-fil.

Du slipper alla de manuella stegen som postas i början av guiden. Starta programmet, välj distrubition 'Windows 7 Installer', välj ISO-fil, välj enhet på din USB and you're good to go!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponkar92:

Jag får ett felmeddelande efter "bootsect.exe /NT60 F:" Det lyder:

"Could not map drive partitions to the associated volume device objects: Access is denied".

Vad göra?

Tack på förhand

// Ponta

Ville bara tillägga att mitt problem har lösts. Hade glömt att starta kommandotolken som admin. När jag gjorde det har allt fungerat perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Östgötska is da shit!

Permalänk
Medlem

Väldigt omständig guide när man bara kan ladda ner Universal USB installer, välja Windows i listan av operativsystem, automatiskt formatera och sedan installera Windows till ett USB minne. Använder man Linux så fungerar Unetbootin väldigt bra, men då måste man först formatera USB minnet till en ntfs partionen i gparted och ställa in USB minnet som "boot" i manage flags, vilket man gör i gparted efter formateringen är klar. Sker dock oftast automatiskt så ska bara gå bra att starta Unetbootin och sedan välja "iso". Enklare kan det inte bli

Edit: Såg inte att användaren Poison tipsade om Universal USB installer med. Nu har tråden i alla fall två som rekommenderar programmet

Permalänk
Medlem

Tackar! Superduperguide! Har inget att klaga på, den var enkel att förstå och gick fort att skumma igenom! Nu kan jag snart lira BF3 på mitt nya bygge!

Skrivet av JWLinux:

Väldigt omständig guide när man bara kan ladda ner Universal USB installer, välja Windows i listan av operativsystem, automatiskt formatera och sedan installera Windows till ett USB minne. Använder man Linux så fungerar Unetbootin väldigt bra, men då måste man först formatera USB minnet till en ntfs partionen i gparted och ställa in USB minnet som "boot" i manage flags, vilket man gör i gparted efter formateringen är klar. Sker dock oftast automatiskt så ska bara gå bra att starta Unetbootin och sedan välja "iso". Enklare kan det inte bli

Edit: Såg inte att användaren Poison tipsade om Universal USB installer med. Nu har tråden i alla fall två som rekommenderar programmet

Tar ju längre tid att leta upp och dra ner det programmet än att bara följa guiden, detta är ju gjort på bara några sekunder!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk

Vilken skillnad det är mot skiva. Tar bokstavligen talat några minuter att få in W7 på datorn. Guld värt enligt mig

Försökte själv att ta det steget längre. Hade en gammal SSD(A-Data 30gb) som läser och skriver runt 100mb/s som jag tänkte använda istället för USB-minne då dom ofta är väldigt slöa(i jämförelse med SSD-enheter). Upptäckte då begränsningen i USB2.0. Enheten segade ner sig till ynka 20-25mb/s. Då fick jag den strålande idén med att försöka få installation över eSATA att fungera, och efter mycket om och men gick det, och om ni tycker att installation med USB är smidigt så skulle ni älskat hastigheten på den installationen. Allt var klart på typ två och en halv minut. Den första skärmen "windows is loading files" hann man inte ens se. Helt underbart!

Men...

Skiten trodde att min enhet var den första primära enheten, och la därför MBR:en där. Det betyder att så fort jag kopplar ur SSDn så kan windows inte boota. Har testat allt som google hittat, men det verkar inte vara så pass modernt än

Ville bara dela det med er som gillar hastigheten hos USB-installationen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Skiten trodde att min enhet var den första primära enheten, och la därför MBR:en där. Det betyder att så fort jag kopplar ur SSDn så kan windows inte boota. Har testat allt som google hittat, men det verkar inte vara så pass modernt än

Ville bara dela det med er som gillar hastigheten hos USB-installationen

Testa att boota med en Windows 7 skiva eller minne som du sedan kör repair med så borde det eventuellt fixa det.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Testa att boota med en Windows 7 skiva eller minne som du sedan kör repair med så borde det eventuellt fixa det.

Har testat, och det fungerar inte. Har även testat rebuild mbr osv, men eftersom att det inte finns någon MBR så hittar den inget OS att reparera. Dessutom försvinner själva idén med att slippa skivan när man måste ha in den för att reparera efter installation =/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

En fråga som jag inte har kunnat hitta svar på:

Jag har en (ärligt inköpt) Windows 7-skiva, men behöver göra installationen på en dator som saknar dvd-enhet.
Är det lika enkelt att skapa en imagefil (ISO) av en Windows-dvd som att göra det med andra skivor?

Permalänk
Mattecoach

Ställer en fråga här, men lägger upp en ny tråd också:
Jag försöker installera från USB enligt denna guide (har testat ett par andra sätt också). Efter att jag valt språk så får jag felmeddelandet "A required CD/DVD drive device driver is missing." och så ska jag välja en plats där drivern finns. Jag försöker dock installera på en dator utan optisk enhet, det finns alltså inga drivers. Vad ska jag göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PuMaH:

Ställer en fråga här, men lägger upp en ny tråd också:
Jag försöker installera från USB enligt denna guide (har testat ett par andra sätt också). Efter att jag valt språk så får jag felmeddelandet "A required CD/DVD drive device driver is missing." och så ska jag välja en plats där drivern finns. Jag försöker dock installera på en dator utan optisk enhet, det finns alltså inga drivers. Vad ska jag göra?

Du ska byta satakontroller på moderkortet.
Eller faktiskt läsa in drivrutiner till satakontrollern.

Permalänk
Medlem

https://launchpad.net/win32-image-writer/+download även detta är ett sjukt bra komplement till det programmet jag länkade till förut, gratis och man slipper sitta och koda massa bice

Permalänk
Medlem

Funkar detta med ett USB 3.0 usbminne? Kan jag köra 3.0 minnet i en 2.0 lucka?. Är det bakåtkompatibelt?.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Funkar detta med ett USB 3.0 usbminne? Kan jag köra 3.0 minnet i en 2.0 lucka?. Är det bakåtkompatibelt?.

Ja de är bakåtkompatibelt. Om du har en 3.0 port bör du inte ens använda den då USB 3.0 inte är något Win 7 supportar direkt ur lådan.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tcntad:

Du ska byta satakontroller på moderkortet.
Eller faktiskt läsa in drivrutiner till satakontrollern.

Jag är inte säker på om detta är vad du menar, men;
testade att först byta från AHCI till native IDE - samma fel
testade att ladda ner de drivrutiner som finns till SATA från ASUS hemsida och valde dessa när felet uppstod - fel drivisar

Var detta vad du menade eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PuMaH:

Jag är inte säker på om detta är vad du menar, men;
testade att först byta från AHCI till native IDE - samma fel
testade att ladda ner de drivrutiner som finns till SATA från ASUS hemsida och valde dessa när felet uppstod - fel drivisar

Var detta vad du menade eller?

Nej jag skrev att du skulle byta sataport inte byta igenkänning från AHCi till IDE.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tcntad:

Nej jag skrev att du skulle byta sataport inte byta igenkänning från AHCi till IDE.

Alltså. Det är en bärbar dator, aldrig öppnad. Fler tips?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PuMaH:

Alltså. Det är en bärbar dator, aldrig öppnad. Fler tips?

Du kunde ha skrivit det i början men var det för jobbigt?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tcntad:

Du kunde ha skrivit det i början men var det för jobbigt?

Visst inte att det spelade någon roll... Men du har alltså inte något tips?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PuMaH:

Visst inte att det spelade någon roll... Men du har alltså inte något tips?

Nja, pröva skivan i en annan dator, alltså bara fram till det steg där du väljer disk/partition. Fungerar det där är det ju nåt fel med din laptop.
Får du samma fel även där är det skivan och då får du leta rätt på en riktig.

Permalänk
Medlem

Hmm, fixade en Usbsticka med win 7 på, funkar skitbra i min workstation, men då jag trycker in den i en polares Fujitsu Siemens Amilo m3438g så vägrar den fungera, den verkar försöka boota iom att det står "Press ESC to boot <tid>" vilket det inte gör när man startar från hddn.
När man väl trycker esc så blir skärmen svart med ett "_" i vänstra hörnet, sedan hoppar den till OS:et som ligger på hddn.
Får samma på min (och skärmen blinkar som en strob) men den hoppar till bootmenyn på stickan och inte till OS på HDD...

Finns det faktiskt laptops som e så efter att dom inte kan boota från usb? O_o
(Kändes dumt att göra en ny tråd)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dallebull:

Hmm, fixade en Usbsticka med win 7 på, funkar skitbra i min workstation, men då jag trycker in den i en polares Fujitsu Siemens Amilo m3438g så vägrar den fungera, den verkar försöka boota iom att det står "Press ESC to boot <tid>" vilket det inte gör när man startar från hddn.
När man väl trycker esc så blir skärmen svart med ett "_" i vänstra hörnet, sedan hoppar den till OS:et som ligger på hddn.
Får samma på min (och skärmen blinkar som en strob) men den hoppar till bootmenyn på stickan och inte till OS på HDD...

Finns det faktiskt laptops som e så efter att dom inte kan boota från usb? O_o
(Kändes dumt att göra en ny tråd)

Ja det gör det, en polares acer laptop som bara är nåra år gammal totalvägrar att boota från USB trots att stickan fungerar bra i andra datorer.
Kan ha nåt och göra med att det är just laptops men vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det gör det, en polares acer laptop som bara är nåra år gammal totalvägrar att boota från USB trots att stickan fungerar bra i andra datorer.
Kan ha nåt och göra med att det är just laptops men vet ej.

Bleh, får köpa skiva då

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av tcntad:

Nja, pröva skivan i en annan dator, alltså bara fram till det steg där du väljer disk/partition. Fungerar det där är det ju nåt fel med din laptop.
Får du samma fel även där är det skivan och då får du leta rätt på en riktig.

Den funkar i en annan dator. Men det är en USB-sticka. Det finns inget alternativ för min bärbara då den inte har någon optisk enhet, det är också en okej installationsskiva som är nedladdad från MSDNAA.