Batteriet går snabbt åt på Macbook Pro!!!

Permalänk
Medlem

Batteriet går snabbt åt på Macbook Pro!!!

Jag satte mig ner och satte datorn ur viloläge och kollade batteriet, det stod 93procent.
Jag startar WiFi och går in på facebook och skriver(jag inte kör något bakrundsrogram)
14 minuter senare när jag skrivit klart meddelandet stänger jag av safari och kollar på batteriet: 80procent kvar.

detta betyder att datorn drar ca 1% per minut av att skriva med tangentbordet(notera att jag inte surfar, utan skriver ett meddeleande likt jag skriver denna tråden på sweclockers!

Den är ganska ny och ganska oanvänd. Köptes i USA vid slutet av sommaren. Men däremot låg den nästan oanvänd från september till december. Kan det påverka batteriet?

Varför drar batteriet så snabbt?

samtiidgt så varnar inte Mac os x lion att batteriet är lågt utan bara stängs av direkt utan förvarning. Är det normalt?

kommer ihåg att när datorn var ny så höll batteriet i flera dagar utan att behöva ladda, nu måste jag ladda hela tiden.

Jag kör:
Macbook Pro 2011. 15 tummare med i7 2.3ghz(3.6ghz turbo), 8gb ram och high res antireflexskärmen.
WiFi på
Bluetooth av
tangentbordsljus av
Näst lägsta ljusskärm.
Mac os x lion 1.7.2

Batterilivet:
Battery life ligger på 98.9%
Battery cycle är 33(allltså urladdat batteriet total 33 gånger)

slösade 5 procent av batteriet att skriva denna tråden.

Permalänk
Medlem

jag har en mac book 2009, men om jag surfar så håller väl den i nån timma
men du har ju lite mer kraft i din dator så det drar ju mera då.

Jag får varning när den är på typ 3% batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

jag har en mac book 2009, men om jag surfar så håller väl den i nån timma
men du har ju lite mer kraft i din dator så det drar ju mera då.

Jag får varning när den är på typ 3% batteri

Håller den bara en timma med surfning? Det borde väl vara bättre batteritid på en 2011 macbook, speciellt när man bara surfar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Håller den bara en timma med surfning? Det borde väl vara bättre batteritid på en 2011 macbook, speciellt när man bara surfar?

nä, några timmar 5-6 kanske.

Jo, det borde det vara ja
men det finns ju en inställning som gör att du ser hur många timmar du har kvar på batteriet istället för procenten, hur mpnga timmar har du kvar när den är fulladdad och du surfar?

Permalänk
Medlem

Min vita 2010 Macbook håller över 5 timmar med vanlig surf , prova kalibrera batteriet?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Ta med den till någon auktoriserad återförsäljare så lär de ha verktyg för att kolla batteriets status direkt i butiken.

Permalänk
Medlem

Varje urladdning minskar ju batteriets kapacitet lite. 33st fullständiga urladdningar låter lite väl mycket för en laptop som är knappt ett halvår gammal.

Permalänk
Medlem

[QUOTE;11831962]nä, några timmar 5-6 kanske.

Jo, det borde det vara ja
men det finns ju en inställning som gör att du ser hur många timmar du har kvar på batteriet istället för procenten, hur mpnga timmar har du kvar när den är fulladdad och du surfar?[/QUOTE]

just nu är det 62% kvar och det står (2:27) vid batteriet. Men jag har varit laddlös i 45min och den har dragit 30%

Permalänk
Medlem

vänta nu hoppade den plötsligt till 1:52

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Min vita 2010 Macbook håller över 5 timmar med vanlig surf , prova kalibrera batteriet?

Jag provade för några dagar sen att kalibrera den, laddade den tills laddaren blinkade grönt och lät den vara grön i 2 timmar, sedan tog bort sladden och lät en youtube video i fullskärm köra hela natten(såg till att den inte gick i viloläge eller stängde av bildskärmen). När jag vaknade var den helt död så jag fick koppla in laddaren och starta den sedan låt jag den ladda till 100%. Gjorde jag rätt med kailbreringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suedede:

Ta med den till någon auktoriserad återförsäljare så lär de ha verktyg för att kolla batteriets status direkt i butiken.

Finns det någon i Malmö? Köpte min dator på applestore i USA så garantin gäller väl också här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varje urladdning minskar ju batteriets kapacitet lite. 33st fullständiga urladdningar låter lite väl mycket för en laptop som är knappt ett halvår gammal.

Det är ju inte mycket. 1 urladdning kan vara att du använt 50% av batteriet två dagar i rad och laddat fult i mellan. Tror att största problemet är att du lämnat datorn utan att använda så länge.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Ska inte batterierna kunna urladdas 1000ggr tills batteriet borde bytas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är ju inte mycket. 1 urladdning kan vara att du använt 50% av batteriet två dagar i rad och laddat fult i mellan. Tror att största problemet är att du lämnat datorn utan att använda så länge.

Det tror jag också, att låta ett batteri ligga tomt eller bli helt tomt brukar göra att det blir sämre har jag märkt.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Om batterier inte används så förkortas livstiden.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Det tror jag också, att låta ett batteri ligga tomt eller bli helt tomt brukar göra att det blir sämre har jag märkt.

Jag anade att det kan vara för att den låg så längde då batterilivet minskade avsevärt sen jag började använda den igen. Finns det något sätt att göra den bra igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Finns det någon i Malmö? Köpte min dator på applestore i USA så garantin gäller väl också här?

Du har ju exempelvis Kullander som finns på Fridhemstorget 1. De är ju APR, så de ska kunna hjälpa dig. Apples garanti gäller i hela världen, men du bör ha med dig kvittot.

EDIT: En annan APR är MSTORE som ligger på Baltzarsgatan 26.

Hoppas att det löser sig för dig! Lycka till.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Har du blockerat flash? Om inte så gör det.
Det funkar fortfarande uruselt i OS X tyvärr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Du har ju exempelvis Kullander som finns på Fridhemstorget 1. De är ju APR, så de ska kunna hjälpa dig. Apples garanti gäller i hela världen, men du bör ha med dig kvittot.

EDIT: En annan APR är MSTORE som ligger på Baltzarsgatan 26.

Hoppas att det löser sig för dig! Lycka till.

tack för informationen! Om jag inte hittar någon lösning att fixa problemet själv så tar jag datorn till en av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

flash? är en ganska ny mac användare så vad är det?

EDIT: oj du menade flash player haha, jaså är det så dåigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

flash? är en ganska ny mac användare så vad är det?

EDIT: oj du menade flash player haha, jaså är det så dåigt?

Ja, installera adblock och click2flash (tror den heter så till Safari).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, installera adblock och click2flash (tror den heter så till Safari).

tack skriver tillbaka senare om batteriet blivit bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kalla mig värdelös nu men... Funkar exempelvis YouTube trots blockeringen av flash?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte stänga av datorn

Om du gör som jag så stäng bara locket när du inte använder datorn.
Datorn drar ca 3 W i viloläge medans en uppstart kräver 30 W. ( har jag för mig )
Detta skadar inte alls batteriet om du tror det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Ett tips är att inte stänga av datorn

Om du gör som jag så stäng bara locket när du inte använder datorn.
Datorn drar ca 3 W i viloläge medans en uppstart kräver 30 W. ( har jag för mig )
Detta skadar inte alls batteriet om du tror det.

Under hur långt tid dras dessa 3 W? För drar den 3 W på några timmar kan ju en avstängning och start löna sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Under hur långt tid dras dessa 3 W? För drar den 3 W på några timmar kan ju en avstängning och start löna sig?

Vet inte Har haft min igång sen 20 dec ungefär , råkade stänga av den idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Vet inte Har haft min igång sen 20 dec ungefär , råkade stänga av den idag

Okej. Men ja, jag kan hålla med dig. Min MacBook stänger jag av rätt sällan. Jag brukar oftast stänga locket. Startar mest om den om den är seg, eller stänger av den om den ska vara orörd under en längre tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Kalla mig värdelös nu men... Funkar exempelvis YouTube trots blockeringen av flash?

Ja. Youtube har dels många HTML5 videos, sen så är youtube i regel vitlistad som default, annars kan man lägga till det.
All flash på sidor kan dessutom startas genom att man klickar på den.

Skrivet av Arginj:

Jag skulle inte bry mig om att stänga av såvida du inte ska ha den avstängt någon vecka eller två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja. Youtube har dels många HTML5 videos, sen så är youtube i regel vitlistad som default, annars kan man lägga till det.
All flash på sidor kan dessutom startas genom att man klickar på den.

Okej, tack för upplysningen. Finns det något liknande tillägg till Chrome där man klickar om man vill spela upp något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Okej, tack för upplysningen. Finns det något liknande tillägg till Chrome där man klickar om man vill spela upp något?

Japp, flashblock.

Visa signatur